Weeknieuws 2024-33

VUT-groep: Vanmorgen waren 10 vutrijders begonnen aan hun 2 daagse rit op en neer naar Raalte. Zowaar een hele onderneming maar samen met volgwagen chauffeuze Mien K. zal het zeker gaan lukken. Om 13.30 konden we toch met 12 thuisgebleven TWC’ers starten. Een heel mooi aantal en er werd vooraf gevraagd om de snelheid goed in de gaten te houden want er waren toch meerdere B rijders die normaal wel wat sneller rijden dan de Vutters gewend zijn. Ook onze elektrische vrienden Annie B. en Lei K uit Gr. sloten zich bij ons aan. Toen de groep warm gedraaid was ging het tempo echter omhoog en al op de Blaktdijk moesten ze de rol lossen. We zouden ons later wel weer treffen op de pauzeplaats in Liessel.

Het tempo werd nog wat meer opgevoerd en er werd vele malen gevraagd of het oké was en iedereen goed kon volgen. Alles liep gesmeerd ondanks dat er achterin soms wel stevig bij getrapt moest worden. Achterlangs Kronenberg reden we naar Helenaveen. Hier dachten een paar van ons dat de route na de brug rechtdoor liep maar de route wees ons rechtaf richting Grashoek. In de bocht na het viaduct onder de A67 sloegen we in de bocht rechtsaf naar de Belgenhoek. We genoten van de rit en het duurde ook niet lang voordat we in Meijel waren. Over het mooie nieuwe asfalt op de Vieruitersten vlotte het goed en kwam na nog een stuk Snoertsebaan de mooie kerktoren van Liessel in zicht. Daar bij de cafetaria zaten Annie en Lei al aan de koffie. Lei weet overal afkortingen te vinden.Hugo R. en Thei V. gingen meteen naar binnen en kwamen met een dik ijs terug, de rest wilde toch liever koffie of cappuccino. Het duurde wel even voordat een en ander op de tafel stond maar we zaten lekker uit de zon onder de parasols. Na de pauze hadden we nog 35 kilometer te fietsen. Nu met een flink tempo en met de wind schuin van achteren. De kilometers vlogen voorbij en een hele groep Solexrijders was voor ons dan ook geen partij. Na America hadden we Horst al in de kijker maar we hadden nog een omweg van ongeveer 13 kilometer voor de boeg, maar over het nieuwe en daardoor goed lopende asfalt van de Lorbaan was dat geen straf. Rond half 5 waren we weer terug bij ons startpunt in Horst. We hadden allemaal genoten van een heel mooie rit. Dus meer dan eens is bewezen dat wanneer je je stem laat horen er rekening met je wordt gehouden en dat geeft de burger moed om samen door te gaan. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. donderdag route 10, afstand 77 km en we vertrekken om 13.30 uur.

A-groep: De vakantie zit er helaas weer op en de noeste arbeid roept weer. Drie weken Noorwegen, wat een heerlijk gravelparadijs. Ook met de koffie is het daar heel goed geregeld. Ik spreek (althans dat probeer ik) een klein beetje Noors. Dus het bestellen van koffie met een wafel (kaffe og vafler) gaat mij goed af. Totdat er tegenvragen komen. Rømme og syltetøy (room en jam) begrijp ik nog wel en kan ik bevestigend beantwoorden. Maar “hva slags syltetøy” en dan heel snel uitgesproken dan is deze jongen de weg kwijt. Dan maar overschakelen naar het Engels. Vervolgens genieten van een heerlijke kop koffie en een verse wafel. De gravelpaden zijn er heerlijk breed en mooi strak met als enige nadeel, of je gaat (steil) omhoog of (steil) omlaag. De meeste klimmetjes waren dan ook van de
1 e categorie.

Voor, ik mag het eigenlijk hier niet schrijven, diegenen die de categorieën niet weten komt ie:

– 4 e categorie: beklimmingen van minder dan 5 km. (Vaak een stuk korter) en met een
stijgingspercentage van minder dan 5%.
– 3 e categorie: een klim van ongeveer 5 km met een stijgingspercentage van gemiddeld 5%.
– 2 e categorie: de klim is ongeveer 5 km lang en stijgt gemiddeld met 8%.
– 1 e categorie: beklimmingen van 12-20 km lang met een gemiddelde van 6%.

Buitencategorie: minimaal 1000 m de lucht in tegen een gemiddeld van 7% of meer. Vanwaar dit inleidend betoog? De route (126) van vandaag voert ons naar Sonsbeck (met koffie) waar wat heuveltjes liggen, vandaar. Overigens de exacte route is te vinden op onze site of op Strava. De opkomst bij de Beurs is groot deze ochtend maar het blijken voor het overgrote deel allemaal Beeees te zijn of Aaaaas die de heuveltjes vandaag niet aandurven. Op zich wel vreemd omdat alle vier de “beklimmingen” op deze route nog net categorie 4 zijn. Garmin plakt er overigens geen categorie op, oftewel het zijn dus maar molshopen en de praat niet waard. We gaan met een zevental dus op naar de koffie. Met een strak tempo zetten we koers naar onze Oosterburen. Omdat de groep overzichtelijk is gaat het de hele rit goed en zijn er geen noemenswaardige gebeurtenissen. Wel hebben we bij elke spoorwegovergang onze KamikazeHenk netjes gewaarschuwd. Hij heeft blijkbaar wat moeite met het goed nemen van een overgang. De belangrijkste regel is namelijk het stuur goed vasthouden. Doe je dat niet maak je kennis met het asfalt en dan maar hopen dat er geen trein komt, deze komen namelijk erg hard aan.

Een heel heugelijk feit is dat zowel onze Eskimo alsook HandigeHans beide opa worden, gefeliciteerd vanuit de reportersclub!!!!! LommeDave heeft dan wel weer geluk om in februari weer twee elektrische aangedreven racers te mogen gaan leveren. We moeten er dan ook voor gaan waken dat we binnen de Aaaas geen afsplitsing van de Opa’s gaan krijgen. Gezien de snelheid van vandaag is die kans namelijk reëel aanwezig. Als wetenswaardigheidje heb ik nog opgevangen dat HandigeHans al een Fischer Price gereedschapskoffer heeft aangeschaft. Hij gaat samen met zijn aanstaande kleinkind oefenen om banden te wisselen, daar is hij ondertussen een serieus echte held in geworden.

Ik lees vaak terug dat andere groepen netjes het afval opruimen. Wellicht dat zij dan eens contact kunnen leggen met Zerum. Deze groep krijgt het namelijk voor elkaar om bij de bakker in Sonsbeck de rotzooi gewoon achter te laten op tafel. Gelukkig is onze Eskimo goed opgevoed en geeft het goede voorbeeld en ruimt deze achtergelaten troep netjes op. Na deze schoonmaakbeurt is het nog een klein stukje peddelen naar ons huishonk. Onze MechanicTwan was al aan het rekenen dat hij geen kopbeurt meer zou hebben. Helaas, toch nog kopwerk. Als je dan 3 weken op een elektrische fiets in de België hebt rond gereden valt het niet mee om 300 meter op kop te fietsen. Gelukkig zit het veer nog op zo’n 10 kilometer voor de finish zodat er wat gerust kan worden. Bij menigeen is onderwijl het melkzuur naar de oren gestegen. We draaien dan uiteindelijk rond 12 uur weer het terras op bij de Beurs op om daar nog wat sterke verhalen uit te wisselen. 
De RazendeReporter.

A.s. zondag route 125 richting Weert. Dit is de bekende route van 114 km met koffie en vlaai, deze keer van de club, bij de Molshoof in Kelpen-Oler na 70 km. Vertrek om 7:30 uur.

B-groep: A.s. zondag staat de jaarlijkse marathon op het programma. Deze keer wordt de route van de marathon uit 2016 verreden. Deze is 150 km en vertrek is om 8:00 uur.

C-groep: Een beetje miezerig vanmorgen, geen zon en klam ongekend de laatste weken. Het was soms wel een beetje te warm geweest maar nu moesten we de zon missen. Ondanks dat waren we toch met zijn elfen, een mooi aantal. Via de app was de routewijziging goed opgepikt want iedereen had route 123 gedownload. De mensen die de 2daagse op en neer naar Raalte hadden gefietst waren weer uitgerust en stonden weer fris aan de start. Alles was prima verlopen en goed verzorgd. We zullen dan ook binnenkort een uitgebreid verslag kunnen lezen in het weeknieuws. Gastrijder van de B groep Peter K. fietste vandaag eens een keer met ons mee en nam meteen op kop, met als gevolg een vliegende start met een stevig tempo. Veel rechte wegen zaten er vandaag niet dus veel korte bochten en draaien en keren. Als je dan achterin reed was het steeds stevig aanpoten en je hebt dan het gevoel dat je bezig bent met een stevige intervaltraining. Maar daar word je sterk van zeggen de kenners(?).Gelukkig was er bijna geen wind en we deden allemaal ons best om te volgen, dus hoefde de wegkapitein ook niet in te grijpen. Na 42 kilometer was de koffie gepland bij IJssalon Clevers in Kessel. Koffie of cappuccino met een toefje slagroom en een heerlijke bonbon bij de koffie. Lei Keijsers informeerde ook nog even wie er volgende zondag de marathon mee wil rijden, de afstand zal 118 kilometer zijn. Lei zal ook nog het een en ander op de app zetten en zal ons zo op de hoogte houden. Na de koffie hadden we nog 32 kilometer te fietsen. Eerst nog een erg mooi stukje Kessel langs de Maas richting Baarlo. Het was inmiddels heel wat drukker op de weg met veel recreatiefietsers maar ook veel groepen racefiets collega’s. We zorgden er wel voor dat deze geen last van elkaar hadden en dus onderweg geen geschreeuw of klinkende fietsbellen. Via Maasbree reden we Zaerum binnen en daar was is de verleiding voor ons drietal te groot en dus werd er gestopt bij “de Trapperie”. Mirjan voelde zich vanmorgen zo sterk dat ze ook nog met de rest meefietste naar Horst. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. zondag route 71 (marathon), afstand 118 km. We vertrekken om 8.00 uur of 8.30 uur. Meer info via de app groep.

D-groep: A.s. zondag de marathon maar als alternatief staat route 37 van 70 km op het programma. Vertrek om 8:30 uur.