Weeknieuws 2018-41 (9 oktober)

Zandhazentocht: Afgelopen zaterdag leek het wel zomer met temperaturen rond de 25 graden maar zondagmorgen was hier weinig meer van over. Met een stevig briesje en 10 graden kwamen er 650 bikers richting Horst om zich in te schrijven voor één van de 3 prachtige routes van de Zandhazentocht. Het was gezellig druk aan de inschrijftafel in cafe de Beurs en rond 10 uur, toen de laatste bikers van start gingen, kwam er een heerlijk herfst zonnetje zich melden. We hadden maar liefst 2 huis fotografen geregeld die op diverse plaatsen langs de route meer als 1000 foto’s geknipt hebben. De route lag er goed bij en fiets afspuitplaatst heeft het niet druk gehad. De organiserende Zandhazentocht-commissie o.l.v. Twan van Rens dankt alle leden die hebben meegeholpen bij het uitstekend slagen van deze dag, alle sponsoren die op welke manier dan ook ondersteuning hebben geboden, en natuurlijk alle deelnemers voor hun deelname !! Foto’s zijn HIER te vinden.

VUT-groep:  Voor vandaag route OTH 1999 75 km, het was al de hele ochtend bewolkt en voelde fris aan in tegenstelling tot de berichten. Dus om te voorkomen dat ik een tweede koude golf over mij heen zou heb ik toch maar een herfst outfit aangedaan. Zoals gewoonlijk om 13.00 uur richting Horst, maar onderweg daar naar toe begon het steeds helder te worden en een wazig zonnetje liet zich zien. En aangekomen bij de Merthal stonden al enkele in zomer tenue op de startplaats. Nou we wachten maar af. Om 13.30 uur waren we met 12 en net toen w wilde starten kwam uit de Gasthuis straat nummer 13 een TWC-ster gelopen en het was Jet-LEK. Nou mannen ik ga wel even naar Dave en dan zie ik wel. Maar dan komt de collegialiteit van de TWC-er boven, kom Jet dat flikken wij wel even. Met de nieuwste bandenlichters  van Dave werd snel het binnenwerk naar buiten gehaald en Hugo inspecteerde de buitenband en haalde zijn tedere vingers bijna open aan een doorn. Na wat chirurgische handelingen werd het veroorzakende object vakkundig verwijderd. Snel, middels een luchtpatroon, een beetje lucht in de binnenbanden en alles werd weer op zijn plek gebracht. Het op druk brengen van de band vergde echter wat technische vaardigheid maar met alle aanwezige vakkennis lukte het gelukkig. Het wiel werd weer in het frame gestoken en alles was na 10 minuten geklaard. Jet weer blij en beloofde  dat vandaag de koffie voor haar rekening was.

We vertrokken als een stel automatische piloten in een verontstelde richting maar onze GPS apparaten sloegen gelijk op “uit koers”. Geen nood we komen dadelijk wel op de route, het komt allemaal goed. Via de Vondersestraat ging het richting Melderslo maar op de Daniëlweg net toen onze nr. 13 het kopwerk deed klonk er een luide knal en zakte zij 2 cm naar beneden. Zo zie je maar wat nummer 13 al niet kan veroorzaken. Wat nu, want een volgwagen was er niet en de buitenband was gescheurd. Mien nam de telefoon en belde Hay om Jet op te komen halen en toch maar naar Dave te brengen voor vakkundige reparatie. Wij vervolgde onze route maar op de kruising Rector Mulders straat – Broekhuizerdijk  gaf Hugo, die voor fietste, LA aan en iedereen volgde trouw, maar zo komen we niet bij het veer in Broekhuizen zoals de route gepland was. De oplossing was dan fietsen we ze vandaag maar anders om. Dus de weg vervolgen. Inmiddels was het volledig opgeklaard en deed de zon de temperatuur naar bijna zomerse waarde stijgen en werden windjacks los geritst en armstukken uitgedaan. Met de wind mee werd er een goed tempo neergezet en ging het snel naar de brug van Well en via Wellerlooi naar onze oosterburen om via het bekende rammelbruggetje naar Lüllingen en Wetten te koersen, om met enig kluunwerk de bakker voor de koffie te bereiken. Na de koffie  de terugrit, de wind was op komen zetten en dat vergde toch duidelijk meer inspanning om het tempo te handhaven. Maar de mannen met de krachtigste benen namen hun verantwoordelijkheid en deden het kopwerk. Maar enkele onder ons moesten alle zeilen bijzetten om te volgen tot de wegkapitein vroeg om even 25 km aan te houden om een beetje te herstellen. Zonder problemen werd het veer in Broekhuizen bereikt waar een snelle overtocht ons weer aan de andere kant van de Maas bracht. En zo zie dan dat het ene nadeel toch weer een voordeel heeft want Lottum en Grubbenvorst, Geert M. en Lei K., namen de kortste weg naar de douche. De rest vervolgde de route via de Stokterweg naar Horst waar zij even na 17.00 uur finishten.  Informatie die ik via WhatsApp  kreeg was dat Jet, nr. 13,  na de reparatie om ca 14.30 uur toch nog op haar vrije dag de route heeft opgepakt, zoals haar GPS die aangaf, maar dan hadden wij ze tegen moeten komen als zij de route in de juiste richting heeft gevolgd, misschien was dit nog een nasleep van nr. 13. Zij wilde blijkbaar toch haar belofte gestand doen voor de beloofde koffie. Maar wat in het vat zit verzuurd niet. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 77 over ca. 66 km vertrek 13.30 uur.

A-groep: A.s. zondag route 45 over 80 km. Vertrek is om 9.00 uur.

BC-groep:  A.s. zondag route 39 over 72 km. Vertrek is om 9.00 uur.

D-groep: A.s. zondag route 39-D met vertrek om 9.00 uur.

Plaats een reactie