VUT-groep: Eindelijk is maart ons goed gezind met het weer, een echt voorjaarszon en een temperatuur boven de 15 graden deed 13 liefhebbers naar de start lokken voor rit 9 over ca 63 km. Klokslag 13.30 uur werd gestart en volgens afspraak met een rustig tempo. Toen iedereen goed in het zadel zat ging het tempo omhoog maar zo dat iedereen kon blijven volgen het fluitje klonk op tijd voor de wissel zodat iedereen zijn beurt kreeg en deze naar beste kunnen uitvoerde. Met een goed tempo bereikten we Neer waar een verhoogd terras bij de kerk ons uitnodigde voor de koffie, met als extra de baklucht van de viskraam die toch voor een aantal getinte opmerkingen zorgde.
Na de koffie werd de route weer opgepakt en ging het spoorslag naar Horst. Maar in Sevenum werden we door Thei S. bij Giel langs geloodst want die had nog een verrassing in de vorm van Recovery Drink waar hij vanaf wilde. Alle steek zakken van de shirt werden gevuld en toen waren Truus en Giel bijna door de voorraad heen. Met deze extra bepakking werden de laatste kilometers naar de finish afgelegd en finishten rond de klok van 16.30 uur. De eerste redelijk bezette tocht zat er op. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 47 voor ca. 66 km. Vertrek om 13.30 uur.
A-groep: A.s. zondag fietsen we de nieuwe route 145 over 98 km. Vertrek is om 8.30 uur !!! 😎 Denk aan de zomertijd!
BC-groep: Na een weekje carnaval, en 2 weken turen uit het raam naar de onophoudelijke regen, was het j.l. zondag eindelijk echt race-fiets-weer !! En dit hadden er meer gedacht. Al dat rood zwart wit aanschouwend moet het wel een van de drukste opkomsten zijn geweest in de historie. En dat terwijl de A-groep, tenminste degenen die zich niet verslapen hadden, al om half negen waren vertrokken. Met een combi van 8 en 9 renners kon er om 9 uur vertrokken worden voor een rondje Peel. Het tempo werd door captain Theo S goed in de gaten gehouden. Met in het begin enkele kilometers warming up. In Deurne lag de weg eruit, en een bewegwijzerde omleiding vereiste enig puzzelwerk om weer op het juiste spoor te komen. Bij de B+ groep waren ze zelfs een renner kwijtgeraakt die echter vrij snel kon aansluiten. Daarna met een beetje tegenwind richting Veulen, om vanaf Meterik al aan de cooling down te beginnen, zodat we met een hartslag onder de 120 beats per minute konden aanschuiven voor de drukbezochte en rumoerige (net een stelletje vrouwlie zo’n groepje wielrenners !) derde helft in de Beurs.
Let op: i.v.m. de Venloop zijn de routes van komende 2 weken omgewisseld: a.s. zondag fietsen we route 78 over ook welgeteld 78 km richting Holthees Blitterswijk. Vertrek is om 8.30 uur (Zomertijd !) Een week later, 7 april staat dan route 72 naar Hinsbeck op het programma.
D-groep: De weermannen beloofden voor vanmorgen nog een drup regen, maar die drup was wat eerder gekomen zodat er een stralende lente zon aan het firmament hing, alleen de Noorden wind zorgde voor een frisse ochtend. En tegen negen stroomde de Kranestraat vol met TWC’ers om de methanol/benzine lucht op te snuiven van de mini stockcars die in de Merthal rondjes draaiden. Tegen negen werden de groepen geformeerd van B tot en met D en klonk het startsein. De D groep vertrok als laatste met een even aantal van 10 zodat we netjes 2 aan 2 konden koersen. We hielden gepaste afstand tot de voor ons rijdende groep. Maar het warm rijden gebeurde daar wel op een heel laag pitje want wij moesten bijna surplace gaan staan. Na wat aanmoedigende woorden zorgde Mart J., die uit de D groep was gedeserteerd, dat het tempo wat omhoog ging en wij voor ons een acceptabel tempo konden rijden. De frisse Noorden Wind moedigde ons aan goed door te trappen om op temperatuur te komen. Dat veel fietsers zich door het weer uit de veren waren gelokt bleek uit de velen groepen die op de weg zaten. Via Helenaveen naar Neerkant en Griendtsveen voor de koffie bij De Morgenstond. En omdat het prima ging en het weer meewerkte stelde de wegkapitein voor om er wat extra kilometers aan te knopen en dit kreeg zijn instemming. Na de gesponserde koffie van Mart V. werd de rit vervolgd. Het eerste stuk werkte de wind tegen maar het tempo werd voor diegene die nog weinig kilometers in de benen hadden aangepast of uit de wind gezet. Het was echter een genot om op de Lorbaan waar de wind meewerkte zonder extra inspanning boven de 30 te mogen koersen, zelfs het vermanende fluit klonk niet. En tegen de klok van 11.30 uur werd de finish bij de beurs bereikt voor het After Biken. (door Lei K.)
Let op: i.v.m. de Venloop zijn de routes van komende 2 weken omgewisseld: a.s. zondag fietsen we route 78-D over 64 km richting Holthees Blitterswijk. Vertrek is om 8.30 uur (Zomertijd !) Een week later, 7 april staat dan route 72-D op het programma.
AB-groep: Voor het eerst dit race seizoen is het niet nodig om thuis de hele sportgarderobe uit de kast te trekken. Het is en zal droog blijven vandaag. Joeppie. Aan de kant met die plastic voethoesjes en zweetjas. Lekker in driekwart en gewoon Lycra om het lijf. Ook qua opkomst is het vandaag prima. Om 8.45 uur staat er al een grote meute aan roodzwarten met hun alu of koolstof draadezel tussen de benen te wachten op vertrek. Het worden er nog steeds meer tegen 9 uur. Terwijl de A-groep al om 8.30 uur is vertrokken voor hun eerste 90 km en Duitse doorsteek. Toch?
Behalve Stillere Frank. Die kiest vandaag, net als enkele andere A’s, blijkbaar voor de kortere en rustigere B route. Of toch niet? Net voor 9 uur komt van links Robberen Rubbert en van rechts Captain Jac aangekacheld. En met het schaamrood op de wangen constateren zij al snel dat de Ases vandaag zonder de 2 koerskapiteins vertrokken zijn. Maar dan wel 30 minuten eerder. Tot dat besef is Frankie intussen ook gekomen. Het zestal andere A-rijders dat vandaag kiest voor de korte afstand (om allerlei redenen: niet fit, nog in opbouw, weinig tijd, gezopen, etc.) nodigt de 3 telAAAtkomers van harte uit als gelegenheidscaptains en tempomakers van de afgesplitste Atjes. Dat aanbod blijft echter ongebruikt. Rubbie en Jakie (met Frankie ertussen) gaan voor de 90 km.
Het resultaat is dat er vandaag:
- 1 echte A groep op koers is.
- En 1 verlaat A triootje.
- Plus 1 zestal luie A-rijders met 1 sportieve Abe-ër en 1 weetnogniet A/B-er.
- Daarnaast nog 1 reguliere B groep
- 1 grote C- groep
- 1 D-groep.
- En dat allemaal achtervolgd door de 2 volgvoertuigen “die zwei Piëte”.
Ons A/B gelegenheids peloton werkt op de weg prima samen. Er wordt heel netjes gesignaleerd, voorzichtig overgestoken en toch stevig doorgereden. De route is zeker niet vervelend. Eerder mooi en met veel goed asfalt. De wind zit eerst van rechtsvoor en is niet al te stevig. En na het verste punt hebben we de wind (die sterker wordt) vooral schuin achter. We kunnen dus allemaal rond de 30 vasthouden op kop. En af en toe gewoon wat sneller wisselen. Iedereen gaat goed. In Deurne misbruikt Abe-ër een wegomleiding om er via een parkje en woonerf tussenuit te demareren. Na een tijdje netjes wachten is onze conclusie…… die is der tussenuit gepeerd ….die zien we nooit meer terug!! Heb je eindelijk een nieuw lid bij de A-groep en dan raakt die ook nog zoek. We gaan toch maar verder terug naar de route en op naar de koffie.
Door dit oponthoud haalt de B-2 groep ons voor de 2e keer bijna in. Met het bekende fluitje worden wij vooruit-/weggejaagd en de B’s teruggefloten als de afstand te klein wordt. Eerder is dat al gebeurd in Helenaveen toen Twan le Grise zijn stuur bijna verloor. Hij had nu de schroefjes van zijn stuur los. (Dit is natuurlijk een echt Peperazzi inkoppertje. Schroefje los, Twan le Grise. Maar nee. Die grap is beneden mijn nivo. Hihihi).
HansHammie had daarna ook wat los. Zijn hartslagmeter was van slag. Het ding bleef maar piepen omdat Hammies hartslag weg was. Hammies hart deed het gelukkig gewoon. Hij zat fluitend op de fiets naast me. Weg met die prul! dacht Hans. Het ding heeft dat blijkbaar gemerkt en ging op de klater. Ik heb de weigerachtige hartslagbewaker toch maar van de straat opgepikt en aan Hammie geretourneerd. Misschien is het alleen een kwestie van een nieuw batterijtje (en hopelijk alleen in de hartslagmeter). En ze fietsten nog lang en gelukkig, Hammie en z’n H’metertje.
Bij De Beurs, om 11.15 uur zijn wij de eerste TWC-ers voor de afterparty. De rust is van korte duur. In een mum van tijd zit de kroeg tjokvol met kakelende TWC-ers van diverse groepen en ook weer gezellig door elkaar. Als laatsten strompelen, na 90 km stoempen, de 2 verla(a)te(n) A-captains binnen. Allebei met een flink bezwete kop (Jakie van de inspanning en Rubbie ook van de inspanningen van Jakie). Dus allemaal samen, nakeuvelen, lekker aan een bakkie na een mooie wielermorgen. Wat wil je nog meer? Op naar de eerste echte zomertijd rit. (door Peperazzi)
Jaarlijkse opschoondag: Zaterdag de 23e maart hebben we met een 12 tal milieubewuste TWC-ers de wegkanten en bermen tussen Horst en Sevenum gekuist. Er waren dit jaar voor ons al andere kapers op de kust geweest die stukken hadden nagelopen. Maar in totaal hebben we toch zo’n 25 zakken rotzooi bij elkaar gesprokkeld. Dus waarschijnlijk lag er eigenlijk nog meer rommel. In ieder geval is het zinvol om dit als TWC jaarlijks te blijven doen.
Onze inspanningen worden ook zeer gewaardeerd door de voorbijgangers en buurtbewoners. Regelmatig gaat er een duim omhoog of horen we “goed bezig mannen”. Dat ze daarbij onze Mien letterlijk over het hoofd hebben gezien is begrijpelijk. Want die zat constant onder in de greppel of graaf om daar de rommel op te duiken.
We hebben een gezellige morgen gehad. En toch de tijd nuttig besteed voor de verbetering van ons directe leefmilieu en ter promotie van onze wielerclub.
Volgend jaar weer ? Ja toch!
Bedankt voor jullie hulp !
Peter en Marjo