MTB-groep: 1e zondag van het nieuwe jaar. Betekent natuurlijk goede voornemens van iedereen, dus het zal wel druk worden. Maar ook de TWC nieuwjaarsreceptie om 11 uur, dus dan zal het nog wel drukker worden in de Beurs. Het origineel geplande ritje van mudGer in Venray is dan niet zo geeigend, dus de nieuwe route 6 maar eens proberen. Betekent ook dat we om 8.30 uur vertrekken, zodat we op tijd terug zijn. Voordeel van de nieuwe route is dat we altijd een lusje af kunnen snijden. Wanneer ik bij de Merthal kom ziet het al zwart van de Polen, maar ook staat er al een behoorlijk aantal TWC-ers. En zoals verwacht blijven er binnen druppelen. Uiteindelijk zijn we met 19 dikke banden, waarvan er 17 route 6 zullen rijden, waar opaHay weer voor de manschappen uit zal rijden. Ook deze week geen captainJac, maar deze keer geen appje dat hij nog verkouden is. Vraag me af hoe het met zijn goede voornemens is.
Om 8.30 uur rijden we dan met 16 man en onze BSM naar ’t HAM. Dit stuk hebben we de laatste 3 weken al gereden, dus je zou zeggen dat de weg hier duidelijk is, maar bij de 2e bocht gaat het al mis. Kan niet zien wie er voorop rijdt, maar … Even later toch weer op de route, en moeten we de stronken op het pad weer ontwijken. Daarna door en omhoog, omlaag, weer omhoog en rechtsaf. Maar deze bekende afslag wordt ook weer gemist. Samen met turboTim rijdt ik echter de uitgezette route, zodat we lekker even gas kunnen geven. Tot mijn verrassing zie ik in de verte het lint naar rechts gaan, terwijl de route toch echt eerst het bekende lusje naar links maakt. Samen met turboTim toch maar gewoon de route volgen. Resultaat is dat ik 2 nieuwe PRs heb staan in ’t HAM. Vraag me echter wel af waar het nu aan ligt, want dit is een bekend stuk route en toch spelen ze het voorin klaar om er van af te wijken. Lijkt op sabotage, of is route 6 verdoemd? Net voordat we ’t HAM uitrijden vinden de voorrijders nog een nieuw paadje dat niet op de route staat. Wanneer dit zo door gaat, dan …
Daarna via de bikeway naar de Floriade. Daar heb ik de route aangepast zodat alles klip en klaar is. Eerst via het asfalt naar de achterkant en dan lekker door het bos terug. Hoewel de track precies klopt, presteren ze het voorin om ook hier een andere weg te volgen. Deze keer geen verdere consequenties en daarna lekker door het bos. “Hier rijden we normaal niet.” Dit klopt niet, maar hier rijden we normaal de andere kant op. En ook hier gaan we aan het eind de verkeerde kant op, zodat we nog een stukje asfalt hebben, waar dat niet gepland was.
Even later komen we 2 wat oudere dames met wel 10 poedeltjes tegen. 9 staan er achter de glazen wand naar de voorbij rijdende fietsers te keffen, en 1 staat niet zo onder de controle van de old ladies, dus die is op zoek naar de enkel van tankLeo. Maar doordat we met zoveel zijn, kan hij dat lekkere bot niet vinden. We rijden het Floriade terrein weer af en volgen een mooi stuk van de Seuren tocht. De flow zit er lekker in en we rijden van een 2 baans pad weer het bospad met vele bladeren op. PappieBram doet dit ook met zijn CX, maar hij neemt de bocht wel erg ruim. Zijn voorwiel en iets later ook zijn achterwiel schuiven nog verder naar buiten en elegant vliegt onze pappie naar de grond. Het duurt een seconde, maar dan kan hij (glim)lachen en geeft hij de schuld aan de stronk die er ligt. Even zijn ego pakken en dan kunnen we verder, en net als eerder kunnen we de achtervolging inzetten.
We komen aan bij de A73 en even later zitten we weer achter de groep en beginnen we met de mooie track langs de snelweg. Heerlijk genieten, enerzijds van de track en anderzijds van het geklungel van sommigen om heelhuids aan de andere kant te komen. (Voordeel van achteraan rijden is dat niemand jouw geklungel ziet. 😉 Om verwarring te vermijden had ik de laatste afslag in de route opgenomen, maar alsof e duvel ermee speelt wordt toch de een na laatste genomen. Uiteindelijk komen we echter toch weer net voor de Floriade bij elkaar.
Daar aangekomen zijn we bij de heuvel die we 2x mogen nemen. Ook dit gaat niet helemaal volgens de track, maar 2x is 2x zullen we maar zeggen. Achterin weer even hergroeperen en dan via de fietsersbrug naar ed andere kant. Dat was tenminste de bedoeling, maar voorin rijden ze direct na de brug naar rechts. Dit riekt naar sabotage. Aan de andere kant hergroeperen en dan naar het Raaieind. Daar langs het spoor op en door naar het bos bij ’t Gebroken Slot. Extra lusje hier gaat bijna volgens de track en nadat we de ketting van foetsieArnold er weer op hebben liggen doen we een korte pauze.
Achter langs de veiling, via ’t Lovendaal en Roeffen Mart. Hier een klein verwarrend lusje verwijderd en tot mijn verbazing wordt nu netjes de route gevolgd. ’t Houthuizerbos laten we gezien de tijd rechts liggen en via bekende weg naar de Reulsberg. Daar zien we kort opaHay weer rijden, maar die brengt onze voorrijders deze keer niet in verwarring. Netjes wordt de track gevolgd en rijden we zoals gepland aan de andere kant via het hek het terrein weer af. Even de meute duidelijk maken dat we deze keer rechtdoor gaan en dan verder.
Achterlangs rijden we nog even naar de Kasteelse bossen. Dit gaat zoals gepland, totdat we bij het heuveltje bij de kinderboerderij zijn. De track gaat rechts omhoog, maar het lint gaat naar links. Daar is een nieuwe toegang tot de helling gemaakt. (Nieuwtje voor de komende Seurentocht?) De eersten nemen alleen deze beklimming, terwijl de laatsten de originele en deze nieuwe beklimming nemen. Loopt erg lekker. Daarna wordt weer netjes de track gevolgd. De heuvel voor het Parkhotel loopt erg lekker en even later verlaten we het gebied bij de Kasteelboerderij. Bij het beekje gaat het voorin links, terwijl de route toch echt naar rechts gaat. Na 5 min wachten zijn alle eigenwijzen omgedraaid en komen ze voor het laatste deel van de route, een lekkere beekkant uit het routeboek van onze Kantenier. Uitrijden door het centrum en dan op naar de oliebollen, zwarte drab en sterke verhalen. (door Robert)
A.s. zondag een aanpassing in het programma vanwege een MTB toertocht in de bossen rondom Helden. Daarom fietsen we nu route 25 van 64 km naar het Reindersmeer in Well. Gezien de afstand vertrekken we weer om 8.30 uur. Eventueel kan er in Well een afkorting worden genomen zodat de route 57 km wordt.