Weeknieuws 2020-10

VUT-groep: Het VUT seizoen start met route 30 van 59 km. Vertrek is om 13.30 uur.

A-groep: Maart is aangebroken, dus opening van het nieuwe race seizoen. Dunne bandjes gecontroleerd en opgepompt. Remmen gechecked. Fiets omgebouwd van de Tacx naar de weg. En dit jaar cassette 12-25 ipv 11-32 geplaatst. Hopelijk komt de rest in grote getalen en heeft zijn fiets ook op orde. Osse busPiet is er namelijk helaas niet meer bij, dus zo lang we geen nieuwe chauffeur hebben, moeten we het klusje zonder hulp klaren. Piet nogmaals bedankt voor de vele jaren trouwe dienst en ondersteuning.

Begin van het seizoen betekent ook om 9 uur vertrekken, dus dat betekent lekker uitslapen. De eerste mail komt echter al om 5.57 uur binnen, dus dat uitslapen geldt duidelijk niet voor LommenDave. En ook turboTim is al vroeg wakker. Die heeft vandaag echter andere verplichtingen, want hem zien we vandaag niet. Ook captainJac meldt zich af. (Beterschap met Mariet.) Bij de Beurs kleurt het echter weer ouderwets rood-wit-zwart. Even voor negenen opent voorzitterMien het seizoen en verzamelen de verschillende groepen zich. Een aantal nieuwe gezichten zo aan het begin van het seizoen, maar helaas niet voor de Asses. Toch zijn we uiteindelijk met 11 man en onze BSM. Haar mannetje doet nog 3 weken alleen trainen, maar de andere 11 zullen goed op haar letten.

Onze route gaat naar ZO, dus dat is erg lekker met de wind die uit die hoek komt. Het is zo’n echte route voor het begin van het seizoen. Veel draaien en keren, zeker van Blerick naar Neer langs de Maas. Maar aangezien de wind daar pal op de neus staat, levert dat vandaag een perfecte interval training op. Helaas is de blaas van menig oude rot er niet beter op geworden, dus na een klein uur moeten we al een verplichte plaspauze inlassen. Of is al dat bier of die wijn er van Carnaval nog niet helemaal uit? Of was het toch een smoes om even te kunnen rusten van al dat tegen de wind in beuken. De batterij van mijn vermogensmeter loopt op zijn einde, maar hij laat toch regelmatig nog vermogens van 300 tot zelfs 400W zien. Wat een start van het seizoen.

Even volhouden tot in Neer en dan gaan we halve wind richting Meijel. Toch nog even wat pijn verbijten en dan eindelijk tussen de windmolens door naar rechts richting Egchel. Het vermogen zakt aanzienlijk, maar de snelheid gaat lekker omhoog. Om Panningen heen en dan richting Maasbree. Voordat we daar zijn nog een kleine verrassing, want we rijden nog even een rondje om tegen de wind in. Mentaal toch wat zwaar voor enkelen in de groep. Naast de fysieke interval training dus ook een goede mentale weerbaarheidstraining deze 1e keer.

Ergens rond Kessel hebben we een wilde fietser opgepikt, en deze hangt nog steeds achter in het peloton. Net voorbij de A67 draait hij rechtsaf en mag hij in zijn eentje tegen de elementen gaan vechten. Wij rijden in een behoorlijk tempo onze laatste kilometers via Kronenberg naar Horst. Wanneer hengstHenk de stal ruikt, geeft hij nog eens gas en schiet er vandoor. Hij blijkt echter een leegloper te hebben en wil zsm naar huis, om niet een paar kilometer voor huis nog de band te moeten (laten) wisselen. Missen we toch eigenlijk meteen de eerste rit al osse volgbus. De rest volgt de route, … of toch niet!? De voorsten hebben geen navi en volgen onze hengst. Deze rijdt echt linearecta naar huis. Navi of niet, dat maakt in zijn wereld niet uit. Paarden doen toch altijd wat ze zelf willen. Feit is dat we ons dus toch nog verrijden en dat in de laatste 2.5 km van de route. Hebben we dat ook weer gehad. Bovendien leidt het niet tot een echt gevaarlijke situatie, dus netjes opgelost. De hele groep verdient sowieso de complimenten voor deze eerste rit van het seizoen. Ondanks dat er de eerste kilometers nog wel erg veel gekletst werd, is er daarna erg netjes gereden. CaptainJac zou trots op jullie zijn geweest.

In Horst aangekomen de fiets goed afsluiten bij de Beurs (er is weer carbootsale ;-)) en dan snel naar binnen. We zijn vandaag de eersten, dus hebben de kruk voor het uitzoeken. Bruine drab en sterke verhalen gaan over de tafel. De kop is er af. En ondanks de voorspellingen was het, ondanks de sterke wind, eigenlijk erg prettig weer om te fietsen. (door Robert)

A.s. zondag route 72 van 76 km naar Hinsbeck, vertrek om 9.00 uur. De meeste heuveltjes laten we letterlijk links liggen, maar enkelen pakken we wel om ook alvast aan wat hoogtemeters te wennen. Hopelijk kunnen we dan nog wat afwezigen van vandaag en enkele overstappers verwelkomen.

BC-groep: A.s. zondag route 138 van 61 km. Vertrek om 9.00 uur.

D-groep: Vandaag de start van het wielerseizoen 2020. De voorspelde weersverwachting was niet echt hoopvol, maar de voorspellers voorspelde op een buitje na een droge ochtend. De opkomst was niet overweldigend, maar voor de D groep melde zich toch 5 liefhebbers. Voor vandaag stond als start route 17-D op het programma over ca 47 km. Er stond een stevige wind uit ZW richting en onze route ging NO met gevolg dat het eerste gedeelte met de wind mee wel een redelijk tempo op de klok zou zetten maar dat de terugweg niet gemakkelijk zou zijn. Alles verliep naar wens en de eerste koffiestop bij ’t Trefpunt in Gijsteren was welkom om even te herstellen en bij bij te tanken voor de terugweg. Door alle Maaswerken in Wanssum was er een aanpassing in de route en dat leverde geen probleem. Het laatste stuk naar Meerlo en Tienray met de wind vol tegen koste de nodige inspanning maar onze kopmannen M&M zorgde dat het tempo redelijk bleef en de rest kon volgen. Even na 11.00 uur bereikten we de finish bij de beurs de kop was er af en konden terugzien op een goede start.  (door Lei K.)

A.s. zondag route 138-D over ca. 48 km start 9.00 uur.