VUT-groep: Donderdag 5 maart ging ook het VUT programma van start, en stond route 30 over 59 km op het programma. De weersvooruitzichten waren niet zo best maar volgens de buienradar zou het zeker een paar uur droog blijven. Dus de fiets uit de garage en naar de start. Om 13.20 was ik reeds aanwezig en ook Karel met de bus stond al te wachten. Maar de stille hoop van het stroomt toe viel behoorlijk tegen want op slag van 13.30 uur waren we met vier. En Karel zei bij vier of minder, en we waren met 4, mag ik van de sponsor niet rijden, dus nog een tegenvaller. We vertrokken toch maar vol goede moed richting Schaak en via Castenray, De Wust naar Oostrum, en steeds hadden we wat wind mee zodat het tempo goed bleef. Via de Smakt, Holthees en Maashees naar Geijsteren voor de koffie. Maar inmiddels was de lucht wat zwaarder geworden en kwamen er enkele druppels. Na de koffie richting Wanssum en de regen nam wat minder plezierige vormen aan zodat het plezier er wel afging. Maar onder het motto doorfietsen met hopelijk geen lek finishten we rond 16.30 bij De Beurs. Snel naar huis douchen en natuurlijk fiets poetsen. Het was een goede trainingsrit onder wat minder ideale omstandigheden. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 80 van 63 km, vertrek om 13.30 uur.
A-groep: De kop is er af. En met die wind van vorige week was dat bijna letterlijk. Deze week is het echter niet veel anders, dus ook nu de handjes goed aan het stuur. Even voor negenen is het een drukte van jewelste bij de Merthal. Er zijn echter niet veel Asses te herkennen. Wanneer CaptainJac er is, is het dus bijna tijd, en roept hij de Asses bij elkaar. Dan blijkt dat schijn bedriegt en hebben we uiteindelijk een gezelschap van 18 rijders bij elkaar. Gegeven de wind maar niet splitsen. Ook al omdat er enkele nieuwe gezichten zijn. Deze willen zich vandaag waarschijnlijk nog wel bewijzen, maar de vraag is of dat verstandig is. Voor RalphRalph blijkt dat helemaal geen probleem te zijn. Hij maakt lekker zijn kopbeurten en op de enkele heuveltjes die we vandaag voor onze kiezen krijgen is hij even goed vaak van voren te vinden. Chrit komt echter tot de conclusie dat rijden in de groep toch iets anders is dan solo, en dat de Asses, voorlopig, toch nog iets te hoog gegrepen zijn. Volgende week lekker bij de Bees proberen.
De route gaat in eerste instantie richting Grubbenvorst en dan via de Maasbrug naar het Duitse. CaptainJac heeft nog wat in te halen van vorige week, want ondanks de wind, zit het tempo er al meteen lekker in. Veel man en veel wind, dus de beurten zijn ook niet overdreven lang. In Venlo blijkt dat oude mannen en een klein navigatie scherm niet altijd de beste combinatie zijn. OpaHay moet geregeld goed op zijn schermpje turen, en aangezien hij geen vrouw is (red: en dus 2 dingen tegelijk kan) vallen zijn benen dan stil en is het voor de rij achter hem goed opletten. Iedereen is echter scherp, dus er gebeuren verder geen ongelukken. Bij de 4-paardjes linksaf op de rotonde en op naar de 1e beklimming. Deze rijden we nog redelijk “en group” naar boven. Even verder via de Karel van Egmondstraat weer naar beneden. Door een ander fietsclubje op de voorrangsweg, wordt de groep echter in 2-en gesplitst. En even later worden beiden voorbij gestoven door een dame op een racefiets. Je hoort het testosteron gehalte stijgen, maar iedereen houdt zich in. (Red: Inderdaad hengstHenk was er vandaag niet bij. Hij moest met zijn eigen vrouwtje rijden.) Ze rijdt dezelfde route als ons en na 2x rechts rijdt ze voor ons de Schaapsdijkweg naar boven. Dan is er geen houden meer aan en maken enkelen toch even hun punt. Of toch iets anders? Groeperen duurt nu al iets langer, maar even later toch de Klagenfurtlaan naar beneden, weer 2x rechts en dan de Genraydelweg omhoog. Ook zonder voorrijdster gaat het voorin in een lekker tempo, zodat menig PR sneuvelt. En dat al zo vroeg in het seizoen. Of toch gewoon omdat we deze niet zo vaak rijden? Daarna Duitsland in en op weg naar Herongen voor alweer de laatste beklimming van de dag. Met vereende krachten rijden we de makkelijke rechter variant weer “en group” naar boven.
We vervolgende de route, wind in, richting het zuiden en laten Hinsbeck, incl heuvels, letterlijk links liggen. Het is voorin echter niet zo erg als vorige week, want de 400W krijg ik niet op mijn tellertje te zien, en 300W ook veel minder. Doordat de groep echter groter is, is het achterin juist wat meer aanpoten dan vorige week, doordat de gaten die gedicht moeten worden groter zijn. À propos over gaten gesproken. Wanneer we in Egypte aankomen, dan blijkt CaptainJac een gaatje in zijn voorband te hebben. Een welkome rustpauze voor de een, en een goede oefening voor de ander. Buitenband er af – check. Binnenband er uit – check. Buitenband controleren – check. Nieuwe binnenband er in – check. Buitenband er weer op – check. En dan pompen maar. Wanneer je echter verhoogde velgen hebt, dan heb je ook verlengde ventielen nodig, want anders kun je het CO2 patroon of het pompje niet goed plaatsen. Het lijkt er op dat onze wedstrijdrenner van weleer hier duidelijk minder ervaring mee heeft. Werd vroeger natuurlijk allemaal voor profiJac geregeld. Nadat 3 pompjes geprobeerd zijn toch maar even navragen of niemand een binnenband met langer ventiel heeft. Snel bandje wisselen, iets minder snel oppompen en na een klein half uur kunnen we dan eindelijk verder. Wat heeft een busPiet toch vele voordelen.
Bij het ziekenhuis de Maas over en dan via de Boekend terug. Maar dan wel met een kleine omweg, dus eerst richting de Maasbreeseweg en dan voor Sevenum weer linksom het ezelrijk. Nog een klein stukje volle bak wind in voor de liefhebbers en daarna uithobbelen over de stationsweg naar de Beurs. Door het oponthoud zijn we de laatste vandaag, maar er is toch nog wel plek voor ons. Weer tijd voor de bruine drab, van welke brouwerij dan ook, en de sterke verhalen. Niet veel later begint het buiten te regenen, dus dat is ons vanmorgen mooi bespaard gebleven.
A.s. zondag route 85 van 80 km. Via de Maas naar het noorden, terug naar het westen en dan verder naar Overloon. Keren en terug naar Horst. Vertrek om 9.00 uur.
BC-groep: A.s. zondag route 113 van 64 km. Vertrek om 9.00 uur.
D-groep: Voor vandaag route 138-D over ca 48 km. De weersvoorspelling was niet zo optimistisch en daardoor hadden enkele TWC leden de route op zaterdag al verkend. Maar gelukkig stroomde tegen het startmoment het Merthalplein nog redelijk vol. Na vertrek van A, B en c groep bleven er voor de D nog 9 man/vrouw over. En wij mochten een nieuw fiets lid verwelkomen Angela A., en omdat ze onervaren is mocht Piet C. met de volg bus bij ons blijven. Ook Annie B. was weer van de partij. Om 9.00 uur werd er via de bekend route richting Sevenum vertrokken. Er stond behoorlijk wat wind waardoor de wegkapitein de voorrijders tot matiging floot. Maar in Sevenum gaf Annie aan dat de blessure teveel pijn veroorzaakte en zij ons een prettige rit wenste. Via de Kleefsedijk en Frankrijk ging het richting de Langheide waar de wind ons een steuntje in de rug gaf waardoor onze nieuweling A.A. een beetje op adem kon komen. Via Boekend richting Baarlo over het bekende steenstrook, zodat we een minder prettige massage kregen. Voor Angela had het even wat te veel inspanning gekost zodat ze Piet met vriendin in de bus gezelschap ging houden. We vervolgde onze route richting Maasbree voor de koffie stop bij de Poolbar café. Na de koffie stapte Angela ook weer op de fiets en ging het weer richting Sevenum. We hadden nu wel het voordeel dat de wind ons in de rug steunde en er nog een redelijk tempo neer gezet kon worden. In Sevenum dachten Giel en Hein wij vinden het genoeg voor vandaag en gingen naar het thuisfront en na Sevenum nam Angela ook de kortste weg naar huis. Wij waren inmiddels voorbij gestoken door de B boys, een poging tot aanhaken mislukte zodat wij even na 11 uur finishten met als pluspunt dat we het droog hadden gehouden. (door Lei K.)
A.s. zondag route route 113-D over 48 km. Vertrek om 9.00 uur.