Weeknieuws 2020-39

VUT-groep: Na een aantal zomerse september weken was het vandaag net iets anders er stond een stevige ZW wind en de temperatuur lag eens onder de 20ºC. En dat was te zien aan de deelnemers want mouwstukken en windjacks waren veelvuldig aanwezig. Voor vandaag stond route 31 op het programma voor een afstand van ca. 70 km. Lei had de route iets aangepast om voor de te leveren inspanningen ook nog een koffiestop te regelen. De route had dan ook de toevoeging VUT. Om 13.30 uur stonden er toch 13 liefhebbers klaar voor de rit. Opvallend was wel dat er geen enkele delegatie uit Sevenum aanwezig was, zouden die niet tegen wind kunnen? Maar het viel ook op dat het een compleet mannen peloton was. We vertrokken richting Hegelsom en hadden gelijk de wind tegen maar met een frequente wissel bleef het tempo goed. Via Evertsoord naar Helenaveen naar het gebied dat Kwakvors heet. Als de wind meewerkte ging het tempo ook gelijk naar 30 km p/u en werden de voorrijders toch tot kalmte gefloten. Via de Vieruiterste naar de Vuurlinie en dat was een complete verrassing want de gemeente Deurne had blijkbaar financiële middelen gevonden om deze peel weg van een nieuwe gladde asfalt laag te voorzien, het was een lust om hier over te rijden. De routemakers kunnen routes weer aanpassen over dit stuk heerlijk berijdbare strook. We hadden de wind mee en het ging in een razend tempo naar Liessel voor de koffiestop die gepland was bij RW Cafetaria, het terras lag er uitnodigend in het zonnetje en de koffie werd snel besteld en uitgeserveerd. We genoten van deze rustpauze. Na de koffie snel de pedalen vastklikken voor het 2e gedeelte met als voordeel dat de wind meehielp. Zelfs zo goed dat het verschil tussen Jan Herraets en Guus Jacobs niet opviel want het tempo oversteeg ruimschoots de 30 km p/u zodat de fluit de koprijders tot kalmte maande. Na Booms Jeu in America ging het nog via de Lorbaan achter de Schadijkse bossen langs naar de Meterik en via de Speulhofsbaan en de Campagneweg de finish klok rond 16.30 in te drukken. En alle voorspellingen ten spijt was het droog gebleven. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 7 van 68 km. Vertrek om 13.30 uur.

A-groep: Ingekorte Peelkoers richting Ospel.

De herfst is merkbaar in aantocht of al in het land. Het is grijs, buiig met een winters koude bries uit het oosten. Dus de garderobe is wel rood zwart maar verder varieert het van noordpool-outfit (zeg maar vol winter uniform voor Leo Tank) tot zomer tenue-tje (Sparrowhil Henk). Daartussenin: veel driekwartjes en arm en beenstukken. Met en zonder rubberen pantoffels. Vandaag worden we als A’s alweer een half uur later door pastoor “weggeschoten” als de vorige week. Voor Rappe Ralfie is dat in het weekend nog steeds niet-normaal-vroeg. Zijn biologische klok start op zondagmorgen eigenlijk pas na negenen. Toch is ie er weer. En ruim op tijd. Wat een bikkel! Kan natuurlijk ook zijn dat zijn partner hem gewoon uit het nest heeft gekieperd. Anderen hebben nu op zondagmorgen tijd over om nog allerlei andere “zinvolle” zaakjes te doen. Zo heb ik tijd om nog wat te fröbelen met mijn GPS apparaat. Helaas blijkt na de start dat ik toch wat te veel getiptoetst heb. Wel een track maar geen beweging in het apparaat. Volgens mijn digitale begeleider blijf ik op onze oprit rondjes draaien. Tja, een prima apparaat maar met zo’n digibeet als gebruiker. Kansloos! Gelukkig ben ik in goed gezelschap. Twan Lagrise is er ook weer na een korte gedwongen afwezigheid. Zijn luchttoevoer is weer redelijk op orde. En zijn GPS hapert soms. Dus alles is weer als normaal. 

Blijkbaar heeft niemand vandaag zin om de eerste helft van de koers echt te knallen. Er wordt heel constant tussen 30-32 gekoerst. Ook de kopbeurten zijn ongeveer even lang. De rit is wel wat fris maar verloopt de eerste 40 km soepel. Er is adem over voor wat gesprekjes tussen de linkse en rechtste rij in het peloton. Dan is het gedaan met het doorfietsen. Captain Jac staat lek. Midden in de kale peelvlakte. En het wordt niet bepaald een snelle bandenwissel. De Captain krijgt eerst de strakke buitenband er niet op en als dat eindelijk is gelukt heeft ie het “velletje” ertussen. Da’s wel klote maar gelukkig niet zo pijnlijk als een genitale beknelling. Het wordt dus een lange bandenwissel. In die tijd verwisselt Max 4 banden, de achterspoiler, voorspoiler, vering, stuurstangen links en rechts en rijdt hij 4 rondjes waarbij hij opschuift van P7 naar P2 (hopelijk). Verkleumd klikt het peloton de koude voeten weer in de pedalen. Op naar de volgende lekke band. Alweer dezelfde band en dus ook weer onze Captain.

Dit keer gaat de reparatie iets sneller. Maar een job bij het Lommenteam is te hoog gegrepen voor ons bandenwissel team van vandaag. We missen Chip toch echt. En onze volledig geïsoleerde Leo Tank bedankt vandaag voor de banden worstel beurt. Die houdt zijn stevige knuisten lekker warm in de thermische geïsoleerde motorhandschoenen.  Als de band er weer op ligt gaat de koers verder. Enkelen zijn intussen ½ kilo aan Co2 patronen lichter. Goed en wel weer ‘n beetje opgewarmd en op tempo raakt bij Twan Lagrise de luchtvoorraad op. Niet vanuit zijn longen maar ook in zijn band. Die bandenwissel gaat redelijk soepel en vlot. Maar dat komt ook door de uit gelodderde staat van de buitenband. Nog net geen klapband.

Na al dit oponthoud besluiten we om Ospel rechts te laten liggen. We koersen rechtstreeks terug naar Meijel en dan naar Heibloem om daar de route op te pakken. Daarmee smokkelen we ongeveer 10 km. Met nog 15 km te rijden loopt Jac’s voorband weer langzaam leeg. Dit keer ‘n kwestie van bijpompen en kijken hoelang de tube het houdt. Net lang genoeg om thuis te komen blijkt later. Op een of andere manier heeft onze Bike Girl Marjo onderweg een heel speciale banaan genuttigd. Ze neemt de kop met de wind stevig tegen en geeft niet meer af. Dik boven de 30 sleurt zij voorop de mannen richting Horst. Knap. Girlpower!! Dat belooft wat tijdens de laatste wegrit komende zondag. Bij De Beurs aangekomen hebben Stillere Frank en Sparrowhil Henk nog energie over. Frank kan z’n overtollige energie deels kwijt met de rit naar huis. En dan heeft ie nog wat over voor thuis. Henk knalt er nog een kilometer of 40 tegenaan. De rest gaat voor een afzakkertje binnen bij De Beurs en nestelt zich na de douche voor het beeldscherm op de sofa. Nog 1 wegrit duimen of onderweg lekke tubes verwisselen en dan steken de meesten de dikke banden onder. Gelukkig starten we volgend wegseizoen allemaal met vers bandenmateriaal. Toch? (door Peperazzi)

A.s. zondag alweer de laatste keer dit jaar om de racefiets uit de stalling halen. We sluiten het seizoen af met een rondje Kevelaer van 90 km, route 134. Vertrek is om 8.30 uur.

BC-groep: A.s. zondag route 52 van 73 km. Vertrek om 8.30 uur.

D-groep: De vooruitzichten voor de zondagsrit waren wat het weer betreft niet bepaald positief. Want na het raadplegen van buienradar werden er de nodige berichten via WhatsApp  verstuurd. Maar alles ten spijt het was ‘s morgens droog. Dus met voldoende motivatie naar het startpunt voor route 072-D voor ca. 59 km en Piet met de bus stond ons al op te wachten en om 9.00 uur starten we met een bescheiden groep van 6 personen voor deze rit. Via Grubbenvorst naar Venlo waar een aantal hellingen op ons lagen te wachten die met de nodige inspanning genomen werden. Daarna een rustig stuk over de bekende Groote Heide en Beckersweg waar aan het einde Piet met volgwagen ons al stond op te wachten. Het deel je locatie werpt toch zijn vruchten af. Nu ging het via het Auxiliatrix terrein en de Ulingshof weg naar het Oelespot restaurant op Ulingsheide waar gereserveerd was voor de koffie. We stalden onze fietsen en namen volgens de Corona regels plaats op het terras. Na de koffie werden de fietsen uit de stalling gehaald maar Mart J. werd verrast met een platte achterband. Dus de bus moest open voor een nieuw wiel en dat werd snel gestoken en Piet nam de pomp om de band op de juiste spanning te brengen.

De rit kon vervolgd worden en Mart had de indruk dat er een motor in het nieuwe wiel zat want zonder enige inspanning ging hij er een speer vandoor. Maar na wat wennen sloot hij toch maar bij de groep aan. We vervolgede onze rit via Tegelen en de Zuiderbrug naar Hout-Blerick en Boekend naar het tuinbouwgebied Siberië de wind werkte nu in ons voordeel waardoor het tempo hoog lag maar door af en toe een helpende rugsteun kon iedereen goed volgen. En even na 11.30 uur streken we neer op het terras bij Femke voor het afterbiken. (door lei K.)

A.s. donderdag route 052-D over ca. 58 km vertrek 9.00 uur