VUT-groep: Voor vandaag route 07 over ca. 68 km. Maar de weergoden waren ons niet gunstig gezind want het leek op natte moesson en dat hield de VUT rijders van de fiets en op stal. Volgende week hopelijk beter. (door Lei K.)
Route OTH 1999 staat op het programma voor ca. 74 km vertrek 13.30 uur.
MTB-groep: Dit jaar starten we het MTB seizoen met route 26 van 42 km (Golfhorst-Kronenberg-Schatberg). Zoals besproken tijdens de MTB evaluatie worden er 2 groepen gemaakt die dezelfde route fietsen maar met een verschillend tempo. Vertrek is om 9.00 uur.
A-groep: Rondje Kevelaer, nat rondje bij de buren met bandenwisselpauzes
Dit is volgens het programma de laatste wegrit van de A race groep. Volgende week stapt bijna iedereen over op de “dikke sloffen” om alvast wat kilometers te maken voor de Pieterpad tocht die het eerste weekend van november staat gepland. Een paar A-rijders kiest deze laatste rit al voor de modder in plaats van het asfalt. Opa Hay, Twan Lagrise, Lommen Dave en Chipp gaan het veld of bos in. De andere A rijders staan, een beetje twijfelachtig, in de natte morgen aan de start met hun racekarretjes. Rond 8.30 uur zie ik een veelkleurig palet aan rijders en bikes. Niet alleen bij de karretjes maar ook bij de outfits de nodige opvallende felle kleuren. Prima en veiliger in de donkere winterdagen. Alleen Lange Roel doet daar niet aan mee. Zijn nieuwe bike is (nog) net zo kleurloos als zijn tenue. Alles in het grijs/zwart. Gelukkig zal dat maar tijdelijk zijn. De fiets wordt nog geheel naar eigen keuze opgepimpt en de clubkleding is besteld. En Babbel Frank die maakt het vandaag extra bont. Normaal horen we hem eerder dan dat we hem zien. Maar vandaag zien we van verre een fluorescerend knal geel paar onderbenen onze kant op peddelen. Onze Frank met nieuwe volledig waterdichte overschoen verlengers tot net onder de knieën. Die gaat vandaag super veilig en droog weer naar huis. Met of zonder regen onderweg.
We starten met z’n negenen. In eerste instantie zonder Captain Jac. Heeft wellicht nog steeds last van lekke banden? Achter Meerlo slingeren we langs het oude sportveld over de nieuwe vee-roosters in de weg. Die blinken nog steeds als nieuw en zijn nu ook spekglad van de regen. Simultaan met Babbel Frank maak ik een klein schuivertje. Het gaat goed we houden beide controle over de glijdende fietsen. Net voor Wemb stoppen we kort om wat regenjasjes uit te doen en een 1e plasje. De temperatuur is inderdaad aangenamer/hoger dan verwacht. Tot onze verrassing haakt nu ook Captain Jac aan bij de groep. De damp komt van hem af na een lange sprint om ons in te halen. Hij blijft een tijdje achterin hangen omdat ie last heeft van de hamstring (een beetje verrekt bij een schuiver over het hierboven vermelde rooster). Met 10 gaat het verder rondom Kevelaer. Met de wind vooral in de rug koersen we met een stevig tempo op de rechte stukken. De bochten worden netjes en rustig genomen.
Het is overal goed nat en vettig door de mais en bietenoogst. Af en toe is het inderdaad een beetje “schravelen” over het natte wegdek met ladingen modder, eikels, takjes en een fikse wind van opzij. Bij het gehucht Schravelen staat Roel lek. Hoeveel pech kun je hebben: je nieuwe bike van onder tot boven onder de drek en dan ook nog een doorgeprikte spiksplinternieuwe buitenband. Het oefenen met bandenwissels de afgelopen weken heeft merkbaar resultaat. De wissel gaat redelijk rap. Intussen waait het behoorlijk. Helaas voor ons komt de wind vooral uit de richting Horst. De harstlagen gaan dus flink omhoog bij de kopbeurten. Er wordt sneller gewisseld. Achterin blijft het modder happen en uitkijken. Door de harde zijwind maakt het peloton soms onverwachte “zwiepers”.
In Wellerlooi loopt Roels achterband weer leeg. Dezelfde band dus. Én ook weer dezelfde plassende renner in de bosjes. Raadseltje: Het is van onderen voor 1/3 knalgeel en maakt altijd geluid? (en het is geen grasparkiet op een solex). Gelukkig is ook nu het euvel redelijk snel verholpen. En dit keer wordt ook de boosdoener gevonden. Een spits stukje steen in de buitenband. Net als de heenweg pakken we terug ook de brug bij Well. De route door Wanssum is door de vele “wegwerkzaamheden” niet echt logisch en duidelijk. Het zijn meer weg weg werkzaamheden. Via een kruipdoor sluipdoor omleiding lukt het ons de andere kant van Wanssum te bereiken. Na de extra lus via Castenray gaat het via de Kreuzelweg terug naar Aardbeienland. Bijna wordt de Kreuzelweg de “kreupelweg”. Door de harde wind van rechts kost het moeite om goed rechts te blijven en te ritsen bij tegenliggers. Een van de tegemoetkomende auto’s gebruikt niet de aanwezige grasblokken maar blijft midden op de weg rijden. De bestuurder/ster laat zich zelfs niet door Leo Tank op kop afschrikken. Het gaat goed maar meer dan enkele centimeters ruimte was er niet.
Aangekomen bij De Beurs zij we intussen allemaal ook weer drooggewaaid en dorstig. We nestelen ons lekker warm binnen aan de “toep” tafels. Eind goed al goed. Dat geldt zowel voor de rit van vandaag als voor het afgelopen wegseizoen van de A’s. Ter afsluiting bestellen we een paar mandjes gefrituurde snacks. Trappen, tappen en happen. Smaakt naar meer!
Het was me ook dit jaar weer een genoegen om de “capriolen” van het A-team wekelijks te beschrijven. De verslagjes zijn het best te verteren met een flink korreltje zout. En onze Duitse buren zeggen: Was sich liebt das nekt sich!
Kusjes Peperazzi. Tot fiets
BC-groep: A.s. zondag route 116 van 73 km. Vertrek om 9.00 uur.
D-groep: Door het niet doorgaan van onze zandhazentocht heeft de
programma commissie 052-D op de rol, Garmin gezet voor ca. 58 km. Zodat we toch
onze energie kwijt kunnen. Om 8.50 uur stonden de eerste al bij de start locatie
en Piet met de bus was ook al gearriveerd en langzaam groeide de groep naar 8
personen maar niet alleen D rijders ook enkele B rijders die dachten dat ook de
B-C om 9.00 uur zou vertrekken. Maar plots kwamen er vanaf de Kranestraat een
drietal TWC’ers aanrijden en dat waren onze B-rijders. Zij waren om 8.30 uur
vertrokken maar kregen op het eind van de Kranestraat al lek door een overvloed
van glas op de weg, de pechvogel was Guus H., maar toen het euvel hersteld
moest worden bleek Guus over een beperkt technisch inzicht te bezitten om een
binnenband te vervangen en handig een wiel in het fietsframe te steken. Al zijn
handelingen namen zoveel tijd in beslag dat men besloot om terug te keren naar
de Merthal en zich aan te sluiten bij de D-groep. En Guus wandelde met zijn
fiets naar de Jozefstraat om zijn reserve fiets op te halen. Inmiddels
vertrokken wij voor onze rit en Piet reed met de bus naar de Jozefstraat om
Guus op te halen en hem even later in het peloton af te zetten dat nu gegroeid
was tot 13 personen. Er stond een stevige wind tegen maar door de steun van de
B rijders bleef het tempo goed en via de Langheide ging het naar Boekend. Na
Boekend moesten we op de overkorenweg plots vol in de remmen want een dozijn
kerstganzen versperde de doorgang. Mart V. haalde eens flink uit zodat de veren
rondvlogen en Piet in de bus had bijna een kerstgans in de bus liggen voor het
kerstdiner. Na dit ludieke incident vervolgde we onze rit en via de bekende
kasseienstrook ging het naar Baarlo voor de koffiestop want het was de D-rit en
dat hoort er bij. Lei had voor de zondagmorgen café “De Zwaan” bereid gevonden
om voor ons het terras te openen.
De koffie werd uit geserveerd en tijdens deze pauze werd
Guus nog een stageplaats aangeboden bij Dave om de technische vaardigheden bij
te spijkeren zodat hij wel zelfstandig een lekke band kan vervangen, tevens
werd hem geadviseerd om bij de kringloopwinkel op de Meterik te informeren naar
een studieboek “Hoe vergroot ik mijn Fiets Technische Kennis”. Na de koffie
werd de rit snel weer opgepakt met als voordeel dat de stevige wind ons
regelmatig een steuntje in de rug gaf. Via Bong, Langhout en Tongerlo naar
Kronenberg maar op het Bedelaarspad klonk het plots de kreet lek, gelukkig niet
Guus want dan stonden we daar nu nog, maar de pechvogel was ook vandaag weer Mart
J. Vanuit de volgbus werd snel een nieuw wiel gepakt en na controle van de
bandenspanning in de fiets van Mart gestoken. We vervolgde onze rit via
Horst-America naar de finish die even na 11.30 uur werd bereikt van een rit die
op een enkel spatje regen droog was gebleven maar wel veel wind bij zich had. (door Lei K.)
A.s. zondag route 116-D met vertrek om 9.00 uur.