VUT-groep: Voor vandaag stond route OTH 1999 over ca.75 km op het programma en tevens was de weersverwachting veel wind tegen op de terugweg en regen rond de klok van 17.00 uur. Maar met deze vooruitzichten melden zich toch 10 vrouw / man aan de start. Opvallend was wel dat alweer uit Sevenum niemand het dorp was ontvlucht, zou daar nu al een Lock down zijn? Om 13.30 uur klonk het startschot en met de wind werd er gelijk een driftig tempo neergezet. Iedereen wilde nu wel voorop fietsen om te laten zien dat ze nog gemakkelijk een tempo van boven de 30 p/u konden neerzetten. Maar de waarschuwing bewaar nog wat voor de terugweg werd in de wind geslagen. En toen bleek dat de Veerman in Broekhuizen juist aan de goede kant lag was de oversteek, behoudens de dienstwisseling van stuurman, een fluitje van een cent, op € 8,00 na. Na de oversteek ging het in hetzelfde straffe tempo verder en had Mien de indruk dat zij ergens fietste waar zij niet zo vaak kwam. Maar dat was niet zo, meestal fietsen we het andersom. Zo zie je maar dat een route plots anders lijkt als we ze links of rechtsom fietsen. De enige remmers in het tempo waren de oversteek van de B und L wegen want door de week zijn Die Strasse druk bezet. Dus extra opletten en op het commando oversteken.
Een ander nadeel was dat de mais bijna overal weg was en van windschut was geen sprake meer wel van ruimer zicht. Elk nadeel hebt zijn voordeel om in het Cruifviaans te spreken. Maar op deze manier lagen we duidelijk voor op het schema want even na 15.00 uur streken we neer op onze pauzeplaats bij Bäckerei Steegmanns in Wetten en natuurlijk mit Mund und Nase Masker voor het gezicht. Toch was het anders zo vriendelijke personeel niet helemaal zoals we gewend waren. Maar dat zal wel aan het weer gelegen hebben. Na de koffie werden de pedalen vastgeklikt voor de terugweg maar nu ging de wind tegen werken, maar de jongste en sterkste onder ons stuurde we maar voorop met een iets verlaagd tempo zodat iedereen goed kon volgen. Maar de harde wind had ook de regenwolken forser voor zich uit gedreven zodat de belofte van 17.00 uur gecorrigeerd was naar 16.15 uur en dat was een tegenvaller want dat wordt weer fiets poetsen een zand uit de kleding wassen. Na de brug van Well en Blitterswijck kozen Stan en Lei voor de kortste weg naar Grubbenvorst, of het rest van het peloton nog afkortingen gevonden heeft weet ik niet maar de schatting is dat zij rond de klok van 17.00 uur de finish bereikt hebben. Wij, Stan en Ik, wel maar de tank was toen wel leeg.
A.s. donderdag route 033 voor ca. 65 km met vertrek om 13.30 uur met hopelijk minder wind en regen. (door Lei K.)
BC-groep: A.s. zondag route 100 van 70 km. Vertrek om 9.00 uur.
D-groep: A.s. zondag route 100-D van 53 km. Vertrek om 9.00 uur.
MTB-groep: Kruipdoorsluipdoor rondom Kronenberg
Voor de meeste ATB-ers is het ongeveer ½ jaar geleden dat ze de dikke banden onder hadden. Bij de schrijver van dit verslagje heeft de ATB 1 jaar en 9 maanden aan de haak gehangen. Tussendoor is de bike alleen voor een testritje op de weg van stal geweest. Conclusie en respectievelijk resultaat van dit ritje: de hernia is oké, de pols is gebroken. Maar nu in oktober 2020 kan ik met 11 anderen weer lekker op de MTB. Het ATB seizoen 2020/2021 wordt vanmorgen om 9.00 uur geopend. Aan de start zien we ook verschillende koud weer racers. Die hebben het niet zo op zand en modder. In totaal staan er ongeveer 20 paar dikke banden klaar voor de start. De grote groep splitst zich op in 2 delen. Een “snellere” en een iets rustigere groep. In de minder snelle groep ook onze gewaardeerde Kantonnier PH. Hij heeft de geprogrammeerde route voor vandaag verkend en een alternatief geadviseerd. Op de route naar Ysselsteyn is een groot evenement. De route Kronenberg is een iets korter alternatief. In ieder geval met minder soppige beekkanten.
Onder leiding van No Soks Daan gaat groep 2 als 1e weg. Groep 1 gaat als 2e groep achter de eigenlijke 2e groep aan richting de Zuringpeel in America met BramPappie voorop en Captain Jac als “achteropper”. Na een paar kilometer wordt de afgesproken orde herstelt. Groep 1 voorop en groep 2 erachter. Langs de Kabroeksebeek, constateren we dat de beekkanten goed soppig zijn. Dus niemand vindt het bezwaarlijk om vanaf de Zuringpeelberg de bossen bij Kronenberg in te duiken. Onderweg merken we dat de hippische bosgebruikers in dit gebied andere terreineisen hebben en ook wel een streepje voor bij de lokale overheid ten opzichte van gewone ATB-érs. Overal zijn brede gras drafbanen aangelegd. Kunnen die luxe poetjes lekker doorstappen zonder dat hun bereider uit het zadel of van z’n karretje wordt gemept door laaghangende takken. Tja….Het hele bos is in ieder geval vooral aangepast aan die dravende en galopperende viervoeters en hun ruiters. De meeste van onze kronkelige singeltracks liggen vol met stukken hout en snoeiresten na het restylen van het complete bosgebied voor de dure knollen met of zonder kar. Wat een chaos in het bos. En wij maar zoeken naar de paadjes die er nu niet meer zijn. In ieder geval is het bos zodanig “verroepzakt” dat wij meer moeten klunen en klauteren met de bike in de hand dan er op fietsen. Maar ja, het bos is van ons allemaal. toch?
Bij Toverland barricaderen grote hekwerken voor een evenement onze route. We zoeken dwars door het veld een alternatief rondom het pretpark. Na het Schatberggebied (met pauze) gaat het over de Steegberg richting Horst. Ondanks dat we de wandelaars steeds vriendelijk groeten en bewust op lagere snelheid passeren, reageren sommigen toch een beetje geïrriteerd. Een punt van blijvende aandacht als we met een grotere groep op route zijn. Laat wandelaars genoeg tijd en ruimte om ons er langs te laten.Wij geven als club vandaag het goede voorbeeld. Zelfs tegemoetkomende ruiters te paard geven we rustig de ruimte en tijd om schrikreacties te voorkomen. Een enkele wandelaar vindt echter dat fietsers sowieso niet in het bos horen, hoe vriendelijk en galant we ook zijn. Daar helpt geen tempoverlaging en vriendelijk groeten aan. Zelfs niet van 12 fietsers. Gelukkig waardeert 95% van de wandelaars het wel als we ons aanpassen.
Bij Hegelsom nog een laatste beekkant en dan via de bevers in het Ham naar De Beurs. De eerste ATB rit van het seizoen maakt ook duidelijk dat navigeren in het bos en veld toch echt lastiger is dan op de weg. Voorop moet je heel goed opletten. Een paadje is zo gemist. Gelukkig overkomt dit steeds iemand anders. Voordeel is wel dat de koppositie vaak wisselt. Iedereen komt voorop komt te rijden. Door het veelvuldig verkeerd rijden zijn de kopmannen op het laatst zo onzeker dat ze zelfs de route niet meer durven te volgen als er een bordje “Eigen weg” hangt. De rest weet de 2 full-time bikers voorop (Fulli Ruud en Fulli Edwin) te overtuigen dat we hier wel gewoon door mogen. Na wat discussie durven de 2 de route te volgen. Het loopbruggetje over de greppel in het Ham blijkt gladder dan verwacht. Ik maak net geen omgekeerde spagaat langs het bruggetje in de greppel. Tja “overmoed komt …. de val”. We komen zonder capriolen en droog en redelijk onbesmeurd terug bij De Beurs. Zoeken, een beetje in het zicht, een plekje voor de fietsen en houden binnen in het lekker warme café het napraatje. Kort na ons arriveert ook de 2e groep. De bikkels van wegploeg kiezen (noodgedwongen) een Corona veilig plekje op het frisse terras. Allemaal moe en voldaan. (door PePerazzi)
A.s. zondag route 25 van 66 km richting het Reindersmeer. Vertrek om 8.30 uur.