Weeknieuws 2021-38

MTB-groep: A.s. zondag starten we weer met het crossen door de bossen. We zullen ook dit seizoen starten met 2 groepen, de A en de B groep. De B-groep zal onder leiding van Daan Jans de route waar nodig inkorten zodat deze rond de 50 km zal zijn.

Ivm de Maasduinen Marathon (vervanger van de Pieterpad-marathon) op 24 oktober, zal de A-groep de eerste 3 zondagen van oktober routes van 70 km fietsen als voorbereiding.
De B-groep zal rustiger starten qua afstand en zal ook op 24 oktober de route inkorten, waar nodig en uiteraard in overleg.

A.s. zondag start de A-groep met route 22 van 69 km. De B-groep zal deze inkorten tot 52 km, zoals gemaild door Daan Jans. Beide groepen vertrekken om 8.30 uur.

VUT-groep: Voor vandaag gaf het programma route 031 over ca. 70 km. Het weer was positief alleen de wind vroeg om een hogere pedaaldruk om tempo te houden. Om 13.30 uur stonden er 13 TWC’ers aan de start voor deze rit. Via Hegelsom, het Hippisch centrum van Kronenberg en achter langs Toverland ging het naar Helenaveen en op grootste gedeelte werkte de wind behoorlijk tegen en dat koste extra energie. Na Helenaveen ging het richting Grashoek om dan via het natuurgebied De Kwakvors richting Beringen en Meijel te koersen en vandaar via de fraaie gerestaureerde Vuurlinie  richting Neerkant. Nu verder naar Liessel via het bekende dubbelbrede fietspad langs de Snoertsebaan waar een toeristisch ouder fietspaar een groep wielrenners probeerde van de weg te drukken. En dit maakte toch de nodige verwensingen los maar gelukkig ging het net allemaal goed. We naderde nu snel Liessel voor onze koffiestop bij RW cafetaria.

De vriendelijke juffrouw nam snel de bestelling op en een lekkere cappuccino of goede bak koffie werd uitgeserveerd. En kregen we even de gelegenheid om iets bij te tanken. Na de koffie ging het via agrarisch peelgebied, waar we door een passerende trekker het idee kregen dat we in de Sahara aan het fietsen waren, richting Griendtsveen om dan nog via Timmermansweg, Paardekopweg en Dorperpeelweg naar America te koersen en het tempo ging door de meewerkende wind flink omhoog. In America gingen we nog even linksaf richting Lorbaan voor wat extra kilometers om dan via de Veulensewaterweg naar de Meterik te fietsen.

Maar door de werkzaamheden was de doorgang in Meterik afgesloten en werd via de Kempweg en Molengatweg naar de finish bij de Beurs gereden waar we even na 16.30 arriveerde. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 007 voor ca. 68 km vertrek om 13.30 uur. 

A-groep: Rondje Kevelaer 90 km

De laatste wegrit van het “officiële” programma. Voor die gelegenheid gaan we een beetje op bedevaart rondom Kevelaer. Het wordt een processie van 11 rijders met een gemiddelde van net boven de 30. Een heel aangename dag voor de laatste wegkoers: een beetje vocht in de lucht, beetje zon en weinig wind. We rijden een heerlijke rit met een tempo dat voor iedereen op te brengen is. De een met wat meer moeite dan de ander. Maar goed te doen.

Mokka Jac moet het vandaag doen zonder zijn gebruikelijke assistenten Robert en Bram. Die zitten allebei ergens in het Koninkrijk der Nederlanden aan zee. De een wat tropischer en verder weg dan de ander. Maar zee = zee en zout = zout. Robert maakt zijn rondjes blubberend in zee onder water (zonder Strava). Bram maakt zijn dagelijkse rondje op het strand met het hondje (met Strava en poepzakje). Ze zullen zich allebei best amuseren.

Wij ook. Er wordt aardig wat afgebabbeld tijdens de rit. En dat niet alleen omdat Frank er weer bij is. De verslaggever van dit epistel doet verschillende pogingen om op slinkse wijze zijn kopbeurten in te korten. 3 keer gaat ie als een speer rechtdoor terwijl de route toch echt duidelijk naar rechts afdraait. Tja, dat krijg je met dat gewauwel. Midden in een uitgebreid verhaal van Mokka Jac moeten we rechtsaf en missen we de afslag. De 1e keer lukt het om bijna iedereen verkeerd te laten rijden. De 2e keer trapt de rest er niet meer in, zodat de reporter op kop solo de bocht mis. En in Oirlo mist die eikel alweer een afslag naar rechts.

In Horst bij de verkeerslichten aan de Noordsingel snapt die pennenlikker als enige de verwarrend lichten niet. Heeft ie eindelijke goed opgelet om de afslag niet te missen. Gaat hij met de groene pijl naar links voor de auto’s mee, dwars door het knalrode fietsertje. Alweer fout! Tja, hou dat maar eens allemaal bij. Maar ja, als je zoveel op kop rijdt is er ook meer kans dat ‘t ’n keertje niet helemaal perfect gaat. En dan ook nog notities maken onderweg. De stakker.

De communicatie vanuit de kop is vandaag vaker een beetje cryptisch of wordt niet begrepen. Enkele “sprekende” voorbeelden:

  • Op het signaal van RoelvanRoyke “Vrij!!! Auto” gaat een deel van de groep net voor een auto van rechts de voorrangsweg over. Maar goed dat die auto vrij rustig rijdt en netjes remt voor ons.
  • Voor het oversteken van de A73 op- en afrit stuurt Mokka Jac mij vooruit als verkenner. Bij de afrit komt een auto aanzetten. Dus ik stop en roep gelijktijdig “Autooooo!”. Resultaat: Mokka gaat als een speer de afrit over. De rest begrijpt de boodschap gelukkig wel. Jac haalt veilig de overkant.
  • Als we na een kruising de inrit van het fietspad missen (omdat daar een schrikhek voor staat) kiezen de kopmannen later, op volle snelheid, opeens en zonder waarschuwing alsnog voor het fietspad. Ook dit gaat goed.

Lesje commando’s voor een volgende keer:

Stoppen = Stoooooop!
Rechts = Reeechts!
Links = Liiiiinks!
Ja = Iaaaaaaaa! (voor onze Sevenumse leden)

Oh ja, op verzoek van CatmenHenk graag voortaan in de routes ook een pauzeplek met bankje. Hij trekt het anders niet meer zo’n hele rit van bijna 100 km. Misschien kunnen we via de club zo’n opvouwbaar lichtgewicht stoeltje aanschaffen. Kan Henk toch gewoon mee en tussen door ff uitrusten. Ook handig bij lekke banden. Zo’n bandenwissel is zittend toch wel comfortabeler. 
En als we toch aan het inkopen zijn dan voor MokkaJac gelijk een vochtvretende hoofddoek zodat zijn volgers een zilte douche bespaard blijft bij hogere temperaturen. Liefst zo’n opgerolde tulband. Daar kan een hele emmer zweet in.

Ondanks de misverstandjes onderweg staan we om 11.30 uur zonder kleurscheuren voor De Beurs. Tijd om de vochtvoorraad aan te vullen. Proost. Stoooooooop!

PS: In de loop van de namiddag krijgen we per app nog een bewegend beeldverslag van een stuk van onze rit. Én de stevige bilpartijen van Martin en Henk. En dat alles begeleid met de enige echte radio Tour jingle. TourflitsTourflitsTourflits. Volgend seizoen wellicht: Motards met de verslaggever achterop, verse koele bidons uit de ploegwagen, rijdende inzameling voor bananenschillen en heel belangrijk: wegaanwijzers bij de afslagen. (door Peperazzi)

Vanaf zondag 3 oktober stapt de A groep over op de MTB. Zie hierboven en bekijk ook het 2021-2022 MTB-groep programma op de website.

BC-groep: A.s. zondag route 013 over ca. 75 km vertrek 9.00 uur.

D-groep: Het programma gaf voor vandaag route 010-D over ca. 60 km en de herfst is wel begonnen maar het weer is er gelukkig niet naar want bijna zomerse temperaturen en droog weer lokte ook weer vanmorgen 13 TWC’ers naar de start voor deze rit.

We hadden vanmorgen ook nog een gastrijder nl. Lambert S. uit Hout-Blerick een broer van Jan S.. En ook Cecile was terug van vakantie en wilde de benen wel weer testen na een aantal weken fiets rust.

Om klokslag 9.00 uur werd er vertrokken richting Meterik maar door de maanden durende renovatie van de kern van het dorp werd er omleiding genomen om na de Meterik op de route te komen. Door de zwakke rugwind en de fraaie temperatuur werd er een stevig tempo neergezet waardoor het vertragende fluitje toch klonk om niet gelijk alle energie te verbruiken. Een andere verrassing was dat na  Meterik het asfalt plots nat was door een regenbui die nergens meer te bekennen was. Maar enkele onder ons dachten even aan een pitstop, maar door gebrek aan een volgwagen met reserve banden lieten we het maar achterwegen. Het tempo bleef goed al moesten we bij de oversteek van de Deurneseweg wel lang wachten voor de oversteek maar safety first. Maar het is ook belangrijk dat we na de oversteek niet gelijk vol gas geven maar even verzamelen zodat we weer een gesloten peloton vormen. We vervolgde onze route via Merselo naar Overloon waar Lei de koffie gepland had want IJssalon Clevers was om 10.00 uur open en wij waren niet de eerste want er landen veel fietser aan voor een lekker bakje koffie.

Na de koffie vervolgden we de route richting Stevensbeek het hoogste punt van de route waarna we de terug weg naar  Sint Joep van de Smakt maakte. Maar op de terugweg waren er toch nog enkele met zeer goede benen zodat het afgesproken tempo voor de D-groep af en toe werd overschreden, maar het fluitje hield de groep in bedwang. Via Asteria, Oostrum, de Zandhoek van Oirlo en Castenray en over Veld Oostenrijk naar de finish bij De beurs die we tegen 12 uur bereikte en voor de after Bike op het terras plaats namen. (door Lei K.)

A.s. zondag route 013-D over ca. 59 km vertrek 9.00 uur.