Weeknieuws 2023-17

VUT-groep: A.s. donderdag route 13 van 75 km. Vertrek om 13:30 uur.

A-groep Koningsdag: Als TWC Orange en op koningsdag moet we natuurlijk beginnen met….

Wilhelmus van Nassouwe
ben ik, van Duitsen bloed,
den vaderland getrouwe
blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij, onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

Op mijn vrije donderdag ging de wekker om half 8 en zag dat er nog een nieuwe versie van route 152 was gepubliceerd. De vorige had ik al mooi op mijn Garmin gezet, echter om de nieuwe versie op Garmin te zetten lukte niet. Gelukkig wist ik de weg naar “De Beurs” ook op mijn biologische ingebouwde GPS te vinden. In Hôrs aangekomen stonden er 9 A-racers klaar om aan onze koninklijke rit te beginnen. Racer RevivalJack had een spiksplinter nieuwe carbone ros om te showen. Zelfs het zadeltasje en de bidons waren nieuw.
HeiligeArnoldus ging vandaag ook mee met de A-racers. Hij had zijn Garmin mooi in oranje case gedaan.

De rit van vandaag ging via de landelijke wegen richting de brug bij Wanssum/Well. Op de brug rook onze Bikegirl een heerlijke geur. De vraag die kwam, wie heeft zijn shirt net gewassen. De schrijver van dit stukje kon bevestigen dat hij zijn fietskleding de dag ervoor keurig een was beurt had gegeven. Direct even reclame gemaakt voor het sportwasmiddel van een van de grote supermarktketens in ons land. Bij het opdraaien van de Wezerweg in Well werden we bijna door een verkeersdeelnemer van het asfalt gereden. Deze bestuurder was geloof ik even met zijn gedachte ergens anders…oeps foutje. Na wat discussie in de groep van wel of geen voorrang zijn we richten onze oosterburen gefietst.

Al trappende over de wegen bij onze oosterburen moesten we even in houden want het elektronisch schakelen op de nieuwe bike van RevivalJack was nog even wennen voor hem. Na z’n 50 km waren we weer terug in het land van onze Willem. Er werd keurig gewaarschuwd voor steentjes en een niet z’n mooi overgang van het ene in het andere asfalt. Voor de meeste ging het goed maar voor onze aanstaande voorzitter was het helaas pindakaas, pech en zijn achterband kon deze overgang van asfalt niet waarderen. Gelukkig liep het letterlijk met een hele snelle sisser af. PapaBram gaf even uitleg hoe je kun zien of het een stootlek was. Zijn woorden waren “Je ziet dan vaak twee gaatjes” en jawel hoor deze wijze woorden werden bevestigd na het bestuderen van het binnenbandje, twee mooie kleine gaatjes. Er werd gelijk van de nood een deugd gemaakt, door onze bananen en snelle jelle enz te pakken om ons koolhydraten weer op pijl te brengen en natuurlijk het bandje wisselen voor een mooi nieuw rubberen exemplaar.

Na de bandenwissel en koolhydraten boost zijn we weer richten Hôrs en omgeving gegaan. Onze RevivalJack kon zijn carbone ros nog niet lang tegen de wind in trappen en gaf zijn beurt keurig af. HeiligeArnoldus had als ontbijt geen dikke bruine snee brood gegeten maar pap, want gaf aan dat hij pap in de benen had en liet daarom zijn beurt als windvanger snel voorbijgaan. In de buitenwijken van Oirlo stond iemand in een TWC-shirt te tuinieren, mogelijk een mysterie lid of een toekomstig lid die eerst zorgt dat de tuin aan kant is en dan kan komen fietsen bij ons. In Hôrs aangekomen zaten nog wat B’ers op het terras. Na het drinken van een drankje gingen de meeste A-Racers naar huis om daar verder Koningsdag te vieren. Omdat onze vaste RazendeReporter de heuvels in de Ardennen aan het onveilig maken was met HandigeHans, mocht ik weer het toetsenbord van mijn laptop gaan gebruiken voor dit bovenstaande stukje. (door de Reserve reporter)

A-groep zondag 30 april: De nachtrit

Het is zondagmorgen 6:30 uur……………Jaaaa u leest het goed 6:30 uur……en op deze vrije dag gaat de wekker op dit godverlaten vroege tijdstip. Er staat voor vandaag route 135 Sonsbeck met 120 kilometers op de planning en we moeten dus om 7:30 uur vertrekken. Wie dat bedacht heeft!!!??!? Als je gewoon 30 gemiddeld fietst, ben je met 4 uurtjes wel terug.  Enfin omdat het zoooo vroeg is en ik mij op het laatste moment nog bedenk om toch maar armstukken aan te trekken, vangwege de lage temperaturen op dit vroege tijdstip, heb ik geen tijd meer om een bakkie te doen. Een geluk bij een ongeluk dat de route in groen is en dat betekent dus kaffee und kuche van de club. Ik start Strava op en die geeft op dit soort onchristelijke tijdstippen aan dat het een nachtrit is, hmmmm ik zet toch maar koers richting de Beurs. Vanwege de zomertijd heb ik gelukkig geen lampen nodig.

Het voordeel om zo midden in de nacht te vertrekken is dat je niet weet wat je moet aantrekken en lijkt mijn korte broek toch wat erg ambitieus. Maar bij de Beurs staat onze EskimoRobbert er wel erg zomers op, het blijven toch rare jongens die Eskimo’s. De rest van de 11 Aaas en de HeiligeArnoldus is een mix van ski- en zomeroutfits. PappieBram is wel erg in zijn nopjes deze ochtend. Hij is in staat om te Netflixen tijdens het fietsen vanwege een nieuwe Garmin ook wel MacBook genaamd. Dat hij veel aan het Netflixen is blijkt ook wel als hij wel erg korte kopbeurten heeft en het zelfs voor elkaar krijgt om van linksvoor naar de OpaHay plek te manoeuvreren achter PoesRoellie. Hij heeft bij onze Heilige om vergeving gebeden en het is hem dan ook vergeven. Dit is wel een voordeel als je een Heilige in je midden hebt, zijn paarse mouwstukken sluiten deze rit dan ook mooi aan bij de outfit van de Paus.

Vanwege de gratis koffie en gebak zijn ook weer de echte Nederlanders onder ons aangesloten in het peloton. PietMiep meldt heel nonchalant tijdens de koffie dat hij niet wist dat deze ronde van de club was…..ja ja….wel zijn houten Miep verkopen als brandhout (voor diegene die niet weten wat tegenwoordig een kuub hout doet het kost nog meer dan een kilo goud) en dan niet weten dat er iets gratis is. Tijdens de rit is het door het ontbreken van PietzonderMiep wel erg stil. Misschien kan hij de tweedehands Garmin van PappieBram voor een zacht prijsje overnemen? Noot voor de redactie: ik vraag 10% commissie voor deze tip. DuctTapePaardenHenk is na twee weken absentie ook weer van de partij. LommeDave heeft blijkbaar zijn wiel provisorisch kunnen herstellen en dit is goed getest deze rit. De spaak blijft zelfs heel na een jump van een hoge Duitse stoeprand. Dat was het twee weken wachten wel waard. Qua kracht en uithouding is hij toch wel achteruit gegaan, wat twee weken stilstand niet al veroorzaakt. Een van de weinige met zweet op zijn voorhoofd was namelijk DuctTapePaardenHenk. Opvallend is wel dat onze EskimoRobbert na de pauze in het complete zomertenue fietst. Korte broek en shirt met korte mouwen zonder skihand- en overschoenen.

De verwachting over de hoogtemeters vandaag was hooggespannen. Het tegendeel is echter waar, we krijgen het voor elkaar om alleen de Hertenwei en nog wat kleine bultjes te pakken en de rest uitgekiend te omzeilen. Waar de naam Hertenwei vandaan komt is mij nog steeds een raadsel, in geen jaren daar herten gezien. Onze HandigeHans heeft deze vraag ook voorgelegd aan de lieftallige serveerster in Sonsbeck. Op zijn beste Duits stelt hij de vraag: “Woar kumt den name Herztenkamp von?” Nou ik heb nog nooit iemand zo verbaasd zien kijken. Gelukkig is zijn Frans iets beter. We hebben tijdens onze rit in Spa Francorchamps na een ½ uur wachten uiteindelijk wel koffie gekregen.

Over het restant van de rit is weinig noemenswaardigs te melden buiten dat het ons gelukt is om de wegafsluitingen in Wanssum en Blitterswijck goed te omzeilen. En ons liefdeskoppel vandaag ook weer ontbreekt zelfs bij de WannaBeees. Nou die zijn natuurlijk helemaal niet meer uit bed gekomen. De koffie bij de Beurs is wederom van bedenkelijk niveau. Wellicht dat zij een voorbeeld moeten nemen aan TurboTim die zijn Senseo op de kleedjesmarkt in Utrecht te koop aangeboden heeft.

Nou tot de volgende week op een meer acceptabel tijdstip.
De RazendeReporter

A.s. zondag route 79 van 106 km. Vertrek om 8:00 uur.

B-groep: Voorzichtig kwamen de B-renners uit de meute die stond te popelen bij de Mèrthal. De teller bleef steken op 14 renners die op pad gingen voor route 90 . Het was nog wat frisjes, maar met een al snel stralende zon was het fijn fietsweer. Op, via allerlei ongebruikelijke kris-kras wegen, naar het Brabantse land. De afwisselingen aan kop duurden, met de wind op de rug, langer dan gebruikelijk, want het leek bijna “vanzelf” te gaan. Ruim over de helft werd er in Asten op de Koestraat langs de weg een zonnig plekje opgezocht voor de bananen- en plaspauze. Daarna via Zeilberg en met wind op kop richting Griendtsveen, America en uiteindelijk naar eindpunt Horst.
Komende zondag staat route OTH 1999 over 75 km op het programma, met na 50 km een Kaffee und Kuchen pauze van de club bij café Zum Schafstall. Vertrek is om 8:30 uur.

C-groep: Weer een mooie morgen fris maar dat zijn we gewend, zo langzamerhand verlang je toch naar wat aangenamere temperaturen. Niet zeiken, we kunnen en mogen fietsen. Starten met 13 personen wie staat daar onze Jan.J helemaal geheeld van zijn val met een leen fiets van Lommen een van onze sponsoren, hippe kleur een Isaac fiets af gestemd op Jan. Hij fietst bijna als vanouds, er werd al geroepen of Lommen de rem vergeten was te monteren. Jan is in zijn element en geregeld op kop .Geregeld hoor ik het fluitje van gehoorzaamheid ,RUSTIG .Theo .B is na de val van Koningsdag ook aan de start wat zijn het toch bikkels. Het is vrij rustig, we krijgen nog even gezelschap van 5 Velomannen uit Sevenum, vinden het fijn om even mee te rijden tot hun koffie pauze.

Na 54 km is pauze bij de Vier Linden in Vierlingsbeek, fijn in het zonnetje genieten we van de koffie/thee of cappuccino. Nog 22 km te gaan tot Horst en nu wat tegen wind. Alles loopt prima elke week zet Mart V de rit op de app via Relive kun je de rit nog eens volgen, leuk ! Om 11:45 zijn we terug bij de Beurs waar de B groep al aan het gerste nat zit ,die nemen zich niet de tijd voor koffie pauze wel een korte stop voor een banaan. De meeste van ons nemen nog plaats op terras en de rest gaat richting huis. We missen nog steeds een paar vaste C rijders, misschien nog te fris of andere verplichtingen, we hopen dat ze snel aansluiten, dat zou fijn zijn.  Een fijne rit gelukkig. Groet Wilma

Zondag 7 mei Route OTH 1999 van 75 km, vertrek om 8:30 uur. De tocht is groen in gekleurd dus Koffie met gebak van de club.

D-groep: A.s. zondag route 54-D van 61 km. Vertrek om 8:30 uur met Koffie en gebak van de club.