Weeknieuws 2024-34

BBQ avond: Aanstaande vrijdagavond is de BBQ bij Tim van Rens. Bij voorkeur met de fiets komen aangezien er maar een beperkt aantal parkeerplaatsen zijn. Alvast bedankt.

VUT-groep: Het was vanmiddag heel mooi weer wat temperatuur betrof echter er stond wel een meer dan stevige wind uit het zuid westen. Vanuit Sevenum hobbelden we met zijn vieren naar onze verzamelplek “de Merthal”. Daar stonden wel erg veel TWC,ers al te wachten, die allemaal zin hadden om te fietsen. Op het programma stond route 27 over een afstand van 79 kilometer met koffie in Heythuysen bij Boscafé “Busjob”. Omdat we met zoveel waren werd besloten om 2 groepen te maken. Voorop de “snellere” jongens maar omdat die groep nog te klein was sloot ik mij ook bij hun aan. Dat was misschien een beetje overmoedig. Tijdens de rit zou dat wel gaan blijken. Uiteindelijk waren we met 9. Voordat we vertrokken werd mij verzekerd dat er rekening met mij gehouden zou worden want ik ben nu eenmaal C-rijdster en dus ook niet gewend aan het B-tempo.

Klokslag half 2 vertrokken met wind tegen. Er werd vanaf het begin met een strak tempo gefietst. Wel was het fijn dat ik werd gespaard en ik hoefde daarom ook niet op kop te rijden. Van tijd tot tijd werd gevraagd of het tempo oké was en of ik goed kon volgen. Toen het op een gegeven moment echt te hard ging “kwaakte” ik maar om iets rustiger te fietsen. Waar we overal hebben gefietst weet ik echt niet meer want ik niet had het veel te druk om de groep bij te houden en volgens voor mijn gevoel ging dat verbazend goed. Wanneer de kopmannen te enthousiast waren en de snelheid te hoog werd, werden ze door onze wegkapitein direct tot de orde gefloten. Met 39 kilometer op de teller kwamen we aan bij Boscaé “Busjop” in Heythuysen, een heel mooie locatie aan de rand van het bos. Ondanks dat het erg druk was op het terras werden we toch ontvangen door een zeer vriendelijke serveerster en naar een plek geloosd waar we allemaal konden zitten en niet lang daarna konden genieten van onze drankjes en misschien ook wel van een meegebracht banaatje. Ik moest zelfs op een tafel gaan staan om zo een foto te schieten. Maar omdat we vanmiddag met zoveel waren stonden we er niet allemaal op.Na de pauze moesten we nog bijna 40 kilometer fietsen tot de eindbestemming wat het totaal op 79 kilometer brengt, dus een van de langere routes. Maar met wind op de rug moest dat lukken. Het tempo ging direct omhoog en toen de Garmin ver boven de 30 aangaf werd er af en toe gevraagd of het nog bij te houden was. Dan nog maar een tandje erbij om de tweede groep op afstand te houden. Die bleven echter nog steeds maar op een kleine afstand volgen dus ze reden even snel als wij. Voor mij restte niets anders als goed opletten en aan het wiel blijven, maar tot mijn eigen verbazing lukte dat nog steeds goed. (toch vleugels gekregen). Het was fijn te zien dat er constant op mij werd gelet. We waren om 17.00 uur terug in Horst waar ik de mannen snel nog even bedankte voor hun ondersteuning vanmiddag. Ik was zelf toch wel een beetje trots en volgens mij de mannen ook wel. Niet zo’n foute beslissing geweest om eens een keer met de snellere groep mee te fietsen. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. donderdag route 54, afstand 78 km en we vertrekken 13.30 uur. Voor eventuele veranderingen houd de App in de gaten.

VUT-Groep 02: Op het schema stond route 10 echter de route 027 was op 25 en 28 juli ingepland en dan zouden C- rijders binnen enkele dagen 2 maal dezelfde route fietsen. Dus werd nu route 027 gefietst en de belangstelling was weer groot want er stonden 20 fietsers bij de Merthal voor vertrek, dus weer 2 groepen. De B-rijders plus wat C-rijders als eerste groep, echter het animo bij de C-rijders is wat minder, want de eerste groep vinden ze toch vaker te hard gaan. Na wat gepraat ze zouden zich inhouden bracht Wilma de oplossing, ik ga met de eerste groep dan moeten zij het wel rustiger aan doen. Via Hegelsom werd koers gezet Sevenum maar daar versperde een tractor met aanhangwagen de weg zodanig dat groep 2 aansloot bij de 1 ste groep. Na de bebouwde kom van het “mooie” Sevenum (steeds dezelfde opmerking van Giel) werd het gat tussen de groepen gemaakt om inhalend verkeer er ook goed tussen kon. Voor het binnen fietsen van Baarlo ging het rechtsaf lang sportpark van VV Baarlo richting Helden, voorbij Eindt rechtsaf langs sportpark van VV Helden en in “Durp” ging het langs Restaurant De Belaeving naar de Heldenseweg, dan 1 ste weg rechtsaf en om slingerend via Ophoven naar Neer. Terug richting Roggel linksaf over Roggelseweg naar Sint Elisabethdreef om naar onze koffieplek Boscafé de Busjop te gaan waar beide groep kort na elkaar aankwamen. met afrekenen van de koffie is voor het personeel niet altijd even leuk want zij maken een tafel met 20 consumpties en daarna moeten zij maar zien of alle drankjes betaald worden, de een betaald
contant en de andere pint, zorg er maar eens voor dat drankjes zijn afgeboekt!!! De terugreis ging via de nieuwe aangepaste route door Peter langs de provinciale weg tot voor Roggel en linksaf tot de voormalige dure Rabo gebouw, rechtsaf naar den Hollander en weer terug naar de Meijelseweg naar Heibloem. Automatisch werd er doorgefietst tot aan de Rotonde en dan rechtsaf, dit wordt nog aangepast,  want volgens de route zouden iets eerder rechtsaf gaan. In een strak tempo ging de teller toch een stuk boven de 30 maar de 1 ste groep raakte toch nog verder uitzicht, voor iedereen goed te volgen al werd later toch even gemaand het iets rustig te doen. Via Beringe, Grashoek en langs de A67 ging het richting de Turfhoeve, daarna langs Midden Peelweg en Helenaveenseweg en Bedelaarspad naar Kronenberg langs Grand Café 1466. Via Americaanseweg terug naar Horst en hadden we weer een mooie maar vooral ook veilige rit achter de rug. (door Lei Keijsers)

A-groep: A.s. zondag is de jaarlijkse marathon. De route is 183 km lang met 2 pauze’s en vertrek is om 7:30 uur. Meer info via de App groep.

B-groep: A.s. zondag route 139 van 109 km. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: Om klokslag half negen vertrokken we met 10 in Horst, op het programma stond de Marathon over een afstand van 118 kilometer. Voor de meeste van ons een behoorlijke uitdaging wat we zijn gewend om zo rond te 80 kilometer te fietsen. Het was op dat tijdstip ook nog best koud met een temperatuur van 14 graden voelde het erg fris en er stond ook nog een stevige wind die we in het begin gelukkig van opzij hadden. Via Grubbenvorst reden we over de spoorbrug in Blerick naar Venlo. Bij het Stationsplein rechtsaf naar de eerste helling van de dag, de Kalderkerkerberg. Bij “Schwanenhaus” draaiden we enigszins verrassend af richting Ulingsheide. We lieten Tegelen rechts liggen en toen we binnendoor in Stevensend kwamen waren we ongemerkt al de grens over gereden. Via voor ons bekende plaatsen Kaldenkerken, Heidhausen en Bracht passeerden we nu dorpen die niet zo bekend waren. Achtereenvolgend reden we door Alst, Lüttelbracht, Born en Dam. Op dit vroege uur heerste nog overal rust en er was nog bijna geen verkeer op de  weg. Her en der liggen hier ook nog prachtige imposante boerenhoeves verspreid in het land. Vlak na Dam werd er even een verkeerde weg ingeslagen maar onze wegkapitein Lei Keijsers zorgde ervoor dat we weer snel op de juiste weg waren. Van Niederkrüchten naar Oberkrüchten liep de weg lang slopend omhoog en de wind hadden we nu ook nog vol van voren. Maar de kopmannen zorgden ervoor dat we allemaal prima konden volgen. We reden even later bij het Elfenmeer de Nederlandse grens weer over. Het werd hier stilaan wat drukker want de Meinweg waar we inmiddels op beland waren is heel populair bij de recreantfietsers. Over heel mooie binnenwegen waren we al snel in Herkenbosch en de hoge torens van de Basiliek van Sint Odiliënberg waren al van verre te zien. De kerk van de H.H. Wiro, Plechelmus en Otgerus werd gebouwd op de fundamenten van een abdij gesticht door deze 3 Britse monniken rond het jaar 700, werd in 1957 door de Paus verheven tot Basiliek. We hadden nu al meer als de helft van de rit erop zitten en we waren daarom ook blij dat we in Linne aan konden schuiven voor de koffie met vlaai. Bij Café “den Tegel” werden we heel gastvrij ontvangen door de cafébaas zelf. Lei Keursten en Annie Billekens waren ook net aangekomen. Zij waren op hun E-Bikes om half negen in Grubbenvorst gestart. De koffie en de vlaai, ook nog betaald uit de clubkas, smaakte heerlijk. Toen we weer waren vertrokken kwamen we bij de stuw van Linne bij buurtschap Osen. De opening van dit complex was in 1929 en samen met nog 6 stuwen zorgt ook deze stuw ervoor dat  de Maas bevaarbaar is. Het complex bestaat uit een stuw, een waterkrachtcentrale met 4 turbines, een vistrap en een sluis. We hadden nu de wind op de rug en dus ging het tempo ook snel omhoog, de Garmin gaf steeds boven de 30 aan en we schoten lekker op. We reden lang langs de dijk van het Lataraalkanaal Linne-Buggenum tot via de Berkelstraat in Buggenum aankwamen. Hier was er nog even niet geheel duidelijk hoe we verder moesten rijden maar alweer loste Lei dat op. In Neer werd er nog even gesprint bergop en toen weer naar beneden naar de Napoleonsweg. Na dat we deze waren overgestoken sloegen we bij Wegrestaurant “de Pleisterplaats” linksaf om daarna direct weer rechtsaf te slaan. Lei had hier een voor ons onbekende route binnendoor naar Kessel op de rol gezet, zo kom je nog eens ergens. We fietsten door Kessel waar het heel erg druk was dus we moesten hier even extra goed opletten. Langs de Maas en ook nog via een omweg kwam Baarlo in zicht. Omdat we nog redelijk vroeg waren, was er in Linne al afgesproken dat we bij “Centraal” op de Markt hier nog samen een kopje koffie zouden drinken. We zaten nog maar even toen ook de 2 E-Bikers aankwamen. Nadat wegkapitein Lei namens TWC weer alles had betaald stapten we op voor her laatste stuk van onze tocht vandaag, we hadden nog een kleine 20 kilometer te fietsen. Toen na Hout-Blerick de navigatie van onze wegkapitein er de brui aangaf waren we de weg kwijt. Er werd dus maar besloten om via Boekend en de Greenport Bikeway terug naar huis te rijden. De route was nu wel een beetje ingekort maar we hadden toch 115 kilometer op de teller staan. Het was een heel mooie Marathon, we hebben er allemaal van genoten. We hebben voor ons nieuwe mooie plaatsen gezien en gelukkig is onderweg alles goed gegaan. Lei bedankt en de complimenten voor jouw wegkapitein zijn, je hebt het allemaal prima geregeld. (Verslag van Giel).

A.s. zondag route OTH 2016 van 71 km. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 123-D van 60 km. Vertrek om 8:00 uur.