Weeknieuws 2018-16 (17 april)

VUT-groep: Voor vandaag route 39 over ca. 72 km. Om 13.30 uur stonden er 13 twc-ers aan de start voor deze route en het weer stemde iedereen positief en vol goede moed werd er gestart richting Ospel het verste punt. De oostenwind gaf ons rugsteun maar dat betekend dat de terugweg tegenwerkt. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. In een goed tempo werd er naar de koffie gekoerst bij Haazehof het NFC van Ospel en door een telefoontje van Lei waren ze op onze komst voorbereid want het terras was opgebouwd maar wij verkozen een binnenzit . We werden door een vriendelijk Ospelse dame bedient en ze wilde ook nog weten wie Lei was omdat die gebeld had. Na de afrekening werden de pedalen weer vastgeklikt om de terugrit te maken het verliep prima alleen in Neerkant moesten we door de archeologische  opgravingen in het dorp een omleiding volgen zodat ook de volgwagen bij ons kon blijven. Via Helenaveen, Evertsoord werd snel naar Horst gekoerst waar we rond 17.00 uur finishten.  (door Lei K.)

A.s. donderdag route 27 over ca. 77 km vertrek is om 13.30 uur.

A-groep: Kleve route, 112 km

Routeplanner RR laat vooraf weten dat de tocht naar Kleve andersom gereden wordt dan volgens de oorspronkelijke route. Anders krijgen we bij de pauzeplaats achter Gennep nog geen koffie of gebak. Verder haalt onze RR het boottochtje met het veer eruit. Want da’s toch echt te veel van het goede volgens onze RR: 2 keer vlak achter elkaar een rustpauze. Het credo is dus: Geen tijd verliezen. Eerst één langer deel van de tocht. Rond 80 km, de dan inmiddels, welverdiende pauze. En daarna de laatste 35 km, aan één stuk, naar huis. Simpel toch. We starten met een dozijn A-renners. Het heeft vannacht goed geregend. Prima voor mijn net geverticuteerde grasmat thuis. Minder prima voor een groep wielrenners. De wegen zijn goed glad. Zeker in combinatie met restanten van ploegende, cultivaterende, mestverspreidende agrariërs op de vele landweggetjes die we vandaag in Duitsland volgen. Gelukkig kan ik nu al melden dat de gladheid niet tot ongelukken leidt. We rijden beheerst door de vele bochten.

In Well voegt Piet GSM (met zijn assistent(e)) zich bij de groep. Dat maakt 13. No problem: wielrenners zijn niet bijgelovig en het maakt ons dus geen fluit uit dat we met 13 zijn. We rijden in een constant A-tempo lekker door richting Duitsland en naar de rand van het Reichswald (Nierswalde, Kleve, Frasselt). Daarna dwars door het Reichswald. De bekende lange smalle bosweg, met stijgingen en dalingen, ligt er vandaag meer bij als “het bos van Wallers” van Parijs-Roubaix. De zwijnen en bosarbeiders hebben flink hun best gedaan. Een heel stuk asfalt is gewoon weg. Sommigen lukt het om fietsend dit stuk te passeren. Ander klunen gewoon. Dan zijn SPD-schoenen toch handig in plaats van die onhandige blokken onder de voeten. Ondanks de troep op de landwegen gaat het lang goed met de banden. Bij het naderen van de sluipdoorkruipdoor grensovergang krijgt Stille Frank de eerste lekke band. Voor de anderen gelegenheid om ff bij te kletsen en wetenswaardigheden uit te wisselen. Gaat over van alles en vooral niet over fietsen (over naakte kittens die zomaar € 1800 opbrengen in Ierland als ze thuis tenminste geen dwarslaesie oplopen, een peesontsteking in het scheenbeen na een zondagmorgenrit met een scheefstaand schoenplaatje, de alternatieve activiteiten van de afwezigen en andere nuttige en nutteloze wetenswaardigheden). Met Bus Piet erbij hebben we geen tijd voor dit gekeuvel tijdens de bandenwissel. Voor je er erg in hebt zit er een ander wiel in je fiets. Krijg je van Piet een bemoedigende klap op je derriere en kan de groep verder. Dat flauwe kullen halen we dan in bij De Beurs.

Mooi op tijd rond 11.00 uur komen we bij de boerderij café Carpe Diem aan. Het serveermeisje kijkt redelijk verschrikt als de eersten vragen naar DE VLAAI !! “Ehhhhh, appeltaart,……. en die is nog niet klaar. Staat nog in de oven. Duurt nog 5-10 minuten” Oké, het is mooi weer en we zitten lekker op het terras. Dan maar eerst koffie en dan allemaal appeltaart “Ehhhhh, in principe zijn er 10 stukken. Maar wel met slagroom optie”. Okidoki, breng maar gewoon alle beschikbare taart. Na enkele minuten zitten we allemaal te smikkelen van een stuk taart. Of de taart is toch iets groter uitgevallen of de stukken zijn iets kleiner gemaakt. In ieder geval smaakt het iedereen goed.

Na de taart gaat het richting Milsbeek en de Maas. Weer via de brug in Well want het veer dat houdt veel te veel op volgens koersmeester RR. Maar helaas. Als we goed en wel weer op tempo zijn krijgen we nog een ongewilde “pitstop”. Robberen Rubbert (ja, ja, hijzelf) rijdt lek. Zou dat dan toch door dat getal 13 komen? Net nu we zo lekker op tempo waren en in een geweldige cadans. De bandenwissel gaat dit keer ook niet bepaald in ’n een recordtempo. Het lijkt wel of de reparateurs bewust treuzelen. Maar ja. Als je haast hebt duurt een scheet nog te lang. Maar goed dat het zonnetje lekker schijnt. Is ook vervelend om onder grote druk van een ongedurig en popelend peloton wachtende wielrenners een bandje te verwisselen. In de groep wordt ondertussen getimed hoe vaak we ondertussen met het veer de Maas op en neer hadden kunnen gaan. Conclusie: ’n keer of 2-3.

Na deze langere “brake” verlopen de laatste 25 kilometer zonder verdere defecten. Door de langere route, de koffiepauze en de 2 bandenwissels komen we rond 12.45  aan in Horst. Tijd voor andere activiteiten vanmiddag. Er is in ieder geval genoeg te doen. Kijken naar het 1e en wellicht enig rondje van Max, bonuspunten scoren bij de partner of familie, Amstel Gold volgen, PSV aanmoedigen of luieren. Voor mij mag het allemaal. (Peperazzi)

A.s. zondag rijden we de OTH 2018 van 120 km. Vertrek vanaf de Merthal om 7.30 uur en onderweg Kaffee und Kuchen van Twc. De gpx route is reeds gemaild door Robert.

B/C-groep: J.l zondag tocht naar Asten ging niet door, dan maar met de B/C groep mee voor een tocht door de Peel. Onze chauffeur Piet K. was voor het eerst alleen, ging prima tot aan de Rips op de N277 hij ons voorbij reed en wij linksaf fietsten richting Westerbeek. Maar ter hoogte van Vierlingsbeek was hij er weer en ging het goed tot we weer in Horst waren. Er waren slechts 12 fietsers present. A.s zondag zullen het er hopelijk meer zijn: beter weer en een pauze onderweg. We fietsen dan de Oranjetocht van 2017 (want die 95 km van 2018 gaat op de heenweg over het veer) en vertrekken om 8.00 uur vanaf de merthal. De route is ingekort naar 84 km, er zitten ca 400 hoogtemeters in.

D-groep: Een nachtelijke bui had de wegen goed nat gemaakt, daarom na een blik naar buiten snel het spatbord er op om geen modderstreep op de rug te krijgen en dan snel naar het startpunt. De temperatuur was prima dus hopelijk een grote opkomst maar dat viel een beetje tegen want de B-C twcers besloten om samen te gaan en voor de D-groep waren er 9. De nieuwe Piet werd geadviseerd om achter de B-C aan te sluiten zodat hij niet op de afsplitsing hoefde te letten. De D sloot snel aan en probeerde te volgen maar de B rijders trokken er flink aan zodat de D kapitein sommeerde wat tempo terug te nemen maar de eerste afvaller was reeds genoteerd Thei H. kon het tempo niet volgen en verkoos een rit naar eigen tempo. Het TWC advies is train frequenter om de conditie op te bouwen. Wij vervolgede onze rit richting NW maar op het punt van de afsplitsing zagen we plots een TWC shirt op de Kempkensberg het bleek onze Mien die door het tempo van de B-C toch maar verkoos om wat rustiger te doen en dus waren we weer met 9. We vervolgde onze rit naar Overloon richting Stevensbeek om daar over de Mullemsedijk  naar ’t Genot in Vierlingsbeek te koersen voor de koffie zij waren net open en werden als eerste gasten vriendelijk ontvangen, we namen binnen plaats en genoten van een lekker bakkie, Lei had zich een Belgische bak besteld want hij wilde wel wat snelle energie hebben.

En die zag er wel uitdagend uit volgende keer wilde Jet die ook wel eens proberen.

Na de koffie werd de rit vervolgd richting Smakt en Oostrum maar bij Asteria klonk het plots LEK het was de schijfrem fiets van Lei die plat ging dus nu eens geen Jetlek. Maar na de technische avond bij Dave werd de klus snel geklaard, werkvolgorde klein verzet, steekas eruit, band afnemen, buitenband controleren, scherp indringer verwijderen, binnenband vervangen (oude maar weggooien want plakken kost tijd en is niet betrouwbaar), buitenband er opleggen en een prima pomp van hotelgasten bracht alles snel op spanning. De B-C die met volgwagen voorbij kwam toonde maar beperkt belangstelling want die wilde schijnbaar als eerste het terras bij De Beurs bevolken. Wij vervolgde onze rit en finishten 11.15 uur bij de beurs voor de dorstlesser.

Zondag 22 april in tegenstelling met het programma wordt het route OTH 2017 van 75 km gereden. Vertrek is om 8.00 uur om dat het veer in het weekend niet zo vroeg open is.  Let op! de route wordt aangepast. Als je de route op GPS wilt hebben, bericht dan even dan stuur ik ze door. (door Lei K.)

Plaats een reactie