Weeknieuws 2018-43 (23 oktober)

VUT-groep: Het fraaie weer blijft maar aanhouden en dat is te zien aan de opkomst vandaag weer 13 liefhebbers aan de start en de bus inclusief Karel was er ook weer. Voor vandaag een rondje Afferden en de koffie was geregeld door Lei (die er vandaag door andere verplichtingen niet bij was) bij Boscafé “Het Rimpeltje” en het was niet het regenwater dat daarmee bedoeld werd want dan had het wel Smoezel geheten, die af en toe dreigde uit de lucht te vallen. Op de terugweg met de wind mee verliep in een hoog tempo alhoewel een auto, met zeer hoog snelheid, in een onoverzichtelijke bocht toch akelig dichtbij kwam en iedereen even kippenvel kreeg. En vandaag was het een rit zonder Jetlek, en zo zie je maar met de volgwagen erbij komt er geen averij. (door Lei K.)

A.s. donderdag de laatste route van het programma OTH 2009 over ca 62 km vertrek 13.30 uur.

A-groep:  Vanmorgen na het vroege ochtendplasje (feestje gehad op zaterdag) toch maar effe temperaturen achter het huis. In pyjama outfit met het peilstokje netjes opgeborgen kom ik tot de conclusie dat het nog geen winter is. De temperatuur voelt in de schemer rond de 10 graden. Gelukkig hoor tijdens de voorbereiding van het ontbijt dat het bij zonsopgang toch maar net aan de 5 graden zal zijn. We stropen dus de lange broek en armstukken over onze langste ledematen. En ‘n extra windjack voor de start en eerste deel.

De A groep komt vandaag op een mooi dozijn. Door diverse omstandigheden is het aantal rijders met de route op het stuur dit keer mager. Allerlei smoesjes hoor ik. Maar niemand heeft zo’n goede reden als ik: Marjo heeft de klep van de laptop dichtgemaakt. Dus batterij niet opgeladen! Tsja, da’s overmacht. Natuurlijk heeft DigiPiet zijn MiepMiep voorop. Die zijn immers onafscheidelijk en onlosmakelijk verbonden. Letterlijk aan elkaar vastgeschroefd met een ingenieus zelfbouw dashbord. Voor de rest zijn TurboTim, Lambiekske en StillerFrank ook voorgeprogrammeerd qua route. Als we die goed verdelen in het peloton komt het wel goed. Oh ja,.. TwanlaGrise heeft ook zijn zoekmachine paraat (Een soort achtervang als de rest van de navi’s het begeeft. Want de ervaring leert dat de communicatielijnen tussen de navi en TlaG vaak wat vertraagd zijn. Dat ligt niet aan de navigatie skills van TlaG. Nee, nee zit gewoon in de verbindingen). Midden in de groep gaat hij netjes mee met de rest. De groep gaat immers steeds precies die kant op die zijn navi aangeeft. Na de bocht is het lijntje er weer op het aparaat. Geweldig toch zo’n navi-ding. Echter met TlaG voorop als pionier ligt dat wat genuanceerder. Dan schiet TlaG regelmatig rechtdoor waar de rest links of rechts gaat. Opvallend is dat dit fenomeen zich vooral manifesteert met het duo TlaG en Onstuimige Henk voorop. Onder het credo vooraan, gaan met die banaan.

CaptainJac heeft er vanmorgen blijkbaar alle vertrouwen in dat het snel lekker zonnig en zomers wordt. Hij komt als een goed gesoigneerde Chippendale aan de start. Qua onderstel bedoel ik. Prima getrainde spierbundeltjes, mooi gebruind en blinkend in sportmassage olie. Zonder discussie de best getunede benen van het A-peloton. Vandaag komt hij komt dus letterlijk en figuurlijk fris als een vrieshaantje aan de start. Maar wel met stevige winterhandschoenen. Maar goed dat hij vandaag niet een ½ uur te vroeg bij de start staat te kleumen. BusPiet pruttelt vandaag in zijn eigen Pietmobiel achter ons aan. Ergens in de buurt van Bree moeten we vanaf het fietspad de provinciale weg over. De groep wacht netjes op de achteropkomende auto’s. Maar de voorste rijdt wel erg lanzaam. In een slakkegangetje komt hij nauwelijks dichterbij. En wij maar geduldig wachten. Pas als het autootje echt dichtbij is valt het kwartje. Da’s DinkytoyPiet. Vrolijk wuift hij ons de weg over. Misschien moeten we hem toch eens zwaailichtje uit de Lego doos bezorgen voor boven op het dak van zijn volgwagentje. (vraag voor de Horster kwis: Het is grijs en het zwaait licht?).

De tocht gaat met een grote ronde achter langs Maasbree en Baarlo.  We doorkruisen gehuchten als: Asbroek, Schoorveld, Heeske, Lang Hout, Leeuwerik, Vlasrooth, Rinkesfort, De Bong, Soeterbeek, Dubbroek, t Rooth, De lange Hei, Kockkerse. En we passeren veel boerderijen waar vroeger familie of kennissen of vrienden van mij woonden. Leuk om daar nog eens langs te koersen. De route is landschappelijk best mooi met veel slingerende landweggetjes. Dus veel bochtenwerk. Geen parcours om echt te knallen. En dat vindt vandaag blijkbaar niemand erg. Het tempo komt niet  boven de 34. We slingeren met ongeveer 30 – 32  km/uur door het landschap. In de route zitten zelfs 2 bijzondere passages. De langste kasseienstrook van de regio in buurtschap De Hert in Baarlo. Een echte ballbreaker die je het beste op hoger tempo kunt nemen. Stevig doordokkeren met zo weinig mogelijk “steencontact”. En de slechtst onderhouden weg op Siberië in Maasbree. Het lijkt wel of deze weg gebombardeerd is. Gelukkig leveren beide passages geen problemen op. Behalve hier en daar een kortstondig doof gevoel. TlaG en OH laten op kop weer eens een afslag links liggen in afwijking van de route. Later wordt TlaG zelfs 2 keer onterecht teruggeroepen omdat de groep een andere kant op wil. Al snel blijkt dat nu TlaG de juiste officiële correcte koers heeft. Maar de rest wil gewoon ff wat anders. Om mismoedig van te worden. Rij je een keer voorop de juiste weg in en wordt je onnodig teruggefloten. Twan, alsnog namens de heel groep: Sorry, goed bezig, ga zo door!

Op ongeveer 30 km komen we de B en C groep tegen. Voor ons nog 45 km te gaan en voor de B/C nog globaal 30 km schat ik. Dus vandaag weer als laatste groep bij De Beurs en geen vrije terrashoek meer. De route blijft landschappelijk leuk en over mooie weggetjes. Voor iemand die niet bekend is in de regio is de route volgens mij een echte aanrader. TankLeo merkt droogjes op dat helaas de meesten van onze groep wel uit de regio komen. Wel gevolgd door een knipoog. Dus ik interpreteer zijn opmerking als grapje. Via Boekend en Industrieterrein Blerick naar Grubbenvorst. Dan via de Maasdorpen (niet langs de Maas maar door de landerijen en akkers en via Klein Oirlo) terug naar Horst. Bij aankomst is het terras nog vol met andere TWC-ers. De zon is wel weg. Dus we zoeken binnen een plekje aan de staantafels voor de nakeuvel. Een bruintje gaat er nu wel in. Eerst een warme en dan een lekkere koele. Tot zondag. PePerazzi

A.s. zondag de laatste rit volgens het programma. We fietsen route 123 over 75 km. Vertrek is om 9.00 uur. Na de rit zal er voor iedereen een stuk vlaai klaar staan in de Beurs.

 BC-groep: A.s. zondag route 47 over 66 km. Vertrek om 9.00 uur. Na de rit zal er voor iedereen een stuk vlaai klaar staan in de Beurs.

D-groep: Een frisse ochtend 5º C lokte toch nog 8 D liefhebbers naar de start voor route 100-D over ca 50 km. Mart V. nam door, afwezigheid van Lei, de taak van wegkapitein op zich. Door het gebrek aan wind voelde het toch niet zo koud aan en door de aangepaste kleding bleef iedereen op de juiste temperatuur. Toch werd er een foute broek geconstateerd en alleen al deze waarneming zal naar ik aanneem voor verbetering zorgen. De koffiestop bij “Patershof” in Panningen verliep zoals gewoonlijk gezellig en de rit terug werd zonder speciale gebeurtenissen afgelegd. Alleen het feit dat Cristel er vanmorgen weer bij was is het vernoemen waard. (door Lei K.)

A.s. zondag de laatste rit volgens het programma. Route nr.47-D over ca 50 km vertrek 9.00 uur. Na de rit zal er voor iedereen een stuk vlaai klaar staan in de Beurs.

Plaats een reactie