VUT-groep: Om 13.30 uur melde zich 14 liefhebbers voor de VUT rit 52 over ca 72 km. Alleen jammer dat we het zonder volgwagen moesten doen. Maar vol goede moed vertrokken we richting Hegelsom naar de bekende spoorkruising en vandaar naar Sevenum te koersen. Het weer was fris en er stond een NNO redelijk straffe wind zodat de gevoelstemperatuur onder de 10 graden lag. En onze Annie uit Sevenum haakte dan in haar thuisplaats ook af. Wij vervolgde onze rit richting Maasbree om via De Lange Heide naar Boekend te koersen. Via de bekende kasseienweg naar Baarlo en dan langs de Maas naar Kessel en met de wind mee lag het tempo boven gemiddeld zodat we snel onze koffiestop “De Pleisterplaats” in Kesseleik bereikte. Na de koffie werd het anders want nu moesten we met de wind tegen flink aan de bak. Maar de sterkste nemen hun verantwoordelijkheid en deden veel kopwerk maar regelmatig klonk de fluit om dat er toch wat te stevig op de pedalen werd gedrukt. Een opmerking als, hebben ze naast nieuwe knieën ook nieuwe oren, dan was een fluit niet nodig. Maar iedereen bleef goed volgen en rond de klok van 16.30 werd de finish bij “De Beurs” bereikt en dan snel naar een hete douche om het lijf op te warmen. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 1 voor ca. 70 km. Vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Potverdorie ! Weer starten we ’s morgens in de bittere vrieskou met een stevige en gure noordoosten wind op kop. En dat voor een rit van net geen 120 km. Mét 420 hoogtemeters. Met z’n tienen bijgestaan door BusPiet (lekker warmpjes in z’n Lommen camion) achter ons. Tenminste het eerste stukje van de rit. Zodra we goed en wel in Pruuse de grens over zijn blokkeert een te smalle brug BusPiets doorgang. Piet zelf paste er wel doorheen maar de bus alleen na enkele keren flink aanzetten. En dat is niet zo goed voor de lak van de Lommenmobiel. Ondanks allerlei moderne communicatiemiddelen én nieuwe bril met leesgedeelte lukt het ons niet om BusPiet weer bij ons te dirigeren. Misschien helpt het om voor BusPiet vanuit de club een computerbril te sponsoren zodat hij op het display van de navigatie meer details ziet. Uiteindelijk zou zo’n computerbril ook niet helpen want er zitten nog meer niet passeerbare blokkeringen voor de bus in de route. Er zit er niks anders op dan dat BusPiet bij de pauzeplaats op ons wacht.
We zijn dus met 10 A rijders op koers. Allemaal dik ingepakt. Alle ledematen goed weggestopt onder dikke beschermende winteroutfits. Dat is ook echt nodig. Met de koude wind in het gezicht merk je dat de longen moeite hebben om uit de koude lucht voldoende zuurstof te halen. Op kop rijden vreet nu energie. De kopbeurten zijn daarom ook wat korter dan gebruikelijk. Zelfs woesteling CaptainJac geeft voorop eerder af dan normaal. Langzamerhand warmen we op door de inspanning. En de buitentemperatuur gaat gelukkig ook iets omhoog.
Na de toeristenweg en Siebengewiebel steken we de over de “anliegerfreie” landweggetjes tot aan de voet van de heuvelrug van het Reichswald richting Frasselt. Een lange gestage klim met daarna verschillende leuke heuvels en afdalingen voor, in en rondom Kleve. Het asfalt is helaas niet van al te beste kwaliteit. Het ziet er redelijk uit maar er zitten onverwachte gaten en kuilen in. En er ligt veel “Scheise”. De Duitse “Bauern” hebben (net als bij ons) hun mestvoorraad geloosd op de velden. Althans grotendeels. Het andere deel ligt als droge brokken en stof verspreid over de rustieke landwegen. We krijgen een beetje een Parijs Roubaix gevoel. Dat gevoel heeft zeker TurboTim. Die koerst, na zijn heroïsche Ronde van Vlaanderen (230 km in een dag), als een doorgewinterde kasseienridder over de hobbelige en vervuilde veldwegen. Amay, Amay wat een klepper! Samen met RubberenRobbert doet hij het meeste kopwerk.
Op ongeveer 2/3 van de rit raken de energiespiegels bij enkelen al flink lager. Chipp gooit maar wat ballast af in de vorm van een bidon vol met gereedschap. Als een jonge hond apporteert CaptainJac het verloren spul terug naar Chipp. Als hij achter een staartje had zou dat van plezier kwispelen. Niet kapot te krijgen. Ook HandyPiet raakt iets kwijt. Lucht uit z’n achterband. Wel heel langzaam. Boven bij de toren in Kleve (hoogste punt van de route) geven we HandyPiet de tijd om wat lucht bij te blazen. Een prima moment voor de rest om ff uit te blazen. BikeGirl positioneert zich bij een duidelijk zichtbare groene “Mülleimer” en probeert met woord en gebaar de afvalstromen te scheiden. Dat lukt bijna. BusPiet is nog steeds spoorloos. Koerskapitein RR dirigeert hem naar de pauze bij Carpe Diem. Met het verzoek om niet alle appeltaart op te eten. Vanuit Kleve terug richting Carpe Diem gaat het in hoog tempo. Veel bergaf én vooral wind op de rug. We vliegen naar de koffie met gebak. BusPiet staat keurig buiten op ons te wachten. De taart heeft hij netjes voor ons laten staan.
Binnen knappert het hout in een flinke kachel. De charmante bediening gooit er nog wat extra hout op. Het ding geeft een heerlijke warmte. HandyPiet hangt een groot deel van zijn bezwete outfit voor de kachel te drogen. Deze halve striptease van onze HandyPiet maakte geen indruk op de charmante bedienster. Ze negeert het schouwspel (bezwete en pezige lijf in strak lycra) volledig. Toch maar ‘n keer dat gedateerde, uitgelodderde en verbleekte ouderwetse RABO shirt verwisselen voor een meer flitsend onder shirt. Maar dat zal onze Pieterman een worst wezen. Als z’n bezwete kloffie maar ff kan drogen. Het desinteresse voor Piet’s verschijning betekent wel dat de koffie en taart zonder extra vertraging worden uitgeserveerd.
Na de pauze gaat het in volle vaart met de wind in de rug richting de Maas bij Afferden. Vanaf Afferden naar Well langs de Maas staat de wind schuin van linksvoor. Toch wordt er door TurboTim en RobberenRubbert flink tempo gemaakt. De hele linkse rij zit dus min of meer in de wind. Het gevolg is dat de energie bij velen versneld uit de benen vloeit. Het animo om op kop te sleuren wordt minder. De sterksten pakken vaker de kop. Boys: bedankt wahh! Na de brug bij Wanssum, besluit ChipGeert om alleen de kortste weg terug te volgen. Een beetje dom blijkt achteraf met de stevige wind van opzij. Onze BikeGirl neemt diezelfde gok niet en koerst stevig door in de luwte van de groep. Wie niet sterk is moet slim zijn. En wie een beetje dom is wordt moe! In de buurt van Oirlo zien we Chippie ver voor ons richting de kern van Oirlo ploeteren. Daar verlaat HandyPiet de groep. Als wij na een extra ommetje de weg tussen Oirlo en Castenray kruisen zien we Chippie vanaf Oirlo richting Castenray stoempen. Ik denk nog: die werkt vandaag echt aan zijn conditie en vanmiddag voor pampus op de bank.
Rond 12.30 uur zijn we weer in Horst. Voor de meesten tijd om rechtstreeks huiswaarts te fietsen. Enkelen pakken nog een drankje bij De Beurs. En daar komt een 10tal minuten later ook Chip binnengepuft. Bijna op z’n laatste krachten (en met kramp in de bovenbenen) heeft hij De Beurs bereikt. Die heeft zeker een afzakkertje verdiend. Ik ben bang dag vanmiddag met de hel van het noorden op de TV bij de meesten de luikjes vervroegd dichtvallen. Er zijn natuurlijk ook pechvogels die ondanks de beproevingen van vanmorgen toch ’s middags verplichtingen hebben bij de (schoon) familie of in het winkelcentrum. Keileuk?! (door Peperazzi)
A.s. zondag gaan we de Oranjetocht van 120 Km verkennen. Kaffee und Kuchen van de club bij de bakker in Kerken. Vertrek om 7.30 uur.
BC-groep: Een weersvoorspelling waarbij temperaturen onder nul werden genoemd, leek niet gunstig voor de opkomst j.l. zondag. Uiteindelijk met een kleine combi groep van 12 renners vertrokken voor route 50. Na de OTH test van vorige week, gaat deze route ook weer richting Hinsbeck voor het nodige klimwerk. Thei en Peter haken net voor Hinsbeck af om de Oranjetocht route 125 km alvast te controleren, want deze staat immers al over 2 weken op de NTFU kalender. Dit controleren ging goed, met uitzondering van enig oponthoud in Eyll, waar de processie net in volle gang door het dorp trok. De noord oosten wind was deze morgen wel gunstig, want na keerpunt Aengenesch krijgen we langzaam de wind op de staart, en gaan de laatste kilometers van Broekhuizen naar Horst als een speer.
Eerste Paasdag staat de verkenning van de Oranjetocht 95 km route op het programma, vertrek is al om 8.00 uur, met halverwege een K+K pauze bij Zum Mühlenberg. Tweede Paasdag staat route 70 over 80 km richting Leudal op het programma, vertrek is dan om 8.30 uur.
D-groep: De weersvoorspellingen waren droog maar de temperatuur was duidelijk in mineur tot enkele graden vorst niet goed voor de bloesem maar ook niet voor onze spieren. Om 8.30 uur melde zich de TWC’ers voor rit 50 en 50-D en dat was magertjes. Van Sevenum verscheen enkel een import Ezel voor de rit en voor de C waren er slechts 2. Zodat Jos en Guus zich maar bij de D groep aansloten want zij wilde toch wel gezellig fietsen. Gelukkig was chauffeur Piet uit Grubbenvorst wel present voor de volgwagen. Na vertrek ging het richting Grubbenvorst waar Lei zich op de Witveldweg aansloot en zo was de D groep met 9 personen compleet. Via Blerick de Zuiderbrug naar het Jammerdal om dan via de Venlose Heide naar de Herongen te koersen waar we net voor de eerste Duitse heuvel afstapte voor de koffie, weer een nieuw adres waar een grote mok koffie werd geserveerd en die best smaakte. De uitbater dikte het nog aan door de opmerking wij zetten geen Haagse koppen. Na de koffie moesten we gelijk aan de bak voor de eerste helling en achterom kijkend werd reeds een glimp van de B groep waar genomen. Dat gaf schijnbaar wat extra energie om stevig door te trappen. De tweede helling deed de groep wel compleet tot een lang lint formeren. Maar toen alles weer samen was ging het in een stevig tempo richting Lomm, alleen een weg versperring belette ons om de achtervolgers voor te blijven. Maar elk nadeel hebt zijn voordeel want de volgwagen zat nu achter ons en maar goed ook want Cristel kreeg in Lomm lek waardoor snel een nieuw wiel werd gestoken. Zodat beide groepen gelijk het veer op konden voor de oversteek. Met de wind mee ging het in een hoog tempo rich Horst waar om 11.30 uur de finish klok werd ingedrukt. (door Lei K.)
A.s. zondag route OTH 2019 over 75 km. Vertrek om 8.00 uur.