Oranjetocht: deze staat komende zaterdag 27 april op de NTFU kalender. De organisatie zet de laatste puntjes op de i. Alle leden graag op tijd aanwezig ivm een goed verloop van de personeelsplanning. Laten we er voor de deelnemers weer een mooie dag van maken !!
VUT-groep: Het prachtige zomerweer lokte 17 TWCers naar de start voor route 001 voor ca 70 km. voor de veiligheid splitsten we ons in 2 groepen en ook Karel stond weer klaar met de volg bus. Om 13.30 werd gestart richting Broekhuizen om via enekele omwegen naar Blitterswijck te koersen. Door de oostelijke wind werd er stevig gewerkt om een redelijk tempo neer te zetten. Via de brug naar Well en via de Wezerwg naar onze buren te koersen. Na de grens passage kregen we de wind mee richting Siebengewald en gelijk ging het tempo omhoog met behulp van de rugwind. Het remmend fluitje klonk een enkele keer om de groep bij elkaar te houden. Maar toen de groep richting Weese koerste met de wind vol op de neus greep de wegkapitein in toen de sterkste benen dachten ook dan nog 30 op de teller moesten trappen. De opdracht max 26 tot de koffie in Weese werd gerespecteerd zodat ook de 2de groep gelijk met de eerste neerstreken op het terras bij de Konditorei en gezamenlijk genoten van een uitstekende bak koffie. Na de koffie ging het huiswaarts via Wemb, Well en Wanssum en mnu met de wind in de rug ging in een stevig tempo dat iedereen nu goed kon volgen. Na de laatste kilometers coolingdown te hebben afgelegd finishten om ca 16.45 uur. (door Lei K.)
A.s. donderdag de 65 km variant van de Oranjetocht 2019. Vertrek is om 13.30 uur.
A-groep zondag: Weersvoorspellingen beloven een zomerse lentedag. Eerst nog wat fris, maar daarna volop zon en een heerlijke temperatuur. Op het menu staat de verkenning van de 120km versie OTH2019. Ik verwacht dan ook vele mensen bij de Beurs te zien. Naast een vroege vogel van de B/C groep, die weer snel huiswaarts keert wanneer hij hoort dat hij een te vroege vogel is, valt het een beetje tegen. Uiteindelijk zijn we met 8 man sterk, of met 8 sterke mannen, of beide? Hoe dan ook, ook Piet is erbij om ons moreel en materieel te ondersteunen. Klokslag 7.30uur vertrekken we. Iedereen heeft voor de zekerheid zijn mouwstukken aan. Alleen turboTim is vandaag te laat door zijn kinderen gewekt, dus voor hem blote armpjes en geen route op de Garmin. Tip van papaBram: “De spullen de avond vantevoren klaar zetten.” Over de ons bekende wegen rijden we, enigzins alternatief, naar de Zuiderbrug. Daar nemen we even afscheid van Piet, die we even later “achter de palen” weer treffen. Na de brug ook weer wat alternatieve stukjes. Niet echt de fijnste stukjes en voor onze smaak ook niet voor de OTH van volgende week. Dit blijkt achteraf een verschil van smaak te zijn. Daarna lekker door cruisen richting de heuveltjes van Hinsbeck, waar we na ca 40km zijn aangekomen. Maar dan hebben we er al een korte verplichte pauze op zitten, doordat turboTim ook nog een bandje heeft moeten wisselen (nadeel van de schijfremmen). Over de bekende heuveltjes en vervolgens Muellenheim (ook letterlijk) links laten liggen. De pauze is vandaag wat verder weg in Kerken gelegd bij de plaatselijke bakker. De laatste hoogtemeters en dan is het ook wel gedaan met het cruisen. De snelheid gaat ondanks de wind iets omhoog, en dat zal zo tot in Horst blijven, waardoor we ondanks de heuvels precies op onze gewenste gemiddelde snelheid uitkomen. Er is nog 1 nieuw stuk dat ons niet kan bekoren, van een paar km “abortus” fietspad, maar er blijkt ook geen alternatief voor handen. In Kerken moeten we even alternatief van de route af, maar relatief eenvoudig vinden we de bakker. Deze mag gerust op het lijstje erbij. Op tijd open, lekkere kuchen, goede koffie/cola zero etc en ook niet onbelangrijk voor “d’n hollander” billig. Nadat alles verorberd is, de pijpen geleegd zijn en de mouwstukken opgeborgen, vervolgen we de weg voor het laatste deel. Vele bekende kruisingen, maar met alternatieve wegen, en vanaf Lüllingen gaan we echt anders dan normaal. Echt een super stuk, dus dit is een mooie “afsluiting” van de route aan de andere kant van de Maas. Later begrijp ik dat de 160km variant ook nog de hertenwei in Sonsbeck erbij heeft. Ook een route om naar uit te kijken dus. In Arcen nemen we het veer om weer aan de goede kant te komen. En vervolgens gaat, met de wind redelijk op de kont, de turbo nog even echt open en zijn we in no time bij de Beurs. Voor diegene die er niet bij waren, helaas pindakaas, je hebt een mooie route en training gemist. Morgen route 111, kijken wat die brengt. (door Robert)
A-groep maandag: Vandaag dus route 111. In de veronderstelling dat een aantal mensen verplichtingen met de paashaas hebben, verwacht ik nu niet een grote meute. Dat blijkt ook waar te worden. 4 stoere ridders van gisteren, aangevuld met snelleTwan. Vandaag zonder busPiet, aangezien die met de DAF op stap is. BabbelFrank blijkt samen met PepeRazzi en onze BSM de Totenhugel te rijden. Onze mening: gisteren onze eigen OTH2019 van 120km en vandaag “uitrijden” met route 111 is een betere optie. De OTH van gisteren heeft zijn sporen duidelijk achtergelaten. Heeft waarschijnlijk ook met de wind te maken, maar de beurten zijn beduidend korter. We rijden eerst via bekend terrein naar de brug in Well en dan via de Looi naar het land van onze zuiderburen. Dit is het gebied waar we gisteren ook geweest zijn, maar daar moet ik de anderen hier en daar op attenderen, of dat gebeurt met een herkenningspunt, bv van de grote Batavus fiets. Verder zijn het veelal andere wegen dan normaal, en dat wordt door het gehele peloton(netje) gewaardeerd. Vergeleken met gisteren rijden we nu vanaf het begin een vrij vlak tempo, ongeacht waar de wind vandaan komt. En ondertussen voelen we onze benen, en genieten we van de omgeving en de zon. Doordat we ook 1 uur later vertrokken zijn, hoeven we vandaag de mouwstukken ook niet aan. Vandaag gaan we terug via het veer bij Lomm, en daar komen we net te laat. Vervolgens komen er vele boten en hebben we dus een vrij lange verplichtte pauze. Deze wordt benut voor een lekker stuk appeltaart, dat ons aangeboden wordt door een vriendelijk wandelaarster. Moeten we er wel zelf het deeg en de rozijnen en de oven bij denken, maar het stukje appel in kaneel smaakt desondanks erg lekker. Nog even naar de molen van Lottum en dan naar de Beurs. Op de Witveldweg lanceren we ponyHenk voor zijn segmentje (6e overall) en dan nog lekker in het zonnetje nagenieten bij de Beurs, waar de A eens als eerste de lounge set uit kan kiezen. Wat een heerlijk weekend is dit. Hopelijk wordt die volgende week met de OTH net zo goed of liever nog beter. In ieder geval mag het wat drukker zijn. Ondergetekende duikt nu eerst 2 weekeinden onder, dus tot over 3 weken. (door Robert)
A.s. zondag route 79 van 105 km. Vertrek om 8.00 uur.
BC-groep: Eerste Paasdag wederom een gecombineerde BC groep van 16 renners. De verkenning van de Oranjetochtroute 95 km stond op het programma. Omdat pauzeplaats Zum Muhlenberg niet open was, hadden Thei en Lei in Straelen een alternatief gevonden. Maar voor het zover was moest er eerst het nodige klimwerk verricht worden. De temperatuur was dik in orde, de spieren hadden dan ook geen echte warming up nodig. De klimmetjes kunnen we zo langzamerhand dromen, elke meter is al meerdere malen onder onze wieletjes voorbij gekomen. Neemt niet weg dat de ene er toch altijd wat meer moeite mee heeft als de ander, maar op de top wordt er netjes gewacht. Na 75 km komt pauzeplaats Straelen in zicht, en het is even zoeken naar de Bäckerei voor de welverdiende pauze. Helaas was de D-groep ons net voor geweest, en ging het gebak ons aan de neus voorbij !! Dit maken we nog een keer goed ! Na het veer in Arcen, waren de laatste kilometers richting Horst met wind op de staart makkelijk te doen, en bereikten we na 94 km de finish bij de Beurs voor de derde helft.
Komende zondag staat route 45 over 80 km op het programma (richting Kervendonk-Wetten). Vertrek is om 8.30 uur vanaf de Mèrthal.
D-groep: Eerste Paasdag geplande route OTH 2019 staat groen in het programma d.w.z. koffie met gebak. Probleem de vaste pauzeplaats Am Muhlenberg Hinsbeck gesloten. Oplossing route aanpassen met koffie stop in Straelen bij Hoenen. We vertrokken om 8.00 uur met 14 fietsers voor ca 75 km richting Maasbree om dan via de Zuiderbrug en het Jammerdal naar Leuth te koersen. In Leuth ging het even mis met de route maar door de ervaring kwam alles weer goed. In Hinsbeck waren wat vernieuwde aanpassingen gemaakt dus even oppassen om niet in een woonwijk verdwaald te raken. Maar zonder problemen bereikten we de gesloten pauzeplaats Muhlenberg. Na het nemen van de oneffenheden van Hinsbeck ging het via het landelijke schoon naar Straelen voor de koffie mit Kuchen die ons goed liet smaken. Na de koffie werd snel richting Horst gekooerst waar we rond de klok van 11.30 finishten om dan eventueel bij het thuisfront nog paaseieren te gaan zoeken. (Door Lei K.)
A.s. zondag route 45-D van 58 km. Vertrek om 8.30 uur.