Weeknieuws 2019-38 (17 september)

Bioracer kleding:  We hebben van onze kleding leverancier Bioracer een set met wielerkleren (in alle maten) te leen gekregen. Degene die soms nog twijfelen welke maat ze moeten bestellen kunnen deze komen passen. Voor de dames zijn er nu ook damesshirts te bestellen. Voor komend seizoen zullen de shirts met korte mouw vernieuwd worden met een nieuw type mouw en stof. Dus voor iedereen raadzaam om de shirts en broeken bij twijfel te komen passen.

Aangezien we de kleren binnen 8 dagen moeten terug sturen is a.s. donderdag 19 september tussen 18.30 en 20.00 uur de passessie. Locatie is bij onze voorzitter Mien Keijsers, Veld-Oostenrijk 26 in Horst.

Zandhazentocht: Op zondag 6 oktober organiseren we weer de jaarlijkse MTB Zandhazentocht. De Zandhazencommissie heeft de route gecontroleerd en alle zaken in kaart gebracht. Afgelopen zaterdag hebben we al flink wat werk uitgevoerd maar er zijn nog wat punten die aandacht nodig hebben.  Dus a.s. zaterdag 21 september verzamelen we om 8.30 uur  bij de Merthal.

VUT-groep: Voor vandaag stond route 116, een Kennedy route, op het programma. Het uitzonderlijk fraaie september weer likte daardoor 17 TWC’ers naar de start, jammer genoeg zonder volgwagen. Er werd gestart in 2 groepen de VUT-A mannen, 8 pers., voorop en daarna een gemengde VUT-B groep van 5 dames en 4 mannen. De VUT-A rijders gingen er gelijk als een speer weg want ze waren snel uit beeld. De route ging voor velen via wegen die minder in de routes zijn opgenomen zodat ze eigenlijk helemaal nieuw leek. Via Hegelsom, Grubbenvorst, Lottum, Broekhuizenvorst naar Swolgen waar plots de kreet LEK klonk. Het was Cecile waar het voorwiel plat ging. Dat is al de zoveelste keer met dat wiel informeerde zij ons. Met als gevolg diverse adviezen wat de oorzaak kon zijn. Een poging het thuisfront te bellen mislukte, zal wel in de tuin zitten, dus nieuw binnenbandje monteren. Met vereende krachten werd de buitenband met de modernste bandenlichters van Dave verwijderd. Het reserve bandje werd aangereikt en de montage werd gestart. Het terug monteren van de onwillige buitenband vroeg om boven menselijke inspanningen maar uiteindelijk lukte het. Nu nog even het bandje op spanning brengen. Wederom werden de nieuwste producten uit het zadeltasje tevoorschijn gehaald, maar het bleef bij wat gesis maar er gebeurde weinig. Misschien toch weer een instructie avond organiseren bij Dave, hoe maak ik met een gaspatroon mijn band hard. Volgens Mart P. zat hij er niet vergenoeg in, ha ha waar zijn wij we mee bezig?. Na al dit gestuntel nam Mart J. zijn pompje van de fiets en was de klus zo geklaard dus fietsen maar. Via Gun, Hegelsom naar Blitterswijck waar we stuitte op de al weken wegwerkzaamheden dus even klunen tussen wegenbouwmachines en openliggende weggedeelte om via de sportvelden onze route te vervolgen naar Wanssum waar de volgende verrassing op ons wachtte de nieuwe brug ook hier weer zigzag oversteken en via wat alternatieve wegen toch richting Gijsteren te koersen voor de koffie maar ook daar weer Maaswerkzaamheden dus weer een stuk alternatieve route om eindelijk toch bij ’t Trefpunt te komen. Maar daar wachtte ons een fraaie verrassing we werden door de uitbater op het terras geweigerd wegens misdragingen van de VUT-A met name werd een ex champignon teler vermeld. Zo zie je maar van je collega’s moet je het hebben. Maar onze dames gooide al haar charme in de strijd en de uitbater werd vermurwd, zo zie je maar wat een kracht onze dames hebben naast het fietsen. We genoten van een heerlijke kop koffie. om daarna onze rit te vervolgen.

Onderstaande foto van de VUT-A die wel een speciale route hebben genomen om in Gijsteren te komen, ik had daar wat betere kennis van de route en de wegen verwacht. Ze hebben behoorlijk door de klei gebaggerd en zich op de Veld-Oostenrijk nr. 26 met hoge druk laten reinigen.

Na de koffie vervolgede wij onze rit richting Maashees, Holthees om via Joep van de Smakt naar Venray te koersen, de wind gaf ons regelmatig wat steun waardoor het tempo goed bleef. We bleven echter niet verlost van wegwerkzaamheden want op de Oirlose Heide was het weer raak afgesloten. We hebben toen de route maar aangepast en zijn via Castenray en de Veld-Oostenrijk naar Horst gegaan zodat we Mien, Theo S., en Mart P. bijna bij de voordeur hebben afgezet. Mart J. nam de kortste weg naar de Schoolstraat zodat Lei met de dames uit Sevenum even na 17.00 uur finishten bij “De Beurs” een rit met veel verrassingen. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 27 over ca. 77 km vertrek 13.30 uur. 

A-groep: Op het gehele uur vertrekken zit niet echt in mijn systeem. Is dus op het eind toch weer haasten om op tijd bij de Beurs te zijn. Afmeldingen van captainJac, PepeRazzi, BSM, paardenHenk, busPiet en opaHay; oh nee, opa had zich 1 week vergist. Maar goed dat het zo om is, want anders hadden de kleinkinderen voor een dichte deur gestaan. Wanneer ik bij de Beurs aankom, staan er al 6 man te wachten. Aangezien we vorige week maar met 5 waren, zijn daar, dus, vele “nieuwe” gezichten bij. Blijkbaar motiveert een stukje waarin staat dat ZAT (ZwiftAcademyTim) je de gehele weg uit de wind houdt. Of zou het toch gewoon komen door het goede weer? Uiteindelijk zijn we zelfs met 9 man. Route 2 gaat eerst naar Ysselstein en dan via Evertsoord verder naar het zuiden tot in Ospel. Daar een rondje om de kerk en dan via Panningen en Toverland terug naar huis. De wind is ons vandaag goed gezind, want deze komt uit het ZW. Dus de warming-up is wind mee, daarna grotendeels wind in om op de terugweg de wind weer op de kont te voelen. Routenummer is 2. Dat betekent een van de oudere routes. Achteraf constateren we dat het wegdek ook nog wel uit die tijd lijkt te stammen. Het zwanenpaadje van Griendtsveen naar America is beter dan vroeger, maar nog steeds niet je van het; scheelt toch 50W op mijn tellertje. Daarna ligt een stuk weg open op weg naar Neerkant. Net na Neerkant het kasseienstuk. Daarna wat boerenpaadjes achteraf, die qua modder goed te doen zijn, want volgens mij willen de boeren zelfs niet meer over dat wegdek rijden. Vanaf Ospel is het vervolgens goed te doen, en aangezien de wind dan dus op de kont staat en het tellertje significant hogere waarden aanwijst is dat een prettige combinatie. Zoals gezegd eerst een lekkere warming-up, waarbij regelmatig gewisseld wordt. En alsof de duvel ermee speelt, mag ik weer vanaf Ysselstein wind in rijden. Vandaag is gekkeGerrit de gelukkige die naast mij rijdt. Aan de geluiden te horen, lijkt het echter meer alsof er een wilde stier naast mij rijdt. Zijn bijnaam doet ie geen ere aan, dus verstandig geeft hij vrij snel af, zodat ik met ZAT op kop zit. “Nog 72km te doen ;-)” Vandaag met 9, dus dat moet toch maar anders aflopen. De beurt is iets langer dan voorheen, maar we willen de anderen ook de kans geven om op kop aan te sterken. En met de slechte stukken weg, en hier en daar stukken met veel draaien en keren, is er voldoende gelegenheid om te herstellen. Bij het rondje om de kerk in Ospel wordt gevraagd om een bananenpauze, maar LommenDave heeft door dat het vragen om een plaspauze meer kans maakt. Even later dus naast het maisveld, uit de wind en in de zon, kan ieder zijn eigen behoefte doen; plasje plegen, banaantje eten (hoewel dat vandaag weer minder leuk is om de schil weg te gooien, aangezien BSM er niet bij is) of de rug stretchen. OpaHay heeft blijkbaar een afspraak, want al snel wil hij verder. Verrassenderwijs gaat hij zelfs nog op kop rijden, en ook nog met een bovengemiddelde snelheid. “We hebben wel wind mee hoor.” Even later rijdt ik met ZAT wind mee, voorop over Caluna (met nieuw wegdek). Wat is dat dan toch een lekkere racebaan. In een lekker tempo verder en bij McDrek zijn pappieBram en Twandegrise de gelukkigen. Eerst nog een stukje halve wind, maar daarna ook nog stukken vol wind mee, waardoor we af en toe zelfs de 40 aantikken. “Dat is zo achterin ook goed te doen” vertrouwd Chip me toe. De laatste kilometers zijn dus zo onder onze wielen verdwenen en als eerst TWC’ers ploffen we op de loungeset bij de Beurs. Moe en voldaan voor een lekkere 3e helft. (door Robert)

A.s. zondag de jaarlijkse Leo memorial, dus hopelijk mogen we veel rijders verwelkomen. Route 122 van 90 km. Vertrek is om 8.00 uur.

BC-groep: Een magere opkomst j.l. zondag met slechts 5 renners voor de B-groep. 3 van de 5 renners willen wel een rustig ritje, dus langzaam gestart. Captain Hugo houd de aflossingen kort, want dat is nodig met slechts 5 renners. In America deze keer net vóór het spoor rechtsaf richting Griendtsveen, terug richting America, en weer rechtsaf naar Helenaveen. De Sint Vincentiusstraat in Neerkant ligt er uit volgens Harm, dus laten we hem, in zijn geboortestreek, voorop de omleiding rijden, en in Meijel de route weer oppakken met een stukje voor-oorlogs wegdek. Inmiddels hebben we de C-groep in het vizier die blijkbaar een kortere weg hebben gevonden, maar het duurt even voor we ze in de kraag hebben gevat, en dan is t “erop en erover” richting keerpunt Ospel. Dan gaat het met wind in de rug richting Horst waar we uiteindelijk met een gemiddelde van precies 30.00 km per uur op het terras kunnen aanschuiven. Conclusie: toch geen rustig ritje, maar wel genoten !

Komende zondag staat route 72 over 76 km op het programma (Herongen, Stevensend). Vertrek is om 8.30 uur vanaf de Mèrthal.

D-groep: Vandaag geeft het programma route 91-D over ca 58 km. Met uitstekend nazomerweer was de opkomst voor de D-groep 9 pers. Om 8.30 uur vertrokken de groepen in de volgorde van B, C, D en de rij werd gesloten door Piet Cl. met de bus. Via wat omwegen kwamen we in America en dan via de Dorperpeelweg richting Griendtsveen. Maar op de Dorperpeelweg zagen plots Cecile en Thei langs de weg staan, toch niet weer, jawel hoor Cecile had weer lek. Dat wiel moet nu toch echt naar de specialist Dave. Uit Piet zijn bus werd snel een nieuw wiel gehaald en de pechvogels werden even bij gefietst en sloten maar aan bij de D groep zodat we met 11 waren. Door de vertraging trachtte men het tempo iets te verhogen maar dat bekwam enkele coureurs niet zo goed iets afgestopt werd. Na Helenaveen werden we gewaarschuwd dat de weg naar Neerkant afgesloten was, alweer werkzaamheden, maar een TWC’er laat zich niet zo makkelijk tegenhouden dus door fietsen met gevolg dat we op Sint Vincentiusstaat voor een volledig weg gegraven asfalt weg kwamen te staan er was met aangepast tempo toch door te fietsen, dus konden we de route blijven volgen en net voor Neerkant nam Piet met de bus afscheid om zich naar de C-groep te spoeden. Wij vervolgde onze route naar Meijel voor de koffie stop en de het fraaie weer namen we plaats in de tuin van Op De Koffie. Na de koffie verder met de route richting Turfhoeve. Lei gaf aan dat hij de kortste weg naar huis nam i.v.m. met andere verplichtingen. Geen probleem dan brengen we jou toch naar Grubbenvorst dan hebben wij ook gelijk wat extra kilometers en aangezien dat de wind meewerkte ging het peloton van 8, want 3 bleven achter in Sevenum, met een verhoogd tempo naar Grubbenvorst waar Lei werd afgezet. De overgebleven 7 zette koers naar Horst waar zij even na 11.15 uur bij “De Beurs” finishten. (door Lei K.)

A.s. zondag route 72-D over ca 59 km vertrek 8.30 uur.

 

Plaats een reactie