VUT-groep: Door de voorspelde tropische temperaturen is besloten om niet ’s middags te gaan fietsen maar de starttijd te verplaatsen naar de ochtend 8.30 uur. Tevens is gekeken naar de mogelijkheid van een koffiestop op een donderdag ochtend. Dat uitgezocht hebbende viel de keuze op route 052. Al onze socialmedia werden ingang gezet met als resultaat dat we om 8.30 uur met 3 dames en 10 mannen klaar stonden voor de start. Door de versoepelde corona regels werd er een oogje dicht geknepen en maakten we een bijenvolk verdeling. Elke groep kreeg een koningin met een 3 of 4 darren. We vertrokken via bekende aanloop route naar Sevenum om via de Kleefsedijk en Frankrijk naar de Lang Heide te koersen, de wind kwam uit een wat onbekende hoek en bezorgde ons toch regelmatig tegenwerking. Na de Boekend lagen er plots wat grove steentjes op de weg en een luide knal deed Mart J. iets zakken en een luide schreeuw LEK deed alle groepen stoppen. Het euvel werd snel verholpen en de route werd vervolgd via de kasseien strook van De Berkt naar Baarlo en Kessel om bij De Pleisterplaats in Kessel-Eik de verdiende koffiestop te houden maar wat een teleurstelling “Closed” wat nu dan maar door naar Helden en daar hadden we meer geluk want het restaurant van het streekmuseum Peel & Maas was open en die zagen ons graag komen op een uitstekend terrras. Na de koffie snel de pedalen weer vastklikkend om voor de top temperaturen weer terug te zijn. Via het buurtschap Tongerlo en het geboortehuis van Giel naar het Schoorveld en daar ging het bijna mis want een overstekende Eekhoorn had niet goed gekeken en kwam onder het voorwiel van de wegkapitein Lei.
“Kümt Niks” Kwaam toch wat.
Wij steken zomaar over, jammer toch een minder. Wij kwamen er zonder kleerscheuren vanaf en konden de rit vervolgen om via Kronenberg en America naar de finish te koersen die op slag van 12.00 uur werd bereikt. Een fraaie rit voor de VUT groep op donderdag.
A.s. donderdag route route 091 over ca. 80 km vertrek 13.30 uur. (door Lei K.)
A-groep: Well Hinsbeck Kessel, 120 km
Eindelijk weer….. ’n sportieve en gezellige groepsrit
Na maandenlang eenzame rondjes alléen, als dua of trio of kwart. Vandaag gaan we weer een beetje normaal op koers met 11 A renners. En dat voelt gewoon goed. Lekker doordraaien in de groep. Qua temperatuur en regenvoorspelling ‘n prima morgen voor deze langere rit via de Oosterburen. Het peloton bestaat uit 1/3 uit krasse knarren, 1/3 jongere ouderen en 1/3 oudere jeugd met 1 bikegirl. De wind staat zuid west. Eerst zwak en later op de morgen pas steviger. Dat blijkt tijdens de rit heel gunstig uit te pakken. De eerste 25 km lekker met een zacht briesje op de konten/kontjes. Daarna, en tot aan de pauze, min of meer van opzij en niet echt vervelend. Van Reuver naar Kessel tegen de aangewakkerde wind in. En de laatste 25 km lang flink wind mee. We zoeven terug naar Horst.
Opa Hay en Twan Lagrise zijn de Covid-19 tijd erg goed doorgekomen. Ze hebben merkbaar flink wat kilometer in de benen. Die 2 oudjes gaan tot Well netjes voorop met een stevige en constante snelheid. Ook Brabo Gerrit doet goed mee met dit “seniorentreintje” op kop. Vanwege de tere huidjes van vooral van Leo Tank en Zaadjes Martin skippen we de route langs de Maas van Well naar Wellerlooi. Als alternatief pakken we het fietspad langs de rijksweg. Ook met eikenbomen maar zonder rupsenspul (zo te zien). Dus als jullie deze week Leo Tank of Zaadjes Martin ergens tegenkomen vol met rode bultjes en blinkend/stinkend van de menthol crème. Dan zaten er toch ook rupsen langs de rijksweg.
Zonder noemenswaardige bijzonderheden of gebeurtenissen komen we allemaal redelijk fit bij de pauze in Reuver aan de grens. Onderweg zijn er op de heuveltjes wel wat kleine verschillen in klimsnelheid maar dat wordt bovenaan steeds snel weer opgelost. Bij de pauze kiest Ralfie niet het rijtje “grote mannen” pissoirs maar de laaggeplaatste “knulletjes” variant. Tja, hij is in ieder geval wel de jongste A renner van vandaag. Verdere informatie over maatvoeringen etc heb ik ook niet. Maar met fietsen hoort hij al bij de grote jongens. Goed bezig Ralfie! De stukken vlaai die we bij de Witte Stein voorgeschoteld krijgen zijn meer dan volwassen qua maatvoering. Potverdorie wat een hompen. Een punt, ongeveer 1/8 vlaai, is aan calorieën goed voor een stuk of 4 muesli/energie repen. Die krijgen we de laatste 30 kilometer nooit meer weggetrapt.
Vooraan in Reuver de gebruikelijke verwarring. Vanaf de Keulseweg links en dan direct weer links maar niet het eerste maar 2e weggetje. Hier gaan er altijd een paar te vroeg naar links. Al jaren lang. Op de veerpont probeert Opa Hay of we met z’n 11-ven voor de prijs van 10 mee kunnen. De veerman reageert daar verder niet op en rekent gewoon voor 11. Je ziet hem denken: “Dan spring je toch gewoon halverwege de “kruisvaart” met je strakke pakkie in de Maas. Opa!” 2 toeristen uit Mestreech doen er nog ’n schepje bovenop. “Bij ons in Zuid Limburg mag iedereen gratis mee.” Stel je voor: Je bent die veerman.
- Heb je al 4 maanden shit gehad met allemaal fietsers die niet snappen waar die kruisen en vakken op de laadvloer voor zijn.
- En sta je dat de hele dag, vanachter zo’n benauwende miniburka, steeds weer opnieuw uit te leggen aan die onnozele fietsers.
- Moet je op zondag alweer invallen voor die collega die zich niet zo lekker voelt (omdat ie gisteren gewoon ‘n feestje had).
- Heb je net voor de 396e keer deze week uitgelegd dat pinnen op het pont echt niet mogelijk is. En dat dat niet komt omdat de kabel tekort is.
- Vraagt zo’n lycrabejaarde pedaalridder. “Krijgen wij korting ??”
Dan valt het nog mee dat wij als wielrenners überhaupt nog meegenomen worden op de pont en niet worden doorverwezen naar een gammel oud trekveer waarmee je als fietsgroep jezelf op en neer moet trekken. Misschien kunnen we alvast n keer gaan oefenen op het Reijndersmeer. Hay trekt ons over. Met korting!
Vanaf de pont en dwars door Kessel houdt een oudere dame in dinkytoy een deel van de groep achter zich. Een stuk peloton blijft hangen achter deze slak op wielen. Het vrouwtje ziet in haar achteruitkijk- en zijspiegels een zwerm rode horzels op wielen aan haar bumper kleven. Alle pogingen om het wagentje in het dorp te passeren mislukken totdat de bestuurster ‘n veilig heenkomen zoekt op de parkeerplaats. Wellicht hebben ze haar na dit voorval aan de defibrillator moeten leggen. Achter Kessel hergroepeert het peloton en zoeven we in hoog tempo richting Hout Blerick. Dat hoge tempo valt korte tijd stil door een leeglopende Leo Tank. Niet hijzelf (die blijft gewoon massief). Nee, het is zijn achterband. Leo gaat als een waggelende eend door de bochten. Hij heeft de hele breedte van de weg nodig om zijn stalen ros in bedwang te houden.
Snel fiets tegen n boompie (acacia dus gegarandeerd zonder rupsen) en vullen/pompen maar. Zoals altijd blijkt dat iets, wat thuis zo simpel is, onderweg toch lastig. Een standbeeld voor hem of haar die een WERKENDE MINI FIETSPOMP uitvindt. Na lang plaren lukt het Leo om net zoveel lucht in de band te krijgen dat hij het aandurft om richting Horst te koersen. We begeleiden Leo zoveel mogelijk rechtdoor, over de bikeway. Tot aan station Horst. Daar gaat lekke Leo rechtdoor naar huis en een deel van de groep naar De Beurs. Snel een drankje en met ‘n 1,5 meter napraatje. Heerlijk! Zowel het drankje als de tocht. Blief fit! Peperazzi
A.s. zondag fietsen we de OTH 2019 van 120 km. Vertrek om 7.30 uur.
BC-groep: Verslag B/C groep: Na maanden van eenzaam zwoegen tegen de wind, j.l. zondag toch maar weer eens richting de Mèrthal gereden, in de hoop daar meer twc’ers aan te treffen die het alleen fietsen onderhand ook moe zijn. En inderdaad waren er meer renners die zo dachten, zodat er uiteindelijk een 16 tal man/vrouw aan de start stonden. De afwezigen waarschijnlijk nog wachtend op de officiële we-mogen-weer-datum van 1 juli. Aangezien er nog een flink briesje stond was het snel na de start duidelijk dat de B’s en C’s gezamenlijk de “eerste” rit van ’t seizoen aftrapten, met in de volgauto onze Piet. Met af en toe de wind van voren, dan weer van opzij, en dan weer van achteren, goed opletten dus, achter welke (brede) rug je het beste kunt rijden, maar dit gaat de meeste, ervaren, twc’ers goed af. Na Stevensbeek kwam er een lekker stukje wind af, en hierdoor liep het tempo even tegen de 35 ’t uur. Dit is ff leuk, maar omdat we nog niet over de helft waren wat de afstand betreft, de jonge veulens toch wat moeten temmen tot een meer aanvaardbaar tempo. In Vierlingsbike was het tijd voor de bananen- en plas pauze om daarna snel verder voor de laatste kilometers richting Meerlo en Grubbenvorst en het laatste (aangepaste) stukje route over de Greenport Bike Way. Na 88 km kwam het nieuwe terras bij de Beurs in zicht, tijd voor de eveneens “winderige” derde helft…….
Komende zondag staat voor de BC groep de 95 km route OTH 2019 op het programma, vertrek is om 8.00 uur vanaf de Mèrthal. (door Peter K.)
D-groep: Voor vandaag route 61-D over ca. 66 km. Na de tropische dagen van de afgelopen week was de grootste hitte uit de lucht dus uitstekend fiets weer. Via de app waren er de nodige aanmeldingen en op de laatste persconferentie over Covid-19 mochten we vanaf 1 juli weer in één groep fietsen. Nou dan gaan we daar vandaag maar eens mee oefenen, Lei had ook het fluitje weer meegebracht om indien nodig de orde te handhaven. Om 8.30 uur waren we met 10 personen. Jos S. vond dat de D-groep tijd van 8.30 uur hem best uitkwam voor vandaag. We vertrokken richting Meterik om via Heide richting Overloon te koersen. Er stond behoorlijk wat wind die ons afhankelijk van de fietsrichting behoorlijk voor of tegen werkte, er werd goed doorgefietst zodat af en toe het corrigerende fluitje klonk. Na Overloon via Maashees naar Geijsteren voor onze koffiestop. De uitbater van ’t Trefpunt wees ons vriendelijke op de corona afstand om de kans op een boete te ontlopen. Vanaf het terras zagen we plots clubgenoten in gesloten formatie met volgwagen voorbij trekken. Na de koffie werden de pedalen snel vastgeklikt voor de tweede stuk via Meerlo, Swolgen en Hay Berries naar Lottum. Onze Jos S. wilde zijn conditie testen en vroeg voor een lange kopbeurt die kreeg hij vooral toen de wind echt ging tegenwerken. Het fluitje moest hem toch enkel keren kalmeren om de groep compleet te houden, zijn conditie is nog prima volgende week maar een half uurtje eerder op bij de B groep de conditie verder op te bouwen. In Lottum zei Geert ik ben thuis, en datzelfde deed Lei in Grubbenvorst het restant mocht nog via het Station Horst-Sevenum naar de finish in Horst waar tegen 11.30 uur op de klep werd geland.
A.s. zondag 5 juli route OTH 2019 over ca. 73 km vertrek 8.30 uur. Ik moet nog wel even zoeken voor een koffieplaats misschien dat ik de route moet aanpassen maar dat horen jullie tijdig. (door Lei K.)