Weeknieuws 2020-27

VUT-groep: Vandaag route 91 met als verste punt Ospel over ca. 81 km. De versoepelde Covid-19 regels hadden een zeer positieve invloed voor de opkomst van de TWC’ers want om even voor 13.30 uur stonden we met 18 dames/heren bij de start locatie. Dat doet weer denken aan andere jaren zonder Covid-19. Om 13.30 werden voor de veiligheid 2 groepen gemaakt van 10 en 8. Er stond een behoorlijke wind die ons op de heenweg nogal wat inspanning kosten maar door de regelmatige wissel kon ieder zijn energie kwijt. Via een heen en terug richting Griendstveen voor de nodige kilometers naar de Zwarte Plak weg naar Helenaveen om dan naar Neerkant te koersen en dan, om toch wat Parijs-Roubaix gevoel te krijgen, over een hobbelende klinkerweg naar Meijel te koersen. Daarna via het vlakke peelgebied richting Ospel voor onze koffiestop bij Haaze Hoof. We waren precies op tijd want het begon wat te regen, bij Haaze Hoof had tijdens de lockdown een uitgebreide renovatie plaats gevonden en het was even zoeken waar moeten we binnen. Ieder zocht op gepaste afstand zijn plaats en de serveersters namen snel onze bestelling op. Toen ook nog bleek dat er vlaai was kregen er enkele toch wel echte zin/honger.


Mart testte nauwkeurig de kwaliteit


Hay dacht: ziet er goed uit dus innemen

Tijdens de pauze werd de buienradar gecontroleerd en die was niet al te positief. Na de koffie snel weer de route opgepakt en met de gedachte de terugweg werkt de wind mee werd ook gelijk rap gestart. Na de oversteek van het kanaal zorgde de dreigende wolkenlucht dat er een stevig tempo richting Heibloem werd neergezet, om daarna via Eghel en Panningen richting Kronenberg te koersen. Het fluitje kwam toch een enkele keer van pas want tempo’s boven de 33 km is niet voor de VUT van toepassing want het samen uit samen thuis blijft hoog in het vaandel. Voor Kronenberg zwaaide Sevenum af naar het thuisfront en op de Tongerloseweg ging Meterik rechtdoor en bij het binnenlopen van Horst kwamen er nog enkele afzwaaiers zodat het restant rond 17.00 uur de finishklok bij “De Beurs” indrukte en we hadden het droog gehouden. Een fraaie rit die zonder problemen verlopen is. (door lei K.)

A.s. donderdag route 005 over ca. 75 km vertrek 13.30 uur. 

A-groep: Tijden veranderen…Daar waar TWC Oranje het weekend van plan was naar de Eiffel af te reizen werd het vandaag OTH 2019. Het is In ieder geval in die Heimat.  En was het 4 jaar geleden de eerste fiets met schijfremmen die in TWC peloton rond reed, vandaag waren de bikes met schijfremmen in de meerderheid. Tijden veranderen. En zo vertrekken we met zijn vieren met windkracht 4 in de rug. Met de twee T`s Twan en Tim vandaag zo goed als van begin tot einde als frontmannen. Knap staaltje vakwerk mannen! Voor Frank en ondergetekende is het vandaag “slum fietsen”. Het is hard werken over de heuveltjes, door het open land, en terug met de wind vol op de snufferd. Het is nog voor 12.00 uur als we door onze proviand van bananen, repen, krentenbollen, gelletjes, sportdrank heen zijn en weer terug in Hôrs arriveren. Wat niet veranderd is de dat OTH 2019 een mooie, afwisselende tocht is! En volgende week…. dan doen we ons rood zwarte “pekske” weer aan en zijn we weer present voor de volgende TWC rit…120 km op programma….naar die Heimat. (Door Hans vd H.)

Route 135 dus op het programma van 120 km. Vertrek 7.30 uur.

BC-groep: A.s. staat route 115 van 95 km op het programma. Vertrek om 8.00 uur.

D-groep: Vandaag een route die een beetje de nostalgie van OTH weer boven laat komen nl. route OTH 2019 over ca. 74 km. Omdat ons bekende pauze adres “De Mühlenberg” niet meer actief is hebben we de route iets aangepast zodat de D-groep toch haar verdiende koffiestop krijgt. De weersvooruitzichten waren niet echt positief maar een blik op de buienradar meldde geen neerslag van betekenis maar wel veel wind. Vandaar dat aan de start slechts 6 mannen stonden die de krachtmeting met de wind aandurfde. Toch een tegenvallende opkomst. Maar we hadden vanmorgen ook een meevaller want de vaste TWC chauffeur stond met de GEHA bus bij de startlocatie voor de D-groep omdat de “Dropbox” hem de B-C route niet kon leveren. Op slag van 8.30 uur werd vertrokken via een bekende aanlooproute naar Sevenum maar dat was wel gelijk wind op kop en flink op de pedalen stampen om een acceptabel tempo neer te zetten. Het wegkapitein fluitje klonk wat frequenter om de wisseling wat sneller te doen. De wind bleef ons tegen werken tot Maasbree en daarna ging hij een handje helpen wat gelijk het tempo ten goede kwam. Via Hout-Blerick de zuiderbrug en het Jammerdal naar Leuth en Hinsbeck waar we toch nog een Duitse helling mochten nemen maar daarna een heerlijke afdaling richting Vinkrath om bij “Toni’s Bauerncafé” op het terras neer te strijken voor onze koffie en buiten is een mondkapje niet verplicht. Maar Guus H. moest even naar binnen, maar wat hij toen voor zijn gezicht zette, kwam naar hem de vraag of hij een paar koordjes aan zijn onderbroek had gezet. Hij weet toch wel weer de aandacht te trekken. Na de koffie kwam de etappe terug met vaak een tegenwerkende wind ging het via een fraai stuk landelijk natuurgebied richting het veer van Broekhuizen. Wachtend bij het veer sloten een viertal A rijders aan die de OTH 2019 rit 124 km er bijna op hadden zitten. Op het veer stond ook een E-bike bezitter die nogal belangstelling had voor onze TWC groep en de toeval wilde dat hij naar Horst moest en hij bood aan om voor ons als gangmaker te spelen. Met een max aan ondersteuning werd er een tempo van ca. 27 km neergezet. En ge kon zien dat hij zich echt inspande om dit tempo te houden. Na het fietspad van de Broekhuizerdijk ging Mart J., met een iets hoger tempo, een halve fiets lengte voor hem rijden wat hem nog meer deed inspannen, een echte Dernykoers was het gevolg met een stevig tempo waardoor we tegen de klok van 12.00 uur de finish bij “Pretcafé De Beurs” bereikte. Onze Gangmaker was inmiddels afgezwaaid met een vermoedelijke nattere rug dan TWC rijders. (door Lei K.)

A.s. zondag route 115-D over ca. 71 km vertrek 8.30 uur.