VUT-groep: De weersvoorspelling en buienradar waren redelijk positief met maar een kleine kans op wat nattigheid. Dus togen 13 liefhebbers naar de startplaats voor route 005 over ca. 77 km. Precies om 13.30 uur klonk het startsignaal en via het Cultuurplein vertrokken we richting De Wittebrug. Na de Kreuzelweg wilde we richting Oirlo maar blijkbaar waren de wegwerkzaamheden nog niet voltooid en via een omleiding, van ca. 1,4 km extra kwamen we toch in Oirlo bij de kerk waarna we linksaf gingen ri. Oostrum maar we voelde enige nattigheid en dat werd erger zodat het signaal klonk stoppen regenjassen aan. We vervolgde onze rit richting Geijsteren en de achterzijde van de Golfbaan naar Wanssum te koesen terwijl de regen zorgde voor natte wegen en opspattend water die de fietsen en de berijders er niet fraaier uit lieten zien, Dat wordt weer poetswerk. Na de brug naar Well miste een aantal de afslag naar beneden zodat er even het fluitje klonk voor het verzamelen. Maar gelukkig klaarde het op en stopte de regen en konden de regenjasjes weer uit. Het leek wel of men daardoor harder mocht fietsen want plots werd er een tempo tot boven de 30 neergezet en het fluitje moest het peloton tot bedaren brengen na Bergen richting Nieuw-Bergen kregen we de wind mee en vlogen alle remmen los, schijnbaar een kort geheugen, want de wegkapitein plaatste de waarschuwing dit is de VUT groep en geen A we gaan verder met MAX 28 zodat iedereen goed en gezellig mee kan. Via de Toerristenweg naar onze koffie stop bij de Wellsche hut. We namen plaats op het buitenterras want de temp. was goed. Maar het personeel wees ons op de COVID-19 richtlijnen met de eventueel daarbij horende boetes en dan wordt de koffie wel duur. Dus een ruime verspreide opstelling.
Thei S. die het startmoment in Horst niet op tijd kon bereiken had thuis de auto opgehaald en kwam met fietsdrager naar de koffiestop om na de koffie als volgwagen ons te begeleiden. Via het Tuindorp van Wellerlooi richting Arcen. De wind had inmiddels de richting gewijzigd waardoor deze niet echt wilde meewerken. Via het Hanik en Lomm naar het veerpont van Lottum. Op de Markt van Lottum zei Geert M. ik ben thuis en Lei K. nam de kortste weg naar Grubbenvorst. De resterende 11 vervolgde de koers via de Horsterdijk naar de finish die even na 17.00 uur werd bereikt. T.g.v. de omleidingen was de koers wel ca. 3 km langer geworden maar dat mocht de pret niet drukken. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 013 over ca. 75 km. Vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Heerlijke rit en stevig tempo
In eerste instantie blijft het groepje bij de Merthal wat aan de kleine kant. Stuk of 5 A rijders. Maar klokslag 7.30 uur hangen 8 A leden in de beugels voor een van de mooiste heuvelritten van de koersagenda. Én kaffee und Kuchen in Sonsbeck als afsluiter van de heuvelbestormingen. Ook vandaag komen we er achter dat TurboTim en Ralfie en Twanvan R geen pudding in de benen hebben. Maar goed ook want in de stevige benen van Tim gaan heel wat liters yoghurt of vanillepudding. Dat zou nogal klotsen onderweg.Dit sterke trio pakt ook deze rit bovengemiddeld veel kopbeurten. Zij houden het tempo strak. Zowel op het vlakke als ook bergop. Bergaf profiteert Leo Tank van zijn “massa” zodat ook hij voorin de heuvels omlaag dendert. Dit keer zonder het gekreun en gekraak van ‘n ingescheurde achtervelg of losrakende spaken. Een geruisloze “fluister” tank dus. Onderweg bedankt Ralfie mij voor het verlagen van zijn leeftijd in het vorige verslag (ik had hem als jongste rijder vermeld). En dat klopt echt en overduidelijk niet. TurboTim is veruit de benjamin. Ralfie hoort met de jaartalteller achteraan in de 40 gewoon bij de oudere jeugd. Ook de senioren gaan vandaag goed en stevig vooruit en omhoog. Alleen onze Bikegirl zit opvallend weinig voorin bij de klimmetjes. Haar ranke onderstel laat haar n beetje in de steek. Een rit zonder berggeit maar wel met sterke bokken.
Gelukkig wachten de voorsten na de klim of na het breken van de formatie steeds netjes totdat de groep weer compact is. Zo bereiken we alle 8 samen en veilig de Conditorei in Sonsbeck. De bedienster vraagt eerst constaterend: Ihr seit alle susammen ?! Wij bevestigen dit braaf (we fietsen immers al ruim 80 km in hetzelfde groepje). Ook meldt ze tot onze grote schrik “Es gibt nog keinen Kuchen”. ????????…..…… Blijkbaar is ze toch onder de indruk geraakt van onze verbouwereerde en teleurgestelde reacties. Al snel geeft ze door: Es gibt doch Kuchen! En zelfs 3 soorten. Zoeper! Het gaat erin al koek. Onze Serviertochter heeft blijkbaar niet zo’n beste dag. Ze krijgt het niet voor elkaar om per klant het verteerde bedrag te berekenen. Gelukkig hebben wij als TWC-ers vroeger nog gewoon hoofdrekenen geleerd. Met hulp van het peloton en wat schuiven met geld komt het afrekenen toch goed (en alles netjes naar boven afgerond).
Na de pauze en met verse energievoorraad koersen we via mooie binnendoor weggetjes terug naar de landsgrens. Op de brug in Well stopt de groep netjes voor n naderende auto van rechts. Hoppende Hugo, met Leo Tank in zijn slipstream, negeren de wachtende groep en steken links voorbij de weg op nog voor de aankomende auto. Dit keer niet echt gevaarlijk maar tegen de afspraak. Ook niet goed voor de beeldvorming bij andere weggebruikers. Achter Oirlo pakken we nog een stukje “strada bianco” op de dorpsontsluitingsroute waar het nieuwe riool voor Oirlo komt. Eindelijk hoeven die Oirlonezen niet meer gehurkt in de bosjes voor hun gerief. Kunnen ze gelijk TV en internet kabel trekken langs de opengebroken weg. Jammer dat ze de vele snelheidsremmende bulten hebben laten liggen. Bij De Beurs zit een deel van de B/C/D nog na te kletsen. Ook wij vinden ons 1,5 meter plekje op het buitenterras. Na een mooie rit is het altijd ook goed om kort te evalueren; een prachtige en sportieve zomerse rit. Op naar het middaggedeelte! (door Peperazzi)
A.s. zondag route 134 van 90 km. Vertrek om 8.00 uur
BC-groep: In Zaerum is er om twintig voor acht niemand te bekennen bij de verzamelplaats, dus toen maar in mijn uppie richting Horst gekoerst. Ook daar is de opkomst niet echt je van het: 9 renners, van wie zich Mart P eieren voor zijn geld koos en zich aansloot bij de D-groep die pas om half negen startte. De resterende 8 renners zetten zich in beweging, en onder toeziend oog van Piet van uit de volgauto ging het richting Venlo. De verkeers-ampels stonden niet allemaal gunstig (lees: groen) gezind, dus af en toe moest er ff gewacht worden, voordat we de Kaldenkerkerweg op konden draaien richting eerste beklimming van de dag. Er volgden er nog een stuk of wat, met als uitsmijter de Duitse uitvoering van de Keutenberg in Rheudt. Gelukkig was het daarna wind op de staart terug naar Hollandse bodem, waar tegen half twaalf het terras bij de Beurs in zicht kwam, na een lekker gereden koers.
Komende zondag staat route 99 over 88 km op het programma (Aijen, Oeffelt), vertrek is om 8.00 uur vanaf de Mèrthal.
D-groep: De weersvooruitzichten waren positief en nadat de nodige app berichten waren verstuurd over wie gaat er mee en waar is de koffiestop kregen we vanmorgen een ware toeloop. Liefst 15 personen stonden om 8.30 uur aan de start voor route 115-D. blijkbaar is de iets latere starttijd en de koffie versnapering een steeds belangrijker item aan het worden. De jarige in het peloton, Cecile, werd eerst uitgebreid gefeliciteerd met haar verjaardag en zij gaf aan dat zij vanmorgen van een lekker ontbijt naast bed had genoten. Doordat er op zondagmorgen wat minder verkeersbewegingen zijn wordt besloten om één groep te starten. Via Grubbenvorst naar Venlo voor de bekende Kaldenkerkerweg beklimming, het eerste stuk fietspad werd gemeden om de vervelende slinger te veel risico heeft, dus via de weg naar boven. Na de grenspassage naar Leuth waar het stoplicht door de grote groep automatisch op groen sprong en wij snel door konden rijden, na Leuth namen we ook maar de het weg gedeelte om het fietspad richting Hinsbeck dat rijkelijk bezet is met kuilen te mijden. In Hinsbeck kwam de tweede en laatste beklimming naar de molen. Boven werd er eerst verzameld waarna we in de afdaling vleugels kregen en de snelheid makkelijk de 40 passeerde met als gevolg dat de voorrijders de afslag misten en in de remmen moesten. Na Vinkrath en het klooster Mariëndonk op naar Wachtendonk voor de koffiestop. En die stop was door Lei K. gevonden in het historische centrum van Wachtendonk.
Nadat de fietsen keurig waren gestald achter de toegangpoort zodat we er zicht op hadden vond iedereen zijn plek op het binnenterras.
De koffie was perfect en een enkeling genoot van een stuk Torte. Na de koffie werd de route weer snel opgepikt en ging het in een rap tempo terug zodat het kalmerende fluitje een enkele keer klonk. Toen wij het punt naderde waar de B/C groep weer op gelijke route kwam zagen wij onze clubgenoten net aan ons voorbij glippen. En wat dit voor een effect heeft valt moeilijk te beschrijven maar ongeveer als dat van een rode lap op een stier want het tempo oversteeg ruim de 30 km en dat zijn bepaald geen D-groep afspraken. Het werd nog erger toen men het fietspad ging mijden en een negental TWC’ers de rijbaan namen. De afspraak dat de voorrijders de richting aangeven en de rest volgt,werd gemeden, behalve wanneer de richting fout is dan corrigeert de wegkapitein. Als de snelheid ook nog omhoog gaat worden er toch gele kaarten uitgedeeld. Mannen respecteer de afspraken om gevaarlijke situaties te voorkomen. Nadat het peloton weer verzameld was ging het richting Veer Broekhuizen, de B/C had een iets ander laatste stuk want zij hadden Veer Lottum. Och verschil moet er zijn. Via De Stokt ging het in een stevig tempo naar Horst waar de finishklok even voor 12.00 uur werd ingedrukt. (door Lei K.)
Volgende week route 099-D voor ca. 65 km vertrek 8.30 uur.