VUT-groep: Voor vandaag stond de VUT 2 daagse op het programma en al stond de voorbereiding al bijna helemaal in de steigers, het corona virus gooide roet in het eten en de organisatie het niet verantwoord achtte dit door te laten gaan. Dus moest er voor vandaag een vervangende rit op de rol / garmin worden gezet. De keuze viel op route 72 over ca. 75 km. Gezien de tropisch voorspelde temperaturen was voor vandaag de starttijd naar de ochtend verplaatst nl 8.30 uur. En op dat tijdstip stonden er 11 TWC’ers klaar voor deze route, de WhatsApp had gemeld dat Lei in Grubbenvorst zou aansluiten. Maar alvorens te vertrekken meende Mart P. een peptalk te moeten houden en moest eerst het juiste tenue aandoen, of was het een mislukte strip voorstelling?
Nadat alles in de plooi zat werd er vertrokken richting Grubbenvorst om met het veer over te steken naar de andere kant van de Maas. Nadat de grens was gepasseerd ontstond er plotseling enige paniek omdat de wegkapitein aangaf rechtsaf Veenweg en dat kwam niet overeen met de andere GPX routes op de Garmin. Maar het vertrouwen in de wegkapitein was voldoende om te volgen zodat na ca. 4 km de hele groep weer compleet was. Lei zei, ik zoek het wel uit zodat het goed komt. We vervolgde onze route in een goed tempo richting Herongen waar in het centrum de klim werd genomen en het peloton wat uitgerekt raakte en enkele een ruggensteun kregen van de sterkste. Maar zoals gebruikelijk mag je na een beklimming ook dalen en dat deden we op de brede Allee naar Louisenburg, inmiddels had iedere GPX gebruiker de juiste route weer in beeld en werd er in een goed tempo doorgefietst. Na Hombergen en An Haus Bey ging het via Sassenfeld naar Breyell voor de koffiestop bij Stinges Bäckerei maar daar volgde een onaangename verrassing want de uitbaatster gaf aan dat zij zo’n groep niet kon en mocht ontvangen want Sie hat Gestern schon Erger gahat mit einen BOA. Maar iedereen had bij deze temperatuur toch wel zin in een bakje koffie. Er werd besloten door te fietsen en als er iets open is dan aanlanden. Na de bekende windmolens voor Bracht stonden wij voor de B221 en daar lag een café maar dicht bij navraag kregen we het advies Bei die Ampel links zu fahren en daar vonden we onderstaand uithangbord.
Gelijk gingen we in de beugels, alleen Lei dacht dat hij nog even verder wilde kijken maar bij de REWE super in Bracht was er niemand hem gevolgd dus, linksom keer en terug naar het Stehcafé Erich Lehnen waar de groep al was neergestreken. De koffie werd snel besteld en enkele die een blik in de vitrine hadden geworpen konden de verleiding niet weerstaan om een heerlijk Stück Deutscher Kuchen te bestellen.
Alleen de bestelling van Geert was ons vriendelijk Shop-Mådchen ontgaan en kreeg toen een vers gezette Tasse Kaffee jammer dat de rest bijna klaar was en hij zich moest haasten en bijna zijn puntje verbrandde. Maar toen het op afrekenen aankwam viel bij iedereen de mond open van verbazing Ein Pot Kaffee nur € 1,30 und den Kuchen € 2,20 het leken wel vooroorlogse prijzen. De route commissie kreeg gelijk de opdracht, route aanpassen een deze koffiestop opnemen. Met nog steeds verbaasde gezichten werden de pedalen vast geklikt en vervolgde we onze route die via Kaldenkerken, Tegelen, De Zuiderbrug, Boekend, Tuinbouwgebied Siberië, Zeesweg en op advies van Lei werd het hagelnieuw fietspad naar de Grubbenvorsterweg genomen. Na de spoorweg overgang gaf Lei aan ik ga direct rechtdoor naar Grubbenvorst, ging het via de Sint Jorisweg naar Horst waar de finich even na 12.00 uur bereikt werd. De temperatuur had inmiddels de tropische waarde van 30 graden gepasseerd en werd er verlangd naar een verkoelende douche.
A.s. donderdag route 48 over ca. 75 km. Kijk op de Shoutbox van de TWC site voor de vertrektijd. (door Lei K.)
P.s. uit mijn administratie blijkt dat er verschillende routes 72 zijn die verschillen in afstand maar ook in zwaarte. De voor vandaag gekozen route had minder beklimmingen en leek mij beter geschikt bij dit tropisch weer dan de andere vandaar de verwarring in het peloton. Maar ik ga in overleg welke we handhaven.
A-groep: Dwars over de Mijnweg en dan over de stuw naar het Biljarten in Buggenum.
Nog steeds sup-tropische temperaturen en luchtvochtigheid. In ieder geval geen risico op kou tijdens de rit vanmorgen. Het is zelfs ‘n beetje bedekt zodat het eerste deel van de tocht “relatief” koel zal zijn. Met 14 renners (waarvan 1 rennerin) starten we lekker vroeg aan de Mijnwegrit. PuppiepappieBram zwaait vandaag het “vod” van de koerspatron. Onze koerskapiteins met vast contract zijn immers of op vakantie of nog ’n beetje in de kreukels.
In het verloop van deze prachtige rit (magnifiek mooi en afwisselend) zal blijken dat er heel wat uitdagingen komen voor Baas Bram. En dat komt dit keer minder door het gedrag of de kapriolen van leden vaan het peloton (Stillere Frank gaat maar 1 keer op solotour, Lange Roel kent intussen bijna alle regeltjes, Hoppende Hugo neemt maar 1 keer de afkorting dwars over de verkeersweg in plaats van het fietspad).De problemen worden dit keer meer veroorzaakt door de smalle en bochtige wegen en bruggen in combinatie met de grote aantallen medeweggebruikers. Het lijkt wel of iedereen die een fiets of brommer of motor of oldtimer heeft vandaag op onze route een rondje draait. En de mensen uit de omgeving zonder vehikel, die zijn lopend met de hond of kids op pad. Het is dus kei druk op de toeristische stukken en in de dorpen. Door deze drukte en de grote snelheidsverschillen tussen ons en de andere weggebruikers hebben we nogal wat gevaarlijke en ook ongewenste “ontmoetingen”. Het gaat- dit keer- gelukkig allemaal goed. Door een lekke band van Babbel Frank bereiken we in 2 groepen het café biljart in Buggenum. De kroegbaas is nog net zo vriendelijk en stevig als de vorige keren. En ook nu is er vlaai….., Althans, niet voor allemaal. Voor paar niet…… ehh voor een paar wel. Kersen en abrikozen …. Ehh geen kersen maar wel abrikozen en appel….. Ehh geen appel, alleen kersen, 4 stukken…… Maar wel met plenty slagroom en echt grote stukken. Het mag duidelijk zijn dat de 2e groep “met vertraging” geen kans meer heeft op een stuk vlaai. Onze Bike Girl en toevallig ook mijn echtgenote bemachtigt gelukkig een groot stuk abrikozen vlaai met een grote mop slagroom. En omdat in een goed huwelijk alles eerlijk gedeeld wordt kan ik ook een stukje vlaai proeven. En dat smaakte heerlijk: zowel de vlaai als de slagroom erbij. Bij het binnen afrekenen treffen we de vaste zondagmorgen biljarters. En blijkbaar spelen ze een aparte en lokale vorm van biljard “3 zonder bal” waarbij je maar maximaal 1 andere bal mag raken. Bonuspunten als je 2 banden raakt zonder andere ballen te verplaatsen. En extra beurt bij 3 banden zonder bal. Lijkt een spel waar je stevig voor in je schoenen moet staan met een laag en centraal lichaamszwaartepunt. Wat dat betreft schat ik in dat we niet met amateurs aan het biljart te maken hebben. Alle spelers hebben rond het middel een stevig zwaartepunt weten te kweken. Geen postuur voor een strak wielerpakje. Maar wel kanjers aan het biljart. Letterlijk en dubbel figuurlijk.
Tijdens een uitgebreide tussentijdse evaluatie bij de 2e bandenwissel van BabbelFrank is de algemene conclusie dat we op de smalle en bochtige stukken door de dorpen, over de stuw en op de fietspad passages te snel hebben gereden en te weinig achter elkaar. Zeker nu het zo druk was op de weg. Maar ook als het niet zo druk is, moeten we hier in het belang van de veiligheid van onszelf en anderen toch meer op letten. Als wij onze vaart in die situaties iets minderen dan is dat in ieder geval veel veiliger en geven we ook veel minder aanleiding voor irritaties bij mensen die weinig affiniteit met wielrennen en wielrenners hebben. Nu bevestigen wij te veel de heersende vooroordelen van roekeloze groepen wielrenners die de weg opeisen. Baas Bram spreekt bij deze bandenstop ook enkele te-hard-doorrijders aan om meer oog te hebben voor de overige weggebruikers én de rest van de groep als er gaten vallen. Het Cruijfiaans gezegde “ieder nadeel heeft zijn voordeel” geldt dus zeker voor de bandenwissels van Babbel Frank. Een vlotte babbelaar maar met bandenwissels beduidend minder vlot. Alle tijd voor de anderen om bij te praten. Veel “schele wazel” maar ook de bovenstaande meer serieuze zaken.
De dag-conditie van de peloton leden blijkt deze rit erg verschillend te zijn. Sommigen zijn veel minder hitte-proof dan anderen of hebben door de vakantieperiode aan fietsconditie ingeboet. En ook een natte BBQ voor de koersdag is zeker niet conditie bevorderend en ook niet stembandvriendelijk voor de schrijver van dit verhaal.Uiteindelijk komen we, ondanks het toeristische karakter van het parcours toch uit op een mooie gemiddelde snelheid van 30. En iedereen haalt moe, flink verhit en dorstig de finish in Horst of thuis. Alleen van Babbel Frank is niet bekend of en hoe hij zonder verdere bandenwissels thuis is geraakt. We gaan er van uit (hopen) dat hij met zijn slappe achterband en zonder verdere bandenwissels de weg binnendoor via Boekend naar huis heeft kunnen vinden. Het avondeten zal hij toch wel gehaald hebben….
Een klein groepje heeft/neemt nog de tijd voor een afsluitend drankje en praatje bij De Beurs. Daar is ook de geblesseerde Robberen Rubbert neergestreken voor een babbel met de fietscornuiten voordat hij ergens bij Sicilië onder duikt voor ‘n tijdje. Wel een passende hobby voor een regio vol maffiosi: duiken (voor de carabiniairi’s), onderduiken (voor de concurrentie) ontduiken (voor de belastingdienst). We hopen van harte als A-team dat onze kopman Robert over ‘n tijdje ook weer “boven water komt” en van zijn hobby’s aan land kan genieten. Luctor et emergo! (door Peperazzi)
A.s. zondag route 144 van 122 km. Pauze na 85 km bij bakker Oomen in Lobberich. Denk aan je mondkapje! Vertrek om 7.30 uur.
BC-groep: A.s. zondag route 65 richting Walback van 90 km. Vertrek om 8.00 uur.
D-groep: Ook voor vandaag waren er weer tropische temperaturen voorspeld, maar het programma had ook nog iets extra’s nl. koffie met vlaai. Lettende op de opkomst van de afgelopen weken had Lei naar de koffiestop locatie ruim 10 personen doorgegeven. Maar wat schetst ieders verbazing want om 8.30 uur stonden er 19 TWC’ers aan de start voor route 041-D over ca. 71 km. Voor de veiligheid maakten we 2 groepen en via enkele aanloopstraten ging het richting Veld-Oostenrijk . Voor het gevoel was er weinig wind maar het was de rugwind die het tempo hoog hield. Via de Schadijkerpeelweg naar het Veulen, Heide en Ysselsteyn. Op de Timmermansweg klonk plots de kreet opletten want op het asfalt zat een nest jonge katten niets vermoedend te spelen en keken ons nog onschuldig aan zonder bewust van het gevaar dat zij liepen. Via de rand van Griendtsveen en dwars door het ontgonnen Peelgebied naar Liessel waar de afsplitsing was met de B/C route. Via de Hutten en Neerkant naar Meijel voor de koffiestop bij Oppe Koffie. Het achtertuin terras was Corona proof ingericht en de totale groep kon zonder problemen een stoel vinden. Het bedienend personeel was positief verrast door de grotere dan aangemelde toeloop. Maar het was geen probleem, dat lossen wij wel op.
Dus snel werden de bestellingen opgenomen en de koffie werd uitgeserveerd gevolgd door de vlaaitjes die er voortreffelijk uitzagen en nog beter smaakte. Het leek wel een tuinfeest.
Maar plots klonk het fluitje van de wegkapitein met de kreet nog 3 minuten, waarna de helmen, handschoenen etc. weer opgepakt en het peloton zich gereed maakte voor het 2de gedeelte. Er werd vertrokken in de zelfde groepsindeling als voor de pauze maar zelfs dat is soms moeilijk want groep 1 was nu met 12. De spijbelaars lieten zich na enkele kilometers maar terugzakken zodat alles weer in evenwicht was. Via Grashoek naar Helenaveen waar het advies kwam, we nemen de weg want het fietspad is gezien het weer behoorlijk druk met recreatieve tweewielers. Via Evertsoord de Blaktdijk ging het nog steeds in een stevig tempo naar de finish “De Beurs” in Horst en wat schets onze verbazing groep 2 zat al geheel ontspannen op het terras. Oorzaak de route Specialiste W. H. had voor Grashoek een afslag gemist en waren maar direct naar Horst gekoerst om het verloren vocht aan te vullen of was de inspanning om groep 1 te volgen te veel geweest? Er was een boven gemiddeld tempo neergezet, een fraaie rit met fantastische versnapering. (door Lei K.)
A.s. zondag route 065_ 64Km_2020_08-D voor ca. 64km met vertrek om 8.30 uur.