VUT-groep: Het programma gaf voor vandaag weer eens een rit naar onze Oosterburen dus enig klimwerk is te verwachten. Om 13.30 uur stonden er 14 TWC’ers aan de start voor rit OTH 2018 75 km.
Maar voordat we de grens over staken werden er eerst wat omzwervingen gemaakt naar het veerpont Grubbenvorst, na de oversteek ging het door het centrum van Velden naar Schandelo voor de grenspassage. De kuitenbijters via Paesmühle lieten we even links liggen maar gingen rechtstreeks naar Herongen voor een iets langere helling. Daar ging het jeuken en probeerde ieder zijn kuiten te testen met als gevolg dat de groep veranderde in een lang lint en er boven even gewacht moest worden voor de verzameling. Na vertrek waren er twee die dachten doe maar gelijk volle bak en maakten zich los van de groep en in de afdaling van de Kattenberg waren zij spoorloos verdwenen, het leek wel verstoppertje spelen “van die niet weg is is gezien” de mannen Thei en Hugo hadden zich achter een haag verstopt en het peloton voorbij laten razen. Op de B221 bleef tot mijn verbazing iedereen gedisciplineerd achter mij rijden richting, of dit uit respect voor de leeftijd was werd niet gezegd. Via de Julicher Strasse en de afdaling van de Wankumer Strasse reden we Hinsbeck binnen voor de koffiestop bij Landbäckerei Stinges. Dat men in Duitsland de corona regels strikt blijft handhaven bleek wel want masker, aanmelding en afstand diende nageleefd worden. Na de koffie nog even een ommetje via de Mühlemberg en Künstler om terug in Hinsbeck bij Die Ampel koers naar Leuth te rijden over het door begroeiing steeds smaller wordende fietspad. Via spoor en grensovergang naar het Jammerdal en naar de Zuiderbrug voor de oversteek van de Maas. Maar om toch aan onze kilometers te komen werd er via Hout-Blerick en Dubbroek naar Maasbree gekoerst. Maar dat afspraken en veiligheid niet altijd door iedereen juist geïnterpreteerd worden bleek wel in Dubbroek op een smalle weg een truck met oplegger voor een deel van de groep een veilige doorgang versperde dacht de rest wegwezen. Mannen dat is niet de juiste clubmentaliteit en dat zijn zeker niet de afspraken. De veiligheid dient boven in het vaandel te staan en wachten tot iedereen voorbij is. We mogen geen onverantwoorde risico’s nemen. Na Maasbree naar Sevenum waar de Sevenumse thuis waren en Grubbenvorst de kortste weg naar huis namen. De rest via Tongerlo naar Horst waar tegen de klok van 17.30 uur werd gefinisht. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 157 over ca. 78 km vertrek 13.30 uur.
A-groep: Route 68 naar Colonia Ulpia Traiana met windkracht 10.
Tsjaa….onze Peperazzi is op vakantie in Polen en we hebben dus gebrek aan een reporter. Zeker omdat RubberenRobert nog in Frankrijk zit. Desondanks vertrekken we met z’n elven (niet te verwarren met de Raad van 11) voor een route van 121 km richting Colonia Ulpia Traiana. Diegene die niet helemaal hebben opgelet tijdens geschiedenis is dit de naam voor Xanten (en in het Nederlands: Santen).
Wellicht dat ook onze LangeRoel zich niet helemaal verdiept heeft in de geografische ligging van dit Middeleeuws stadje op een hoogte van 22 meter. Hij heeft namelijk een nieuwe groep op zijn fiets laten leggen (inclusief ketting). Voor de geïnteresseerden onder ons een 11-34 groep en zou dus geschikt moeten zijn voor de echte bergen. Hij zal dan wel een “nulletje” of twee gemist hebben want een berggroep lijkt wat overdreven voor deze rit. Enfin, de groep blinkt mooi in het waterig zonnetje en ook op het vlakke doet ie zijn werk.
Na een welverdiende vakantie was TurboTim ook weer van de partij. De vakantiekilo’s moesten er weer af. Zijn ontbijt (hmmm) bestond uit alleen twee glazen water, dit in tegenstelling tot PaardenHenk. Vier boterhammen met kaas of waren het er nou twee en dan roggebrood ertegen (hier merk je het verschil tussen de prof verslaggever Peperazzi en een amateur)? Echter beide heren hebben na de pauze, toen de wind vol van voren kwam, flink op kop liggen stoempen. PappieBram heeft goed geleerd van onze twee nestors in de groep. Als de wind op kop komt, moet je niet voorin zitten (heeft hij met wind mee ook niet gedaan, maar dat geheel terzijde) dit heet “fietsen met je hoofd en niet met de benen”. Dit heb ik onthouden voor de aankomende ritten, hoop alleen dat de rest niet dezelfde strategie gaat hanteren want dan komen we niet verder dan de Beurs.
Het route nummer (68) geeft de indruk dat het er eentje uit de oude doos is. Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat PappieBram deze route van iemand heeft “geleend” en op de lege plek in de routenummering heeft gezet. Desondanks zijn we op plekken geweest waarvan ik het bestaan niet wist, zoals de Alleenradweg. Dit stuk fietspad, wat over een oud traject van het spoor is gelegd, leent zich ervoor om eens flink gas te geven. Samen met TurboTim ouderwets lekker aanzetten totdat … er hekjes staan. Op zich wel slim van die Duitsers omdat er een voorrangsweg werd gekruist. En ze zijn zeer geschikt om je fiets er tegenaan te zetten omdat MonteurTwan net op dat punt lek heeft. Hij heeft zeker zitten kijken naar de laatste Grandprix. Het wisselen van zijn band kwam namelijk aardig in de buurt van de RedBull tijden. Dus snel de banaan wegwerken en weer gas erop. Maar ik denk dat die Duitsers flink wat korting hebben gekregen op die hekjes. De tel ben ik kwijtgeraakt en daarmee ook ons gemiddelde.
Dan maar, via een linksom genomen rotonde, naar de meer dan uitstekende pauzeplaats. Hier dacht LangeRoel dat er sprake was van een bankoverval. Het voordeel hiervan was wel dat we snel geholpen werden en de koffie met Kuche war Super. En zeker vermeldenswaardig: ze hebben daar namelijk ‘Ein grosse Kaffee’ 😊
OpaHay nam direct na de pauze de kop …. helaas niet voor lang. Namelijk na een paar kilometer moeten we rechtdoor en OpaHay draait rechtsaf. Ondanks dat we heel langzaam fietsen (we worden zelfs ingehaald door een Duitser op een gewone fiets zonder accu) duurt het geruime tijd voordat we weer compleet zijn. Er werd zelfs geopperd dat Mien gebeld moest worden. Wellicht goed dat hij samen met LangeRoel op navigatiecursus gaat. Hiervoor zijn denk ik wel meer geïnteresseerden.
Dan op naar een paar heuveltjes in Sonsbeck waar LangeRoel dan eindelijk zijn nieuwe groep mag uitproberen. Dit heeft wel tot gevolg dat OpaHay maar ook MonteurTwan niet geheel kunnen volgen. De laatste speelde zelfs met de gedachte om de kortste weg naar huis te nemen maar omdat we op een redelijk onbekend terrein zaten, leek dit niet zo’n goed idee. Nog een kandidaat voor de cursus dus. Al met al komen we gezamenlijk aan bij het veer in Arcen. Deze ligt zoals altijd aan de verkeerde kant maar dat geeft ons tijd om nog meer schele wazel uit te wisselen. Omdat ik nog in opleiding ben, heb ik dit niet allemaal kunnen optekenen. BabbelFrank heeft op het veer goed zijn best gedaan zodat hij de laatste 10 km nog voldoende energie over heeft om de kop te pakken. Hiermee komen we op een A’s waardig gemiddelde uit.
Groet van de RazendeReporter i.o. (Ralph R.)
A.s. zondag route 71 van 118 km richting de Meinweg. Pauze na 77 km in Buggenum. Vertrek om 7.30 uur.
BC-groep: A.s. zondag route 099 over ca. 86 km vertrek 8.00 uur.
D-groep: Het programma gaf een groene route en dat betekend pauze met koffie en vlaai en natuurlijk een garantie voor een hogere opkomst. En dat bleek vanmorgen door velen goed begrepen want om 8.30 uur stonden er liefst 20 TWC leden aan de start. Dat word fietsen in 2 groepen. Maar een bijkomend probleem was de wind, ja veel wind en daar moest flink tegen gevochten worden tot het gaatje. Via de nodige omzwervingen ging het richting Ysselsteyn waar afhankelijk van de richting de wind mee en keihard tegenwerkte. Na Ysselsteyn was ook de lange rechte weg richting Griendtsveen nog een behoorlijke opgave waar Annie met Hein maar een afkorting koos naar Meijel waar de koffie gepland was. De rest vervolgde de route die nog via Liessel en Neerkant verder ging. Maar de toeval wil dat alles gelijktijdig in Meijel arriveerde waar we in het tuinterras neerstreken om te genieten van een zeer verdiende koffie met vlaai. Door de grote van de groep duurde de pauze langer wat de mogelijk gaf om wat extra bij te tanken voor het vervolg.
Nadat de koffie met vlaai was bijgetankt konden we onze rit vervolgen met een groot voordeel dat de wind nu regelmatig ging meewerken zodat het tempo weer voor de D groep een normaal tempo kreeg alhoewel enkele onder ons dachten dat nu alle remmen los konden maar jammer dan, het fluitje corrigeerde de voornemens en riep de groep tot de orde.
Net voor Kronenberg nam de afvaardiging van Sevenum de kortste weg naar de douche en de overige finishten even na 11.30 uur bij “De Beurs” en de rit met een overmatige inspanning t.g.v. de wind zat er op. (door Lei K.)
A.s. zondag route 099-D over ca. 65 km vertrek 8.30 uur.