Weeknieuws 2021-32

VUT-groep: Voor vandaag stond route 60 op het programma voor ca. 76 km maar deze bleek 84 km en in mijn archief vond ik een route 60 van 76 km.  Dus die maar een nieuw nummer gegeven en dit op de WhatsApp en de Shoutbox gepubliceerd naar de leden als route 157. Het was toch redelijk goed aangekomen want ondanks dat de kleur, die geen startversnapering toonde, stonden er om 13.30 uur toch 10 TWC’ers klaar voor deze route. Het was uitstekend fiets weer met een goede temperatuur en zwakke wind. We vertrokken richting de Schaakse bossen en via het Veulen, Heide en Merselo naar Overloon. Tijdens de rit constateerde G.S dat zijn Garmin in bosrijke omgeving niet de juiste koerssnelheid aan gaf, maar daarom hebben de meeste ook nog een snelheidsmeter op de fiets die onafhankelijk van de satellieten de koerssnelheid meet. Maar dat LA en RA voor hem ook moeilijk is bleek bij de Stevensbeekseweg in het buurtschap Rondveld. Het Ezelbruggetje hiervoor is: Ra is de hand de duim links zit en LA is de hand waar de duim rechts zit. Dus dit even onthouden. We naderde nu in een goed tempo, vooral over het viaduct over de A73, Sambeek voor de koffie bij de “Gouden Leeuw” bij de kerk.

Na de koffie via het Maasheggen gebied naar Groeningen en vandaar naar het station Vierlinksbeek, via de Parallelweg naar de Smakt. Lei, die op dat moment voor reed, gaf aan dat we van de route zouden afwijken om het smalle fietspaadje door een gedeelte van de Overloonsche Duinen te ontwijken en gingen via de Sint Jozeflaan en Op de Bus naar Maashees. Na Wanssum ging het richting Horst en dat men snel went aan gewoonte bleek wel toen de voorrijders steeds dachten via bekende wegen naar Horst te koersen maar gelukkig zijner altijd oplettende die op de navigatie kijken en werd er tijdig gewaarschuwd voor de juiste route. Op de Oirloseheide nam onze Geert de kortste weg naar Lottum en de rest finishte even na 17.00 uur bij de Beurs. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 48 voor ca. 75km vertrek om 13.30 uur. 

A-groep: Runde Schachtabdeckungen vermeiden (oftewel route 71)

Ook deze week is mij min of meer onder dwang gevraagd om de belevenissen van route 71 op te tekenen. Dit ondanks dat ik nog in een leertraject zit en mijn mentor de kust onveilig aan het maken is in Polen. Ook de 2e reporter, RubberenRobert, is na een welverdiende vakantie weer onder ons midden maar blijkbaar nog wat aan de luie kant. LangeRoel heeft lucht gekregen dat de RazendeReporter ook deze week alle zin en onzin aan het papier toevertrouwt. Blijkbaar heeft het stuk van vorige week zijn ego geen goedgedaan zodat hij mij maar 25 euro aanbiedt om niets over hem te vermelden. Helaas, verderop in het stuk ben ik toch weer genoodzaakt om iets te schrijven. En deze keer gaat het niet over zijn bijna nieuwe groep (deze is tenslotte al meer dan een week oud).

Voordat de Raad van 11 plus 2 gaat vertrekken, blijkt dat we Patiënt Zero onder ons midden hebben. MonteurTwan, en vanaf heden dus ZeroTwan (noot voor PeppeRazzi: let op de naamswijziging), zit onder de antibiotica (of is het doping??) vanwege problemen met zijn longen. Hij heeft daarom permissie van CaptainJack om geen kopwerk te hoeven doen. Ik heb wel respect gekregen voor ZeroTwan omdat achteraf blijkt dat we vandaag met een gemiddelde 31,3 km/u hebben gefietst. Normaal hoor je PaardenHenk op kilometers al aankomen omdat zijn fiets kraakt, piept of anderszins geluiden maakt. Maar nu was het toch echt onze ZeroTwan die ondanks zijn achtergrond niet bij machte bleek een of andere tik uit zijn fiets te krijgen.

Bij het formeren richting de Venrayseweg blijkt dat hij ook goed heeft geleerd van OpaHay en PappieBram. Hij sluit netjes als tweede rechtsvoor aan. Overigens denk ik dat CaptainJack samen met TurboTim heeft ge-BBQ en teveel gele rakkers heeft genuttigd. We zijn koud onderweg en OpaHay kiest ervoor om op de weg te blijven terwijl CaptainJack het fietspad wil nemen. Jaaaa beste lezer(s): OpaHay op kop met wind (zeer zwak briesje) tegen!!!!! Wederom een noot voor PeppeRazzie: neem dit op in de archieven.

Al peddelend gaat het richting onze Oosterburen en het viel Turbo2glazenwaterTim en mij op dat ze wel heeeel veeel putdeksels hebben. Zou het komen dat ze iets meer S…..???? Maar nu het nieuwtje: TurboTim kijkt de Sendung mit der Maus en hij wist mij te vertellen dat er is gekozen voor ronde in plaats van vierkante deksels omdat deze niet kunnen wegzakken. Persoonlijk vind ik dat een vreemd argument omdat als het gat groter is dan de deksel deze ook wegzakt. Dan toch maar vriend Google raadplegen en ik citeer (ook aan Turbo2glazenwaterTim):

“Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat oude putdeksels vierkant zijn en moderne rond. Welke vorm zij echter ook hebben, op alle deksels is reliëf aangebracht om grip te creëren. Oorspronkelijk was de reden voor de overstap naar rond dat een rond putdeksel niet in de put kan vallen. Een vierkant putdeksel zou (diagonaal) wel in het eigen gat kunnen vallen. Dat is vooral gevaarlijk als iemand in de schacht aan het werk is voor onderhoud. Door verbeterde ontwerpen kunnen vierkante deksels, bijvoorbeeld met scharnieren, ook veilig zijn. Ronde deksels zijn lichter dan vierkante deksels met eenzelfde doorsnede.

Ondanks dat het putdeksel rond is, is het ijzeren frame rond een put bijna altijd vierkant. Het vierkante frame heeft een voordeel bij de bestrating: er kan makkelijker om de put heen betegeld worden. Ronde frames zie je alleen op plaatsen waar de bestrating centrisch of waaiervormig is of als de put in asfalt geplaatst wordt. Een vierkant frame zorgt bij deze vormen van bestrating namelijk weer voor problemen.”

Enfin lesje putdeksels maar het mysterie met betrekking tot het grote aantal deksels is hiermee nog niet opgelost. Wie lost het mysterie op? De antwoorden kunnen gemaild worden naar: vielescheissdeckelaufderstrasse@twcoranje.nl

Een ander veel besproken onderwerp is de marathon op zondag 5 september 2021. Normaliter is het aanmelden en fietsen maar. Het aantal te rijden kilometers is en blijft een punt maar we stuiten dit jaar op een wel heel groot probleem als blijkt dat ik het er met TankLeo over heb. Dat weekend is er namelijk Formule 1 in Zandvoort en Max is in een hevige strijd verwikkeld met de Mercedes botsauto’s. Voordat ik jullie helemaal ga meenemen in de wereld van de Formule 1 hieronder het plaatje. De rest mogen jullie dan ook zelf invullen. 

Enfin, het probleem is dat wij deze Grandprix uiteraard live willen zien (voor diegene die geen Engels begrijpen/kunnen/willen: live is in het Nederlands rechtstreeks). Echter, geen probleem is te groot voor de A’s. We laten OpaHay met zijn bus voorop rijden (dus het is dan ook geen volgbus. Volgens mijn vriendin blijft het wel een volgbus omdat je de bus moet volgen ☹) met een groot scherm en speakers achterop gemonteerd. Hiermee streamen (tsjaa weer Engels dus: www.googletranslate.nl) we dan de wedstrijd. Ik hoop wel dat OpaHay over een grote databundel beschikt. We zoeken nog wel een sponsor voor het scherm en speakers dus ga ik ervan uit dat LommenDave iets kan regelen. Als dan ook CaptainJack ff zorgt dat we beschikken over een rode auto (zonder sirene anders horen wij de race niet, maar met blauw zwaailicht) en dan voorop rijdt, is de weg ook gelijk vrij.  @ CaptainJack: je hoeft geen Prio1 aan te vragen.

Ook deze week hebben we toch weer navigatieproblemen en dit keer is het niet alleen LangeRoel die niet weet wat zo’n apparaatje voor op het stuur doet. PaardenHenk beschikt over een hightech Garmin maar weet nog steeds niet hoe hij er de routes op kan zetten. Omdat CaptiainJack een diepte investering heeft gedaan in een stel mooie zwarte muiltjes waren de euri’s op om een Garmin of iets dergelijks aan te schaffen. Het voordeel is dan als PaardenHenk, CaptianJack, BabbelFrank en TankLeo met z’n vieren op kop zitten het vinden van de juiste route lastig is. Nu kreeg ik de eer, buiten het zijn van reporter wat ansich al een hele zware opgave is, om PaardenHenk en TankLeo in de juiste richting proberen te sturen. En het verwachte gebeurt, volgens Turbo2glazenwaterTim is dit de berucht plek, en gaat het dan ook niet helemaal zoals het hoort. We moeten rechts schuin de weg volgen echter PaardenHenk en TankLeo stuiven rechtdoor. Omdat ik weet dat je een tank en een paard op hol maar beter hun gang kan laten gaan volg ik netjes. Resultaat keren en dan proberen weer bij de groep aan te sluiten. Wellicht moet er toch nog een aantal op cursus dat als je moet draaien je best ff wat tijd nodig hebt om weer aan te sluiten. 

Met dit zware denkwerk en stuurwerk vergeet je gewoon de tijd (oftewel de kilometers) en zijn we uiteindelijk aanbeland bij onze pauzeplaats in Buggenum. Buggenum (Limburgs: Böggeme) is een kerkdorp in de Nederlandse provincie Limburg (maar dat wisten we al). Overigens volgens de biljarters in het café is het Midden-Limburg. Het dorp ligt op de linkeroever van de Maas, hemelsbreed ongeveer 10 kilometer ten noorden van Montfort (jaja…Verstappen) telt het overweldigende aantal van 950 inwoners. Voor 2007 behoorde het tot de voormalige gemeente Haelen, maar nu is het onderdeel van de gemeente Leudal. Tot 1942 was Buggenum een zelfstandige gemeente. Zover de info waar je verder niets aan hebt.

Maar nu komt het: we zijn neergestreken op het terras van café De Eyk. En mocht je een keer een Schnitzel met roomsaus willen zou je daar naartoe kunnen gaan (noot redactie: voor eigen risico). De uitbater, corpulent (ander woord voor wel heel erg dik), komt zuchtend en steunend naar buiten en vraagt zich hardop af waarom 13 man op een terras gaan zitten bij een klein café. Uiteindelijk neemt hij toch de bestelling op maar met de mededeling dat hij het koffieapparaat nog moet aanzwengelen. Moeder de vrouw heeft zich, en dat in tegenstelling tot vorig jaar, uit bed kunnen slepen en zet het appelgebak in de magnetron. BabbelFrank, die 2 kilo is aangekomen omdat hij vakantie heeft, brandt zijn tong aan de eerste hap. De tweede hap is daarentegen meer appelijs dan gebak. Het viel mij wel op dat BabbelFrank het appelgebak met slagroom pakt terwijl hij wil afvallen. Wellicht moet hij het advies van Tubro2glazenwaterTim opvolgen en ’s morgen twee glazen water drinken. De zieken onder ons (en dat was ik gisteren maar vandaag gelukkig niet) moeten snel de thee naar binnen gieten omdat PappieBram bedacht heeft dat het A-waardig is om een hoog gemiddelde te hebben. Blijkbaar begrijpt hij nog niet dat Strava en Garmin op auto pauze gaan. Om toch nog ff bij BabbelFrank te blijven en zijn overmatige consumptie van druivensap met alcohol, dit heeft niet geleid tot een vroegtijdige plaspauze. Rare jongens die Grubbevorstenaren of is het toch de leeftijd? Omdat hij normaliter na een kilometer of 20 ff zijn stalen (carbon) ros tegen een boom moet zetten om druk van de blaas te halen. 

LangeRoel stoempt samen met TankLeo op kop langs de Maas totdat er een camper in ons zichtveld komt. Onze snelheid (met dank aan PappieBram om te blijven herhalen dat we tenslotte A’s zijn) is van dien aard dat we binnen no time op zijn staart zitten. Onze Max zou de DRS aan zetten en erop en erover gaan. Maar….voor een smaller bruggetje wacht de camper netjes op een tegenligger. Höflichkeit noemen onze Oosterburen dat maar ik heb alleen niet kunnen achterhalen of het een geel of witte kentekenplaat was. Onze LangeRoel heeft echter zijn blik op oneindig staan. Volgens mij dacht hij dat de camper zijn kamp op de weg zou opslaan. Met een ware doodsverachting haalt hij links de camper in … Gelukkig ging dat net goed. Volgende keer beter opletten en misschien naast de cursus navigeren, ook voor een opfriscursus ‘hoe werken de verkeersregels ook alweer?’ aanmelden. Over cursussen gesproken. FrankcoureurvanopdeMelderse is denk ik toe aan een cursus hoe neem ik een bocht in een groep. Als je 2 aan 2 fietst en je zit aan de binnenkant bij een bocht naar rechts is het niet de bedoeling om op de linker weghelft uit te komen. In de Formule1 is dit echter dé manier om een bocht te nemen.

Ik hoop dat volgend week mijn mentor weer terug is zodat ik mij weer volledig op het fietsen kan concentreren en LangeRoel zich geen zorgen meer hoeft te maken. (door Ralph R.)

A.s. zondag route 144 van 122 km (OTH 2018) . Pauze na 87 km bij bakker Oomen in Lobberich. Vertrek om 7:30 uur.

BC-groep: A.s. zondag route 70 van 80 km. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: Het programma gaf voor vandaag route 099-D een oversteek van de Maas en via het veer van Afferden weer terug voor ca. 64 km. Om 8.30 uur stonden er 12 TWC’ers klaar voor deze rit. Het was uitstekend fietsweer en dat was aan het tempo te merken want er werd boven gemiddeld doorgetrapt maar dat was voor iedereen geen probleem en als het tempo buitensporig werd klonk toch het kalmerend fluitje. Via de brug van Well en dan richting Bergen naar Afferden voor de oversteek van de Maas met het veer. De veerman gaf gezien de grote van de groep ook nog reductie. Na het veer via de bekende maasheggen naar Groeningen en achter Vierlingsbeek langs naar Overloon voor de koffiestop die dit keer eens niet naar onze welbespraakte Papegaai ging maar wat luxer naar de IJssalon, iets duurder maar wel lekker. Gelukkig waren de Overloonse kermis bezoekers nog niet op zodat we een ruim terras voor ons ter beschikking hadden om te genieten van een heerlijke koffie of cappuccino met gekoelde bonbon en slagroom. Plots ontstond er enig rumoer toen 2 toeristische TWC fietser, niet in club tenue,  te terras betraden. Het waren Annie en Hein die een zondags ritje  maakten met de E-bike. Dat het  afrekenen met de moderne middelen als I-Phone niet altijd succesvol verloopt ervoer Miek en toen toch maar wat contant geld tevoorschijn haalde met natuurlijk de nodige adviezen van de TWC collega’s. Na het afrekenen werd de rit vervolgd richting Merselo. Waar de groep plots aangroeide met de B/C rijders die even aansloten zodat er een behoorlijk TWC peloton ontstond. Na een kilometer vonden deze het wel voldoende en staken ons voorbij maar bleven toch lang in het zicht omdat ook ons tempo hoog lag. Na Weverslo, Heide en De Schaak kwam Horst snel in zicht waar om even voor elf de finish bij De Beurs bereikt werd voor het afterbiken op het terras. (door Lei K.)

A.s. zondag route 70-D over ca. 64 km vertrek 8.30 uur.