Weeknieuws 2021-33

VUT-groep: Vandaag route 48 voor ca. 76 km onze voorzitster Mien had er zin in want zij was als eerste op de startplaats. Maar even later kwam er toch een redelijke toeloop, alleen Giel kwam redelijk opgewonden van Sevenum en melde zich gelijk bij de wegkapitein met de mededeling dat hij zijn uiterste best had gedaan om het Ezelsbruggetje te leren om LA en RA uit elkaar te houden dit naar aanleiding van het weekverslag 32. Hij gaf aan dat dit al jaren een probleem was, want zoals hij vertelde, had hij tijdens het afrijden voor het rijbewijs de inseminator, sorry Giel dat is de examinator, het probleem duidelijk gemaakt. De examinator neemt een rijtest af en een inseminator doet pogingen om op kunstmatige manier voor het nageslacht te zorgen. Tijdens deze biologische uiteenzetting was de groep aangegroeid tot 13 personen en dat is voor de VUT rit een redelijke groep. Op slag van de torenklok werd er vertrokken het was nogal bewolkt en we hoopten dat het droog zou blijven. We vertrokken richting Meterik en er stond nog redelijk wat wind en op de Meterik werden we gelijk met een omleiding geconfronteerd waar ze al weken aan het graven zijn. Via de Schaak naar de Lollebeekweg.

Op de Steegsepeel weg kwam Giel die het peloton sloot naar voren om en de kop positie overnam, zijn diesel was blijkbaar op temperatuur zodat ook hij zijn kopwerk kon vervullen. Via de Ossendijk, Overloon en Stevensbeek richting koffiestop bij Het Genot in Vierlinksbeek. Het negeren van het iets te smalle fietspad na Stevensbeek is toch een mindere actie van het peloton want in het verleden werden we toch door een Trucker van de weg gedwongen. Dus TWC’ers hou aan de verkeersregels en denk aan de veiligheid. Toen het fiets pad wat breder werd commandeerde de wegkapitein het peloton toch maar op het fietspad. Doordat de wind ging meewerken werd er een stevig tempo neergezet en bereikte we snel onze koffieplaats waar we op een coronaproof speciaal overdekt tuinterras plaats namen. Het bestellen van “Belgische Koffie” bleek voor de bedienster even een probleem want dat kende zij niet, maar dat werd haar even netjes duidelijk gemaakt zodat de koffiesnoepers toch hun lekkernij geserveerd kregen. Na de koffie werd de rit weer opgepakt en in een goed tempo via Holthees, Maashees, Gijsteren, Oostrum en via het Overbroek naar de Lorbaan om dan nog via een extra lusje van de Schadijkse bossen naar de finish te koersen. Een snelle rit met een vrij hoog tempo. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 037 voor ca. 70 km vertrek 13.30 uur

A-groep:  Waar staat RR nu voor? RubberenRobert, RazendeReporter, RacendeReporter, ReizendeReporter? Ik zie door de bomen het bos niet meer. En sterker nog, met al die varianten is het ook niet duidelijk wie er wel is en wie niet, en wie dus de eer heeft om een stukje te schrijven. RR io (V2) zou namelijk met vakantie zijn en dus V4 en PePe zou wel aanwezig zijn. Om 7.28uur bij de Beurs zijn PePe en BSM echter niet te zien (en die zijn altijd ruim op tijd), dus blijkbaar toch V4. En tot mijn verrassing is RR io er wel. Blijkbaar gaat zijn spellingschecker vanmorgen de tassen inpakken en vanmiddag rennen. Dan kan hij vanmorgen met ons fietsen en moet hij vanmiddag de auto inladen. Dus geen tijd en geen spellingschecker, dus dat is meer de 1e helft van V3, voordat het een V4 wordt. Ik probeer LangeRoel nog even over te halen met het argument dat wanneer hij het stukje schrijft dat hij dan waarschijnlijk geen onderwerp van het stukje gaat zijn, maar ook dat lukt niet. Uitkomst is dat ik zelf in de pen mag kruipen.

Om 7.30uur vertrekken we met 8 mannen voor route 144, Deze gaat eerst naar Well en dan via Hinsbeck, met een pauze in Lobberich en dan bij het ziekenhuis de Maas over om vervolgens via Maasbree terug naar de Beurs te rijden. Dan hebben we 122km en 630Hms op de teller staan. En nee, geen Aardrijkskunde les vandaag, je zoekt zelf maar even op hoe we dan gefietst hebben. De voorspellingen begin van de week waren niet al te best, maar de laatste dagen ziet het er best aardig uit. En bij het openen van de gordijnen blijken die laatste best te kloppen. Het heeft vannacht geregent, maar het is, en blijft, nu droog. Toch staan er maar 8 man klaar voor vertrek. Een aantal geniet nog van de vakantie. Zo mooi is Polen toch ook weer niet, dat je daar 3 weken moet gaan fietsen? Of zou PePeRazzi inspiratie op aan het doen zijn voor een knallende afsluiting van het seizoen? Wij zijn in ieder geval bezig met een mooie route voor de marathon, dus wie weet. Anderen moeten BBQ-en met de schoonfamilie. Nou doe ik meestal zondag ’s morgens een bord pasta voor vertrek, das wat anders dan Turbo2glazenwaterTim, maar om nou op zondag morgen als ontbijt te gaan BBQ-en, en dan ook nog met je schoonfamilie, dat vindt zelfs ik overdreven.

Gezien de toestand van het wegdek maakt ZeroTwan de opmerking dat dat kans op lekke banden geeft. Ik geef nog aan dat dat de goden verzoeken is, maar mogelijk is het kwaad al geschiet. Niet te bijgelovig zijn en snel de fiets op. De 1e kilometers gaan lekker. RR io en CaptainJack nemen de lead en ik hang lekker achterin. De heren hebben er zin in, want het tempo mag er zijn (wind staat wel gunstig op het 1e traject). In Tienray moeten we rechtsaf naar Swolgen. Dit is nog steeds afgesloten. En niet met een lullig bordje, maar met een container dwars over de weg. Daar denkt CaptainJack anders over en hup de stoep op, rechts er langs, en lekker het nieuwe fluisterasfalt op richting Swolgen. Vandaar verder naar Blitterswijck. De vrije baan op het doorwaad stuk is behoorlijk breed, waardoor de snelheid best hoog blijft en daar kan de bidon van LangeRoel niet tegen. Het is zijn gemerkte variant, dus die met wonderspul, die besluit om uit de houder te springen richting het water. Even stoppen dus en dan weer verder.

We vervolgen de weg met mooie stukken totdat eerst TankLeo, daarna PaardenHenkie en vervolgens LangeRoel ons sommeert te stoppen. Vervolgens wordt er een aanslag gedaan op mijn geheugen om alle oneliners te onthouden. Hetgeen mij trouwens niet gelukt is, maar dat we het leuk gehad hebben dat is wel duidelijk. En ik zal er deze keer uitleg bij geven, omdat anders het vervolg niet door de censurering komt. Wel even doorlezen dus.

“Mijn zak hangt ook verkeerd.”
“Mijn zak is veel ouder en die heeft dat probleem niet.”
“Hij moet minstens 80 zijn.”
“Als ie hard is, is ie wel lang genoeg.”
“Als het te lang duurt heb ik een slappe.”
“Ik doe er altijd een rubbertje om.”
“Het lijkt wel lachgas.”

Ik zal eerst even uitleggen wat er voorgevallen is. De 1e stop was omdat het zadeltasje van TankLeo los schoot. De andere 2 gaat om het lek rijden en het vervangen van de band. “Mijn zak hangt ook verkeerd.” Dit was dus een uitspraak van TankLeo die droogjes constateerde waarom zijn zadeltasje los bungelde. 

“Mijn zak is veel ouder en die heeft dat probleem niet.” Deze is op het randje van de censuur, maar NietzoturbovandaagTim’s zak is ouder dan hat zadeltasje van Leo, die hij heel lang geleden goedkoop gekocht heeft, maar die van NietzoturbovandaagTim functioneert gezien de kroost naar behoren. 

“Hij moet minstens 80 zijn.” Onze PaardenHenkie heeft hoge velgen. En wanneer je dan binnenbandjes nodig hebt, dan heb je dus ook lange ventielen nodig. Zoals CaptainJack al zei, in zijn geval van minstens 80mm.

“Als ie hard is, is ie wel lang genoeg.” De ventielen van PaardenHenk zijn dus eigenlijk net te kort. Wanneer je de band echter toch opgepompt krijgt, dan komt het ventiel wel ver genoeg naar buiten om er een pompje op te zetten om deze op te pompen. Dit is dus politie logica.

“Als het te lang duurt heb ik een slappe.” CaptainJack probeert de binnenband te plaatsen, maar doordat dat wat langer duurt gaat hier de lucht uit en is ie weer te slap om goed te plaatsen.

“Ik doe er altijd een rubbertje om.” Wanneer je hoge velgen, en dus ook ventiel hebt, dan kan die laatste wat los zitten en daardoor gaan rammelen. Om dat tikken te voorkomen kun je een plakbandje plaatsen, een toefje kit gebruiken of er een klein rubbertje omheen doen zoals ZeroTwan.

“Het lijkt wel lachgas.” Zoals al gezegd ben ik de helft van de oneliners vergeten, maar jullie zullen begrijpen dat we het erg leuk gehad hebben. Wanneer je dan een CO2 patroon gebruikt om de band op te pompen en iedereen licht krom van het lachen, dan is deze ook wel duidelijk.

Tip: indien je CO2 patroon niet helemaal leeg is, dan kun je deze in de bidon doen. Je hebt dan koude drank met koolzuur.  Tijdens al dit oponthoud moet er natuurlijk ook meteen gegeten worden. Onze RR io nuttigt een banaan en aangezien er echt geen plek was om deze weg te gooien, bevestigt hij deze aan zijn stuur. Onze NietzoturbovandaagTim heeft gisteren een BBQ zonder bier gehad, maar op alleen 2 glazen water is het vandaag slecht fietsen, dus hij grijpt iedere gelegenheid aan om even wat eten te scoren als echt ontbijt. Helaas moeten we constateren dat dat vandaag niet helpt. Hopelijk gaat het volgende week na een weekje rust weer als normaal.

Na al dat oponthoud komen we ook nog bij onze hellingen uit. Deze nemen we niet allemaal zoals we gewend zijn en dat is wel leuk voor de variatie. Onze ZeroTwan laat daar zien dat hij weer toe is aan een andere naam. Hij is namelijk steeds als 2e of 1e boven. Mijn voorstel is om weer terug te gaan naar de originele MonteurTwan. Zoals gezegd waren de ventielen van PaardenHenk veel te kort. Om deze toch op te kunnen pompen en tegen het rammelen vast te zetten, had LommenDave (kan me niet anders voorstellen, want PaardenHenk doet niets zelf aan zijn fiets) er een ringetje op gezet. Deze kregen wij er met geen mogelijkheid vanaf, maar onze MonteurTwan draait deze er zo van af. Daarnaast heeft hij nog 2x een cursus CO2 patroon gebruik gegeven. Ik hoop maar dat PaardenHenk goed opgelet heeft.

Na de bergjes nog even een pauze in Lobberich bij Oomen en daarna op voor de laatste 34km. In Hout Blerick gaan we nog onder een donker grijze wolk door en vangen we enkele spetters op, maar even later staan we toch droog bij de Beurs. Daar gaat het echter verder met de dubbelzinnige oneliners. Om het aanlokkelijk te maken om er de volgende keer gewoon zelf bij te zijn en omdat deze echt niet in het stukje kunnen, omdat ik dan volgende week ruzie krijg met onze BSM, houdt het hier voor deze week op. Jullie RR (V2 of V3) RR (V1). (door Robert vd B.)

A.s. zondag route 125 van 117 km richting Weert. En de regel in het programma is groen dus koffie met gebak van de club na 70 km! Vertrek om 7:30 uur

BC-groep:  Zondag a.s. route 121 over ca. 83 km vertrek 8.30 uur.

D-groep: Om 8.30 uur verzamelde zich op de startplaats de B,C en D coureurs voor rit 070 en 070-D over 80 respectievelijk 64 km. Na vertrek van de B/C bleven er voor de D groep 11 coureurs over en ook die klikte gelijk de pedalen vast zodat B/C een poos in het zicht bleef maar na ca. 10 km verloren wij ze toch uit het oog. De windrichting werkte niet in ons voordeel maar dat houd in dat die het tweede gedeelte  zal meewerken. Via een bekende aanlooproute via Tongerloseweg, Blaktdijk en de Sevenumse Steeg en Frankrijk naar Koningslust. Om dan via de bovenkant van Panningen en een extra lus door het Groeze naar Echel te koersen. De vraag aan Lei waar is de koffie kwam het antwoord het Kerkeböske in Helden en volgens hun site zijn ze om 10.00 uur open. Maar wat een teleurstelling want toen wij er arriveerde stond er op de deur op zondag open om 12.00 uur. Wat nu dan proberen we de bakkerij ’t Bölke bij de kerk want ook hun site gaf aan op zondag 10.00 uur open. Weer pech hoezit dat nu in deze digitale tijd iedereen wil een site om zogenaamd mee te doen maar de site onderhouden ho maar. De derde en laatste poging was het restaurant van de Heldense Bossen, ook hier dicht, dus even een bananen pauze en dan koersen we verder. Lei gaf aan ik ga de route aanpassen zodat ze via Panningen loopt waar de ondernemers actiever zijn en best wat koffie willen serveren. We vervolgde de rit die ons via Rinkesfort naar Maasbree voerde om dan via de Lange Heide naar de Greenport Bikeway stuurde en via de Jorisweg en de Dijkerheide weg naar de finish bij De Beurs waar we toch nog als eerste op het terras neer streken en maar gelijke het gemiste kopje koffie bestelde. (door Lei K.)

Zondag a.s. route 121-D over ca. 58 km vertrek 8.30 uur.