Weeknieuws 2021-41

VUT-groep: Kop voor vandaag: Een fluit houdt de groep bij elkaar.

Onder goede omstandigheden vertrokken we, 12 vrouw-man sterk, vanmiddag klokslag 13.30 uur voor onze donderdagmiddag rit. Voorzitster Mien gaf een korte briefing vooraf. Het moest een beetje compacter en het was zeker niet de bedoeling om met “slippende” wielen te vertrekken. Het peloton had goed geluisterd, want ondanks het stevige begintempo bleef alles mooi bij elkaar. In Broekhuizen sloot wegkapitein Lei zich bij ons aan dus nr.13. Voorbij Broekhuizen kozen we voor het mooie nieuwe fietspad over de winterdijk richting kasteel Ooijen. Daar dachten de voorrijders we nemen het nieuwe fietspad naar de molen in Blitterswijck maar dat was niet de geplande route, snel iedereen terug roepen en het peloton opnieuw formeren voor het vervolg van de Ooijenseweg . In Blitterswijck rechtsaf langs de kerk en linksaf over de dijk naar de Maasbrug bij Well. Over de Maas via de rotonde op de N271 naar de afslag Wezerweg. Het ging hier toch af en toe te hard zodat het waarschuwende fluitje van Lei herhaaldelijk klonk. Langs camping ”het Wolfsven” naar de mooie Ceresweg die langs het uitgestrekte Nationaalpark “de Maasduinen” loopt. Tot de Siebengewaldseweg en van hieruit  linksaf richting Afferden. Even voordat we hier aankwamen was de koffie geplant bij Boscafe “ ’t Rimpelt”. We besloten toch maar buiten te gaan zitten en de koffie stond gauw op tafel.

Na een paar wel erg schunnige moppen over Batavieren en Duitsers vertrokken we snel voor de tweede helft van onze rit. Via Heukelom met de wind schuin van voren zuidwaarts naar Bergen. Vanaf Afferden bleek het formeren van de groep tot een gesloten peloton nogal moeilijk want een 4 tal rijders wilde het fluitje niet horen totdat de wegkapitein een sprintje trok en zich voor de groep plaatste en in de remmen kneep zodat we weer netjes als TWC groep de koers vervolgde. Na de brug bij “het Leuken” miste de voorrijders de nieuw afslag naar Elsteren maar deze werden snel terug geroepen de route door Well te vervolgen naar de Maasbrug. Hier ging Turbo Jan in de aanval wat er voor zorgde dat het Poels- peloton uit elkaar viel. Onder aan de brug werd netjes gewacht en al gauw was de groep weer compleet. Bij de rotonde in Wanssum dachten een paar renners nog snel de voorrangsweg over te moeten steken. De rest van de groep moest vol in de remmen. Het fluitje van Lei klonk dan ook terecht heel fel. ”Zo hoort het zeker niet” klonk het uit zijn mond.

We roken nu langzamerhand de stal en via Tienray bereikten we om 16.30 uur Horst. Ondanks een paar haperingen onderweg toch alweer een mooie rit. (verslag van Giel en Lei.)

A.s. donderdag route 077 over ca. 69 km vertrek 13.30 uur.

MTB A-groep: Na bijna 3 weken welverdiende vakantie in Bonaire eindelijk weer eens een zondagmorgen dat ik naar de Beurs kan. En dan ook meteen met de dikke banden, en voor een route van 75 km door de Duitse heuvels. De vrouw geeft aan thuis standby te staan voor het geval dat. Bij de Merthal staan we uiteindelijk met 18 man, maar helaas mis ik onze PePeRazzi. Dat betekent dat ik op wel heel veel dingen moet gaan letten. BabbelFrank is blijkbaar ook met vakantie geweest en kiest er voor om met het B-eleton te gaan voor de kortere versie, met minder hoogtemeters. Daar is me route 30 toch te mooi voor, dus ik rij maar gewoon met de Asses mee. Daarmee is bovendien de verdeling mooi 9-9. Met dezelfde voorrijders als vorige week, is blijkbaar ook de snelheid gelijk. Ik schuil, voor de verandering ergens midden in de groep, maar hoor CaptainJac regelmatig schreeuwen dat het te hard gaat. Met deze route lost zich dat soms vanzelf op, omdat ik vermoed dat de voorrijders zich wel af en toe zullen vergissen. Probleem voor het 1e stuk is echter dat we dan te vroeg bij het veer zijn en daar moeten wachten. Wanneer we bij het industrieterrein van Grubbenvorst aankomen gaat het inderdaad fout. Helaas kost dit niet veel tijd, en zijn we toch te vroeg bij het veer, zeker wanneer die nog een keer terug naar de kant gaat om de 1e auto uit Velden nog op te pikken. Consequentie is dat het B-eleton tegelijk met ons naar de overkant gaat. Voordeel is dat PenningPeter slechts 1 declaratie van turboTim gaat krijgen. We vervolgen nog een klein stukje bekende weg en dan splitsen de 2 routes zich en maken wij ons op voor het 1e nieuwe stuk. Ondertussen weet ik genoeg en ben ik weer gewoon achteroprijder. Dit nieuwe stuk bevalt erg goed en valt nog niet mee. Of eigenlijk juist wel, want CaptainJac is zo onder de indruk van een dikke boom waar we omheen moeten dat hij een mooie show opvoert voor de vroege zondagmorgen wandelaars; 6.7 voor de moeilijkheidsgraad en 7.2 voor de uitvoering. Hergroeperen en over de bekende paadjes naar de heuvelrug bij Hinsbeck. Een blauwe en zwarte ridder hebben net de andere heuveltjes en die komen we dus meerdere keren tegen. Geen gekke dingen echter, en net na de helft een korte pauze bij de houten Turm. Hier staat ook een prullenbak, dus mooi alle rommel opruimen. Onze BSM kan trots op ons zijn. Voordat we afgekoeld zijn gaan we verder voor de laatste hoogtemeters. “Hier kun je je een hele zondag amuseren!” Helaas willen we ook nog naar de Beurs, en komt aan al dat moois een einde. Achterlangs rijden we naar de Venlose heide en dan naar het Joamerdal. Daar nog een laatste beklimming en dan naar het ziekenhuis en langs de Maas naar de Maasbrug. Hier nog een paar keer recalcitrant gedrag*, maar uiteindelijk komen we toch op de uiterwaarden bij de Viking uit. Daar weer een aantal Stadse hondenbezitters die het niet waarderen dat wij daar ook mogen fietsen, en een bordercollie mist op een haar na de linkerduim van tankLeo. Ongeschonden komen we echter de stad weer uit en via het Covid centrum gaat het naar het Raaieind voor het bekende werk langs het spoor naar Grubbenvorst. Op de Meerlosebaan neemt vooropperEdwin afscheid en rijden we en groep met 8 naar de Beurs. Daar nog even snel wat drinken en dan alles prepareren voor volgende week. Dan als alternatief voor het PieterPad, een 106km variant naar de Maasduinen. Zorg er voor dat je materiaal in orde is (fiets, benen en geest), de zakken goed gevuld zijn (reservemateriaal en proviand) en je beurs ook gevuld is (kun je een mooie lunch nuttigen bij het Boscafe in Afferden), en denk er aan: “We hebben geen volgauto.” Ook kabouterLambert hebben we hier niet voor kunnen strikken. En voor de vooroprijders: het moet volgende week iets rustiger, dus toch even de snelheid op je tellertje monteren, en kijk goed naar de route, want deze heeft vele kruisingen en dubbelpaden.

*Noot: de vooroprijders misten een afslag en lieten die maar gewoon rechts liggen. De route om de stoplichten te mijn werd volkomen genegeerd en er werd ook een poging gedaan om de verkeerde brug te nemen.

A.s. zondag rijden we de Maasduinen marathon, Route 31,  van 106 km. Vertrek om 8:00 uur. 
Na 71 km hebben we pauze bij het Boscafe ’t Rimpelt in Afferden waar de mogelijkheid is om te lunchen. Lunchkaart is HIER te bekijken. Denk aan je Coronabewijs.
Uiteraard zullen we tussendoor nog een bananenpauze houden. Zorg dat je genoeg eten en drinken meeneemt en dat je fiets in orde is! We hebben geen bezemwagen 😉

MTB B-groep: Vorige week was het een rommeltje, op de Reulsberg viel de groep uiteen en bleek er eentje te missen. Collega reporter Peperazzi melde in het verslag van vorige week hem er bij het spoor in Sevenum eruit gereden te hebben. Dit bleek fake news. Research van de gelegenheidsreporter van MTB-B volgde het spoor van missing man op sociale media. Hij bleek afgedwaald en een rondje op de MTB-baan in de Schaak gemaakt te hebben (Bron: Strava.)

Nadat Daan J onze missing man van vorige week had toegesproken vertrokken 9 MTB-ers voor route 30B. Bij Grubbenvorst ging het ondanks de vaderlijke woorden van Daan toch even mis en viel de groep weer in tweeën. Gelukkig vonden we elkaar alweer snel en zijn we de rest van de rit allemaal bij elkaar gebleven.  Zonder discussies, valpartijen en geen lek.
Via het veerpont naar Velden en vervolgens Duitsland in. In de bossen van een Naturschutzgebiet een paar pittige hellingen op en mooie afdalingen af, waarna terug via het prachtige Jaomerdal. (door Daan V)

A.s. zondag rijdt de MTB B-groep ook de Maasduinen marathon, Route 31-B,  van 69 km. Dit is de korte variant van de Maasduinen marathon. Pauze is na 40 km bij de Bosbrasserie in de Sluis in Well. Denk aan je Coronabewijs.
Vertrek is ook om 8:00 uur.

B-groep: De voetbalwedstijd

Nou, ik dacht dat Pepperazzi in het kader van Social Return (SROI)* wel meer stagiaires in opleiding zou hebben. Fiets ik vanaf vorige week met de Bees mee, omdat de Aas zo nodig in het zand moeten duiken (letterlijk en figuurlijk), blijkt er geen reporter te zijn….Enfin deze week zal ik de Bees proberen een voorzet te geven hoe je een kort verslagje maakt van de belevenissen. En die zijn er, dat heb ik aan levende lijve mogen ervaren. Eerst nog een korte terugblik naar vorige week en zoals gezegd mijn eerste rit met de Bees zonder CaptainJac en dit is te merken. Bij vertrek zetten FixedgearJan, HoppendeHugo en SnelleWilbert direct de turbo aan en verdwijnen aan de horizon en ook RouteThei zoekt een andere koers over de weg. Die hebben dus echt mazzel dat CaptainJac er niet bij is. Het arendsoog van CaptainJac let er overigens ook altijd op dat diegene met een al dan niet werkende Garmin om en om zitten en dat heeft toch wel voordelen. Bij de WitteHel hoor ik een of ander fluitje en dacht dat we bezig waren met een of andere voetbalwedstijd maar niets is minder waar. Blijkt FluitjeJan met sinterklaas (met of zonder zwarte Piet) een mooi oranje fluitje te hebben gekregen dat, blijkt achteraf, aangeeft dat er gewisseld moet worden. Wellicht kan CaptainJac dit jaar ook de schoen onder de schoorsteen zetten en vragen of hij ook een fluitje mag hebben.

Vandaag heeft het fluitje nog een tweede voordeel als FixedgearJan op kop vanuit Helenaveen over het fietspad richting Eversoord knalt met snelheden die A waardig zijn. Nu lijkt het alsof er iemand buitenspel staat zo hard klink het mooie oranje fluitje van FluitjeJan. Volgende week toch eens vragen of hij ook gele en rode kaarten op zak heeft. HoppendeHugo geeft mij te kennen dat je rekening moet houden met de wat hogere leeftijd bij de B. Je moet ze namelijk regelmatig aanspreken op hun gedrag omdat ze het gewoonweg weer vergeten. Volgens RouteThei ging het vroeger nog wel harder, ach ja vroeger, was toen niet alles beter? Een van de nadelen als je met een nieuwe groep meegaat is dat niet alle namen bekend zijn maar het 8-tal van vandaag heb ik na een weekje oefenen redelijk op mijn netvlies gekregen. Blijkt alleen PolitieAb er niet bij te zijn maar is het SnelleWilbert. Deze verwarring is bij mij ontstaan omdat ze bij LommenDave korting hebben gekregen op de fiets, twee halen één betalen. Omdat bijna iedereen dezelfde kleding aanheeft let ik speciaal op de fiets om te achterhalen wie, wie is. FC Blerick maar ook RoeiendeJan zijn er goed uit te halen, zij hebben bij de voorzitter nog geen kleding besteld. FluitjeJan zorgt er overigens wel voor dat FC Blerick zich als oud voetballer goed thuis voelt bij de Bees.

Blijkbaar stoppen de Bees ook niet voor koffie……dit vind ik een zeer groot gemis zoals menig A-rijder zal beamen maar de Bees hebben een bananenpauze. Voor de niet ingewijden: dit is, zeker met deze temperaturen, 10 minuten staan “ozelen” zodat een ieder zijn banaan kan eten terwijl je dit ook al rijdend zou kunnen doen. Het wordt wel wat lastiger voor de wat oudere jongeren bij de Bees met een zwakke prostaat. Blijkbaar rijd onze HoppendeHugo al langer met de Bees want hij heeft warme chocolademelk bij zich. Hiervoor heeft hij een handige constructie bedacht. Als er geen intellectueel eigendom op rust kan de reporter van volgende week een tekening delen zodat alle Bees met warme chocomelk op pad kunnen. Of wellicht beter: bij de evaluatie van de Bees opperen richting het bestuur dat OpaHay met zijn bus voor koek en zopie (en uiteraard koffie) zorgt. Neem dan wel gelijk de kachel mee om de koude voeten te warmen, ook onze RoeiendeJan klaagde hier over. Ik vraag mij wel af hoe hij het in zijn roeicarrière deed als zijn bootje water maakte, dan worden de voeten toch ook nat en koud.  

Het om en om hebben van een werkende Garmin heeft ook zijn voordelen, de EigenwijzeHoppendeHugo heeft route 37 op zijn Garmin staan maar niet de meest recente. Dit leidt dan op enig moment tot een discussie “rechts”, “nee links”, “nee rechts”, “of toch links”. De meerderheid telt in dit geval, dus we gaan rechts waar ons een mooie John Deere tegemoet komt. De Bees hebben blijkbaar een week of twee geleden ook al kennisgemaakt met landbouwvoertuigen die van geen wijken weten. Gelukkig is dit niet opgetekende zodat RouteThei mij nogmaals de nostalgie van vroeger (2 weken terug is namelijk ook vroeger) heeft uitgelegd. 
Laat ik hopen dat Peperazzi zijn opleidingspoule komende week op orde krijgt zodat ook de Bees worden voorzien van een korte uiteenzetting van de rit.

De RazendeReporter (Ralph R.)

* hier kom ik nog wel een keer op terug

A.s. zondag route 47 van 66 km. Vertrek om 9:00 uur.

D-groep: Bij uitstekende weersomstandigheden stond voor vandaag route 39-D op het programma en daarvoor melde zich 14 liefhebbers aan de start. Nadat de B/C, 8 personen, door de torenklok waren weggeschoten klikte ook de D de schoenen vast aan de pedalen. De temperatuur was nog fris maar doordat er bijna geen wind was voelde het niet echt koud aan.

In een goed tempo ging het via het hippisch centrum naar de Schatberg en dan langs de Turfhoeve naar Grashoek. Door de regelmatige wissel bleef het tempo goed alleen over het viaduct van de A67 moest er iets getemperd worden om het ontstane lint peloton weer tot een gesloten groep te formeren. In Grashoek richting Helenaveen om in een bocht naar recht de Belgenhoek in te fietsen en door een stuk ontgonnen peelgebied naar de Kievit. Maar bij een nog niet geoogst stuk mais klonk plots de kreet “ik moet Pissen” met was M.V. die het water tot aan zijn lippen gestegen voelde en verdween in de mais. Maar het natuurlijk verschijnsel dat bij daling van de temperatuur alles krimpt was het even zoeken alvorens alles in de juiste richting te lozen. Het peloton schroefde het tempo iets terug zodat M.V. niet een uiterste inspanning moest leveren om terug te komen en weer aan te sluiten. Het duurde wel even gezien het temperatuur probleem. Net voor de houten brug richting Meijel was de groep weer compleet en werden tegenliggers iets te laat opgemerkt waardoor het bijna fout ging en een botsing net werd voorkomen. We vervolgde onze rit nu snel naar de koffie bij “Oppe Koffie” waar we snel op het tuinterras in het zonnetje plaats namen.

De koffie werd besteld en al gezellig kletsend werd er van genoten want door het stevige tempo konden we wel even rust gebruiken. Met enige interesse werd er naar het hobbel paard gekeken.

Maar niemand wilde deze stalen ros bestijgen voor het oog van de camera. Maar toen de fotograaf even was afrekenen nam Jos S. zijn kans waar en dacht even aan zijn prille jeugd jaren. Na de koffie werd er snel vertrokken voor het vervolg van onze route via Helenaveen richting Eversoord, ook vandaag meden we, door de grote van de groep, het fietspad. Bij het hippisch centrum namen we de nieuwe asfaltweg omdat dit toch prettiger fietsen is als het fietspad langs de Peelstraat. Via de Gruttoweg en de Graafbosweg het spoor over dan bij Jos S. langs en de Hillenweg naar de finish bij “De Beurs” waar we om ca. 11.30 uur finishten. (door Lei K.) 

A.s. zondag route 047-D over ca. 51 km vertrek 9.00 uur.