Club activiteit: Op zaterdag 4 juni willen we een club activiteit organiseren voor de liefhebbers. Zet dit alvast in jullie agenda! We zullen een wandeling rondom Horst gaan maken met koffie en gebak.
We zullen volgende week meer informatie per mail naar alle leden sturen.
Groet van de activiteitencommissie.
Kleding: Deze week is er weer de mogelijkheid om kleding te bestellen, jullie ontvangen per mail het bestelformulier, bestellen kan t/m 2e Paasdag 18 april.
Programma VUT- Groep voor donderdag 14 april: Route 1 (70 km, Weeze). Vertrek om 13.30 uur.
Verslag B-groep: Tegen half negen druppelde een voor een de renners samen bij de Merthal. Aangezien de C en D groep nog een half uurtje langer in bed konden blijven liggen, stonden er klokslag 8.30 uur 9 renners paraat voor de route richting Someren. Een zwakke westenwind zorgde voor enige weerstand in de eerste helft richting Helenaveen. Daarna via het golvende fietspad langs de Oude Peelstraat Richting Asten/Someren. Na een paar mislukte pogingen om Jan J uit het peloton te lossen, werd het overbodige lusje naar de Vaarselstraat in Someren vakkundig gemeden (Voor de routecommissie: dit lusje kan er uit, aangezien er geen koffie meer klaar staat). Na het keerpunt ging het met een windkracht 2 op de staart richting Horst voor de welverdiende koffie + Tongerlo.
Programma B- Groep voor het Paasweekend: Zondag 1e Paasdag: Route 105 (81 km, de Rips). Maandag 2e Paasdag: Route 013 (75 km, Neerkant-Panningen). Vertrek is beide dagen om 8.30 uur.
C- Groep. Pas op! Geen verslag van de C-Groep maar wel een belangrijke verandering in het programma in het Paasweekend: Zondag 1e Paasdag: Route 113-(65 km), Maandag 2e Paasdag: Route OTH 2017 (75 km), vertrek is beide dagen om 8.30 uur. Denk aan de mondkapjes voor Duitsland. !!
Verslag D-Groep: Toen ik vanmorgen bij de Merthal kwam had ik een groot aantal TWC ‘ers verwacht. Het was wel fris maar de zon scheen al volop en er stond bijna geen wind, dus ideaal fietsweer. Er stonden echter nog maar 2 fietsers te wachten. Het bleek dat de meeste andere fietsers al om 8.30 uur waren vertrokken. Omdat er van de C-Groep maar 2 mannen waren, besloten deze met ons met te fietsen. Het geplande kaarsje in Kevelaer maar een andere keer aansteken dus. Ook Gerrit J op de mountainbike sloot zich bij ons aan. Toen we om 9.00 uur vertrokken was het D-peloton toch gegroeid tot 8 personen, 6 kopmannen, 1 mountainbiker en 1 volger. Even buiten Horst kregen we ook nog gezelschap van Mart J. Net na Hegelsom het spoor over en achter langs Kronenberg, voorbij het paardencentrum Grandorse over het fietspad door Evertsoord naar Helenaveen. Nu volgde de lange Kanaalstraat met die lekkere hobbeltjes. We hadden toch wel een beetje last van dat zachte koude briesje vol in het gezicht. Daarna het viaduct de A67 over naar ons koffieadres Jan van Hoek in hartje Asten. We namen buiten op het terras plaats, lekker uit de wind en in de zon. De koffie smaakte heerlijk. Op de catwalk, die gemaakt was voor de Lentekleding-show, gingen we staan voor een mooie groepsfoto. De kastelein was zo vriendelijk om deze te maken, natuurlijk met zijn naam vol in beeld. Na deze welkome pauze stapten we weer op voor de tweede helft van onze rit. Via Heusden, met een lichte wind in de rug, huiswaarts. We staken bij Willemsveen de Meyelseweg over en bereikten weldra Neerkant. Even hadden we het zonder de zon moeten doen maar toen Limburg in het zicht kwam scheen die weer volop. Na de brug in Helenaveen moest onze wegkapitein wel nog een paar mensen uitleg geven over de betekenis van een blauw verkeersbord met een fietser erop. Dus verder over het fietspad en niet over de rijbaan. Even nog een klein ommetje over America om zo de 58 km vol te maken. Om 11.45 uur waren we terug in Horst na een mooie zondagmorgenrit. (Verslag van Giel)
Programma D- Groep voor het Paasweekend: Zondag 1e Paasdag: Route 105-D (62 km). Maandag 2e Paasdag: Route 013-D (59 km). Vertrek is beide dagen om 9.00 uur.
Verslag A-race groep: Breyel Straelen 95 km: Opnieuw een frisse start. En een half uur eerder dan vorige week. De F1 liefhebbers kunnen nog een flink stuk van de race zien van 7.00 tot 7.50. We zijn met 15 A-rijders. Via Blerick over de rechtse kant van de oude brug en dan rechtsaf over het fietspad richting ziekenhuis. En daar negeren onze 2 kopmannen van dat moment domweg een knalrood stoplicht. En dwingen een auto ondanks het groene licht voor die kant tot een surplace. Het heeft geen zin om smoesjes te verzinnen. En eerlijkheid duurt het langst. Daarom biecht ik in dit verslag maar gelijk op wat er gebeurde. Gewoon kwestie van onbewust negeren. Gelukkig ging het goed. Pfff!
Toevallig (en ook dit is echt waar) komt net op het moment dat ik het hele peloton door het donkerrood loods een collegaatje (leuke meid) van de andere kant over het fietspad gejoggeld. Ik herken haar en groet in het voorbijrijden met: Hé Cécile! Ze herkent me ook: Ha Peter! Wel met een blik die ik van haar ken als ze ergens echt over verontwaardigd is. Later zie ik ’n mijn app haar bericht: “Jongejonge wat was dat voor een belachelijke actie van jou. Zomaar door het rood rijden”. En ik maar altijd vertellen dat onze wielerclub zich zo netjes aan de regels houdt. Heb haar intussen gereplied: “Tja dat krijg je met allemaal die sportende dames in die strakke pakjes op het fietspad. Dan mis je als wielrenner wel ’s een verkeersbord of zo.De route slingert na de doorsteek Bovenste Molen en De Koel heel verrassend over mooie alternatieve weggetjes richting Breyel/Lobberich. Een prachtige route en intussen ook lekker in het zonnetje. Met in totaal (volgens mijn Garmin) 385 hoogtemeters, dus de nodige klimmetjes. Een pittig tocht voor de meesten zo vroeg in het na-Corona seizoen. Bergop ontstaan er diverse niveau groepjes. Die komen bovenaan ook weer netjes bij elkaar.
Ergens vóór de Mühlenberg rijdt V8 Leo een grote draadkram (ofwel in gewoon Limburgs “sluip”) in zijn mooie nieuwe achterband. Blijkbaar heeft het stuk ijzer enkele kilometers nodig om tot de binnenband door te dringen. Maar met 50 kg gewicht per band bezwijkt uiteindelijk ook een nieuwe band. Dat was dus dat tikkende geluid aan Leo’s fiets de laatste kilometers. Voor de rest een mooie gelegenheid om onder het genot van een hapje en drankje toe te kijken hoe Leo er een nieuwe band in frommelt. En na enkele mislukte pogingen, en ondanks Hans Hammies hulp, erin slaagt zijn elektronisch gestuurd ketting/schakel apparaat weer in elkaar te knutselen. Wel fijn zo’n gloednieuwe fiets: de ketting is nog brandschoon. Anders was Hans wellicht ook niet zo behulpzaam geweest. Het stuk ijzer bewaren we voor het TWC-wielermuseum. Zie foto op de app.
We maken de route door het Noord Rijnland Westfalen verder af. Helaas met flink meer wind van voren door enkele stevige buien die langs ons drijven. Gelukkig geen nattigheid van boven. Wel merkbaar kouder. We koersen richten het veer naar Lottum. De rijksweg Venlo-Nijmegen blijkt vandaag een lastig te nemen hindernis. We staan ongeveer 5 minuten te wachten totdat er een voldoende groot gat is in de continue stroom zondagsrijders. De veerman heeft dit blijkbaar gehoord want hij ligt netjes op ons te wachten aan de oostkant. Blijkbaar mogen de veermannen niet meer afrekenen tijdens de overtocht. Gelukkig is Rubberen Robert multifunctioneel in en op het water. Hij helpt de veerman in zijn stuurhut met de overtocht en het op de juiste plek aanmeren. Maar goed ook want anders waren we met de pont de Nieuwe Maas bij Rotterdam ingedreven. Vanaf het veer nog een ommetje naar Broekhuizenvorst en langs het Schuitwater terug naar De Beurs.
Daar is het vandaag echt druk. Eerst denk ik nog die zijn allemaal blijven hangen na de finish van de F1 wedstrijd. De overwinning van Max vieren. Maar al snel zien we de uitslag. Max uitgevallen met motorpech! Dus geen F1 feestvierders. Moe en voldaan nemen we plaats aan de toeptafels voor het napraatje. Gewoon effe slap ouwehoeren. Zonder V8 Leo en Ralfie. Die willen de race van Max nog terugkijken zonder de uitslag te kennen. We bedwingen de sterke neiging om snel vanuit de kroeg en onze info een appje te sturen: Max’s motor is ontploft. Je hoeft niet meer te kijken! We gunnen die 2 hun F1 ½ uurtje. Ze hebben ook hard voor ons vooropgefietst. Hopelijk blijft Matthieu’s interne motor vanmiddag tot de finish zonder brandstofprobleem. En voor noodgevallen hebben we nog Tom Dumoulin als achtervang (met nadruk op achter). Altijd leuk om die professionals omhoog te zien knallen over klimmetjes waar bij ons de tong bijna op het voorwiel hangt. Go Mathieu go! (door Peperazzi)
Programma A- Groep voor het Paasweekend: Zondag 1e Paasdag: Route 145 (98 km, de Ruiver). Maandag 2e Paasdag: Route 2 (95 km, Ospel). Vertrek is beide dagen om 8.00 uur.