Weeknieuws: Voor iedereen die na een rit met Twc een verslag wilt maken voor op onze website, kan zijn verslag incl. eventuele foto’s per e-mail versturen naar: weeknieuws@twcoranje.nl
VUT-groep: Vandaag op het programma een rit over 80 km. Bij “de Merthal” staan 16 TWC’ers en een gastrijder, Jac M uit Sevenum, klaar voor het vertrek. Het Poels-peloton werd opgesplitst in 2 groepen. Groep 1 met 9 renners en Wilma en ik samen in de 8 man sterke groep 2.
Vanaf het begin werd er goed door getrapt en er werd goed op de aanwijzingen van de wegkapitein gelet. Via Kronenberg, het Bedelaarspad, Op den Bergen en de Kleefsedijk werd er koers gezet naar Maasbree. Vlak voor het viaduct over de A67 stond groep 1 stil. Had iemand lek? Nee, er was een telefoon afgegaan. Wegkapitein Jan S. zou hebben gebeld maar die wist van niets. Toen alles was bepraat reden wij, groep 2, plots voorop en waren we met 11 man. Thei V. en Jan V. hadden van groep geruild en dus lieten Wilma en Jan zich maar terugzakken naar groep 1. Wel een beetje rommelig, er werd niet op of om gekeken. Weer een eerlijke verdeling.
Het tempo in groep 2 ging omhoog want vooral de 2 nieuwkomers trokken er hard aan. Via het Heeske koersten we naar Baarlo. Via een stuk, het lijkt wel Parijs- Roubaix, bereikten we Hout-Blerick. Voor de rotonde echter linksaf en over de Hoverhofweg naar Maasbree. Een klein stuk richting Sevenum en toen rechtsaf langs Breebronne naar de Boekend. Hier werden we bijna van de weg gereden door een of andere onverlaat met een tractor met aanhanger. De snelheid ging even later wel erg de hoogte maar iedereen kon goed volgen. Bij de verkeerslichten de Sevenumseweg over en over het industrie terrein van Blerick naar Grubbenvorst waar de koffiepauze was gepland. Groep 2 kwam terecht bij “Lekker Gewoën” terwijl groep 1 genoot van een heerlijke kop koffie bij” Beej Toen”.Een nieuwe plek voor ons met een mooi terras en lekkere dikke kussens op de stoelen en de koffie smaakte voortreffelijk en er was genoeg te “gapen”. We hadden de eerste helft van de rit er pas opzitten dus stapten we hier snel op om de route te vervolgen.
Wij van groep 2 zagen vanaf onze pauzeplaats de andere groep vertrekken dus werd er snel afgerekend en de achtervolging ingezet. De snelheid ging flink omhoog en na een wilde achtervolging haalde groep 2 de andere groep in vlak voor Swolgen. Wilma in groep 1 merkte op ”Plotseling worden we ingehaald met een tempo van alsof we haast hebben”. De hereniging verliep chaotisch. Uiteindelijk bleef er een groep van 11 fietsers over terwijl 6 man het hazenpad kozen. Wij, weer samen in groep 2, maakten met een goed te volgen tempo onze rit af .
Als slotconclusie; Ik kan niets anders zeggen, het was erg rommelig vandaag. Het is te hopen dat de gastrijder Jac M. uit Sevenum toch lekker gefietst heeft. (door Giel S.)
A.s. donderdag 19 mei, route 50 van 75 km met vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Landhorst 100 km.
Eindelijk…… Zomer
En dat niet alléén omdat de gierzwaluwen weer boven Horst “gieren”.
Nee het is bij de start van onze zondagmorgenrit eindelijk eens niet steenkoud.
Overigens wel heel interessante vogeltjes die gierzwevers. Onmiskenbaar in de lucht deze gierzwaluw ofwel in Latijns Apus Apus; Ze zijn zeer luidruchtig, vooral in rondvliegende groepen. Hij roept hoog, schril, gierend ‘srieer’. Vandaar de naam gierzwaluw. Met heel aparte kenmerken en eigenaardigheden:
- Vliegend slapen: dus niet slaapwandelen maar slaapzweven
- Vliegend eten: lekker je maaltje aan insecten al zwevend verorberen
- Vliegend drinken: ze scheren over het wateroppervlak met hun snavel door het water
- Én …. vliegend paren: hun liefdesleven speelt zich geheel zwevend in de wolken af, het ultieme hemelbed
Als wij dat ook allemaal zouden kunnen dan bestond TWC Oranje niet. Dan was de fiets zelfs nooit uitgevonden. Dan gingen we met TWC zondags lekker een rondje zweven in de Peel of over de grens bij de ooster- of zuiderburen. Zou wel een heel kabaal zijn zo’n hele troep krijsende TWC Asus Asus’sen: srieeeeer! srierrrr! Srieer!
Zeker met Babbel Frank als meezwever en opperkrijser erbij. Gierende kabaal in overvloed.
Maar ja de zwaartekracht houdt ons als A groep gewoon met de beentjes en wielen op de grond. Ook vandaag zal geen van de 14 Asus’sen het luchtruim kiezen. En gelukkig ook niet onvrijwillig. Iedereen blijft netjes overeind op zijn fiets.
Af en toe probeert Flandriën Frank op kop en na een bocht op te stijgen tegen de wind in maar ook hem lukt het niet de weidse Peel in te zweven. Bovendien krijgt onze Fladderaar na enkele vergeefse startpogingen een ferm start- en vliegverbod van verkeersleider Capitano Jacco.
De route gaat via enkele slingers langs Oirlo, Wanssum, Geijsteren, Maashees, Smakt uiteindelijk toch achter Boxmeer richting Landhorst. Onderweg probeert Goedheilige Arnoldus 2 keer stiekem de route te verleggen. Die pogingen mislukken. De grootste rest volgt het juiste kruimelspoor of piepjes/pijltjes van de GPS. Hopelijk staat er komende zondag in Groesbeek en Berg en Dal veel volk langs de kant bij de benefiet tocht voor het Kankerfonds waar onze Arnoldus aan deelneemt. We duimen voor hem (en hopen dat het publiek hem op het juiste pad houdt). In ieder geval heeft Arnoldus zich de afgelopen tochten met TWC niet gespaard. Hij gaat ook vandaag weer goed mee in de groep. Toi toi toi Arnold !
De eerste 60 kilometer gaan met de wind mee. Het tempo is navenant stevig. De kopbeurten zijn daardoor ook extra lang. De mannen met de grote motors trekken er stevig aan. De route is een aaneenschakeling van scherpe en haakse bochten en oversteken. Dat betekent dus ook heel veel remmen en weer optrekken. We zien veel andere grote groepen wielrenners in allerlei flitsende kleuren en opdrukken. Retro, fluorescerend, vol reclame en clean. Van alles. Echter (eigenlijk gelukkig) kan geen enkele outfit die ik voorbij zie komen tippen aan Piet Miep’s vloekende kleuren combi. Rood/wit korte mouwen shirt met daaronder een vaalblauw verkleurd ondershirt met uitgeloederde lange mouwen. Ik had van Miep meer kleur besef en smaak verwacht. Ze heeft immers bij Piet de “geiten wollen/Noorse boerenbond sokken” al in de ban gedaan. Nu heeft Miep op dit punt de hoop bij Piet blijkbaar toch opgegeven. Maar ja: Piet kan het hebben zullen we maar zeggen.
De pauze houden we bij een strontgemaal. Niet echt een toplocatie qua reuk. Maar wel mét bankje voor Hänkie Bänkie én de prullenbak voor het afval. De resterende 40 kilometer krijgen we niet meer “zo cadeau” als de eerste 60. De wind is voelbaar steviger en lastig/vermoeiend van opzij ook als je niet op kop zit. De kopbeurten zijn daardoor veel intensiever en daardoor ook korter. Het tempo gaat zelfs bij de stoempers omlaag.
Na 100 kilometer is er voor de hele napraatgroep plenty ruimte op het terras van De Beurs. We zijn de eerste TWC groep die “op de klep landt”. Iedereen zoekt en vindt een lekker plekje in, uit de zon of in de halfschaduw. De zon in de rug heeft duidelijk de voorkeur. We lijken wel een groep oudjes die netjes op een rijtje langs elkaar met een bakkie en koekkie zitten te wachten totdat de optocht of processie voorbij komt. Of een clubje wieler amateurs die na hun eigen vroege rondje met een pintje voor zich zitten te wachten totdat de echte koers rondom de kerk langs komt. Nu de fanfare nog en de omroeper met de sponsornamen en de bedragen voor de tussensprints. Nog een welgevormde ronde mis (vaak letterlijk en figuurlijk) met sjerp (champignonkoningin) die hoofprijs uitreikt. Een tegoed bon voor 1 jaar verse braadworst van slagerij Joosten met 1 jaar gratis service beurten bij Lommen. En ’n hele grote bokaal met Tongerlo van De Beurs.
En natuurlijk op het podium naast de vooraf bij iedereen al bekende winnaar: de lokale wielerheld uit vroeger jaren: Theo Broos
Ik ontwaak uit deze dagdroom als de serveerster mij vriendelijk aantikt en me mijn zelf bestelde Tongerlo aanreikt. Gelukkig: het was maar een korte droom. Proost Theo!
Peperazzi
A.s. zondag route 140 van 123 km richting het Schwalmtal. Vertrek om 7:30 uur.
Pauze na 87 km bij de bakker in Lobberich.
B-groep: A.s. zondag route 60 van 85 km. Vertrek om 8:30 uur.
C-groep: Het is al heerlijk buiten deze zondagmorgen als we met 6 man naar Horst fietsen. En dat al zo vroeg in het seizoen op 15 mei. De B, C en de D- groep stellen zich op. Voor de D- groep blijken slechts 3 fietsers klaar te staan. Volhouden en positief blijven, een verslag maken dan komen de thuisblijvers wel.
De C- groep vertrekt 12 TWC,ers sterk klokslag 8.30 uur. We fietsen via Kronenberg en dan bijna door het mooie Sevenum. We hadden dus ook bijna de route thuis kunnen oppikken. Onze wegkapitein voor vandaag, Jan S, is na de rit van donderdag meteen duidelijk. Dus vandaag dient iedereen zich aan de TWC- regels te houden. Er wordt goed en op tijd vooraan gewisseld. Wie niet voorop wil krijgt de kans om in te schuiven. De wind valt mee gelukkig en we trappen meteen een goed tempo. Over mooie b- wegen fietsen we door de steeds groener wordende natuur. Door de rust in het peloton is er tijd genoeg zodat we om ons heen kunnen kijken. Dat is pas genieten.
In Kessel hebben we Ijssalon Clevers uitgekozen voor de pauze deze morgen. We zijn echter nog wat te vroeg maar we kunnen ons alvast installeren. Onze wegkapitein meldt dat Mart Peijnenburg morgen 16 mei 71 jaar wordt en ons graag wil trakteren. Super Mart. Van harte proficiat alvast en nog vele gezonde jaren gewenst.
Ook de VUT-rit van afgelopen donderdag wordt nog even geëvalueerd. Iedereen was het er wel over eens dat het niet zo best was geweest, zo kan en hoort het niet. Dat is niet wat we als TWC Oranje willen uitstralen en hoe we samen willen fietsen. Houdt rekening met elkaar en als je wilt ” kachelen” fiets dan alleen of zoek de juiste fietsmaten. Voor de start van de VUT-rit komende donderdag zal er vooraf een korte briefing over dit gehouden worden.
Na de pauze moet Geert v.d. M terug naar Lottum. Zoals we allemaal na de laatste editie van de Hallo weten rijdt Geert al 10 jaar met heel veel plezier in de SamenUitbus. De overgebleven 11 man stappen snel weer op voor de resterende 35 km. In Kessel-Eik bij de verkeerslichten aan de Napoleonsweg laat Guus H. nog even zien hoe je niet moet oversteken. Op het fietspad in de Heldense bossen krijgen we nog even gezelschap van Edwin T. en van Ruud v. H. (Zeker op weg naar Helden?) Op de Kleefsedijk moet Jet A. afhaken met mechanische pech, zij rijdt snel terug voor een kleine reparatie bij “de Werkplats”. Om 11.45 uur zijn we terug in Horst en sluiten we ons aan bij al de andere TWC,ers op het terras bij “de Beurs”.
A.s. zondag 22 mei route 78, afstand 78 km en we vertrekken om 8.30 uur.
D-groep: Met velen stonden we aan de startblokken om 08.30 uur. De groepen werden netjes verdeeld in B , C. en D. Bij alle groepen veel renners en bij D. Bleef het bij drie, namelijk Mart V. Annie en Hein.
Als laatste werd er met wind in de rug vertrokken richten Asten. De wel bekende wegen. Met gematigde snelheid en 2 op kop was het zeer leuk fietsen en genieten van de omgeving en het stralende weer. Na de pauze ging het via Heusden, Neerkant naar Horst en Sevenum waarbij Mart op de kruising in Evertsoord afscheid nam van Annie en Hein. Met een gemiddelde van 23.7 een heel netjes gereden tocht van de D groep. Deze dag was een goed begin geweest voor renners die niet zo goed in andere groepen mee kunnen. Ik, ben er niet elke week aanwezig om de groep mee te begeleiden, Maar als het aan Mart ligt kan men gerust elke zondagochtend mee fietsen met deze rust gevende gemiddelde snelheid van rond de 22 – 24 km. P/u. Verslag Hein
A.s. zondag route 156-L (Linksom route) van 61 km. Vertrek om 8:30 uur.