Weeknieuws 2022-20

VUT-groep: Via de app kregen we een berichtje, vanwege de verwachte hoge temperatuur vanmiddag was het misschien verstandig morgens te gaan fietsen. Er werd een tempratuur van boven de 30 graden verwacht . Ook op de site werd dit vermeld en dus vertrokken we op de normale vertrektijd 8:30 uur. Opkomst 8 personen  6 heren en 2 dames die klokslag 8:30 vertrokken voor route 50 over een afstand van 75 km door Venlo, Hinsbeck naar Herongen. Een pittige klus met deze temperatuur. Er was van tevoren gevraagd om met gepaste snelheid te fietsen.

Er werd heerlijk gefietst maar om door de week door Venlo te fietsen is altijd een beetje een avontuur, alles ging goed dus geen probleem. Via Venlo naar onze oosterburen en toen over mooie weggetjes naar de koffie in Hinsbeck. Na ongeveer 35 km was onze koffiestop gepland bij bakkerij Stinges. Daar zaten Hay K. en Twan A. al aan de koffie buiten in de volle zon. Het was ons te warm dus gingen wij naar binnen ,waar de airco flink aan stond en het zo koud was dat hij op ons verzoek werd uitgezet. Tot onze verrassing trakteerde Guus ons op koffie nog voor zijn verjaardag vorige week. Toppie, een heerlijke kop koffie en nog mooie gezonde jaren Guus.

Na de pauze kwamen we buiten en het leek of het nog warmer was geworden. We stapten op en vervolgden de route richting Velden en van daaruit naar het veer, de Maas over naar Lottum. Op het veer gaf Mien K. aan dat ze zich niet lekker voelde. De veerman werd gevraagd voor water en natte doek. Maar dat wilde nog niet veel helpen en Mien werd van de fiets geholpen. Aan de vaste wal werd ze op een bankje gezet. Een echtpaar daar op de camping had alles gezien en kwam met een kan water en een natte handdoek, dat was zeer welkom. Fietsen zat er voor Mien niet meer in en we hebben toen Hay gebeld die meteen in actie kwam. We wachtten allemaal en langzaam ging het gelukkig de goede kant op. Wij hadden zodoende een extra pauze. Hay was er snel en Mien werd met de auto veilig naar huis gebracht. Wij vervolgden onze route, nog de laatste 10 km. Om 12.45 waren we daarom iets later als gepland terug in Horst. Al met al een mooie rit. Mien veilig thuis en een goede samenwerking, zoals het ook hoort.
(Verslag Wilma en Giel).

A.s. donderdag 26 mei, Hemelvaartsdag wordt het programma van de B, C en D groep gereden.

A-groep: Op de dag dat onze Arnold zijn monster sponsor tocht volbrengt: 7 keer 20 km op en af rond Berg en Dal. Met meer dan 2000 hoogtemeters. Puike prestatie. En ook nog eens voor een goed doel. Top! Ook op de dag dat onze koffieboon Ralf om 7.30 uur, als de andere A rijders in de pedalen klimmen, nog lui in zijn nest ligt te ronken. Onvoorstelbaar: hij laat een rit mét koffiepauze schieten. Later blijkt dat hij vanwege een hardnekkige verkoudheid gewisseld heeft naar de B’ees.  En we rijden vandaag zonder fysieke vrouwelijke kracht (Miep van Piet tel ik dan niet mee vanwege haar digitale voorkomen). Onze Bike Girl zit onder de antibiotica en kiest noodgedwongen ook voor een kortere rit met de B’ees. Eens wat anders een Girlpower bij de B’ees. Zelfs onze Captain Jac voelt zich niet zo lekker en pakt een zondagje rust.Henk zit met zijn veterinaire handel zichtbaar decadent in Nice aan de cappuccino (tja, hij gaat er helemaal voor naar Nice en onze echte verslaafde slappe koffieboon komt er z’n nest niet voor uit). Hammie zit misschien op Funpop (want als er wat bijzonders te doen is dan is die er vaak ook bij ook al behoort hij dit keer niet echt bij de doelgroep).

Zodoende bestaat de A-groep uit 12 mannen. Het wordt een mooie en heerlijke rit.120 kilometers kriskras door Duitsland richting het Schwalmtal rondom de bron van de Schwalm. En bij ons heet dat dan de Swalm.Ook pittig qua inspanning vanwege de klimmetjes en het vele bochtenwerk. Ontelbare onoverzichtelijke bochten en op veel plaatsen ligt er rotzooi in de bochten van de landwegen. Daarom gaat de snelheid ontelbare keren terug naar stapvoets om daarna weer op te trekken naar koersniveau. We moeten constant alert zijn voor verrassingen.Het lukt ons om onderweg op de smalle wegen alle obstakels, modderstukken, afgewaaide takken, tegenliggers, honden etc. veilig te passeren.

De officiële pauze staat gepland op 86 kilometer bij de bakkerij met het hekje in Lobberich. Tegen alle verwachtingen in koersen we gewoon door tot aan die pauze. Niks geen plaspauze of bananen of reep of gewoon effe benen strekken. Neeeeee doorknallen tot de koffie. Zelf de minder blaaskrachtige Ases geven vandaag geen krimp. Pas in Lobberich bij de bakker mag het kraantje open.De Kuchen én de Kaffee smaakt na bijna 90 km super goed. Het energiepeil is daarmee weer prima aangevuld. En ook de benen voelen na de pauze opgefrist. De banaan en repen in mijn achterzakken blijven onaangeroerd na zo’n dik stuk Kuchen. Ons ongebrande boontje Ralfie krijgt per Appje een bewijs van ons heerlijke koffiemoment.En weiter geht’s !

De terugweg gaat over enkele bekende en stevige klimmetjes bij Hinsbeck. De energiereserves raken duidelijk op bij een deel van de groep. Na deze heuvelpassage worden we door de sterksten, met een echt stevig tempo, richting Horst geloodst. Vooral Flandrien Frank met Piet van Miep en Lange Roel doen veel kopwerk. En de “Führfer” voor vandaag rolhuppelt als een puppie dan weer achteraan en dan weer vooraan. Als ie een staartje had zou die zeker flink kwispelen van plezier. Al met al gaat het dus prima en komen we zonder brokken thuis.  Boys bedankt! Rond 12 uur arriveren we bij De Beurs. We kunnen aanschuiven bij het restant van de napratende B’ees. Gezellig.

Oh ja, tip voor de lezers:
De komende 2 weken levert de schrijvende stagiair het verslag van de A’s. Dus reserveer wat extra leestijd in de avonduren of plan een dagje verlof van het werk. Veel leesplezier én tot fiets!  (door Peperazzi)

A.s. donderdag met Hemelvaart staat route 151 richting Malden op het programma. Dit over 108 km met vertrek om 8:00 uur.
A.s. zondag route 40 van 105 km met vertrek om 8:00 uur.

B-groep: Vandaag nog maar eens een keer lekker omgedraaid in bed denkende dat de Aaas al op de fiets zitten. Ze gaan richting de Kaffee und Kuche en dat zal ik weten ook. Vanwege mijn verkoudheid heb ik besloten om het rustig aan te doen en samen met de herstellende Bananenschilbikegirl aan te sluiten bij de Bees. Omdat ik vanmorgen ruim de tijd had, bood dit de ultieme mogelijkheid om mijn cafeïnepeil op een acceptabel niveau te brengen. Eigenlijk ging ik er ook vanuit dat we een echte koffiepauze zouden hebben. Na een kort proefrondje kom ik bij de Beurs aan en staan er 14 Bees gereed om, voor mij wederom, richting Boxminder te vertrekken. De route van vandaag lijkt op die van de Aaas van vorige week. En gelukkig heb ik toen goed opgelet en weet ik de perfecte koffiestops.

Omdat ik de meeste niet ken, vraag ik her en der toch maar eens hoe het met de koffie onderweg zit. Gelukkig is HoppendeHugo ook van de koffie, blijkt dat helaas de enige te zijn. Ergens onder een aantal processierups eiken in Braboland gaat men vol in de ankers om de banaan te eten. Dit in tegenstelling tot een heerlijk bakkie warme leut. Gelukkig komt de Braboboer kijken waarom er 15 (ja Chip we waren met 15) TWC-ers onder die processierupseiken stoppen. Hij vraagt geïnteresseerd waar we vandaan komen en wijst en passant ook nog NieuwefietsDaan de prullenbak. Hij liep namelijk met zijn ziel onder zijn arm hierna op zoek om zijn bananenschil te deponeren. Immers onze Bananenschilbikegirl is erbij en dan is het really not done om deze in de sloot te kieperen. Omdat de Braboboer zo vriendelijk is vraag ik hem of hij toevallig al de koffie klaar heeft. Helaas heeft hij dat niet maar wil voor ons wel een kannetje of drie zetten. Hij weet namelijk ook dat echte fietsers niet zonder koffie kunnen. Echter met een groep op leeftijd gaat het gehoor ook achteruit. Onze FluitjesJan heeft blijkbaar dit geweldige aanbod niet gehoord en fluit. Ik nog denken dat FCBlerick weer buitenspel staat maar blijkt dit het startsignaal te zijn. Helaas geen koffie dus…..en op de App van het uitgedunde A-peloton stromen de berichten met overheerlijke Kuche binnen. Peperazzi weet mij ook nog te melden dat unsere Wirtin ein kanne Kaffee over heeft omdat ze blijkbaar dacht dat ik mee zou gaan. Dan maar bij de Beurs de oploskoffie drinken. Ik pleit ervoor dat OpaHay toch zijn busje ombouwt en als barista zorgt voor de koffie onderweg.

Eerlijkheid biedt mij te zeggen dat deze rit met de Bees een verademing was. Lekker soepel peddelend door BraboLand en dat ook nog met een relatief grote groep. Het ging echt top vandaag ondanks dat FixedGearJan het af en toe letterlijk op zijn heupen krijgt. Het kan dus blijkbaar ook zonder CaptainJack. Vanuit Peperazzi heb ik de instructies gekregen om stukjes voor de Aaas niet te lang te maken. Een goed stagiair volgt de instructies op, echter over de Bees heeft hij niets gezegd dus kan ik weer helemaal los. De wetenschappelijke onderbouwing waarom koffie voor fietsers goed is zal ik een volgende keer met jullie delen. Al hoop ik dat de Bees dan, eventueel met inzet van onze Peperazzi, een eigen reporter kunnen opleiden. Wellicht dat ze bij de gemeente nog iemand weten vanuit de Social Return.

Het laatste nieuwtje wat ik jullie echt niet wil onthouden is iets waar ik bij de Beurs achter kwam. Betalen doen de meesten van ons met de bankpas contactloos. De echte hipsters zoals TankLeo met het horloge. Als je op stap gaat met een groep op leeftijd maak je toch nog wel mee dat er contant betaald gaat worden, begrijpelijk doen ze dit in Duitsland ook nog steeds. We hebben ook Bees die nog niet gehoord hebben van contactloos betalen. De gast (ik noem maar eens een keer geen namen echter we weten over wie we het hebben) krijgt in november van dit jaar zijn eerste contactloos betalen bankpas. Te zijner tijd geeft hij ook een rondje om het te testen 😊

Dame en heren het was mij weer een genoegen en zoals gezegd:

De RazendeReporter

A.s. donderdag (Hemelvaart) staat route 117 op het programma. Deze is 90 km lang en we vertrekken om 8:00 uur.
A.s. zondag route 109 van 95 km. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: Vanuit het mooie Sevenum vertrokken wij 4 fietsers sterk naar Horst. Daar aangekomen viel het een beetje tegen wat er aan TWC’ers stond te wachten maar we waren aan de vroege kant en in een mum van tijd stond de parkeerplaats bij “de Merthal” vol, van alle kanten kwamen ze. De groepen werden geformeerd, de B-groep bleek de meeste grootste deze morgen. Wij, de C- groep, bestond uit met 9 fietsers. We wachtten op de kerkklok en toen die sloeg werd er door alle groepen gelijk gestart. Het waren prima omstandigheden deze morgen, bijna geen wind en de zon scheen al volop.

Wij hadden route 78 op de rol staan over een afstand van 78 km. De temperatuur is aangenaam en we vertrokken met volle moed met meteen een flink tempo dat iedereen goed kon volgen. Er werd gewisseld naar eigen kunnen dus geen fluitsignalen vandaag. Vanuit Horst naar de Meterik over de Schadijkerweg en op het einde daarvan richting Gastenray. Van daaruit naar de Zandhoek door de prachtige natuurgebieden Hoogriebroek, Laagriebroek en Overbroek.  Iets verderop stond een groep fietsers die schijnbaar lek hadden en weer iets verder nog een pechgeval. We hadden de wegversperring eerder wel gezien maar dat kon ons niet van de route afbrengen, wij kunnen er toch meestal wel door. Gauw genoeg kwamen we erachter waarom deze 2 gevallen van lekrijden. Over een paar honderd meter was het asfalt helemaal weg gefreesd. Dus we besloten toch maar af te stappen en een stukje te klunen, fiets op de nek en lopen want aan binnenbanden verwisselen hadden we geen behoefte.

Dat bleef ons dus bespaard en met en goed tempo trapten we door tot in Overloon want bij Clevers was de koffiepauze gepland. Wij waren de eersten deze morgen en we nestelden ons buiten op het terras, lekker in de zon. We moesten nog 5 min wachten tot klokslag 10:00 uur toen werd onze bestelling opgenomen en kregen onze welverdiende koffie. We werden alweer getrakteerd op koffie deze morgen, Mart J. is volgende week jarig. Alvast een heel fijne verjaardag van ons allemaal.  Inmiddels zat het hele terras al vol, 2 grote ploegen fietsers en 4  vroege dames die al getennist hadden.

Na een korte briefing van wegkapitein Theo B. over de ritten van a.s. donderdag, Hemelvaart en van komende zondag. De koffie was verdomd lekker. Na de koffiepauze vervolgden wij onze rit en achter Overloon langs over de Vredepeelweg staken we de Stevenbeekseweg over om door buurtschap Heikant naar Holthees te fietsen. Via een klein ommetje naar Maashees en over de nieuwe rondweg bereikten we Wanssum. Op de rotonde namen we de afslag naar Blitterswijck waar we weer werden verrast door een stuk weg zonder asfalt. Dus weer de fiets op de nek en klunen. Gelukkig ging weer alles goed. De vaart zat er weer goed in en via Megelsum bereikten we Swolgen. Via Tienray, Eikelenbosch en de Kasteelse Bossen waren we om 11:45 uur terug in Horst. Iedereen tevreden na alweer een heel mooie rit met een heel mooi gemiddelde. (Verslag van Wilma en Giel)

A.s. donderdag (Hemelvaart) staat route 50 op het programma. Deze is 73 km lang en we vertrekken om 8:30 uur.
A.s. zondag route 39 van 70 km. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: Na de positieve reacties op de D-groep ging ik vanuit Helmond zaterdags richting Sevenum om zondagmorgen te starten met misschien meer renners in de D-groep dan 3.Bij aankomst bij het verzamelpunt in Horst stonden er verschillende groepen klaar, maar nog geen D-groep. Toch maar meteen een plaatsje gezocht voor opstelling en jawel voor vertrek 5 personen deze keer waarvan 2 wegkapiteins, dus dat moet goed gaan wat regelhandhaving betreft.

We zouden richting Meijel gaan voor de koffie. De route klopte niet zo goed op de ene gps, waarbij correctie van de andere gps direct werd doorgegeven. Het was lekker weer om te fietsen, mooie landschappen met diverse wilde bloemen en bomen die nog volop in bloei stonden. Het ontspannen fietsen en na zoveel kilometer wisseling gaf mij de kans, en anderen, om elkaar eens wat beter te leren kennen. Soms kwam er wat vertaling aan te pas, maar we begrepen elkaar. De koffie bij “Oppe koffie” werd goed beoordeeld en de gesprekken over de financiën, gezondheid, welvaart, fietsen ect. kwamen tijdens de koffie over de tafel. Na een 20 tal minuten ging het richting Horst en na 65 km. en een lekker gemiddelde van 23.9 km. p/u vervolgde we ons pad weer richting Sevenum. Iedereen was zeer tevreden over alles en dat is gunstig voor de volgende tochten.

Wij, Annie en Hein gaan de komende weken via het fietserpad richting Pierburen in de vorm van knooppunten route.  Maak er de komende weken bij de D groep net zo’n leuke gezellige tocht van zodat er weer meer deelnemers komen. Groetjes Hein

A.s. donderdag (Hemelvaart) staat route 117-D op het programma. Deze is 61 km lang en we vertrekken om 8:30 uur.
A.s. zondag route 109-D van 65 km. Vertrek om 8:30 uur.

Mijn verhaal Zeven voor Leven 22 mei 2022, Arnold van Dijk.

Zaterdag alvast alle voor bereidingen gedaan (kleding, voeding etc. klaargelegd) en de fietsendrager alvast op de auto gezet, want zondag was het vroeg op, want om half 7 ongeveer gingen we vertrekken naar Berg en Dal naar camping Nederrijkswald. Daar is namelijk de start voor Zeven voor Leven. Sinds vorig jaar doe ik dit elk jaar, omdat mijn zus aan kanker overleden is en dit evenement ervoor bedoeld is om geld op te halen om kanker eerder te kunnen zien c.q. ontdekken. 24 April heb ik al op de route getraind. Één van de bestuursleden, waar ik vorig jaar en ook dit jaar mee getraind heb ziet al dat deze tocht iets zwaarder was dan die van vorig jaar, dit omdat de route gedeeltelijk is aangepast en de klim bij de holleweg anders genomen moet worden. Rond kwart over 7 kwamen we aan op camping Nederrijkswald. Daarna eerst ff mijn tas opgehaald waar een koekje inzat, met verder een stempelkaart, kaarsje, bidon, sticker en wat munten om op het terrein iets te nuttigen. Met de fiets ben ik hier heen gefietst en daarna terug naar de auto om me verder voor te bereiden. Daarna weer terug naar de start.

Om 7 minuten over 8 ben ik gestart. De start was best zwaar, omdat dit in een grasveld lag en het nog nat was van de regen, waardoor het best zwaar trappen was, dus meteen naar het kleine blad teruggeschakeld. Hierbij zat ik nog bij de eersten en vond ik op de weg iemand die ongeveer hetzelfde tempo had als ik. Echter na 2 rondjes kwam ik erachter dat dit tempo iets te hoog  lag om mijn rondjes, die ik wilde (7 stuks), te kunnen voltooien. Daarna ben ik iets rustiger gaan fietsen. Ik heb de eerste 4 rondjes ook vaker bij anderen in het wiel kunnen zitten, op de vlakke gedeelten c.q. afdalingen, wat de laatste 3 rondjes ook niet meer ging. Vele konden namelijk de 7 rondjes niet volmaken.

De eerste 4 rondjes gingen me gemakkelijk af en aan het einde van de 5 ronden voelde ik mijn bovenbenen iets. In ronde 6 ben ik daardoor iets vaker gaan staan, waardoor ik mijn benen kon ontlasten. Wat ook zwaar was, was dat je elke ronde moest stoppen om je kaartje af te stempelen. Ronde 7 had ik wel meer last van mijn kuiten, wat ik vooral bij het klimmen kon merken. Klimmen is normaal ook niet mijn sterkste punt. De 7 rondes (18,23 km per ronde) heb ik in 6 uur, 32 minuten en 9 seconden gedaan met 2141 hoogtemeters en een gemiddelde snelheid van 21,2 km/h. Verder heb ik me vooral geconcentreerd om mijn trapfrequentie minimaal op 90 omwentelingen te houden (iets wat Robert tegen me gezegd heeft en waar ik ca. 2 maanden op train). De laatste rondjes ging dat wat moeilijker, maar ja het is wel voltooid.

Rond 15 uur was ik binnen en om 16:07 uur startte de memorialride. Mijn benen voelde weer soepel genoeg na ca. 3 kwartier rust, een stukje appeltaart en 2 bekers 7-up. Dus nog ff ca. 10 km fietsen in een rustig tempo en zonder zware beklimmingen 😉. Rond half 5 kwamen we binnen en om 17:07 uur werd het bedrag bekendgemaakt, wat we tot dat moment opgehaald c.q. gesponsord gekregen hadden. Het bedrag was € 70.691, waarvan ik blij ben dat ik daaraan mee heb mogen doen.