Afgelasting VUT 2-daagse: Wegens te weinig animo voor deze tocht, is besloten deze uit te stellen tot volgend jaar.
VUT-groep: Verslag VUT-Groep; 28 juli 2022.Het Poels-peloton bestond op deze donderdag morgen uit 3 Vutsters en 11 Vuters, een heel mooi aantal. Het was niet bij iedereen duidelijk welke rit er gereden zou worden. Wegkapitein Theo B. had van te voren weer een app gestuurd, het zou route 88 worden. Toen alle neuzen en ook alle fietsen de juiste richting op stonden werd er om 13.30 uur vertrokken. Ondanks de straffe wind tegen werd er met een stak tempo vertrokken en dus werden de kopbeurten vrij kort gehouden.
Na het passeren van een paar kerkdorpen van onze gemeente staken we in Grubbenvorst de Maas over. In Duitsland op de Maasstasse sloegen we linksaf en er volgde de klim naar de Paesmühle. Dit eerste klimmetje was een opwarmertje want er zou nog meer volgen. Zonder al te veel moeite bereikten we Herongen en toen omhoog waar we halverwege door Im Wiesengrund afdaalden richting Hinsbeck. Het was een prachtige en verkoelende goedlopende weg door het bosgebied van de Heronger Buschberge. Er werd besloten om de koffiepauze bij het vroegere boscafé “Waldesruhe” nu restaurant “Yamas” te houden. Echter de teleurstelling was groot, ze hadden maar 7 stukken Torte in de koeling. Er zat dus niets anders op dan het in Hinsbeck bij Landesbäckerei Stinges te proberen. Hier was een groep bejaarde fietsers ons voor geweest en daarom was er ook hier te weinig gebak voor ons. We moesten het dus maar doen met een koude Cola of een kop koffie. En het gebak van de club hebben we dan nog te goed.
Na de koffiepauze restte ons nog een steile klim, via de Schlosstrasse. Na een snelle afdaling snelde het peloton langs de Leuthermühle naar het grensplaatsje Leuth. Het knipperende oranjeverkeerslicht weerhield 3 leden er niet van om het hazenpad te kiezen. De rest moest voor rood wachten. Toen deze 3 er ook nog voor kozen om op de Dellerweg niet over het fietspad maar over de rijbaan te rijden was voor onze wegkapitein de maat vol. Er volgde dan ook een stevig en terecht standje voor deze heren. Nadat we een paar spoorwegovergangen gepasseerd waren kwamen we via het Schwanenhaus weer Limburg binnen. Toen over de Jammerdaalse weg naar beneden en via het Fontiscollege naar de stoplichten bij de Tegelseweg. Op de Zuiderbrug werd er nog flink gesprint waardoor de groep helemaal uit mekaar viel. Pas bij het Kazerneterrein in Blerick was weer alles bij elkaar en werd er rustig verder gereden richting Grubbenvorst.
Bij het Raaiend zijn de Sevenummers, en ook de reporter, afgeslagen om via het Floriadeterrein naar huis te fietsen. De rest fietste door en Jan J. kreeg nog te maken met een leegloper. Volgens een paar andere weggebruikers moesten we ons maar omdopen in Fietsclub ”De Slappe Band”. Maar dat Jan niet alleen snel is met fietsen maar ook met een kleine malleur herstellen bleek wel. In een mum van tijd zat hij alweer op de fiets. Zonder verdere kleerscheuren was iedereen mooi op tijd weer thuis. (Verslag van Giel).
Wijziging programma VUT-Groep.
Donderdag 4 aug. Route 37, afstand 70 km. Vertrek 8.30 uur.
Nagekomen bericht van onze wegkapitein.
De veiligheid, zeker van een grotere groep, moet beter in acht genomen worden. Bij het oversteken zorg ervoor dat de rest ook veilig over kan steken. We moeten ons altijd aan de verkeersregels houden, bv. waar fietspaden zijn moeten we die ook gebruiken enz. Op drukke wegen met veel verkeer achter elkaar rijden. En houdt altijd rekening met elkaar.
A-groep: Dit weekend gaan we als A rijders op bezoek bij de Brabantse boeren. Qua kleuren passen onze tenues wel bij de boerenprotest zakdoeken die aan alle auto’s en tractoren hangen. Ondanks dat er bij de A’s ook wel enkele figuurlijke “boeren” zitten zie ik toch geen protestdoeken aan de frames. Zelfs de hoofddoeken onder de helmen zijn neutraal. De A groep rijdt dus visueel als een neutrale groep door het agrarische Brabantse Land.
Het is het laatste weekend van juli. Logisch dat een deel van de A-groep ergens vitamine V tankt. Behalve Rowen Henk die heeft met een of andere woeste actie niet zijn knie maar nu eens zijn lies in de poeier getrapt. Hopelijk is hij binnenkort weer van de partij. Ook onze A Lady is vanwege een hardnekkige blessure afwezig. Zij pakt enkele dagen rust voor een fietsreis in Bulgarije.We starten dit keer dus met 9 mannen. En ik vrees dat het tempo vanaf het begin stevig zal zijn. Lange rechte wegen naar en door Brabant én kerels onder elkaar. Verrassenderwijs is het tegendeel het geval. Captain Jacco en Piet Miep zetten zich vanaf de start op kop en houden die positie bijna 40 kilometer vol. Met een (wat mij betreft) heel aangenaam koerstempo van 30 km per uur of zelfs lager. Lekker rollen met tijd voor de omgeving en de buurman. Later kom ik er achter dat dit een instructie was van Koers Bram omdat we anders veel te vroeg op de pauzelocatie zouden zijn.
Blijkbaar heeft ook Twan la Grise deze langzaamaan instructie meegekregen. Want na 20 kilometer vraagt hij al naar de eerste sanitaire stop. En dat werkt blijkbaar ook door op de blaas van Babbel Frank. Ook hij zoekt de berm op. Overigens doet Twan la Grise er tijdens het vervolg van de rit alles aan om toch maar extra tijd te trekken. Om de haverklap mist hij een afslag. Zodoende arriveren we op de juiste tijd in Volkel bij het lunchcafé. Twan staat inwen dig weer bijna op knappen. Hij duikt meteen de eerste de beste deur in en bestormt het toilet voor zijn dringende behoefte. Zichtbaar bevrijdt komt hij terug aan tafel.De rest van de groep wordt later door de bediening naar het toilet in het tegenover liggende café gedirigeerd. Twan heeft blijkbaar zijn blaas of darmen geleegd in een van de appartementen van het gezelschap dat gelijktijdig met ons aan een andere tafel aan het feestontbijt zit. Maar goed dat we niet eerder zijn gearriveerd. Dan was Twan, met z’n hoge nood, misschien zo de bruidssuite van het net ontwakende en kersverse bruidspaartje binnengestormd. Wel zo veilig dan zo’n TWC helm met een opgefokte bruidegom die jou als ongenode indringer de slaapkamer uit mept. Het toilet in de café (ander gebouwtje) blijkt een soort booby trap: Heel krap en met (strakke) klapdeurtjes waar je tussen klem kunt geraken. Dus goed opletten dat je niet een klap van het klapdeurtje na krijgt bij het naar binnen en naar buiten gaan.. We nemen plaats aan een grote voor ons gereserveerde tafel. Een van de bediensters meent ons te herkennen van een andere keer. Wij vragen ons af of en wanneer en wie er dan een vorige keer zoveel indruk heeft gemaakt op deze locatie. Misschien is Twan la Grise met de VUT groep al eens hier geweest en herkennen ze de shirtjes. We zullen het nooit weten. De bediening is naast “goed” van geheugen in ieder geval accuraat. De koffie is heel goed met een plakje peperkoek en slagroom. En het gebak is ook luxe en lekker. Prima pauze plek. Een goede basis voor de laatste 55 kilometer.
Logischerwijze gaat het tempo na de pauze omhoog. Er wordt wat tijd ingehaald om toch rond 12 bij De Beurs te zijn. Maar dat lukt niet echt. Miep van Piet komt met een platte voorband te staan. Dus tijd voor een bandenwissel. Piet stelt voor dat de rest doorrijdt en dat hij samen met Miep de bandenwissel afhandelt en daarna richting Venray koerst. Maar we laten hem met Miep niet alleen ploeteren zo midden tussen de varkensstallen. Stel voor dat hij of Miep het niet redden. Met enkele helpende handjes wordt de oude gepleisterde binnenband verwisseld voor een iets nieuwer seccondhand exemplaar (met maar 1 plakker). Ondanks de goedbedoelde extra handjes gaat vooral het plaatsen van de buitenband niet echt soepel. Dat levert een flinke groepsdiscussie op met Technische Twan. Hij demonstreert (zoals eerder dit seizoen) dat het andersom, als je begint aan de andere kant van het ventiel en zonder ringetje, het veel makkelijker gaat. Dus vuistregel: de velg met het ventieltje plaatsen boven bij je eigen “ventiel” en dan de buitenband van twee kanten met beide handen gelijktijdig in de velg naar je toe in de velg strijken en dan het laatste stukje buitenband bij de ventiel over de velg wippen. Plop en hij zit erop ! Miep van Piet houdt zich opvallend stil bij dit gebeuren. Ik hoor haar wel denken: “Hé Pietje de volgende keer fietsen we gewoon lek door ! “ Dit keer volgt Piet na de reparatie gewoon de groep tot aan de Midden Peelweg. Daar zwaait Piet af naar huis met Miep stilletjes voor op het stuur.
Bij Griendtsveen achterhalen we een goed en fit uitziende jongedame op haar racefiets. Ze heeft een prima tempo en kan aanhaken tot aan America om daarna net als Piet en Miep richting Venray te koersen. Dus wel separaat van Piet met Miep want met 2 meiden op pad is voor Piet wel wat veel van het goede. Bij De Beurs worden we, zoals altijd, enthousiast ontvangen door de B’s en C’s voor de derde helft. We pakken nog gezellig samen een drankje en maken ons op voor een sportieve voortzetting van de zondag voor de buis met de fietsende en racende V’s: Van Vleuten en Verstappen. Ook leuk.
Tot fiets
Peperazzi
A.s. zondag route 126 van 108 km richting Sonsbeck. Uiteraard zullen we de bakker een bezoek brengen voor koffie. Vertrek om 8:00 uur.
B-groep: Dertien man hadden zich verzameld voor een bumpy ride over de Duitse wegen. Bij het vallen van de vlag begon het ook meteen iets te druppen , of eigenlijk ook weer net niet. Afijn het was niet droog en het was ook weer niet nat. Gelukkig zijn ons lekke banden gespaard gebleven. Bij Suchteln deden we de bekende heuveltjes aan, Boven op de eerste de beste col hadden er een paar ”ouderen” last van lekkage en dat moest dus weer eerst geregeld worden. Maar het moet toch gezegd worden , het ging iets sneller dan het plakken van een band. Boven hebben we afgesproken dat we op de top van de volgende col zouden stoppen voor een banaantje. Daar aangekomen liep ongeveer het halve peleton leeg. Via Hinsbeck, Herungen naar de pont bij Velden en terug naar Horst . Aldaar werd nog wat nagekaart over koeien.
Verslaggever van dienst Hugo
A.s. zondag route 61 van 90 km. Vertrek om 8:00 uur.
C-groep: A.s. zondag route 91 van 80 km. Vertrek om 8:30 uur.
D-groep: Na wat rond geappt te hebben bleek eigenlijk niemand mee te gaan met de D groep. Toch maar naar “de Beurs” gereden waar een behoorlijke groep TWC,ers stond te wachten. Omdat het licht regende stonden ze voor het café onder de luifel te schuilen. Ja ja het miezerde een beetje en dat waren we niet meer gewend. Giel en Jack kozen voor de C groep en Lei had ge-appt dat hij in Venlo misschien zou aansluiten. Frans en Christel waren wegens een blessure ook niet aanwezig. Frans was met de gewone fiets gevallen, een klein slippertje gemaakt en dat nog op die leeftijd.
Annie en Hein vertrokken als 2persoons D-Groep richting Venlo waar de gps van alles aangaf behalve de goede weg. Via het nieuwe fietspad langs en over het kazerneterrein, de spoorbrug over naar het centrum van Venlo. Na kortstondig een vlooienmarkt te hebben bezocht dan toch maar weer de gps gevolgd richting Kaldenkirchen. Na diverse spoorwegovergangen en buurtschappen kwamen we in een mooi natuurgebied net boven Venlo terecht. Annie zag het niet helemaal meer zitten en wilde naar Sevenum terug. Toch bleef ik de gps volgen in de hoop dat we ergens Lei nog zouden vinden. Na een bijna koffiepauze bij Mac Donalds werd er achter ons plotseling hard “hé, hallo” geroepen. Het waren Lei en Giel die elkaar gevonden hadden onderweg. Toen hij in Blerick Lei in het oog had gekregen had Giel de C-Groep laten gaan en was samen met Lei verder gefietst. Bij de rotonde in Hout-Blerick werd geprobeerd om Hein te bellen, maar de oproep bleef onbeantwoord. Samen hebben ze toen maar weer de route weer opgepakt in de hoop dat we elkaar nog zouden treffen. Dus uiteindelijk kwamen we toch nog bij elkaar.
Met zijn vieren werd er koers gezet naar onze geplande koffiepauzeplaats bij het tankstation vlak voor Herongen. Maar eerst reden we door het prachtige bosgebied An Schönkes Krüz en toen via Nettetal over wederom heel mooie binnenwegen, die voor ons nog vrij onbekend waren, naar de koffie. Tijdens de koffiepauze bij het tankstation kwam de B groep nog langs gesjeesd. Na de pauze raakten we nog net Herongen om van daaruit via Jagersrust weer Limburg in te rijden. Vanaf hier koersten we niet over de gebruikelijke weg naar de Maas. In Schandelo niet rechtsaf maar linksaf naar Velden en de Maas over met het veer naar Grubbenvorst. Hier lieten we Lei achter en fietsten met zijn drieën naar Sevenum. De teller gaf 72 km. aan en we waren mooi op tijd thuis. Voor ons een mooie nieuwe tocht maar de volgende keer toch proberen de route goed te rijden (Verslag Hein en Giel).
Zondag 7 augustus, route 047, afstand 66 km. Vertrek om 8.30 uur.