Weeknieuws 2023-03

MTB A-groep: Vandaag hebben we als MTB’ers 2 keuzes om te starten.  Om 8.30 uur vanaf De Beurs of om 9.00 uur vanaf De Sprank in Venray. De finish is dan ofwel na 72 km bij De Beurs of 43 km bij De Sprank. Een 4-tal A-rijders koerst om 8.30 uur met frisse tegenwind via veldwegen en Leunen naar Venray. Voorop Rubberen Robby en Tank Leo en daarachter verschuilt en in de slipstream Bikegirl Marjo en de verslaggever van dienst. Tot verrassing en verbazing/teleurstelling van het vrouwelijke deel van de groep kiest Robert niet het fietspad langs de provinciale weg maar een route binnendoor met stukken ongeasfalteerd. Volgens Robert echt niet meer kilometers en veeeeeel leuker. Bikegirl raakt niet overtuigd en knuurt morrend achter de boys op kop aan. En bij iedere knik in de weg hoor ik haar mompelen: “Alweer een extra slinger! Dat kan toch niet korter zijn?” 30 minuten voor 13 km van Horst naar Venray met de MTB betekent stevig doorrijden. En dat doen de kopmannen dus ook. Met een koerssnelheid van 28/27 km per uur probeert Robert vóór 9 uur bij De Sprank te zijn zodat de 4 luierikken (uit Horst, Hegelsom en Sevenum) het niet koud krijgen zo uit hun warme auto. In ieder geval zijn wij bij de echte start van de MTB tocht Venray/Overloon goed opgewarmd. Het stuk vanaf Horst naar Venray voelde wel alsof we door een dikke laag modder hebben gecrost. Vreemd want het is toch bijna overal lekker hard door de vorst. Hopelijk gaat de “hoofd” MTB tocht wat soepeler.

Samen met de 4 A softies staat ook onze (Piël)haas Ger bij het zwembad te trappelen en klaar om niet het zwembad maar het Vlakwater gebied in te duiken. Haas Ger pakt de kop en loodst ons netjes over alle kriskras paadjes precies volgens de lijntjes in onze navi. Net als zijn harige voorbeeld in het wild zigzagt Haas Ger met groot gemak en flink tempo over de singletracks. Overigens qua postuur meer een flinke Vlaamse reus zonder hangoren maar dan wel van het turbo ras. Prima hazenwerk op kop. Door het goede kopwerk van Ger blijven we netjes op de route in tegendeel tot vorig jaar. Toen fietsten we al na 30 minuten doelloos en door het gebied en volgden meer bij toeval stukken van de route. Helemaal dwaas zonder haas. Maar met Ger voorop gaat het top.

De ondergrond is bijna overal lekker hard door de nachtvorst. Zelf de beekkant langs de Loobeek loopt redelijk. Op één modderpoel na. Een dun ijslaagje verbergt een diep moddergat. Enkele Asses komen er ter nauwer nood doorheen. Tot aan de as door de blubber blijft er toch niemand steken. Het levert wel een paar natte voeten op. Na het stuk Loobeek gaat de route vooral over bochtige singeltracks. Sommige stukken om bijna dol van te worden. Ger koerst constant en stevig door. Zijn kont(je) zien we de hele tijd voor ons stuiteren en draaien door de vele bochten. Zou wel een leuk beeld zijn met zo’n wit bunny staartje vrolijk wippend boven het zadel. Misschien een leuk idee voor Carnaval bij de Piëlhaze.

Zo soepel als Ger door het bos zoeft zo zwaar voelt de route voor de verslaggever. Het lijkt wel of ik een aanrijroute van 30 km heb gehad en ook nog wind in. Alsof ik op ballonnen rijdt die constant om mijn velg en door de bocht wringen. Talud Ruud vraagt zich achter mij af waarom ik toch de hele tijd rem in de bochten? Tja die ballonnen dus. Bij de verlossende pauze gauw ff op adem komen en een forse slok sportdrank en dan snel de banden oppompen. Die zijn veel te zacht. Echt slappe hap (die banden en ik intussen ook). Goed voor een strandrace maar killing bij stevige ondergrond.

Na de pauze gaat het verder zoals voor de pauze: bocht na bocht na bocht. Maar mijn luchtinjectie voor de banden voelt ook als een energie boost voor mijn beenspieren. Ik kom weer normaal vooruit. Het rolt. Bij Tank Leo rolt het ook soepel (zijn bike is weer kraakvrij). Helaas is z’n ketting niet vernieuwd bij de laatste renovatie. Bij het aanzetten voor een van de vele steile bultjes klinkt een harde “klang” van knappend ijzer. Onze tank staat in een klap stil. Geen gebroken rupsband maar een kettingbreuk. Met die wattages van Leo zit het dus nog wel goed. Met een “missing chain link” wordt de verkorte ketting snel gerepareerd. De tank kan weer verder denderen.

Tegen het einde van de Ronde van Ger zijn er toch meer A’tjes die wat minder energie én minder bravoure hebben. Het is stiller in de groep en je hoort wat meer puffen en kreunen op de heuveltjes. Na de oversteek van de weg tussen Venray en Ysselsteyn nog effe langs Merselo en via het laatste kronkel en heuvel gebiedje van het Vlakwater rollen we weer de parkeerplaats bij De Sprank op. Ger wil persé evenveel kilometers rijden als de groep die vanaf Horst is komen fietsen. Zodoende koersen we met z’n vijven terug richting De Beurs. Weer binnendoor. Met Stoemper Ger en de verslaggever (met nieuwe lucht) wind in de rug. En Tank Leo met Rubberen Robert en Bike Girl Marjo (met ruggensteuntje) in het kielzog. Marjo blijft vermoeden dat de route binnendoor toch langer is. Volgens Robert zit die extra afstand “vooral tussen de oren”. Stilzwijgend spreken de mannen af om over dit thema met de damesafdeling geen verdere discussies meer aan te gaan. Soms is het beter om als mannen één front te vormen tegen het vrouwvolk.  We houden dus vol: binnendoor is net iets korter want via Castenray is ook een grote bocht. Richting en ruim voor Meterik heeft Tank Leo geen zin meer in gravel. Hij kiest voor een vervolg via Meterik over asfalt  Helaas. Want daardoor moet ik samen met Ger op kop blijven sleuren tot in Horst. Zonder Leo pakken we nog een laatste stuk gravel langs de kassen naar tuincentrum VD Beuken. Op de Meterikse weg komt Leo er ook weer bij. Samen naar De Beurs.

Daar worden we opgewacht door Captain Jac. Die heeft zijn VW-combi naast de kroeg gestald en doet nog een drankje. Ook Chip en Fluor Mart van de Bees komen zich opwarmen na hun rondje Floriade. Én het kabouter duo Lambér en Martinus pakt ook een afzakkertje na hun onderkoelde wegrit. We proosten op een geslaagde TWC morgen. Ger moet nog op de fiets naar huis om aan het kilometer quotum te komen voor vandaag. Dus oren in de nek en staartje omlaag en daar gaat Zoef de haas.

Tot fiets! Peperazzi

A.s. zondag een aanpassing in het programma. Het uitje naar Reuver wordt een week opgeschoven, dus we rijden a.s. zondag route 25 richting het Reindersmeer. De route is officieel 65 km maar deze kunnen we makkelijk onderweg inkorten afhankelijk van het weer zodat we op 53 km uitkomen. Vertrek om 9:00 uur.