Weeknieuws 2023-11

VUT-groep: A.s. donderdag 23 maart, route 42D, afstand 60 km. Vertrek 13.30 uur.
De Route gaat richting Maasbree-Beringe.

A-groep:  We beginnen even met een lesje voorbereiding voor je gaat fietsen.

1. Controleer of je fiets in orde is
2. Controleer of je juiste kleding aan hebt
3. Controleer of je je fietshelm op hebt. Dit was onze babbel Frank bijna vergeten
4. Controleer of je goed en degelijk reservemateriaal bij je hebt en niet een bandje met daarin een gat wat door onze wegkapitein als 8 mm werd geschat. Deze les heb ik als voorzitter van de lekke banden commissie niet helemaal goed begrepen.

De rit vandaag begint zoals gebruikelijk met verzamelen bij “De Beurs”. De driekwart broeken en zelfs een korte broek deze was door Turbo Tim uit de kast gehaald om deel te nemen aan route 157 richting het Brabantse Boxmeer.
De weersvoorspelling was dat er wel kans zou zijn op een regenbui, maar dit viel echt reuze mee. Onze Pappie Bram was nog niet helemaal wakker want de Garmins gaven toch echt rechts af aan, maar Pappie Bram nam geen aanstalten om zijn stuur ook meer 1 graden naar rechts te draaien. Dus werd er door een aantal op basis van de afspraak de voorste bepalen gewoon recht doorgegaan.

Er werd met behulp van Jan de Wind de eerste kilometers lekker doorgefietst. Babbel Frank vond dat niet heel verstandig om dit in het begin te doen echter belanden deze wijze woorden niet bij de twee kopmannen. Hun Garmins bleven braaf een snelheid van boven de 30 km/u aangeven. Hoe verder we richting het Brabantse land kwamen hoe zonniger het werd en dit had als gevolg dat sommige van het leden in peloton zicht ontdeden van handschoenen of windblocker. Echter de mooie bordeelsluipers van Martin bleven braaf aan. Rond de 35/40 werd er een viaduct bestreden en daar zakte Babbel Frank door het peloton heen naar achter. De eerste opmerkingen kwamen al “Frank volgende week bij de B”. Gelukkig werd vlak na de afdeling van dit viaduct het sociale element van de A groep geactiveerd en werd er even pauze gehouden om de “Bekende bananenpauze” te houden. Op deze manier konden de beentjes even rust krijgen. Tevens kon er ook zonder opmerkingen van onze Bikegirl, die vandaag niet op haar fiets was gekropen de bananenschil in de natuur worden verstopt. Onze vaste Razende Reporter probeerde heel keurig de schil in een greppel uit het zicht van het publiek te deponeren, echter dit lukte niet helemaal perfect. De reden was dat er een jong boompje roet in het eten gooide. Er werd al direct zegt “foto voor in het verslag”. Deze actie belande echter niet op de digitale plaat. Het geheugen van de schrijver had wel vastgelegd dus kon het wel tekstueel worden vastgelegd.

Ik moet de exacte meters schuldig blijven aangezien ik geen rolmaat bij me heb op de racefiets maar het zal tussen de 100 en 200 meter zijn geweest dat het A peloton weer in de remmen kon knijpen. De reden was dat ik als lid van de lekke banden commissie lek reed. Om de druk nog wat te verhogen werd door Turbo Tim de stopwacht ingedrukt om te kijken hoe snel het lukte om het bandje te wisselen. Ik zal eerlijk zijn en nog niet solliciteren bij het team van Jos Verstappen. Maar overal mag ik niet klagen 2 bandjes in 15 min. Nu vragen jullie je zeker af waarom twee bandjes. Het geval was dat er een iets groter gaatje dan klein in mijn reserveband zat. De termen van “Ali-express”of “Action” of “Itek”bandje vlogen door de lucht.
Om dit voorval te kunnen verhelpen moest ik gebruik maken van collegiale A strijders die een bandje in bruikleen wilde geven en met behulp van de kracht van Tank Leo werd het nieuwe bandje tot 7,1 bar opgepompt.


Na deze extra lange pitstop werd de route weer vervolgt richting “Mooder Maas” om vervolgens via de westoever richting Hôrs te koersen. Het doel van vandaag was geloof ik een gemiddeld van 30 km/u te behalen want ook op de terugweg werden er aardig wat wattages getrapt.

Traditiegetrouw werd er bij “De Beurs” nog gepraat of alle voorvallen enz. Het grote nieuws dat er iemand iets met banden had was al bij de andere groepen beland. Onze razende reporter kon natuurlijk weer klagen over de koffie en er werd zelfs advies gegeven aan Turbo Tim welk apparaat hij maar beter kon kopen als hij bestuursleden en andere leden goede koffie wilde aanbieden.
Toen de bediening even vroeg om de kopjes aan te geven kreeg razende reporter ineens een thuisgevoel want het eerst wat die zei “Dit hoor ik thuis ook altijd”
Ik zal jullie al vast geruststellen volgende week ben ik er zelf niet want ga dan de strijd aan op het asfalt voor de halve Marathon tijdens de Venloop, dus is de kans een stuk kleiner dat ik lek rijd op mijn in grondverf gekleurde alu ros.

Voorzitter “lekke banden commissie”

A.s. zondag route 112 richting Gennep van 90 km. Vertrek om 8:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route 100 van 70 km. Vertrek om 9:00 uur.

C-groep: Wilma had zaterdag op tijd de wekker gezet en toch even buienradar gecontroleerd. De weervoorspelling was een beetje twijfelachtig, maar het begin van de zondag zag er gunstig uit. Het zou zeker tot 11.00 uur droog blijven, dus ze wilde de gok wel wagen en misschien zou het wel langer droog blijven. Snel werd alles in gereedheid gebracht (ze was het nog gewend van het trainingsweekje op Mallorca) en op haar ros vertrok ze naar onze startplaats bij OJC Walhalla. Daar stonden al een paar TWC,ers te wachten en al gauw kwamen er van verschillende kanten nog meer vroege vogels aan fietsen. 

Met 7 man (hoe kan het anders vanuit Zevenheim) sterk werd naar Horst vertrokken. Daar was het al erg druk en iedereen werd snel bij de goede groep ingedeeld. A-, B- en C-groep maar geen D liefhebbers deze morgen. Lei had via de app laten weten dat hij andere familieverplichtingen had. Jammer dat dit betekende dat verder niemand klaar stond om het D- vlaggetje te laten wapperen deze morgen.

Wij als C groep startten met 13 fietsers waar onder 3 renners voor wie het de eerste rit van seizoen 2023 zou zijn. Ook Mirjan v.d.S. was weer van de partij. Vanaf het begin werd er een goed tempo getrapt. We waren nog geen 2 km. onderweg toen de ketting bij de fiets van Wilma eraf liep. Ze had nog wel proefgereden omdat haar fiets helemaal nagekeken was, nieuwe ketting en zoal). Het zal wel aan haarzelf gelegen hebben, maar even gestopt en de ketting lag er zo weer op gelukkig. Verder geen oponthoud. Toen we bijna in Maasbree waren hadden Giel S. en Mart J, beiden vroegtijdig het peloton verlaten. Giel had al aangegeven dat hij als het niet goed zou voelen hij af zou haken en allen naar huis zou fietsen. Mart J. kreeg telefoontje en fietste de kortste weg terug naar huis.

Bij onze koffiepauze bij Clevers in Kessel trakteerde tot onze verrassing Mart V., ook hij had er weer een jaartje bijgekregen. Dat kopje koffie smaakte erg lekker. Dankjewel Mart en nog vele gezonde sportieve jaren. (Jammer of misschien wel gelukkig dat we niet gezongen hebben). Toen we van onze koffie genoten hadden in het zonnetje, hadden we nog ongeveer 25 km te fietsen. De weergoden waren ons nog steeds goed gezind, droog en af en toe nog heerlijk de zon op onze ruggen. Ook de wind zat gunstig en dan voelt fietsen zo behaaglijk, het was puur genieten.

Op de terugweg over de Bikeway ging het tempo nog even omhoog. Miek D. draaide halverwege af naar haar “Heimat” en wij met zijn drieën draaiden even later toch af richting Zaerum. De rest maakte mooi de route af. 

A.s. zondag route 48-D, afstand 60 km. Vertrek 9.00 uur. De route gaat richting Liessel-Asten. 

D-groep: A.s. zondag route 4-D van 49 km. Vertrek om 9:00 uur.