Weeknieuws 2023-13

VUT-groep: A.s. donderdag route 25 van 75 km. Vertrek om 13:30 uur

A-groep: Sinds de formele start van het race seizoen heeft de zomertijd nog weinig zomerweer gebracht. Sterker de weersomstandigheden de voorbije weken waren gewoon zeiknat en koud. Met zo’n lente heb je geen herfst en winter meer nodig. Intussen zijn enkele diehards toch met de racefiets of gravelbike de weg op gegaan. Die hebben nu nog steeds last van waterkloven tussen de tenen en vingers. Bij Robberen Rubbert zijn zelfs aanzetjes te zien van vliezen tussen de tenen en vingers. Hij begint al een beetje te transformeren naar soort waterman: amfibiemens met aangegroeide zwemvliezen. Wel handig bij zijn andere hobby: duikelen. Maar erg onhandig op de racefiets. Die flippers komen bij iedere bocht tegen je voorwiel. Ziet ook niet uit, klikplaatjes onder je zwemvliezen. Én het gaat toch snel roesten.

Op 1 april was het zelfs te nat voor fatsoenlijke 1 aprilmoppen. De Limburger kwam niet verder dan een suf verhaal over de Alfa brouwerij die de productie moest stilleggen door “ondermijnende” dassen. De brouwketels dreigen om te kiepen door het graafwerk onder de brouwerij. Als Alfa nog snel enkele hectoliters “dubbel” (Tongerlo) kwijt wil. Liefhebbers genoeg bij TWC. Nu op dag 2 van april is het sinds langere tijd, volgens alle digitale en analoge radars, gewoon de hele dag droog. De pret wordt wel een beetje gedrukt door een stevige en koude noordoostenwind. Maar ’t gieët oan!

9 A-rijders steken om 8.30 uur de neuzen in de koude wind naar het noorden. De route gaat na een aanloop door de Horster omgeving over de brug bij Well oostelijk van de Maas richting Gennep voor de 2e oversteek via de baileybrug naar Oeffelt. Poes Roelie en RR pakken samen een kopbeurt van bijna 20 km. Dat doe ik deze knoepers in ieder geval niet na met zo’n harde wind tegen. Maar als het tempo daalt richting de 22 km p/u grijpt de rest in. Andere kopmannen schuiven naar voren. Bij Afferden waarschuwt een man met hond ons heel attent voor glas op de weg op het komende stuk van de route. En die waarschuwing is zeker terecht. De weg ligt op meerdere plaatsen vol met venijnig scherpe glasscherven. Zo zie je maar: er zijn ook fietsersvriendelijke hondenbezitters.

Een stukje vóór Gennep gaat het grootste deel van de groep in afwijking van de voorgeschreven route linksaf en daarna op koerssnelheid rechtdoor over het brede fietspad naar de kom. De laatst 3 in het peloton blijven op de zijstrook langs de streekweg omdat de route toch direct daarna naar links afbuigt over de binnendoor weggetjes. De “afdraaiers” proberen met roepen en armzwaaien de “verkeerdrijders” te signaleren dat ze een afslag hebben gemist. De hoofdgroep negeert deze signalen echter en kachelt onverstoord rechtdoor. Koerskapitein RR geeft met armgezwaai te kennen dat wij geacht worden de rest te volgen. Tja, we zijn in de buurt van de grens met de Duitsland dus: Befehl ist Befehl!

Als we met frisse tegenzin en op ons gemak de afstand naar de groep weer hebben dichtgesukkeld, krijgen we de uitleg: Foutje van Bram Pappie!? Die heeft door zijn acute gigantische werkdruk én nieuwe keuken vergeten de laatste koersaanpassingen in de route op de site te verwerken. No problem.

Vanaf de brug bij Oeffelt gaat het lekker wind af. Dus het tempo kan en gaat flink omhoog. Door de vele bochten en slingers in het Maasheggengebied komt de wind ook vaak hinderlijk van opzij of schuin voor. Dan zit de hele groep eigenlijk in de wind. Zo aan het begin van het seizoen (en zeker na weken bagger weer) hebben de meeste TWC’ers nog niet veel kilometers in de benen. Het is voor die normale stervelingen toch stevig aanpoten. Desondanks blijft de groep goed bij elkaar. Slechts 1 keer, na een stuk met veel draaien en remmen en weer optrekken, komt uit het peloton het dringende verzoek om nu toch echt de wattages wat te minderen. En dat verzoek wordt netjes gehonoreerd. De sterksten slepen de rest netjes terug naar Horst.

Onze Bike Girl ontwijkt net als de rest van de groep met goed  stuurwerk alle glasscherven op de weg langs de Maas. Maar zij presteert het ook om “in the middel of nowwhere” over die ene spijker te rollen. Lèèèhek!. Dus: de rest inclusief Bike Girl formeren zich in rustpositie rondom de lekke fiets. Die wordt nonchalant door de lekrijdster in de berm gedropt. Als partner van het “lek”offer mag ik mijn schrijfhandjes uit de mouwen steken en aan de slag met bandafnemers, binnenbanden, pompjes en CO2 patronen. Gelukkig doet Bike Girl wel haar best om haar mannetje te assisteren tijdens de klus. Ze geeft netjes de materialen aan en bergt die ook weer op. De rest van de groep is vooral “bezig” om de tijd van deze reparatiestop nauwlettend te klokken.

Sherlock Henk doet ook geen pogingen om zijn recent verworven expertise over uitvalnaven in de praktijk te brengen. De verslaggever gaat met z’n assistente alleen aan de slag. Gelukkig en vooral tot verrassing van mezelf lukken de handelingen vrij aardig en in efficiënte volgorde. Pas als de groep vindt dat het lang genoeg heeft geduurd wordt er geassisteerd bij het terugzetten van het wiel. Dat lukt met vereende aanpak. En dat ruim binnen 10 minuten. Teamwork!

Achteraf lees ik op Strava dat RR na de afsluitende 3e helft bij De Beurs ook nog lek stond. Gelukkig nog net genoeg lucht in de band om snel thuis te komen. In ieder geval sneller als een bandenwissel door de monteur van de dag. Bij de 3e helft in de Beurs hebben we gezellige mix van diverse actieve TWC’ers. De modderverslaafde Bees die de Seurentocht hebben gereden spoelen het slijk uit hun mond. De race Bees en enkele race Cees komen net als wij voor een welverdiend  opwarmertje. En de 2 gravelwatjes van de A zijn intussen ook paraat voor de start van hun uitgestelde gravel route. (edit redactie: Deze 2 mannen waren zo slim om ’s middags te gaan fietsen vanwege de temperatuur die dan wel boven nul is…)

En na De Beurs: de wielerhoogmis van Vlaanderen. Als voorproefje van de TWC 3-daagse in juli. Maar dan met een passend aantal kilometers en aangepaste snelheid. Genieten!

Peperazzi

A.s. zondag route 109 van 95 km richting Breyel. Vertrek om 8:30 uur.
Paasmaandag route 2 van 95 km richting Ospel. Vertrek om 8:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route 72 van 72 km richting Hinsbeck. Vertrek om 8:30 uur.
Paasmaandag route 78 van 78 km richting Holthees. Vertrek om 8:30 uur.

C-groep: A.s. zondag route 7 van 68 km richting Overloon. Vertrek om 8:30 uur.
Paasmaandag route 39 van 70 km richting Ospel. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 130-D van 58 km richting Asten. Vertrek om 8:30 uur.
Paasmaandag route 91-D van 56 km richting Meijel. Vertrek om 8:30 uur.