Weeknieuws 2023-15

Verslag B-Groep; zondag 16 april.
Met in Zaerum nog wat miezer, maar in Horst bij de start droog was de opkomst afgelopen zondagmorgen toppie, met 15 renners aan de start. Nadat de A-groep was vertrokken konden de B-mannen en vrouwen aan route 70 beginnen. De route gaat via Sevenum, Koningslust over binnendoor wegen naar Nunhem. Daar is het keerpunt, en deze morgen betekende dat vanaf daar meestal wind op kop. Daan V was in Neer de pineut met een lekke achterband. Na een lesje bandenplakken door onze fietstechnieker Geert kwam alles uiteindelijk weer goed, en konden we verder. Of nee, Daan miste zijn GPS computer nog op het stuur, dus toch maar even terug gereden om in het gras te zoeken. Gelukkig de gps snel gevonden. Toen konden we echt verder richting de Book-end en via de bike-way ging het naar eindpunt de Beurs. De niveau verschillen zijn zo aan het begin van het seizoen nog best wel groot, dus houdt elkaar een beetje in de gaten, en probeer het voor iedereen plezierig te houden, dan zijn we a.s. zondag weer met zo’n grote groep!!!

Op het B-programma staat dan route 45 over 80 km (Wemb, Kervendonk), vertrek is om 8.30 uur.

Verslag C-Groep; zondag 16 april 2023 Route 52, afstand 75 km.
Je kunt het overal lezen en horen, de lente komt eraan. Zo zag het er niet uit vanmorgen. Bewolkt en grijs niet erg uitnodigend voor een fietstocht dus. Toch maar alle moed verzameld en vertrokken naar Horst. Daar werd het alsmaar drukker want ook vanmorgen startten alle groepen weer om 8.30 uur. Toen de klok sloeg kwam er snel beweging in de verschillende groepen. Een wat kleinere A-groep en een heel grote B-groep. Voor de C-groep bleven toen nog 8 mannen en 2 vrouwen over, een mooi aantal. Oeps dat mag je eigenlijk zo niet meer schrijven. Je hoort nu te schrijven, 10 personen. Het moet niet gekker worden. Net als bij een tikje of schouderklopje, wat vroeger heel gewoon was, tegenwoordig moet je heel voorzichtig zijn en bij alles na denken. Ook Jac J had zich na een kort uitstapje naar de B-groep de vorige week weer bij de C-groep aangesloten. Het is toch fijner om halfweg even van een lekker kopje koffie te genieten, in plaats van een korte bananenpauze. We reden eerst richting Sevenum en van hieruit richting Maasbree over mooie binnenwegen met zelfs een stukje kasseienweg. Niet zoals in Parijs- Roubaix maar gelukkig hier wel goed gelegd en dus hier geen grote gaten in de weg. Maar je voelt dan toch medelijden met diegene die in het noorden van Frankrijk die echte kasseien moeten zien te overleven. Al snel kwam Kessel in zicht waar zoals gebruikelijk nu ook weer de koffiepauze bij Clevers op de planning stond. We hadden inmiddels toch al 37 kilometer op de teller staan.



Het terras was nog leeg en het leek binnen ook nog donker. We waren te vroeg. Ze waren pas om 10 uur open en het was nog maar 9.50. De vraag was of we verder zouden rijden of toch maar even wachten. Een jongeman die aankwam rijden om met zijn dienst te beginnen had onze twijfel gezien en hij nodigde ons uit om toch maar naar binnen te komen. Nadat hij de bestelling opgenomen had duurde het niet lang of we hadden een lekkere kop warme koffie voor ons staan. Je kon duidelijk zien dat iedereen op deze frisse sombere zondagmorgen wel toe was aan een lekker “bakje”.  Na deze pauze voelde het wel even fris en het begon ook nog een beetje te “miezelen”. Gelukkig duurde dat niet al te lang en hielden we het de resterende kilometers droog. We hadden de wind nu tegen en dus moest er flink doorgetrapt worden. Ruim voor het middaguur waren we weer terug in Horst. Lekker gefietst ondanks het mindere weer. Hopelijk is het volgende week dan toch lenteweer. (?). (Verslag Wilma en Giel).

Programma; zondag, 23 april 2023, route 72. Afstand 72 km. Vertrek 8.30 uur.  

Verslag D-Groep; zondag 16 april:

De weersvoorspelling was redelijk positief maar dat viel toch tegen het was donker en een beetje druilerig weer met wat motregen. En op de afgesproken vertrektijd van 9.00 uur stonden we met 5 TWCers aan de start voor route 105-D voor ca. 57 km. Het bijzondere hedenmorgen was dat de E-bike zijn intrede heeft gedaan want Annie en Lei verschenen met zo’n fiets met trapondersteuning aan de start.  Na de slag van de toren vertrokken we richting Meterik met de koude noorden wind op kop en het voordeel van de E-bike liet gelijk het positieve voelen want er werd een goed tempo neergezet. Via De Schaak, Lollebeekweg, Steegse Peelweg, naar Merselo om daarna via Venray naar Oostrum, Geijsteren naar Wanssum te koersen voor de koffie  bij “Van Wanssum Café”. Na de koffie vervolgde wij onze route via Blitterswijckse Molen en het nieuwe fietspad naar het Broekhuizer natuurgebied en omdat de wind ons nu in de rug steunde ging het in een stevig tempo en via Melderslo  naar Horst waar we tegen de klok van 12 uur bij “De Beurs” de finish klok indrukte.

Komende week route 013-D voor ca. 58 km vertrek 9.00 uur. (door Lei K.)

Verslag VUT-2 Groep; zondag 16 april:

Het weer was uitnodigend voor een donderdag VUT rit, wel was de vraag mag het iets minder zijn wat de km betreft. Gekeken naar de geplande route en daar zat een fraaie afkorting in zodat er nog ca. 54 km overbleven. Na wat app verkeer melden zich 6 liefhebbers voor de start om 13.30 bij “De Beurs”. Er was ook een bijzondere fiets bij namelijk Annie uit Sevenum verscheen, met haar ervaring van maandag, met haar E-bike aan de start. We lieten de VUT-1 maar als eerste vertrekken zodat ze ons niet hoefde i te halen. Er stond voor vandaag wel redelijk wat wind  die ons wisselend voor of tegen werkte. Maar bij richting noordwaarts steunde hij ons toch goed in de rug zodat we voor het gevoel een mooi tempo konden neerzetten. Via Hegelsom, Grubbenvorst en Broekhuizen ging het naar Broekhuizenvorst waar we met flinke wegwerkzaamhden geconfronteerd werden, via wat tegelstoepen en kluunwerk werd er een omweg gemaakt om weer op de route te komen. Zo zie maar dat omgevingskennis toch voordelen heeft. Via Swolgen en Gun naar Blitterswijck  maar in het natuurgebied van Megelsum moesten we door de overvloedige regenval van de voorbije weken door een nat stuk wegdek waarbij we attent moesten zijn voor gladheid. Na Blitterswijck naar Wanssum waar we de koffie gepland hadden bij de bakker, maar ook daar was men schijnbaar bezig met verder uitbreiding van de haven door een nieuwe maasarm te graven op de Venrayseweg. Gelukkig konden we via het trottoir naar de bakker. Maar wat een teleurstelling i.v.m. de graafzaamheden was de bakker na 14 uur gesloten. Maar de opletters hadden gezien dat het “Van Wanssum Café”, een paar honderd meter terug, open was, dus daar naar toe. Fiets stallen en naar binnen, waar we uitnodigend werden ontvangen. De koffie werd besteld en de vraag cq. aanbod voor vlaai kon onze Theo S. niet weerstaan want hij wilde extra bijtanken want het laatste stuk beloofde veel tegen wind. Nadat de koffie was afgerekend vertrokken we voor de laatste etappe en die liep over de uitgegraven weg maar Mart V. was bekend mey de omgeving en via de geasfalteerde dijk en langs Dekkers Tweewielers kwamen we snel op de Ericaweg en zaten we weer op route de sterkste deden veel kopwerk zodat we voor 17.00 uur de finishklok konden indrukken.

Komende week Route 158-D 59 Km vertrek 13.30, koffie Kessel-Eik.

 

 

 

Verslag A-Groep; zondag 16 april.

Zonder koffie toch lang onderweg

Deze ochtend staat er een hele meute TWC-ers opgesteld bij de Beurs. Het varieert van Wannabees tot Ceeees en Deeees en uiteraard een aantal Aaas De kledingvoorschriften variëren net zo als het bonte gezelschap, van skihandschoenen, overschoenen en shawls tot de korte broek. Als ik geweten had dat we meer stil zouden staan dan fietsen dan had ik ook de winterhandschoenen aangetrokken. Enfin, zo rond de klok van 8.30 wordt OpaHay wat zenuwachtig en roept dat de Aaas moeten vertrekken. Onze HandigeHans twijfelt nog een tijdje maar sluit uiteindelijk aan bij de Aaas zodat het tiental koers kan zetten richting het veer van Kessel naar de goeie kant van de Maas, de Witte Stein (met z’n o zo heerlijke koffie) en dan via de oosterburen via de brug bij Niet terug naar Horst. De exacte route is zoals gebruikelijk zelf na te kijken via Komoot, Garmin Express of Google Maps en zoek dan op route nummer 145.

We hebben net eindelijk een beetje de kou uit de ledematen, rijdt onze DuctTapePaardenHenk ter hoogte van een of ander kennel lek. Een echt rustgevende omgeving is het niet om de band te wisselen met al dat gejank, gekef en geblaf op de achtergrond. Leuk om te zien dat DuctTapePaardenHenk geassisteerd wordt door HandigeHans, een echt fotomomentje. Het dreamteam heeft meer dan 20 minuten nodig om een band te wisselen. Gelukkig zoeken ze bij RedBull geen monteurs. Onze DuctTapePaardenHenk “frommelt” zijn nieuw binnenbandje dubbel of niet in de buitenband en begint vol enthousiasme de band weer op de velg te leggen. Bij onze MonteurTwan springen de tranen in zijn ogen. Hij kan het niet meer aanzien en neemt alles over. In een mum van tijd zit de band erop, zo doe je dat dus. Ff de lege ballonnen en co2 patronen opruimen en weer gas erop. Tijdens deze eerste van vele noodgedwongen stops begrijp ik dat RevivalJack weer onderdeel uitmaakt van de club van Aaas. Hij heeft zijn TWC-tenue na 10 jaar weer uit de mottenballen moeten halen van moeder de vrouw. Dit met de simpele reden dat zij zijn lovehandels niet meer vast kon pakken.

Ergens ter hoogte van Helden of zo moeten we weer vol in de ankers. TankLeo verliest een deel van zijn 2e paar ogen. Fietsend en speurende naar zijn lenzen gaat hij een eind terug richting Horst. Onbegrijpelijk maar waar hij vindt het onderdeel terug. Nou, je vraagt je dus wel af waarom hij überhaupt die bril op heeft. Bij het veer in Kessel weer noodgedwongen wachten en dus tijd voor een banaantje. Gelukkig staat er een prullenbak in de buurt zodat de Hortensia’s niet voorzien hoeven te worden van extra meststof. We scheuren de Witte Stein voorbij….zonder een koffiestop…. RevivalJack laat zien dat hij het fietsten niet is verleerd. Het vals plat wordt in een vloek en een zucht genomen. Goed en wel in Die Heimat volgt RubbereRobbert het voorbeeld van TankLeo. Hij is onder het fietsen met zijn bril aan het spelen en verliest hem. Dus weer een stop en een signaal voor de ouderen onder ons voor een eerste sanitaire stop. Blijkbaar heeft er een aantal behoefte om na een kilometer of 60 weer te stoppen voor een banaan of reep. Heerlijk zo in de “ozel”, een echte pauzestop lijkt mij toch beter. Kunnen we dan ook gelijk een bakkie pakken. Het laatste stukje gaat wind tegen door de Maasduinen, heerlijk ff stoempen zodat de opgelopen kou eindelijk uit het lichaam kan. Via de brug terug richting de Beurs om daar te genieten van een kopje slootwater en deze rit met wel erg veel stops te evalueren.

De RazendeReporter

A.s. zondag route 97 over 95 km (Hinsbeck), vertrek om 8.30 uur.