Weeknieuws 2023-21

Jeu de Boules 9 juni: 

Beste leden en partners van TWC

Op vrijdag 9 juni gaan we met 35 leden (inclusief een aantal partners) een bezoek brengen aan onze “collega’s” van de Jeu de Boules Club in Horst. We worden verwacht om 18.30 uur en starten met een kopje koffie of thee en stukje vlaai voor de liefhebber. De leden van de Jeu de Boules Club Horst zullen ons de spelregels uitleggen en het spel begeleiden. De entreegelden en de eerste twee consumpties zijn voor rekening van onze club. Met dank aan de Penningmeester! 
De kosten voor één consumptie: € 2,00 (ook stukje vlaai € 2,00).

Denk aan contant geld, het is niet mogelijk per pin te betalen. 

Wij hebben er veel zin in!

Groetjes,

Bestuur TWC Oranje

VUT-groep: De weersverwachtingen waren voor deze donderdag een dikke 9. Hoewel nog wel bewolkt maar met een temperatuur van 19 graden zou het een mooie dag worden. Wel ook nog een stevig briesje en daarom voelde het een beetje fris. We vertrokken om 13:30 uur. Op 2 fietsers na had iedereen toch nog niet gekozen voor een echte zomerse outfit. De VUT-Groep bestond uit 13 TWC,ers. Samen met de 2 E-fietsers reden we allemaal in dezelfde richting. Via Melderslo, door Lottum naar Grubbenvorst waar we het veer namen naar Velden. De 2 E-bikers vervolgden van hieraf hun eigen route.

Het duurde niet lang of we reden de grens over naar onze oosterburen. Over mooie verkeersarme binnenwegen en na een paar kleine klimmetjes bereikten we onze koffiestop bij Landbäckerei “Stinges” in Hinsbeck. We werden zoals altijd “Deutsch freundlich” geholpen en de ”Tasse Kaffee” smaakte heerlijk. We moesten wel een beetje geduld hebben want de koffieautomaat was niet berekend op zoveel kopjes tegelijk. Voor ons vertrek werd alle afval weer netjes verzameld. Alles verdween in het afvalzakje dat Martien P. zoals gebruikelijk weer had meegenomen. Zo hadden we weer alles netjes achtergelaten en zijn we hier ook de volgende keer van harte welkom.  Gelukkig liet de zon zich meer zien toen we weer op de fiets stapten en het voelde aanmerkelijk warmer. De armstukken konden in de achterzak. We hadden nog 32 kilometer voor de boeg. Met de wind lichtjes van opzij was dat goed te doen. De sterkere mannen deden het meeste kopwerk zodat het tempo hoog bleef en de anderen zich achter hen konden verschuilen. We reden snel richting Limburg en het duurde dan ook niet lang voordat we al door het Joamerdal fietsten. Nu wel in tegengestelde richting als gebruikelijk en de wereld ziet er dan heel anders uit. Bij ziekenhuis over de Zuiderbrug naar Blerick langs “Mooder” Maas. We brachten Miek D. en Stan O. nog snel tot bijna thuis in Grubbenvorst. De verleiding was voor ons Zaerumers groot om huiswaarts te fietsen maar we werden overgehaald om de route helemaal af te maken tot in Horst. Om 16:45 uur arriveerden we bij “de Beurs”. Moe maar we hadden genoten van een mooie rit. (Verslag Wilma en Giel)

A.s. donderdag 1 juni. Route 91, afstand 80 km. Vertrek 13:30 uur.

A-groep: 1e pinksterdag 
Met wat pijn en moeite om 20 over 6 opgestaan en het TWC-outfit uit de kast gehaald om deze aan te doen voor onze pinksterrit richting onze oosterburen. De route-commissie had ons deze dag een route aangeboden door het Schwalmtal. Ondanks dat het vroeg was zat ik toch mooi op tijd op mijn alu ros. Bij het passeren van huize Obers zag het er heel stil uit en was de poort ook nog keurig dicht. Het gevolg was dat ik niet in de remmen hoefde te knijpen en lekker kunnen door fiets richting “De Beurs”. Bij “De Beurs” aangekomen was ik de eerste. Het voordeel van vroeg er zijn is dat je geen ruzie hoeft te maken voor een lekker een plekje in de vroege ochtendzon.

Om half 8 zijn we met een mooie aantal A-rijders en een verdwaalde dikke banden strijder richting het stedje van lol en plezeer de grens te passeren. Omdat het weer zo lekker was, was de sfeer in de groep ook goed en ging het ook lekker. De wind was geen storende factor, dus konden we de snelheid er ook lekker inhouden ondanks dat het met momenten wel een mini Amstel Gold race leek zoveel moest er gekeerd en gedraaid worden. De snelheid was op sommige gedeeltes dus ook veilig en verantwoord, echter werden onze Parijs-
Roubaix Frank en DuckTape Henk iets te enthousiast. Hierdoor vergaten ze aan te geven als het asfalt voorzien was van wat gaten en bulten of het fietspad een versmalling bevatte. Hierdoor moest PapaBram even het woordenboek van 18+ woorden aanspreken. Ook werd er gedacht wat Verstappen junior kan met een auto, moeten wij ook kunnen met een ros. Helaas dat is niet mogelijk. Want met 35 km/h door een bocht van bijna 90 graden is niet verantwoord met een heel groepje fanatieke fietser achter je. Dus werden dezelfde Frank en Henk nogmaals terecht gewezen door onze Brammetje. Soms wordt er gemopperd om kleine dingen, maar dit wat een geheel verantwoorde mopper.

Toen de meeste Garmins aan gaven dat we ruim over de helft waren kregen we nog wat hoogte meters voor de kiezen. Voor sommige die de route goed hadden bestudeerd zat er nog wat in de beentjes en werd er gestreden voor de titel “First men at the top of the Hill”.
Op de weg terug richting Hôrs werd er nog even bij de Stambakkerij in Lobberich gestopt voor een lekker stukje kuchen en een lekker drankje in de vorm van Koffie, Cola enz. En nee dit keer geen thee voor de zieke en zwakke.

Aangezien er ook een sociaal moment thuishoort bij de rit van TWC, heb ik nog even lek gereden. Op dit manier konden de beentjes van onze PietZonderMiep even tot rust komen, want deze hadden het wel een beetje zwaar vandaag. Op de laatste KM moest de route nog even helaas voorzien worden van wat hoogte meters, aangezien er de jaarlijkse Aspergemarkt was in Grubbevors. Dus heb ik de km vreters even via een laatste klimmetje veilig door het mooie Grubbevors geloodst. Om te voorkomen dat ik te veel KM maakte ben ik keurig rechts afgeslagen richting mijn thuislocatie en de rest linksaf gestuurd richting Hôrs. De Reservereporter

A-groep: 2e pinksterdag 
Bij de beurs staande bleek een van onze A-racers TvR geloof ik nog niet helemaal wakker, want toen hij aan kwam miste ik iets. Toen ik zei “Niks vergeten” zei hij eerst heel resoluut “Nee”. Echter toen ik naar mijn helm wees en hij ging voelen naar zijn eigen helm kwam die tot de conclusie dat hij toch wat vergeten was. Nog voor ik iets kon zeggen zat hij al op de fiets richting huiswaarts om zijn foutje te herstellen. Omdat het aantal A en B strijders niet genoeg was voor twee mooie groepen werd er het poldermodel even uit de kast gehaald door onze nieuwe voorzitter Peter. Het volgende compromis kwam uit dit overleg. De A-racers leveren in op snelheid en de B strijders nemen afstand van hun geplande route. Dit leverde op deze zonnige zondagochtend een mooie combi van een aantal A
racers en B racers en weer die verdwaalde dikke banden strijder van gisteren.

Om 8 uur stuurde de Garmins ons richting het Brabantse platteland om daar de strijd aan te gaan tegen de wind en deze was niet alleen fris maar ook nog eens best stevig. Mocht je meer details willen weten over deze krachtige wind dan raad ik je aan om even contact op te nemen met onze enige vrouwelijke A strijder genaamd BikeGirl of lees dit stukje verder. Na het wegrijden bij “De Beurs” werd er keurig aangegeven door VoorzitterPeter dat we rechts af moesten, echter onze CaptainJack was nog niet helemaal wakker en ging bijna braaf rechtdoor. Aangezien CaptainJack niet voor niets de titel captain mag dragen beschikt hij over goede stuurmanskunsten en haalde de bocht toch nog zonder dat het hele grote bezwaren opleveren. We konden nu dus beginnen aan de strijd tegen de wind. Na wat wisselingen van de koppositie kwam onze BikeGirl op kop en het leek er wel op of “Jan de Wind” dat zag en vandaag niet zijn galante muts had op gezet, want het waaide stevig. Haar Garmin gaf een hardslag aan van 160 slagen per min. Ik durf te wedden dat er genoeg personen zijn geweest die op dat tijdstip op een extra vrije dag zeker niet zulke hoge hardslag halen. Dus een complimentje voor haar. Ze stond echt haar mannetje, want de kopbeurten die ze deed waren echt geen 10 trappen hoor. Ik was er getuigen van.

Op en na bij de helft van deze tocht werd er even pauze gehouden bij de lokale Trevifontein. Dezelfde persoon die vanmorgen was vergeten zijn helm op te zetten bleek echt niet helemaal wakker te zijn geweest want de energiereep bleek thuis nog op het aanrecht te liggen. Foutje bedankt. Nog voor hij kon vragen of iemand iets extra’s had werd hem vanalles toegereikt. Vanuit een plastikzakje van ene meneer Roet kwamen ook abrikozen naar voren. Tegenwoordig zijn het gelletjes enz., maar in de tijd van Joop Zoetemelk waren dat gewoon dus gedroogde abrikozen. Dus de uitdruk “De tour win je in bed” is denk ik gewoon een marketingstunt van een van de betere beddenfabrikanten. Het is gewoon “De tour win je met gedroogde abrikozen”

Na deze onderbreking voor de bekende bananen en sanitaire stop werd de strijd tegen de wind weer begonnen. Met vereende krachten en moment van geluk en pech voor sommige lukte dat goed. De geluksvogels draaide net voor de bocht op tijd door vanuit de koppositie zodat de persoon achter hem weer een stukje wind in mocht trappen en zelfs ook nog een van de weinige hoogte meters voor de kiezen kreeg. Helaas was de pechvogel onze BikeGirl, maar een echt girl hoor je niet mopperen en gaat gewoon op de pedalen staan en laat zien dat ze haar mannetje kan staan. Nogmaals een complimentje.

Bij “De Beurs” aangekomen werd er nog even na gepraat of dit en datjes en daarna ging ieder zijns wegen om invulling te geven aan deze nog steeds zonnige maar winderige 2 e pinksterdag. De CombiReporter

A.s. zondag route 115 van 96 km. Vertrek om 8:00 uur.

B-groep: A.s. zondag route 112 van 90 km. Vertrek om 8:00 uur

C-groep: 1e pinksterdag
Vanmorgen een strak blauwe lucht een licht briesje maar de meeste van ons hadden vanmorgen toch gekozen voor lange mouwen of armstukken. Het voelde zo vroeg toch nog aan de frisse kant. De weersvooruitzichten beloofden echter later op de morgen rond de 23 graden In Zaerum was het al druk want de “Ropa Run” kwam door “derp”. Een estafetteloop voor het Goede Doel vanuit Rotterdam over 500 kilometer. De Zuid-Route kwam dit jaar door onze gemeente. We kwamen onderweg naar Horst verschillende deelnemers tegen. Meerdere lopers vergezeld zowel voor en achter door een fietser en ook een volgwagen reed mee. Een hele happening, petje af voor alle lopers en vrijwilligers. Er was bij de kerk volop muziek en het hele centrum was versierd met wit, groene vlaggetjes en ballonnen.

Rond 8.30 uur verzamelden zich bij ”de Merthal” 12 TWC, ers op de racefiets en 3 E-bikers. Annie & Hein allebei op een fonkelnieuwe uniseks E-Bike. De C-Groep vertrok dus klokslag 8.30 uur met 12 fietsers, toch weer mooi aantal. Rowen Hèze zingt ”Auto, vleegtuug, dun trein, dun boat en de fiets wat is Hôrs toch groat” Na 9 km stelden we vast dat we nog steeds in de gemeente Horst rondtoerden. Wel mooi overal is het groen en de tuinen liggen er gelikt bij. Er bloeit overal nu zo veel, echt prachtig om te zien. Maar rijden in een peloton houdt wel in dat je goed op moet blijven letten ondanks de pracht om ons heen.

De GPS- route stuurde ons richting Overloon. Na heel wat bochten en smalle landwegen door het weidse landbouwgebied op de grens tussen Limburg en Noord-Brabant belandden we nog voor 10.00 uur op het terras bij IJssalon Clevers in Overloon. Het was nog niet druk maar het duurde niet lang voordat het hele terras vol zat. Het merendeel waren sporters die wel een lekker kopje koffie lustten. Het was bovendien ook heerlijk terrasweer. Helaas moesten we vanmorgen zelf betalen, geen jarige en ook de clubportemonnee bleef dicht. We waren de laatste weken ook wel een beetje verwend. We waren nog niet op helft van onze rit dus we hadden nog meer dan 40 kilometer te fietsen. Na de pauze stond de wind gunstig en met de lichte bries in de rug ging de snelheid flink omhoog. Iedereen kon echter het hogere tempo goed bijhouden. Toch ging het soms wat te hard zodat het waarschuwende fluitje eraan te pas moest komen. Er zijn nu eenmaal sterkere mannen en als die op kop reden ging het te hard. Onze wegkapitein hield een oogje op zijn kilometerteller en waarschuwde op tijd.

Om 11.45 uur ware we weer terug bij “de Beurs”. De gemiddelde snelheid van de rit was prima. Zeker ook door het prachtige weer en de heel mooie route konden we terugzien op een mooie fietsmorgen. De S.U.S.T methode (samen uit samen thuis) had weer prima gewerkt. (Verslag van Wilma en Giel).

Zondag 4 juni. Route 124, afstand 75 km. Vertrek 8.30 uur.

C-groep: 1e pinksterdag
Vandaag een bonusrit 2e Pinksterdag. Een schraal zonnetje en een noord-oosten wind niet fris maar het voelde echt koud. Wanneer wordt het ook s,morgens een beetje aangenamer? In Sevenum bij ons verzamelpunt ”OJC Walhalla” staan enkel 2 E-Bikers. Geen andere racefietsers vanmorgen. Waarschijnlijk andere plannen vandaag en gisteren al gefietst. De C-Groep vertrok, net als gisteren met 12 fietsers, alweer een mooi aantal. De route van vandaag ging naar Heythuysen. Naar het zuiden en dat hielt in dat we tot onze koffieplaats daar de wind in de rug hadden. Er werd met een stevige snelheid gereden maar iedereen kon gemakkelijk volgen. Toen we bij onze gebruikelijke koffieplek aankwamen, bleek deze gesloten. Maar onze wegkapitein Theo Br. wist ook hier nog een andere mooie plek, Boscafé “ de Busjob”. Vooraf informeerde hij toch maar of we welkom waren. De meeste van ons hadden nog nooit van deze locatie gehoord, echter dit café ligt, zoals de naam al zegt, prachtig in de bossen. Een heel mooie plek en zeker voor in de toekomst een aanrader. Mocht je ooit hier komen te paard is dat ook geen probleem. Je kunt dan allebei genieten van een goede verzorging. Het is ook een startpunt van wandelaars en van hieruit vertrekken verschillende mooie wandelroutes.

Wat de koffie kostte weet ik niet want die werd getrakteerd door Mart J. Natuurlijk werd er ook vandaag daarom weer uit volle borst gezongen. Nog vele gezonde jaren Mart en op naar de zeventig. We vertrokken na de pauze voor de tweede helft van onze route. Dit hield echter in dat we nu de wind van voren hadden, dat is nu eenmaal zo als je op de heenweg hebt kunnen profiteren van de wind op de rug. We zouden er toch aan moeten geloven. Wilma had zich voorgenomen om “slim te fietsen” en zorgde ervoor dat ze niet in de volle tegenwind terecht kwam. We waren nog geen 5 kilometer onderweg, toen er plotseling “lek” werd geroepen. Huub F. was de pechvogel. Het wisselen van de band ging niet erg soepel wat inhield dat de stop wat langer duurde. Dat houdt dan automatisch in dat er heel wat “schele wazel” verkocht werd. Het was verder een pittige rit met die wind op kop. Er werd voorin op tijd gewisseld maar toch moest er een paar keer op het vermanende fluitje geblazen worden. Wilma werd door de mannen goed uit de wind gehouden en tegen haar werd gezegd aan welke kant ze het meeste profijt van haar voorganger kon hebben. Tegen 12.15 uur waren we terug in Horst maar geen drankje voor ons bij “de Beurs”. Iedereen ging direct naar huis, moe van de toch wel inspannende tweede helft van de rit van vandaag. Misschien ook omdat het maandag was, kan ook zijn. (Bonusverslag van Wilma en Giel).

D-groep: A.s. zondag route 60-D van 61 km. vertrek om 8:30 uur

Zeven voor Leven 28 mei 2023.

Als eerste Dave gevraagd wanneer mijn nieuwe fiets klaar zou zijn. Donderdag kun je hem ophalen zei hij, maar als je daarmee wil in Berg en Dal wil gaan fietsen zou ik eerst wat km maken met de fiets was het antwoord. Donderdag dus na het werk de fiets opgehaald en meteen donderdag ca. 20 minuten een km of 10 rustig aan gefietst en vrijdag nog ff drie kwartier een km of 25. Ik merkte wel dat ik met deze fiets gemakkelijk sneller kon fietsen zonder extra krachtsinspanning. Dat was dus genoeg voor de zondag.Zaterdag alvast alle voorbereidingen gedaan (kleding, voeding etc.) en de fietsendrager alvast op de auto gezet, want zondag was het vroeg op, want om 7 uur ongeveer gingen we vertrekken naar Berg en Dal naar camping Nederrijkswald. Daar is namelijk de start voor Zeven voor Leven. Dit jaar doe ik alweer voor de derde keer mee, mede omdat mijn zus aan kanker overleden is en dit evenement ervoor bedoeld is om geld op te halen om kanker en eerder te kunnen zien c.q. ontdekken. 7 Mei heb ik al op de route in Berg en Dal nog getraind met 2 bestuursleden van het bestuur van Zeven voor Leven. Echter toen we onderweg naar Berg en Dal waren kwam ik er in Boxmeer achter dat ik mijn Garmin vergeten was, dus volgende afslag nemen en weer terug. Uiteindelijk kwamen we rond 5 over 8 aan op camping Nederrijkswald. De start was uitgesteld tot 8 uur 14. Maar omdat ik al gejaagd was omdat ik te laat aankwam heb ik eerst mijn tas opgehaald waar een koekje inzat, met verder een stempelkaart en wat munten om op het terrein iets te nuttigen. Daarna ben ik teruggelopen naar de auto, me omgekleed (schoenen, trui, bril en helm) en daarna naar de start.Om 1 minuut voor half 9 ben ik gestart. De start was veel beter dan vorig jaar, dit kwam ook omdat er op het grasveld rijmatten gelegd waren, zodat we van het gras geen last hadden. Het grootste stuk heb ik alleen gefietst. In de middag kon ik gelukkig bij wat groepjes aansluiten, dat scheelt natuurlijk altijd wel. Het fietsen ging met de nieuwe fiets eigenlijk te gemakkelijk. Waardoor ik achteraf gezien ’s morgens te snel ging (ongemerkt). Ik had toen de volgende ronde tijden 1e ronde 52 min en 41,9 sec (23,8 km/h), 2de ronde 51 min en 47,9 sec (22,9 km/h), 3de ronde 55 min en 26,5 sec (21,6 km/h) en de 4de ronde 57 min en 57 sec (20,6 km/h). Daarna ff pauze gepakt. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen, want de snelheid was er een beetje uit (misschien ook door de wind die toch best sterk was). Gelukkig vond ik in de middag ook nog een groepje dames, waar ik rustig achteraan kon fietsen en zij maar lekker wind voor mij vangen😊😊😊. Mijn doelstelling was ook om 7 rondjes te fietsen, maar na de 6de ronde was mijn energie eigenlijk op. Ik dacht toen die laatste ga ik sowieso doen, dan maar op karakter. Gelukkig lukte dit. Daarna mijn rondetijden nog ff nagekeken mijn tijden en die waren 5de ronde 1 uur 3 minuten en 22,9 seconden (18,8 km/h), de 6de ronde 1 uur 7 minuten en 9,3 seconden (17,8 km/h) en de laatste 7de ronde op karakter 1 uur 4 minuten en 24,1 seconden (18,5 km/h). Zo kwam ik er dus achter dat de laatste ronde niet mijn langzaamste ronde was en dat alleen maar op karakter. Bij dit evenement waren veel op de racefiets, mountainbike of elektrische fiets aanwezig, maar wat ik ook ontzettend knap was dat er ook verschillende meededen op een handbike. Dit is in mijn ogen nog veel zwaarder dan op de mountainbike, want je moet dan behoorlijk veel kracht in de armen hebben om bijvoorbeeld een klim van 13% op te klimmen. Overigens heb ik een van de dames die voor mij wind vingen ook nog geholpen toen zei de ander twee dames niet meer kon volgen berg op, door op dat moment voor haar wind voor haar te gaan vangen en ze weer terug te brengen bij de andere dames, waarvoor ze mij bedankte. Verder heb ik nog een andere persoon tips gegeven voor het klimmen (tijdens een klim) door voor klein te schakelen en achter groot, wat meteen door hem opgevolgd werd (tip Peperazzi). Ook hij bedankte mij daarvoor. Uiteindelijk is het me gelukt om 7 ronden te voltooien in 7 uur 6 minuten en 33 seconden, gemiddeld 20,6 km/h, afstand 140,22 km en 2197 hoogtemeters. Daarna was ik helemaal op, want ik wilde nog iets bekijken aan de fiets, maar toen ik op wilde staan werd het zwart voor de ogen. Dus maar snel weer wat suikers naar binnen werken. Gelukkig was dat binnen een half uur over. Het bedrag wat we op dat moment opgehaald hadden was € 72.774,- en inmiddels zitten we over de € 74.000,- heen. De memorial ride heb ik helaas niet mee kunnen doen, omdat ik toen net aan mijn laatste ronde begon. Deze begon ook een uur eerder dan afgelopen jaar.

Volgend jaar ga ik zeker weer meedoen, mede omdat het voor een goed doel is.

Geschreven door Heilige Arnoldus