Weeknieuws 2023-23

Verslag Jeu de Boules 9 juni: Afgelopen vrijdag hebben we met liefst 32 leden (waaronder een aantal partners) een gezellige speelavond gehad bij de Jeu de Boules Club in Horst. Na de koffie, thee en voor de liefhebbers een stukje vlaai startten we met het vormen van teams. Jan van JDBH ging rond met de ‘ballenbak’ en zo werd iedereen ingedeeld in een team van twee personen om vervolgens de wedstrijd te spelen tegen een ander tweetal. Bij sommige leden was talent zichtbaar voor het ballen! In andere gevallen verliep de warming-up wat stroef of waren er vooral problemen met de baan of de ballen waardoor de prestaties onder de maat bleven….Rond 20.00 uur een pauze en tijd om even bij te kletsen en drankje te halen. Na 20.15 uur nog een tweede ronde voor de liefhebbers en aansluitend nog een drankje, lekker buiten op deze prachtige zomeravond. Een zeer geslaagde activiteit! Met dank aan alle leden en partners die deze avond tot een gezellige activiteit hebben gemaakt. Ook dank aan de leden van Jeu de Boules Club Horst, die ons deze avond hebben laten proeven wat goed Gastheerschap is! Wat mij betreft volgend jaar weer!

Groetjes,

Jet

VUT-groep: Met 3 fietsers reden we vanuit Sevenum naar Horst. Daar aangekomen bleef het daar niet bij, van alle kanten kwamen verschillende TWC’ers aan fietsen. Uiteindelijk stonden 17 racefietsers klaar voor route 10. Onze routeplanners hadden er geen rekening mee gehouden dat het vandaag bij onze oosterburen een feestdag was en daarom alles gesloten was. Het was Sacramentsdag of te wel ”Fronleichnam”. Vroeger was dat bij ons ook een vrije zondag maar op dat gebied wordt hier ook van alles afgeschaft. Als alternatief werd gekozen voor route 10 en koffie bij ”de Vier Linden” in Vierlingsbeek. Op de app werd dit op het laatste moment nog doorgegeven. We waren met te veel om in een groep te rijden dus werden we opgedeeld in 2 groepen. Verslaggeefster Wilma vertrok in de eerste groep en Giel in de tweede groep.

Ondanks een stevige noord-oosten wind schuin tegen werd er vanaf de start een stevig tempo aangehouden en het duurde dan ook niet lang voordat we het weidse Brabantse Peelgebied bereikten. Over lange rechte wegen met aan beide kanten rijen eikenbomen rolden de kilometers vlot weg. (In Brabant staan veruit de meeste eikenbomen, ruim 4,3 miljoen). In tegenstelling tot de rest van de Peel vindt men hier veel grote akkerbouwbedrijven en ook meer veehouderijen. Uitgestrekte akkers met aardappelen, maïs en ook veel grasland. De boeren zijn ook hier al de strijd aangegaan met de al langer heersende droogte. Gigantische regeninstallaties houden nu het op vele plaatsen nog jonge gewas in leven. Het tempo in de tweede groep bleef hoog en we zagen de eerste groep in de verte voor ons opdoemen. In de eerste groep waren er inmiddels een paar die niet meer mee konden wisselen voorop. De temperatuur was inmiddels ook flink de hoogte in geschoten tot wel 29 graden. Dat was ook maar we deden ons best. In Milheeze hadden we het meest noordwestelijke punt van onze rit bereikt en we sloegen hier rechtsaf richting Limburg en kregen de wind nu vol op kop. Maar voordat we daar aankwamen volgde nog het zeer smalle fietspad langs de 6.5 kilometer lange Peeldijk. Een eng, “eng” fietspad, geen plaats voor twee langs elkaar. Dus hier was het extra goed opletten. Toch zorgde voorrijder Mart V. ervoor dat het tempo toch hoog bleef.

We waren allemaal blij toen we bij de Luitenant-generaal Bestkazerne de Middenpeelweg over konden steken richting Vredepeel. Het duurde lang voordat de pauzeplaats in Vierlingsbeek inzicht kwam maar dik over de helft na 55 kilometers waren er allemaal aan toe om even van de fiets af te stappen. We hadden nu wel een lekker drankje verdiend. Le K. op de E-Bike was er al dus hij kreeg nu gezelschap van zowel de eerste als ook van de tweede groep. De bestelling werd snel genoteerd en de een begon aan zijn banaan terwijl de ander koos voor een energiereep. Martin P. was er vandaag niet en Cécile van G. meldde zich als een waardige vervangster en zorgde nu voor de gebruikelijk afvalzak. Alles werd weer netjes opgeruimd. Groep 2 kreeg nu plotseling haast, rekende snel af en vertrok, Mart V. op het terras achterlatend. Zo hoort het niet, S.U.S.T., dus mensen let op elkaar. Intussen besloot Mart dan maar bij de eerste groep aan te sluiten Toen ook deze groep wilde vertrekken kwam de serveerster naar buiten met de mededeling dat er nog een cola betaald moest worden. Deze werd alsnog door Mien K. afgerekend. Maar er waren slechts 2 cola’s besteld en die waren echt wel afgerekend. Wordt vervolgd.

Restten ons nog de laatste 22 kilometers terug naar Horst. Jan J. en Thei V. schroefden het tempo in groep 1 wel heel erg op en er moest verschillende keren vermanend geroepen worden. Heren, het is de VUT-Groep en houdt daar rekening mee. Moe en voldaan bereikten we om16.45 uur Horst, waar Cécile en Giel al stonden te wachten en samen fietsten we terug naar Sevenum. Als afsluiting trakteerde Giel zich op een overheerlijke ijskoffie en wij allebei een verfrissende cola. Een goede afsluiting van deze eerste echt warme fietsdag. (Verslag van Wilma en Giel).

Komende donderdag 15 juni; route 160, afstand 70 km. Vertrek 13.30 uur.

A-groep: Deze ochtend gaat de wekker op een onmenselijk tijdstip omdat iemand bedacht heeft dat de route 132 richting de Holleweg meer tijd gaat kosten dan normaliter. Laat ik hem voor deze keer eens gelijk geven. Zeker als je drie keer moet stoppen, later hierover meer en koffie en gebak van de club hebt zit je meer naast dan op de fiets. Enfin maar eens flink insmeren vanwege de zonnekracht en kijken waar ik al mijn bidons water laat, twee lijkt mij wat weinig met deze tropische temperaturen. Aangekomen bij de Beurs gaat onze RevivalJack eerst eens zijn uitgebreide ontbijt nuttigen. Hij heeft koffie, een eitje, croissants, broodjes en wat al nog meer bij zich. Als je zoveel meeneemt begrijp ik ook dat je net na de grens aangeeft dat je rug overbelast is en je koers terug naar huis zet. Voor de rest is de opkomst wat mager, in totaal 12 Aaaas staan gereed inclusief onze twee wannaMTBeees. Eentje, Goodiebag Ruud, heeft ongeveer 2,5 kuub water bij zich. Het lijkt wel zo’n tractor met gierwagen. Het mooie is wel dat hij netjes zijn kopbeurten pakt. Dit in tegenstelling tot sommige anderen die het voor elkaar weten te krijgen om niet meer van voren te zitten. Achterin fietst het overigens zwaarder dus als je wilt schuilen moet je dat doen op de plek van OpaHay. Vraag hem maar eens welke positie dat is.

De donderpreek van onze Eskimo was net afgerond komt de Heilige ook nog aanzetten, hij was tot de conclusie gekomen dat ze in Horst ook aan de weg werken en die zijn soms afgesloten. Jammer, normaliter geven Heiligen de preek ook, al duren deze vaak veel langer. Omdat ik blijkbaar een aantal ritten en dus ook toespraken heb moeten missen, zorg ik er wel weer voor dat LommeDave weer werk heeft. Hij is net terug van een weekje lamballen en beschikt weer over voldoende energie.
Als je op kop fietst, vandaag wel erg veel gedaan overigens, maar daar gaat het niet over, heb je een nadeel: je moet de route weten. Ook al heb je die, dan is het nog altijd niet zeker op welk punt exact je rechtsaf buigt. En dat blijkt. De Eskimo en ondergetekende geven, zoals het hoort, tijdig aan dat we rechts gaan, ik steek nota bene ook nog mijn hand uit. Weet dus echt wel het verschil tussen rechts en links. Echter als je ervan overtuigd bent dat je iets later naar rechts moet dan diegene, in mijn geval de Eskimo, dan gaat het niet helemaal goed. Eigenlijk helemaal fout dus……Het positieve aan het verhaal is dat de kwaliteit van mijn velg beter is dan de derailleur van de Eskimo. Met veel kunst- en vliegwerk komen we dan ook tot stilstand. Gelukkig krijgen we het voor elkaar dat de Eskimo zijn tocht kan voortzetten, niet teveel klein schakelen en dan lukt het.Verder heeft onze Helmpie een diepteinvestering gedaan, een nieuwe TWC-helm. Blijkbaar beschikt hij nu over minder liquide middelen en heeft hij de binnenbandjes van PoesRoellie voor weinig overgenomen. Verder van LommeDave een aantal tubes Selusie gekregen. Dat het nog bestaat anno 2023, en plakken maar (wellicht dat hij het geleerd heeft van PietzonderMiep). En dat hebben wij mogen ervaren. De eerste (ja, er volgen er meer helaas) pitstop was er eentje waar onze Max jaloers op zou worden. Dit komt mede door mijn mentale ondersteuning en de technische aanwijzingen van DuctapepaardenHenk. Blijkbaar vond onze Helmpie deze support zo fijn dat welgeteld één kilometer later nogmaals de procedure herhaald wordt.

Na een kilometer of 50 komt dan eindelijk de heilige grond van onze Heilige in beeld. Hij kent de weg van zijn knappe prestatie ZevenvoorLeven dus het nemen van de heuveltjes zou dan ook geen probleem moeten zijn. Na de Duivelsberg, het zit denk ik in de naam, en omhoog naar Tivoli begin ik toch wel te twijfelen of hij geen tweelingbroer heeft. En na de Holleweg helemaal. WannaMTBee-er, OldfashionTrekEdwin, is op zijn stalen Trek met twee versnellingen nog sneller boven. Onze Heilige beschikt dan nog wel over een gloedje nieuwe Ferrarirode carbon fiets. Ja, als je het over Ferrari hebt doen ze het tegenwoordig niet meer zo goed of je moet 24-uur rondjes willen rijden op Le Mans. Nog ff een stukje van de Zevenheuvelenweg en dan is er koffie van de club in Groesbeek.

We strijken neer op een gezellig terras en bestellen van alles veel, de club betaalt immers, en genieten van de drank en spijs. Bij afwezigheid van PappieBram regelt de Eskimo de financiën. Ik geef er toch de voorkeur aan dat dit weer door PappieBram overgenomen gaat worden. Het duurt en het duurt voordat we eindelijk koers kunnen zetten naar de Karterspielerweg en dan windtegen naar Horst. Waarom het zolang duurde is en blijft voor mij een raadsel, ik denk dat ie afgewassen heeft. Vanaf de pauzeplaats lijkt het erop dat er nog maar een man of zes over zijn van de groep, de rest laat zich dan ook niet meer van voren zien. Ja het gebak valt blijkbaar zwaar. Enfin, buiten mijn kamikaze actie heb ik een mooie rit gehad en ik hoop dat ik volgende week weer mee mag. Ik fiets dan wel achterin zodat de rest van het peloton niet meer getest wordt of de derailleur van voldoende kwaliteit is. (door De RazendeReporter)

A.s. zondag route 139 van 96 km richting Waldniel. Vertrek om 8:00 uur.

B-groep: Let op! wijziging in het programma. A.s. zondag route 71 over de meinweg van 118 km, vertrek om 7:30 uur. Pauze na 80 km bij het Veerhuis in Buggenum.

C-groep: Op deze prachtige zondagmorgen bij ons vertrek in Sevenum om 8.00 uur al een zomerse temperatuur van 20 graden, dat beloofde wat voor later vandaag. Route 13 over een afstand van 75 kilometer stond op het programma. Om 8.30 uur startte een Poels-peloton bestaande uit 15 TWC’ers, alweer een heel peloton. Het zou vandaag heel warm worden dus er moest met gefietst worden want niet iedereen kan even goed met extreme hitte omgaan. Wegkapitein Theo Br. sprak ons voor de start nog even toe. Na wat onenigheid in de VUT-Groep afgelopen donderdag werd afgesproken wie te hard op kop fietst mag daarna de hele route niet meer voorop komen fietsen. We willen fietsen en zeker geen gejakker waardoor anderen het plezier in fietsen bij TWC Oranje kwijtraken. Als je harder wilt fietsen mag dat natuurlijk, doe het dan alleen of met een net zo’n sterk maatje, in de groep zal je toch rekening moet houden met je medefietsers.

We klikten vast en reden als een groep, met 15 man dus als we extra goed op zouden letten zou dat moeten lukken op deze zondagmorgen. Weer richting ”de Peel” en dat betekende alweer die lange rechte wegen en zeker zo vroeg op de zondag nog zonder veel verkeer. Er werd met verstand en met een goed tempo gereden. De vooraf aangesproken mannen die de meest moeite hadden het gepaste tempo te rijden, deden geweldig hun best om zich aan de regels te houden. Iedereen kon het tempo goed volgen ondanks dat de temperatuur al flink de hoogte in was gegaan. Ook hoefde achterin niet als een gek bij getrapt te worden in de weinige bochten. (Goed nieuws voor Giel?)

Via binnenwegen en gekronkel ten zuiden van Meijel kwamen we na 43 kilometer aan bij “de Stoep” aan de rotonde aan het kanaal. Het terras zat al behoorlijk vol met andere vroege fietsers. Gelukkig was er nog plaats voor ons en waar we een paar weken geleden nog maar net konden genieten van een mager voorjaarszonnetje wilden we nu graag in de schaduw zitten. Door de supersnelle en bijzonder vriendelijke bediening hadden we zo onze bestelde drankjes. Die waren met dit weer dubbel welkom. Bovendien werden we getraceerd door onze wegkaptein Theo Br. Hij kon ook weer een jaartje bijschrijven. Natuurlijk werd er” Lang zal hij leven” gezongen en iedereen op het terras zong mee. De attente bediening deed ook mee en uit de geluidsboxen klonk nogmaals het verjaardaglied en weer werd er gezongen. Theo was zelfs een beetje aangedaan. Iedereen wenste Theo nog vele mooie jaren in goede gezondheid toe.Na deze mooie stop, drankjes, bananen en energierepen opgepeuzeld, begonnen we aan de terugreis naar Horst. Via Panningen en Maasbree naar Sevenum en na het Most waren we weldra bij de Maasbreeseweg. Toen we aankwamen in het centrum van Sevenum konden de 3 Zaerumers de verleiding niet weerstaan en ze kozen voor het terras bij “de Trapperie”. Om nog wat na te praten en natuurlijk om het verloren vocht aan te vullen. Voor de rest was het nog 4,5 kilometer voordat ze plaats konden nemen in Horst bij “de Beurs”. Advies voor de rest van de dag, houdt het hoofd koel en nog een heel fijne zondag. (Verslag door Wilma en Giel.)

Voor het programma van de VUT-Groep hou ook de app en de shoutbox in de gaten i.v.m. met veranderingen door het weer.

Komende zondag; 18 juni route 85. Afstand 80 km. Vertrek 8.30 uur.

D-groep: Komende zondag, 18 juni route 109-D. Afstand 65km. Vertrek 8.30 uur.