Weeknieuws 2023-27

VUT-groep: Deze donderdagmiddag stond voor de VUT-groep route 39 op het programma, de afstand bedroeg 71 kilometer. De omstandigheden waren prima een fijne temperatuur en niet al te veel wind. Aangekomen in Horst bij “de Merthal” stonden al 4 TWC’ers te wachten maar het duurde niet al te lang of het waren er al 15 ,13 op de racefiets en 2 E-Bikers. De eerste kilometers fietsten we nog samen maar het ging voor de E- fietsers toch wat te snel en zij kozen voor een iets langzamere snelheid. Wij koersten richting “de Peel” en dat betekend lange rechte wegen waar we een stevig tempo aan konden houden. Het fluitje hoorden we niet en ook riep er niemand dat er rustiger gereden moest worden. Het ging prima zo totdat er een breuk was ontstaan in het Poels-peloton. Dit was ook de voornaamste rede dat het nu fout ging. Waar de Garmin linksaf aangaf knalde de voorste groep rechtdoor.

Volgens de Garmin zouden we toch echt links aan moeten houden. Wilma schreeuwde bijna de longen uit haar lijf maar niemand van de heren in de voorste groep reageerde, zij stoomden verkeerd verder. Toen besloot men in de tweede groep om toch maar de juiste route te volgen. Eerst werd er nog even langzaam gereden, in de hoop dat de verkeerd rijders terug zouden aansluiten maar al gauw werd het tempo weer opgevoerd. Het duurde wel een hele poos voordat de eersten van de foutrijders weer aan kwamen sluiten. Er werd nu even gewacht tot ze allemaal weer hadden aangepikt. Ze hadden wel hard moeten werken om weer aan te sluiten, dat was aan hun rode verhitte hoofden te zien. Of was dat omdat ze “not amused” waren over wat er gebeurd was. Je kon links en rechts wat gefoeter horen. Gelukkig duurde het niet al te lang meer voordat we in Helenaveen aan de koffie zaten bij cafetaria “t’ Veen”. We konden allemaal ons zegje doen en wat stoom afblazen. Na een paar slokken van de zoals altijd lekkere koffie kon er zelfs weer gelachen worden. De eindconclusie was, wanneer je voorop fietst je op tijd op je navigatie moet kijken dan is de kans klein dat je fout rijdt. De resterende kilometers waren niet erg spannend meer. Er werd stevig doorgereden en rond 5 uur was Wilma weer terug in Zaerum en de rest van het Poels-peloton misschien 10 min later in Horst. (Verslag Wilma en Giel).

A.s. donderdag 13 juli; route 52. Afstand 75 km. Vertrek, onder voorbehoud 13:30 uur.
Hou de app en shoutbox in de gaten voor veranderingen.

A-groep: Ik vond half 8 vertrekken in Hôrs dit keer best wel vroeg op zondag dus maakte ik gebruik van de escape mogelijkheid om in Grubbevors het peloton te complementeren tot 10 A rijders. De route van vandaag bracht ons via een paar bekende heuveltjes rondje Hinsbeck verder het Duitse land in. De wegen waren hier tenminste een stuk beter dan de vorige week in het Vlaamse land. In het begin werden Tim en ik een paar keer teruggefloten want we waren iets te fanatiek de snelheid op onze Garmin aan het verhogen. Via veel draaien en keren kwam de groep langzaam richting de pauze plaats. Voor we deze bezochten mochten er nog een paar kleine klimmetjes bedwongen worden. Deze waren niet voorzien van een mooi laagje afvalt. Dit was voor enkele van ons geen probleem want zij hadden vorige week de kasseien in Vlaanderen onveilig gemaakt dus een beetje ongelijk heuvelpaadje in Duitsland wilde dan niets zeggen. Omdat de temperatuur langzaam steeds verder om hoog ging werd er in de kop van het peloton besloten het laatste klimmetje voor de pauze te laten voor wat het was en liniaal recta naar de Bio cola en de kuchen gestuurd. Tot onze grote schrik was de bakker gesloten. Eerst dachten we zijn wij zo vroeg en kregen Tim en ik bijna de schuld omdat wij te hard gefietst hadden. Echter het tekort aan personeel was het probleem dat de deuren niet voor ons open stonden. Na even wat breinstormen werd ervoor gekozen dat we maar dan verder ging en mogelijk kijken of er nog wat anders was. Dit laatste was nog geen 200 meter het geval. Daar was een Koffie To Go. Echter werd de koffie gelaten voor wat het was en werd de gekoelde voorraad “Apfelschorle” geplunderd uit het apparaat. Deze ging er bij vele heel gemakkelijk in.Onze Henk net terug van twee weken vakantie op een van de Griekse eilanden had het best lastig. Normaal is hij een van de fanatiekelingen die een heuveltje als eerste wil bedwingen, echter was Henk in geen velden of wegen te bekennen. Pas bij het laatste heuveltje na een woordelijke prikkeling van mij “Henk je laat ze toch niet gaan” stond onze Henk als eerst boven. De pauze was voor hem reden om even tot rust te komen en zijn body van zijn onder-shirt te ontdoen. Na dat we al het vocht aangevuld en bijgevuld hadden zijn we richting Hôrs gereden. Dit ging op een lekker tempo tot dat bij onze Pietmiep zonder miep niet de kracht uit de benen vloeide maar de lucht uit zijn bandjes. De opmerkingen van “hoeveel plakkertjes zien we dadelijk werd direct gemaakt” en deze worden waren nog niet opgewarmd en we kregen het bewijs.3 plakkertjes konden vastgelegd worden op de gevoelige plaat en onze Tim had genoeg worteltjes gegeten want zag ook nog een vierde plakkertje. Met wat hulp was de band weer snel hersteld en werd de rit hervat. Na het oversteken van de rijksweg bij Arcen moet er in de remmen geknepen worden aangezien de spieren van Henk niet meer wilde. Het verschijnsel van kramp kwam opzetten. Het was geloof ik een smoesje want voor de andere zich hadden kunnen omkeren vloog Henk met hoge snelheid voorbij. Op het veer werd Henk nog even gewaarschuwd doe het rustig aan. Gelukkig ging dit goed en konden we zonder echt nog grote problemen het terras van de Beurs bereiken. Het leek wel of ze de verwarming hadden aangezet. Zo warm was het ook in de schaduw.

A.s. zondag route 142 richting Kinrooi in Belgie van 131 km. Pauze na 95 km bij Cafe Dennenoord in Roggel. Vertrek om 7:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route 101 van 90 km. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: Wij betrappen ons erop dat we een gesprek of een verslag vaak beginnen met het weer te bespreken. Zeker op deze zondagmorgen konden we daar moeilijk omheen want het was ‘s morgens bij ons vertrek om 8.00 uur in Sevenum al tropisch warm. In de loop van de morgen zou de temperatuur oplopen tot ver in de 30 graden. Dus dat zou dus zweten worden vanmorgen. In Horst bij “de Merthal” aangekomen werd het alsmaar drukker, zowel de B-Groep als ook de C-Groep vertrokken vanmorgen tegelijk. Alles bij elkaar stonden 30 TWC ‘ers in de startblokken, 14 B-rijders, 13 C-fietsers en ook het vaste E-biketeam van 3 personen. Een heel behoorlijke groep misschien ook wel omdat er een K+K route op het programma stond dat wil ook wel eens meewerken en zorgen voor een grote opkomst. Het waren vanmorgen echter veelal de vaste zondagmorgen trappers.

Voor de C-Groep stond route 27 op de rol over een afstand van 78 kilometer met koffie in Heythuysen bij Café “de Bussjop”. Bijna klokslag 8.30 uur vertrokken we allemaal tegelijk, de B’s iets te vroeg want die hadden er blijkbaar wel heel veel zin in. We waren Horst nog niet uit of ze waren al uit het oog verdwenen. Wij hadden afgesproken om met gepast tempo te fietsen door de extreme hitte. Na wat omweggetjes waren we snel weer terug in mooi Zaerum. Hier waren 2 jongetjes al heel ijverig de tuin aan het sproeien. De tuinslang werd volop onze richting gericht en een paar van ons kregen de volle lading. Niet erg met deze warmte misschien en misschien zagen we er door de hitte al zo oververhit uit volgens die 2. Gelukkig stond er niet veel wind zodat we allemaal beurtelings op kop konden rijden en een behoorlijk goed tempo aan konden aanhouden. Het mannelijk deel van de verslaggeving kon achterin zodoende ook de sfeer in de groep goed in zich opnemen. We zagen verschillende groepen onderweg allemaal met als doel toch voor de middag een ronde te maken want na de middag gold voor Limburg Code Rood, er werd erg slecht weer verwacht na de middag met onweer, windstoten, regen en zelfs hagel. Veel festivals werden afgelast wat natuurlijk niet leuk is maar veiligheid gaat voor alles.Net even na 10.00 uur namen we plaats op het terras bij “de Bussjop”. De snellere B-Groep zat er al en ze hadden al besteld. Ook Cecile v. G. was er, zij had er voor gekozen om alleen naar Heythuysen te komen. We konden kiezen uit 4 soorten echte Limburgse en de bestelling werd snel opgenomen. Nu kwamen wij erachter waarom de heren van de B-Groep er al vanaf de start in Horst vandoor waren gegaan. De serveerster kwam bij ons aan tafel terug dat de luxe vlaaien op waren. Jammer maar de kersen en abrikozen vlaai met een flinke toef slagroom smaakte ook heel goed. Ook Martien P. kreeg tot zijn ongenoegen niet het door hem bestelde stuk rijstevlaai maar moest het doen met een stuk kersenvlaai. Zijn zichtbare teleurstelling zorgde bij zijn fietsmaten voor veel gelach.

Penningmeester Peter K. zorgde vanmorgen voor de financiële afwerking. Het smaakt altijd nog net iets beter als je zelf niet hoeft te betalen. Wij zorgden als C-groep ervoor dat ook de afval van de B-Groep netjes werd verzameld in de door Martien P. zoals altijd meegebrachte zak. Dit is wel zo netjes want overal waar wij als Poels peloton komen willen we toch een nette indruk achterlaten. 

Er resten ons nog ongeveer 32 kilometers. Het was inmiddels voelbaar warmer geworden. Gelukkig gaf de rijwind enigszins verkoeling en ook af en toe water op het hoofd en in de nek hielp wel een beetje. Als we ergens moesten stoppen en daardoor stilstonden was het pas echt te voelen hoe heet het inmiddels geworden was. Onze wegkapitein Theo Br. moest wel nog verschillende keren op het fluitje blazen als de snelheid te hoog werd opgedreven door de mannen op kop. In Kronenberg draaiden de Sevenummers bij de kerk rechtsaf richting thuis terwijl de rest over de Blaktdijk richting Horst reed. Ruim voor het voorspelde noodweer waren we allemaal weer veilig, moe en bezweet thuis. (Verslag Wilma en Giel).

Programma; zondag 16 juli. Route 50, afstand 73 km. Vertrek 8.30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 89-D van 63 km. vertrek om 8:30 uur.