Weeknieuws 2023-28

VUT-groep: Omdat de ergste hitte voorlopig voorbij was, was de start vandaag weer zoals gewoonlijk na de middag om 13:30 uur. Bij “de Merthal” kwamen 11 renners opdagen. Dat waren er wel een paar minder als gewoonlijk. Waarschijnlijk hield de stevige wind sommige mensen af van deze straffe uitdaging. Klokslag half twee klikten we de pedalen vast en met de wind vol op de neus vertrokken we richting Kronenberg. Toen we in Sevenum in de Steeg waren gingen de hemelsluizen even open. Thei V. vond het als enige nodig om even te stoppen en het regenjack aan te doen. Echter duurde deze bui maar even en hielden we het de rest van de rit droog.

Over Eerselsberg koersten we binnendoor naar het Roozendaal waar we de Maasbreeseweg overstaken en spoedig daarna bereikten we de Boekend. Tussen de Boekend en de oversteek van de Napoleonsbaan bij vakantiepark “de Berckt” kregen we nog eerst te maken met een stuk klinkerweg dat enigszins deed denken aan Parijs- Roubaix.  Er was inmiddels iemand die de harde tegenwind in de benen voelde en hij moest alle zeilen bijzetten om bij de groep te blijven. Maar vlak voor de koffiepauze in Kessel werd het hem toch even te veel. Twee “brothers in arms” zorgden ervoor dat hij toch weer bij de groep aan kon sluiten en samen kwamen we aan bij “IJssalon Clevers”. Het prima verzorgde kopje koffie lieten we ons goed smaken. Gelukkig hadden we al ruim de helft van de rit erop zitten en we zouden na deze pauze de wind op de rug krijgen. 

Nadat we in Kessel-Eik weer de Napoleonsbaan over waren gestoken was het windvoordeel al gauw te merken, dit hield ook in dat het tempo omhoog ging. De nog steeds vermoeide benen van de verslaggever speelden hem nog steeds parten en hij moest de rol lossen. Ondanks dat hij aangaf alleen verder te willen werd er op hem gewacht en werd het tempo iets verlaagd. Nadat we linksaf afgeslagen waren bij de Kesselseweg duurde het niet lang voordat we in Helden waren en daarna werd de weg richting Maasbree ingeslagen. De wind nu vol in de rug. Wegkapitein Theo B. moest wel nog even een paar mensen tot de orde roepen die niet wilden luisteren naar zijn waarschuwend fluitje toen de snelheid uit de hand dreigde te lopen. We namen na de rotonde op de Provincialeweg al snel de afslag naar de Sevenumsedijk en via Tongerlo kwamen we weer Sevenum binnen. De verslaggever had aangegeven om via het Most de kortste weg naar huis te rijden en nam dus vroegtijdig afscheid. (Verslag van een erg vermoeide Giel).

A.s. donderdag 20 juli. Route 72, afstand 72 km. Voorlopig vertrek om 13:30 uur.
Hou wel het TWC-nieuws in de gaten.

A-groep: Er stonden vandaag het jaarlijkse bezoek aan onze zuiderburen in Kinrooi op de agenda. Er moest wel aardig wat km voor gemaakt worden. In totaal mochten de A strijders 130 km hiervoor wegtrappen. Aangezien het aardig wat km waren werden we dus om half 8 bij “De Beurs/Merthal” verwacht. Een aantal strijders waren er niet door vakantieverplichtingen of andere medische redenen. We kregen wel bezoek van een junior en wel de zoon van onze wegkapitein Robert. Voor dat hij kon zeggen dat hij de zoon van was, kreeg hij al te horen dat wordt kopwerk doen. Een aantal strijders was ondanks hun zaterdagritje naar Banneux ook keurig van de partij. Onze bikeGirl Marjo was er eentje van.

Om half 8 werd het ritje naar Kinrooi gestart. Op de heenweg moest er wat meer gewerkt worden aangezien de wind langzaam steeds harder ging waaien en we deze met momenten vol op de snufferd hadden. Onze wegkapitein nam keurig zijn verantwoordelijkheid en trapte aardig wat km op kop van het peloton weg. Namens de groep dank Robert. Na z’n 50 km werd er even gestopt langs het kanaal om de banaantjes/reepjes/enz. te verorberen. Ook werd er nog even uitleg gegeven hoe een wattage meter werkte. Onze Piet geloofde niet echt in de werking daarvan. Toen alle koolhydraten/suikers/enz. waren bijgevuld werd er koers gezet richting het Belgische land. Hier werd via een aantal mooie wegen, en voor Belgische begrepen waren het ook echt mooie wegen de landelijke wegen op een verantwoorde manier onveilig gemaakt.

Toen we weer richting het land der lage landen gingen mochten we ook genieten van de wind op de rug. Dit zorgde ervoor dat de gemiddeld snelheid aardig omhoogging wat ertoe leidde dat we lekker snel bij de pauzeplek in Roggel kwamen. Hier werd de uitbater geholpen bij het verlagen van zijn voorraad vlaai. Deze hadden we ook wel verdiend. Na de pauze werd er onder leiding van mij zei de gek letterlijk gas gegeven richting Hôrs. Onze Piet maakt enkele keren het gebaar dat hij mij wel kon schieten want ik bleek de trappers aardig van wat druk voorzien. Toen Piet vroeg hoe fietsen jullie terug zei ik, denk via Toverland. Piet gaf toen aan dan fiets ik rechtdoor richting huis. Zogezegd, maar zo niet gedaan. Piet bleef lekker gezellig bij de groep en bleef toch lekker meer gas geven. Stiekem vond hij het toch wel fijn blijkbaar. Op de laatste KM wilde onze Henk ook nog even een KOM pakken bij Strava en gaf even gas en ging ervandoor.  Aangezien het lekker rustig was en je iemand niet zijn pleziertje moet aannemen mocht hij even gaan. Echter was het lullig want het Strava traject ging links en wij rechts dus hele inspanning voor niets gedaan.

Op z’n 4 km voor Hôrs werd er echt even gekoerst. Sommige dachten even dat ze prof waren. Omdat het heel verantwoord ging greep onze wegkapitein niet in en liet ons even gaan. Weer een complimentje voor hem. Ondanks dat het zwaar was voor onze Marja drukte ze na 130 km haar Garmin toch af. Keurig, complimentje. Bij de Beurs werd nog even nagepraat over de altijd mooie rit.

A.s. zondag route 98 alias “rondje Viersen” van 100 km. Vertrek is om 8:00 uur.

B-groep: A.s. zondag route 139 van 102 km richting Waldniel. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: A.s. zondag route 88-VUT van 71 km.  Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 55-D van 61 km. Vertrek om 8:30 uur.