VUT-groep: Donderdag 3 aug. Route OTH 1999, afstand 75 km. Let op! Vertrek 10:00 uur. Hou de app in de gaten!
A-groep: Voor deze vroege zondag had de route commissie een ritje richting het Brabantse platteland op de planning gezet. Aangezien het een rit van 122 km was mochten we dus weer om half 8 bij “De Beurs” aanwezig zijn.
Met tien leden van de A-groep ging we de strijd aan met de wind, want deze was met momenten best pittig. Gelukkig werd er regelmatig van richting veranderd waardoor en nooit meerdere kilometers aan in stuk wind in getrapt hoefde te worden. Tevens werd er ook door aardig bosrijk gebied gefietst en werd de wind dus ook gebroken door de bomen die dit jaargetijden mooi in het blad staan. We waren allemaal net een beetje warm getrapt toen ineens gestopt werd door TankLeo. Hij bleek een schroefje los te hebben. Je kunt de opmerkingen wel bedenken daarom laat ik ze voor wat het is. Het bleek dat hij een schroefje los had van zijn schoenplaatje. Gelukkig had onze Bram een mini-mecanicien bij zich met de juiste inbussleutel. Het Schroefje werd met TankLeo kracht vastgedraaid en we konden weer verder.
Vandaag was onze BabbelFrank weer niet aanwezig dus mogelijk gaat het er toch op lijken dat hij onze groep gaat verlaten en de B groep gaat versterken. Hansie from Melderslo dacht er moet toch iemand zorgen dat er af en toe gestopt wordt voor een break, dus nam hij de plasketting van onze BabbelFrank over. Voor de personen die de term plasketting niet kennen hier een korte uitleg. Op school mocht niet iedereen te gelijk naar de WC. Dus als de plasketting aan het hakje hing dan mocht je deze pakken en naar de WC gaan. Zodra je dan terugkwam hing je deze weer terug en kon evt. de volgende naar de WC. Dat is dus de plasketting.
In het bosrijke gedeelte en bij het overstekken van een van de wildrooster maakt Hans dus gebruik van deze ketting en werd de natuur even van wat extra vocht voorzien en konden de andere A-strijders even een banaan of andere verantwoorde dopping tot zich nemen.
Nadat de blaas is geledigd werd de rit vervolgt. Op iets over de helt van de rit kwamen we langs de locatie waar we vorig jaar onze pauze hebben genoten, echter had onze Bram keurig via de communicatiekanalen laten weten dat de pauzeplek was verplaatst. Dit had er mee te maken dat we dan 60 % van de rit overwonnen hadden en dus wel een lekker bakkie koffie, thee en ander vocht en appeltaart verdiend hadden. Er werd dan ook door bijna iedereen genoten. Twee rijders kozen ook gewoon voor zoals het hoort Appeltaart met slagroom.Toen we de laatste slokjes en hapjes namen kwam er nog een groepje fietsers het terras bezoeken en bleek dat niet het carbone ros de connectie was maar de paarden de uitdrukking “Ik ken jou van de Paarden” werd niet alleen bij onze paardenman Henk gebruik maar ook bij onze Tim. Toen alle paarden dingen besproken waren werd onze wegkapitein Robert ook nog herkend. Of wat ook door de paarden had laat ik even in het midden, want we waren al klaar voor te gaan toen hij nog even ging kletsen.
Op de weg terugweg hadden we ook nog stukjes getrakteerd op wind in en moest er doorsommige aardig gewerkt worden. Bij onze Heilige Arnoldus begon langzaam de kracht uit de benen te vloeien want hij moet een paar keer lossen. Onder het motte samen uit samen thuis werd bij weer teruggebracht in de buik van het peloton zodat hij niet veel wind hoefde te vangen. Op de weg vanuit Griendtsveen werd er nog even wat gas gegeven om in een lekker tempo terug te komen in Hôrs.
A.s. zondag route 126 van 108 km richting Sonsbeck met pauze bij de welbekende bakker. Vertrek om 8:00 uur.
B-groep: A.s. zondag route 61 van 90 km. Vertrek om 8:00 uur.
C-groep: Het was vanmorgen erg druk bij “de Merthal” in Horst, er stonden al meerdere TWC’ers klaar voor de start. Sommige in half winterse kledij terwijl anderen ervoor gekozen hadden om ondanks de temperatuur van maar amper 17 graden geheel in zomers outfit te verschijnen. Grote afwezige deze morgen was Jan J. Had hij toch nog teveel last van zijn val de vorige week? Het is ook niet niks als je ruim 90 kilo’s Lei K. bovenop je krijgt. Lei K. zelf had trouwens ook veel last gehad van deze onvoorziene landing bovenop Jan. Uiteindelijk vertrok het Poels-Peloton, 16 fietsers sterk, voor route 123 over een afstand van 75 kilometer. De grote vraag was vooraf of we het droog zouden houden.
De groep had gezelschap gekregen van een paar B-rijders die de vroege start van hun groep gemist hadden. Het begin van de rit bestond uit veel keren en draaien. Het duurde daarom even voordat we via Sevenum in Maasbree na de rotonde afsloegen om via het Dubroek in Baarlo terecht te komen. Via allerlei omzwervingen over wegen waar we niet al te vaak komen bereikten we Kessel. Iemand had al zin in koffie en dacht al een stop te maken bij “Ijssalon Clevers”. Maar daarvoor was het nog een beetje te vroeg, we hadden pas een goede 30 kilometer gehad en hadden nog een stuk te fietsen voordat we bij de geplande koffiestop in Beringe waren. Na Kessel-Eik koersten we een klein stuk langs de Napoleonsweg en nadat we deze nog een keer overgestoken waren kwamen we in Neer. Daarna voor de derde keer de grote weg over en in westelijke richting de zo verlangde koffie. We hadden wel nog eerst te maken met 2 automobilisten die niet wisten dat je een gesloten groep die al gedeeltelijk is overgestoken niet mag hinderen. Gelukkig was de wind nu in ons voordeel en de snelheid ging dan ook onmiddellijk omhoog. Maar dat was voor niemand een probleem en zo hoefde wegkapitein Theo Br. geen gebruik te maken van zijn fluitje.Achter langs Helden, met nu toch nog een stuk de wind vol op kop, sloegen we na Ria Joosten Catering rechtsaf en kwamen we in Egchel. Dat wielrenners altijd maar overal voorrang nemen werd hier gelogenstraft toen door onze voorrijders iemand netjes voorrang werd gegeven hoewel wij van rechts kwamen. Het duurde nu niet lang meer voordat we onze koffiepauzeplaats voor deze morgen bereikten. Op het terras bij gemeenschapshuis “de Nabber” smaakte de koffie lekker. Na wat ”schele wazel” over o.a. vrouwelijke beharing, werden de pedalen weer vastgeklikt voor de laatste 25 kilometers.
We hadden nu de wind vol op de rug en met een heel behoorlijk tempo verdwenen de kilometers snel onder de wielen. Na alweer een hoop draaien en keren waren we al gauw bij de Provincialeweg opzij van Maasbree, die we overstaken richting buurtschap Schoorveld. We moesten hier ook nog een hobbelig stukje klinkerweg verwerken en dan is daarna een asfaltweg een welkom vervolg. Na een stuk langs de Kleefsedijk en daarna door de Steeg werd linksaf geslagen naar de Kronenberg. Via het Bedelaarspad lieten we dat snel achter ons en toen we daarna bij het spoor kwamen draaide Lei K. af naar “hometown” America en jullie verslaggever nam de weg naar Sevenum. Het was een heel mooie rit met heel veel draaien en keren, we waren eigenlijk nooit ver van huis en ondanks de slechte weersvoorspelling op Buienradar was het droog gebleven, met zelfs na de pauze volop zon. (Verslag van Giel).
Programma C-Groep voor zondag 6 aug. Route 13, afstand 75 km. Vertrek 8.30 uur.
D-groep: A.s. zondag route 164-D van 70 km. Vertrek om 8:30 uur.