Weeknieuws 2024-01

MTB-groep: De 1e rit van 2024 staat op de rol. De vraag is alleen wat voor rit dit gaat worden. Het regent namelijk nog steeds en de hoogste stand van de Maas wordt vandaag ook in Noord-Limburg verwacht. In hoeverre het fietsen wordt of iets anders, is dus maar afwachten. ElectricHay heeft deze week de route al verkend en doorgegeven dat er hier en daar wel erg veel water staat en een omleiding noodzakelijk is. Gevolg is dat er deze week nog 2x een update van de route is gemaakt. Verder is het dit jaar weer tijd voor onze traditionele nieuwjaarsreceptie met oliebollen. En aangezien het bestuur bedacht heeft dat deze al om 11 uur moet starten zijn er wat stemmen die nog wat af willen korten om op tijd terug te zijn. Aangezien wij een fietsclub zijn, is het echter praktischer om de receptie iets later te starten, zodat wij eerst gewoon ons ritje af kunnen maken. Het aanbod van gratis 2 consumpties van de club bij die oliebollen brengt ook dit jaar weer een heel peleton op de been voor de 1 e rit van het jaar. De meesten kiezen ervoor om met de Bees mee te rijden, of moeten dit noodgedwongen doen omdat ze te laat zijn, of kiezen ervoor om met de Trapperij te fietsen, en waarschijnlijk hebben we deze week ook te maken met NoSpeedHenk. Gevolg van dit alles is dat we met 6 Asses klokslag 9uur vertrekken. We volgen netjes de route door de wijk, en met wat hulp van achteren weet TankLeo ook de juiste route te kiezen. Dit is voor de Bees blijkbaar niet weggelegd, want die hebben al meteen bij de start een afkorting genomen en zien we net voor onze neus van links komen. Vakkundig halen we ze weer in en vervolgens zien we elkaar pas weer bij de Beurs. Het eerste stuk gaat snel door de Kasteelse Bossen ten noorden van Melderslo langs naar de bossen van Swolgen. Daar kruisen we de bekende wegen op een alternatieve manier. Enerzijds is dat leuk, maar anderzijds missen we zo ook de echte natte stukken, en is het goed te doen. Dat wordt echter anders bij het verlaten van het bos richting Valise. De 1 e beek staat zo hoog dat deze veel te breed is om overheen te stappen. Hier kunnen we een paar meter verder wel overheen, zonder echt natte voeten te halen. Vervolgens moeten we nog om een boom, en dan staan we voor de 2 e beek. Door het plaatsen van de fiets over het water en deze te gebruiken als leuning, is het net mogelijk om met droge voeten aan de andere kant te komen. Je vraagt je wel af hoe ElectricHay dit afgelopen week gedaan heeft. Hopelijk blijft het hierbij. Vervolgens wat brede wegen, en dan om het Sohr, want die is echt te nat en dan richting de Maas. Het bos langs de Ooijenseweg is echter anders dan toen de route gemaakt is. We kunnen 1 pad niet vinden, en op het alternatief ligt een boom, dus weer van de fiets af. Langs het bos verder en wanneer mogelijk weer snel terug het bos in. Daar wordt de singletrack steeds smaller en uiteindelijk moeten we toch weer van de fiets om over enkele bomen te stappen. Vervelend, maar altijd beter dan natte voeten halen. Daarna verder naar de Roekenbosch. Daar onder de slagboom klunen, want de beheerder is nog wat traag deze zondagmorgen, dus pas wanneer ik er als laatste onderdoor klim, gaat de slagboom omhoog. Maar goed dat ik er niet overheen geklommen ben. Door de bossen verder rechtsom Blitterswijk. Hier en daar wat modderig, maar in het algemeen goed te doen, behalve af en toe een boompje over de route. Maar zeker leuk dat we veel alternatieven paden hebben, die ook echt leuk zijn. Langs de voetbalvelden richting het fietspad langs de Maas. Hier komen we echter niet zo maar op, want de boer heeft het hek op slot gedaan. Gelukkig kunnen we er relatief makkelijk langs klunen. Wel nog even een stuk appelboom uit mijn achterwiel halen en de rest bijhalen. Dat lukt net voordat we onder de brug naar Well moeten. Daar denkt de Maas iets anders over, want die staat hier toch minstens 1m diep. Dan maar over de weg door naar Wanssum. Bij de rotonde nemen we de Stayerhofweg om weer op de route te komen. Deze ligt echter open voor wegwerkzaamheden, dus dit is een leuk stukje trial rijden. Een goed alternatief voor de gemiste meters. De route pikken we weer op en we gaan verder om de Jumbo. Dan gaat de route door het water. Dat wil zeggen, over de aanlegsteiger van de boten, maar deze ligt grotendeels onder water, dus we nemen maar de gewone brug. Linksaf langs de sportvelden. Hierbij kunnen we mededelen dat de wedstrijd van het 1 e voetbalelftal is afgelast, en als alternatief is er deze morgen een waterpolo training voor de selectie. Wij gaan verder en doen een deel van de crossbaan van Dekkers. Wanneer we het bos uit zijn stoppen we kort voor een Snelle Jelle pauze.

De gemiddelde snelheid is lager dan normaal, maar het had veel erger kunnen zijn. Na een paar minuten gaan we verder en blijkt dat dit een route is van onze Kantonnier. Lekker langs de beek op door de modder ploegen. Maar wanneer je voorganger stil valt, dan wordt het toch een stukje klunen. Daarna terug naar Horst en bekendere stukken. Als eerste het Vosseveenbos. Hier is de gehele single track veranderd in een beekje en aan het eind van het rechte stuk staan we opeens stil. Het beekje is veranderd in een beek. TankLeo denkt dat het wel kan en gaat het proberen, terwijl de rest wacht. Even later horen we hem zeggen dat het wel kan, waarop StoppiEdwin en VerStephaling het er ook op wagen. Ik geef nog aan tegen MechanicTwan en TurboTim dat het devies is om door te blijven trappen. In de volgende scherpe bocht zet TurboTim zijn stuur dwars neer en kan hij mijn advies niet opvolgen. En voetje aan de vloer betekent in dit geval tot de knieën in het water. MechanicTwan kan er net omheen, maar zet zijn fiets aan de hoge kant stil in de bocht. Ik kan er net tussendoor, maar mis dan ook het “echte” pad, zodat we alle 3 natte voeten halen. Wanneer we de singletrack, die verder droog is, verlaten blijkt het grote pad dat niet te zijn. MechanicTwan doet nog een OTBtje en beland in de plas waar zijn voorwiel bleef steken. TankLeo gaat door een plasje dat een veel dieper gat is dan verwacht, met ook natte voeten tot gevolg. VerStephaling denkt even later dat het volgen van het pad het beste alternatief is, maar zijn gele overschoentjes verdwijnen toch regelmatig in de plas, dus ook hij haalt natte voeten. De anderen klunen door het bos en moeten vervolgens door het weiland terug naar de weg. TankLeo gaat als eerste en het water spat op tot boven zijn zadel. “Gaat best, gewoon blijven fietsen.” is zijn advies. Wij gaan nog iets verder en dan is het inderdaad best te doen. Nog maar eens langs de beek, verder naar Tienray, waar we besluiten om niet onder de spoorbrug door te gaan, want hier stond de laatste keer al het water tot het randje. Over de grote weg richting Aardbeienland om de route op te pikken. Wind mee en en group gaat de snelheid omhoog, maar zo ook mijn hartslag. Gaat het vraagt VerStephaling nog, niet dus. Bij controle blijkt er een takje tegen mijn remschijf te zitten, dus het lag gelukkig niet aan mijn benen. Nog een klein stukje over het talud en dan naar de Beurs. Net op tijd voor de toespraak van HammerPete. Ook PappieBram treffen we daar. Hij was te laat, heeft met de Bees meegereden, en heeft geen spatje modder op zijn tenue!? Niet veel later komt WedstRuud ook nog. “Deze week 9 e geworden.” Gaat dus steeds beter met onze Master, hoewel hij met zijn 39 jaar eigenlijk te jong is voor deze klasse.  Onder het genot van koffie en andere consumpties, oliebollen en veel schele wazel sluiten we de 1e rit van het jaar af en openen we het nieuwe kalender jaar. De komende weken lijkt het kouder te worden, maar blijft het wel droog, dus hopelijk wordt het dan ook weer wat beter wat betreft het water.

A.s. zondag route 30B van 59 km richting Duitland (met veer). Vertrek om 9:00 uur.