Weeknieuws 2024-10

Gravel-groep: Vandaag de eerste gravelrit van TWC op het programma. We gaan de 60 kilometer route van Kwistneet datvergingegravelle van TC Everlo in Helden doen. Aangezien we voor 9.30 uur moesten inschrijven had PappieBram bedacht dat vertrekken om 8.45 uur bij de Trapperie in Zerum wel een goed idee was. Dat hij in een modus zit dat vroeg opstaan geen probleem is, wil niet per definitie zeggen dat het voor iedereen geldt. Enfin, vanuit de Mèrthal moeten we dan al 8:30 uur koers zetten richting Zerum, gelukkig is het wel bergaf EN omdat LommeDave ook van de partij is koffie bij de Trapperie. Bij de Mèrthal staan ondertussen 3,5 man van Gedraag Ow en 1,5 rider van TWC klaar om vandaag toch bijna 100 km over de zandpaden rondom Helden te doen. Aangekomen in Zerum helaas geen koffie, een eerste deceptie van deze ochtend. Er gaan er nog meer volgen zeker omdat de conditie rond het vriespunt zit. Met in totaal 8 man waarvan dan de helft op Fullies gaan we over het grootste deel harde weg naar Helden. Ik hopen dat we daar dus koffie zouden krijgen maar helaas. Inschrijven gaat op de old fashion way met pen en papier en het krijgen van een consumptiebon voor NA de rit, pfffff…. Dit gaat niet goedkomen met maar één bakkie op. En het blijkt. LommeDave en TaludRuud zetten zich op kop en staan die, uitgezonderd bij de pauzeplaats, niet meer af. Waar die mannen die benen vandaan hebben is mij een raadsel. Wellicht toch meer koffie gehad dan ondergetekende? TC Everlo heeft een wel hele mooie gravel route uitgezet rondom Helden en contreien. Veel brede gravelpaden en soms een bospad. Bij het zien van de kerktoren van Meijel stijgt mijn hoop op koffie, helaas net voor de kern linksaf weer een gravel pad op. De benen waren al slecht maar nu zakt het moraal ook nog eens tot een dieptepunt. Ik heb zelden zoveel achteraan gefietst (of was het meer zwoegen??). Gelukkig is GoProHammie ook van de partij, en zijn zijn benen na een ritje in Zuid Limburg niet meer wat ze zijn geweest. Hij zorgt er mede voor dat we op een rotonde na een kilometer of 45 (god mag weten waar het was) stoppen bij het walhalla. Koffie en wat voor een bakkie. Ik neem er maar gelijk twee voordat ik de resterende 45 weer zonder koffie moet stellen. De mannen van Gedraag Ow zijn ook niet meer helemaal fris. Dat belooft wat voor het laatste stuk.Ergens in richting de Heldense Bossen worden we een single track opgestuurd en gaat de gashendel weer flink open. Onze PappieBram lijkt wel een oude brombeer te zijn geworden. Single tracks is toch zeker geen gravel? De Fullies lijken er wat minder problemen mee te hebben. De gaten die her en der in de paden zitten, mijden zij niet. Maar met een gravel bike is het toch wat minder prettig om regelmatig bijna van je fiets te stuiteren. Maar ook dit overleven we ternauwernood en we zetten koers naar de kern van Helden. Helaas komt TaludRuud er achter dat we nog maar een kilometer of vijf te gaan hebben. We gaan dus voor het laatste stuk met een noodgang over een zandpad. Letterlijk zandpad, het lijkt meer op de zandberg in de Schaak met dat mulle zand. Omdat ik, om het beetje energie wat in me zat te sparen, helemaal achteraan fiets moet ik me langs deze en gene wurmen om de aansluiting met de kop niet te verliezen. Zelfs met temperaturen rond de 10 graden komen we bezweet maar voldaan aan in het Kerkeböske.Gelukkig is de rest van de groep van mening dat we ook hier koffie met vlaai verdiend hebben. We ploffen binnen neer om toch weer enigszins op krachten te komen. Na de koffie gaan we toch weer met een noodgang terug naar Zerum en Horst. Thuis aangekomen blijkt dat we met een gemiddelde van bijna 27,5 km per uur de bijna 100 kilometer hebben afgelegd. Nou dat was te voelen aan de benen, snel in bad en dan op de bank en uitrusten.

De RazendeReporter

VUT-groep: Ook voor de Vut-Groep stond donderdagmiddag de eerste rit op het programma. Op de “rol” stond onze eerste rit route 91- over een afstand van 56 kilometer. Het voelde nogal fris door de schrale noordoostenwind maar doordat de zon zich af en toe liet zien zag het er iets aangenamer uit. Bij de start afgelopen zondag was het heel wat vriendelijker, minder wind en het was ook warmer. Toen wij vanuit Sevenum in Horst kwamen stonden bij “de Merthal’ al  heel wat fietsmaatjes te wachten en van alle kanten kwamen ze nog aangefietst . Wat wil als de gemiddelde leeftijd van onze clubleden ruim 63 jaar is. Daarom hebben veel TWC’ers tijd om op donderdagmiddag te gaan fietsen. Er zijn natuurlijk ook leden die soms eens moeten oppassen of klussen. Zeker in het voorjaar is het tijd voor allerlei werkzaamheden in de tuin.  Er werden vanwege de grote opkomst zelfs 3 groepen geformeerd. De D-groep bestond uit 3 fietsers. Wat overbleef was een heleboel Vutters dus moest deze groep ook nog verdeeld worden. Zodoende vertrokken 5 snelle heren vooraf en de resterende 13 fietsers vertrokken als laatste. De verdeling viel een beetje scheef uit maar in het begin van het seizoen durven nog niet veel TWC,’ers het aan om zich bij de snellere mannen te voegen. We reden vandaag richting de Peel. Via America koersten we naar Griendtsveen om van hieruit weer terug te fietsen langs het kanaal naar de Middenpeelweg. Al spoedig kwam Helenaveen in zicht en toen op naar de Neerkant. We kregen hier richting Meijel weer het bekende stuk klinkers voor de wielen. De combinatie van dit gehobbel en de sterke tegen wind was voor een van ons er te veel aan zodat er tot bij onze pauzeplaats even rustig gereden moest worden. De koffiestop in Meijel was gepland bij ons gebruikelijke adres hier “Oppe Koffie”. Een heel mooie plek en altijd heel vriendelijke bediening, een plaats waar je graag komt. De snelle jongens en ook de D-groep hadden zich al geïnstalleerd en genoten al van hun kopje koffie. Er was dus een hoop leven in de brouwerij nu de hele groep weer bij elkaar was. Het duurde niet lang of wij konden ook genieten van een heerlijke kopje koffie.De snelle groep maakte toen aanstalten om te gaan maar wij genoten nog even. Toen ook wij vertrokken besloot een van ons om zich bij de D-groep aan te sluiten, immers de weg terug naar Horst ging vol tegen wind in. Het was best fijn om je af en toe achter Lei K. op de E-Bike te verbergen. We hadden nog 24 kilometer te fietsen en werden nog even opgehouden bij werkzaamheden aan de nieuwe brug over de 2 kanalen halverwege tussen Meijel en Beringe. Het viel tegen om het tempo rond de 26 kmh te houden en onze wegkapitein moest dan ook geregeld het waarschuwende fluitje laten horen. Zo kon iedereen toch goed volgen. Samen uit samen thuis, het SUST principe er wordt niemand achtergelaten. Zo kwamen we allemaal moe maar voldaan veilig weer thuis, de wind had het toch wel zwaar gemaakt. Het was een gezellige rit en tot volgende week. (Verslag van Wilma en Giel)

A.s. donderdag  14 maart, route 158. Afstand 59 km en we vertrekken om 13:30 uur.

A-groep: A.s. zondag 17 maart. Route 27, afstand 78 km. Vertrek 9.00 uur.

B-groep: A.s. zondag 17 maart. Route 160 , afstand 70 km. Vertrek 9.00 uur.

C-groep: Ook vanmorgen voelde het door de noordoostenwind weer erg fris aan maar gelukkig was het droog. De weg van Sevenum naar Horst werd ook nu weer een beetje een avontuur, maar tot nu toe kunnen we gewoon over het fietspad rijden. Ook de spoorwegovergang was nog steeds open en dat scheelde toch weer wat kilometers. Om klokslag 9.00 uur vertrokken alle TWC- groepen weer tegelijk. Het waren er vanmorgen wel heel veel samen, in totaal bijna 40 TWC,ers. Het koste dan ook even wat tijd totdat iedereen zijn groep gevonden. De A-Groep moest nog even wachten want een niet zo uitgeslapen Henk S. was zijn helm vergeten(?). Wij konden wel mooi op tijd vertrekken, op weg voor route 101D over een afstand van 64 kilometer. Op de app kregen we van tevoren vermeld dat de route wat aangepast werd door ook hier de werkzaamheden aan het spoor. We reden via America rechtsaf naar de Wouterstraat en de Middenpeelweg over, van hieruit via de Paardekopweg linksaf naar de Timmermansweg richting Ysselsteyn. Ook hier hebben ze voortaan “een rondweg” dus wij vervolgden wij onze rit en sloegen linksaf naar de Ringweg. Na nog wat nu nog rustige peelwegen kwamen we niet zo heel veel later weer op de route. Het leek een heel stuk om maar het was is maar 2 kilometer meer. Na 20 kilometer was de jus op bij de mannelijke helft van het reporter duo (in zo,n geval noem je je eigen naam liever niet) en hij gaf te kennen dat hij alleen verder wilde fietsen. De overgebleven 13 fietsers koersten over heel stille binnenwegen binnendoor naar Overloon. Doordat het binnen bij ons koffieadres “Ijssalon Clevers” erg druk was moesten we buiten op het terras een plaats zoeken. Toen ook nog het zonnetje zich af en toe liet zien warmde het toch snel een beetje op en was het goed vertoeven in de buitenlucht. We zaten nog maar net toen er nog enkele fietsgroepen aan kwamen rijden en geen plaats meer vonden dus wij waren op tijd geweest.We genoten van het bestelde, koffie, cappuccino lekker met een dikke bonbon en ook nog een klein bakje met slagroom. Omdat een chocomel met slagroom gebruikte kracht weer zou bij vullen waren er ook een paar die daar maar voor hadden gekozen. Die kracht zou wel nodig zijn want zoals het er uitzag hadden we de gehele terugweg de wind niet in ons voordeel. Bij het afrekenen werd ons verzocht etenswaren en bananen goed op te ruimen, maar dat doen we altijd. Ook werd gevraagd namens de nieuwe uitbater om in het vervolg meegebrachte etenswaren niet op het terras of binnen op te eten. Zo zie je maar dat niet iedereen dezelfde wetten aanhoudt, misschien niet altijd even slim. Op ons wachtte nog de laatste 30 km met de frisse wind tegen. Het fluitje riep ons af en toe tot de orde als het te hard dreigde te gaan. Zo ging het verder prima zodat we allemaal gezond en wel rond 12.00 uur in Horst terugkwamen. Het was weer een gezellige rit. De ”Einzelgänger” van deze morgen had toch maar besloten om de kortste weg naar Zaerum te kiezen en de optocht in Griendtsveen maar over te slaan. (Verslag Wilma en Giel).

A.s. zondag 17 maart. Route 64, afstand 59 km. Vertrek 9.00 uur.

D-groep: A.s. zondag 17 maart. Route 113-D, afstand 48 km. Vertrek 9.00 uur.