Weeknieuws 2024-13

VUT-groep 1: Vandaag 28 maart stond voor de VUT groep route 130 D op het programma met koffie in Asten. De gehele morgen had het geregend en na de middag zou het droog worden maar wel met windkracht 4 en 5. Dus ik verwachtte niet veel renners. Tot mijn verbazing stonden er toch 11 Vutters en 4 renners van de D groep. Dus een mooie opkomst. Wij vertrokken bij de beurs richting Kronenberg met gelijk de wind volop onze “snuffert”. De wisseling aan kop ging goed zodat je snel kon herstellen. Als het tempo te hoog ging werd er door de wegkapitein even op het fluitje geblazen. In Asten moesten we even van de route af ivm wegwerkzaamheden. In Asten zat Cécile op ons te wachten. Ook de D groep kwam met ons gelijk aan in Asten. Na een lekkere kop koffie konden we de terugweg volgen met gelukkig veel wind in de rug. Ook in Heusden moesten we even van de route af ivm wegwerkzaamheden. Richting Helenaveen moesten wij bergop de A67 oversteken. Martien P. ging voorop maar liet zich niet voorbijfietsen. Goed gedaan Martien. In America aangekomen werd de groep kleiner. Lei K. en de renners uit Sevenum gingen richting huis. Al met al een mooie rit ondanks de flink wind op de heenweg. (verslag door  Huub F.)

VUT-groep 2: Gelukkig was het droog vanmiddag maar er stond wel een stevige zuidwestenwind. Op de heenweg naar Asten zouden we die vol tegen hebben, dus zeker voor mij een hele uitdaging. Om 13.30 uur vertrokken we met 13 VUT-rijders terwijl ook de D-Groep tegelijk met ons vertrok. Zij waren met zijn vieren, mooi gelijk verdeeld in 2 met de racefiets en 2 op de racebike. Via Hegelsom werd koers gezet door Kronenberg en Evertsoord naar Helenaveen. Op Oude Peelstraat moest ik de groep loslaten en ik werd even later ingehaald door Annie B. en Lei K. Zij waren nog maar alleen, Frans H. en Cristel hadden al voor Helenaveen hun eigen weg gekozen, de tegenwind was er teveel aan. Met enige moeite kon ik mijn karretje aan haken. Het “elektrische” duo had veel minder last van de wind en trapte stevig door. Doordat de kopgroep ook duidelijk last had gehad van de af en buiige tegenwind, kregen wij drieën ze vlak na het viaduct over de A67 weer in het oog. Gelukkig konden we enigszins op adem komen op het mooie nieuwe asfalt van de Hutten. Voordat we Asten binnen kwamen waren we één groep. Bij “Jan van Hoek” op de Markt konden we even later allemaal genieten van een lekkere grote kop Brabantse ‘leut” (of van iets anders natuurlijk). Cecile v G. had daar al even op ons zitten wachten. Het was allemaal welkom na die inspanning tot hier.

De heenweg wind op kop houdt wel in op de terugweg de wind mee. Het tempo ging dan ook gelijk omhoog. Ook in Heusden waren ze aan de weg aan het werken, zodoende moesten we even omrijden. Toen we weer op het fietspad langs de Meijelseweg waren ging de snelheid weer fors omhoog, maar onze wegkapitein Jan S. hoefde geen gebruik te maken van het fluitje want iedereen kon goed volgen. Even moesten we stoppen omdat bij Cecile de ketting eraf liep, dit was echter heel snel verholpen. Na Neerkant en voorbij Helenaveen draaide wij, het Sevenumse trio, op de Kerkkuilenweg af richting “Derp” terwijl de rest afsloeg en via de Drie Kooienweg terug naar Horst reed. Even over vieren waren we weer thuis in Sevenum. (Verslag van Giel).

A.s. donderdag, 4 april. Route 113. Afstand 65 km. Vertrek 13:30 uur.

A-groep: Vorige week een alternatief rondje met SingleSpeedHenk gedaan, omdat er verder niemand bij de Beurs was. Dat was echter de verkeerde keuze van de anderen, want alleen met het wachten op de no shows zijn we nog een beetje nat geworden, maar daarna hebben we geen spatje meer gehad. Deze week beginnen de ezels al op zaterdag te appen. Deze keer niet ivm de voorspelde regen, maar om te melden dat ze pas aan het eind van onze eerste afdaling (red: lees Sevenum centrum) instappen. Aangezien de andere groepen blijkbaar ook om 8.30uur vertrekken, is het best druk bij de Beurs. Nadat de rest vertrokken is, blijken er nog 9 Asses over te zijn. Na een korte speech van onze HammerPete (red: Roel beterschap en laat maar horen wat we voor je kunnen betekenen) vertrekken we 8 man en BikeGirl sterk. Onze RouteRalphie heeft weer iets anders uit de oude doos op het menu gezet, maar schittert zelf weer door afwezigheid. Blijkbaar is het voor hem niet uitdagend genoeg, want hij heeft gisteren het hoogste punt van Nederland en België aan elkaar geknoopt. In Sevenum lopen (red: fietsen) we aan tegen de tent van Prilpop op de Donkstraat. Klein blokje om om weer op de route te komen. Onze 2 ezels die in zouden stappen kunnen we echter niet vinden. Ze zouden toch niet achter de tent op ons hebben staan wachten!?

Via Maasbree en Hout Blerick blijven we met veel slinger werk Duitsland in gaan. Leuk is dat we steeds weer op een bekende weg komen en dan toch een andere route nemen, om weer bij het volgende bekende punt te komen. Goed op blijven letten dus, en niet op de automatische piloot gaan rijden. Maar dat gaat, met deze verder intelligente groep fietsers, helemaal goed. Nadat we de heuvelrug links hebben laten liggen en het zuid-oostelijkste punt bereikt hebben, hebben we ook de vermogens wind in weg getrapt. De terugweg gaat over de heuvelrug, dus ook het 2 e deel kan iedereen zich naar hartenlust uitleven; vals plat en minder vals en nog minder plat kunnen de mannen los, en boven weer even netjes op elkaar wachten. Na de radio toren meteen onze stop op het bekende erf, zodat de benen ook lekker vollopen. Nadat ook de energietank is bijgevuld gaan we op voor de relatief makkelijke terugweg. Deze gaat verder over ons bekende wegen. In Herongen ligt de weg een stukje open, dus dat wordt nog een paar meter gravelen. Daarna laten we de laatste heuvels rechts liggen en maken we de grote lus om in Velden te komen. Daar worden we nog even verrast met het laatste alternatieve stukje. Met het veer naar Grubbenvorst, langs het kleine stulpje van BabbelFrank en dan nog even blazen op de Witveldweg. Precies om 12 uur terug bij de Beurs.

A.s. zondag route 65 van 93 km. Vertrek om 8:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route 25 van 75 km. Vertrek om 8:30 uur.

C-groep: Het Poels peloton bestond deze morgen uit 10 TWC,ers en één gastrijder, Sraar uit Grubbenvorst, hij wilde wel eens testen hoe het was om in een groep te fietsen. De harde wind van afgelopen donderdag had gelukkig in kracht flink ingeboet, het was nu prima fietsweer. Vanaf het vertrek werd er een stevig tempo onderhouden en onze wegkapitein Jan S. moest soms al op het fluitje blazen. Er was nog een lange weg te fietsen. Via America, Helenaveen en Zeilberg waren we al snel in Deurne. Hier was het door het vele slingeren en fietspad op en af erg goed opletten, maar alles ging goed. Zonder kleerscheuren bereikten we het prachtig lopende fietspad langs de Stippelberg en daarna langs de Kruisberglaan, richting rotonde op de Middenpeelweg. Al snel waren we in Rips waarna we getrakteerd werden op het nog steeds erg slechte fietspad langs de Oploseweg. Het lijkt wel een fietspad zoals op veel plaatsen in Horst aan de Maas. Gelukkig konden we al vrij snel rechtsaf slaan en over de Peelkanaalweg vervolgden we ons tocht richting Westerbeek. Vandaaruit door het Duivenbos naar Overloon. Na Overloon rechtsaf over de Holthesedijk richting Holthees en Maashees en toen naar Geijsteren. Het werd tijd voor de koffie, daar waren we na ruim 50 kilometer wel aan toe. In het nieuw weer opgebouwde “Trefpunt Geijsteren” konden we even later genieten van de welverdiende koffie. Er stond nu zelfs een heel luxe leren zithoek. Dit was voor een paar van ons een heel mooie kans om even de vermoeide benen te strekken. Na deze koffiepauze waren het nog maar 18 kilometer terug naar Horst. Voor Oostrum kregen we nog te maken met natuurlijk weer een wegomlegging. Het is niet vreemd maar hier zijn ook ze aan de weg aan het werken. We moesten even van de route af maar na het industrieterrein duurde het niet lang voordat we weer op de juiste weg reden. Wel nog even een “foute” afslag van de kopmannen. Niet rechtsaf maar rechtdoor over het fietspad langs de Oirloseweg naar Oirlo en van daaruit over de bekende Lichtenbergweg terug naar thuishaven Horst, waar we om 11.45 uur aankwamen.

(Verslag van Giel met foto’s van Lei K.)

Zondag 7 april, Route 72D. Afstand 72 km. Vertrek om 9:00 uur.

D-groep: A.s. zondag route 64 van 59 km. Vertrek 9:00 uur.