Weeknieuws 2024-14

VUT-groep E-bikers: Volgens het programma staat voor vandaag voor de VUT groep route 113 op de kalender met een afstand van ca 65 km. Voor de VUT-D is er een aangepaste route nl. 113-D voor 48 km. De weersvooruitzichten waren hedenmorgen zeer slecht maar rond de klok van 11 uur stroomde er diverse berichten in de WhatsApp box binnen dat het droog ging worden en de fiets uit schuur gehaald werd. En om 13:30 uur stond er toch een redelijk peloton bij de Merthal. De echte VUT vertrokken op slag van de torenklok en de VUT-D met 5 personen sterk volgde aansluitend.

Met de juiste stevige wind mee volgden wij de eerste groep op zichtafstand. Met een minimale trap ondersteuning werd door de twee E-bikers een stevig tempo neergezet en de 3 volgers, Cristel, Frans en Giel, Konden goed volgen. Het tempo ging tot bijna 30 toen de wind voor 100% meewerkte was het voor ons een ongekend tempo, maar we verwachte wel een zware terugweg. Via Klein Oirlo en Meerlo naar Blitterswijck en via de Koninginnenbrug naar Wellerlooi. Maar vlak voor de kruising met de Rijksweg werden we geconfronteerd met pionnen op de weg en een paar actieve gravers, dus vol in de remmen. We mochten er niet door we moesten maar omfietsen terwijl wij vonden dat er voor ons net genoeg ruimte was, zij gaven in eerste instantie geen krimp maar nadat Giel met een diplomatische opmerking beloofde dat wij het tegen niemand zouden zeggen als wij door mochten, stemde zij toe en konden wij onze route vervolgen en gingen wij via Wellerlooi richting Tuindorp om de toeristische weg op te draaien waar het voordeel van de wind ophield en wij vol aan de bak moesten. Daarbij kwam ook nog dat bij een zijwaartse blik er een donkere massa aan kwam stormen en niet veel later werden we getrakteerd op regen, regenjassen aan voor zover aanwezig, en met wat meer inspanning naar de Wellsche Hut voor de koffie en de gastvrije juffrouw had geen bezwaar dat wij met de iets vochtige kleding plaats namen. Tijdens het droog poetsen van onze brillen bestelde de koffie waar we van genoten maar donder en bliksem deed ons vrezen voor de terugweg en de berichte die we stuurde naar het thuisfront gaf weinig bemoedigende reacties. We namen toch maar een tweede kop koffie om wat tijd te rekken met de hoop dat het weer zich in ons voordeel zou veranderen.

En dat gebeurde zodat wij snel afrekende en de rit vervolgde, het was wel even wennen aan de temperatuur en dus even stevig doortrappen om het wat warmer te krijgen. Maar de grote hoeveelheid regen had de nodige plassen aan de wegkanten gemaakt waar we weer extra alert moesten zijn om geen valpartij te krijgen. In Well namen we de nieuwe rotonde met fietspad en maar direct naar de brug en zowaar het zonnetje brak weer door de wolken en dat deed de stemming verhogen via Blitterswijck, Meerlo, Tienray naar Horst waar we tegen de klok van 16.30 uur weer bijna droog finishten. Het was een rit onder variërende weersomstandigheden waar we hopelijk geen gezondheidsklachten aan over zullen houden, de echte VUT hebben ons in ieder geval niet achterhaald. (door Lei Keursten).

A.s. donderdag een nieuwe route 123-D voor ca 60 km met misschien weer nieuwe ervaringen. Vertrek om 13:30 uur.

VUT-groep: Op donderdag 4 april was route 113 -2023-02 gepland, ‘s-morgens de ene na de andere bui tot 12 uur en dan zou het volgens de weergoden droog blijven en windkracht tussen 4 en 5. Op de app werd al gesuggereerd misschien beter fietsen op vrijdag middag, maar uiteindelijk werd gezamenlijk beslist toch maar vanmiddag te gaan, met een opkomst van totaal 14 fietsers. Een lekkere wind in de rug werd koers gezet richting Cassele met 9 Vut rijders en 5 D rijders (uiteraard ook allemaal Vutters), daar via klein Oeldere richting de Welse brug. Onder langs de maas naar Looi, maar net voor de rijksweg stond een grote kraan op de weg en wij mochten er niet door, even terug via het fietspad en daarna een zand- stol weggetje naar de kern van het dorp. Of het nu op dat stol paadje was gebeurd helaas pech “LEK” bij HK. Met man en macht er snel gewisseld en werden patronen tevoorschijn gehaald om weer snel onze tocht voort te kunnen zetten, echter bij het losdraaien van het patroon was de band weer net zo snel of nog sneller leeg, dan maar nog een nieuwe band erop leggen. Oppompen geblazen, maar wederom was de band leeg na opgepompt te zijn, hoe kan dat, even kijken en probleem was opgelost, dus wie heeft er nog een volle patroon.Misschien toch een cursus volgen “Oppompen fietsbanden” De route kon worden voortgezet en fietsten we Duitsland binnen en begon het langzaam donkerder te worden en de licht blauwe hemel die ons beloofd was, kreeg langzaam een steeds donkerdere aanblik met het logische gevolg “regen” en sommige momenten ook heel veel. Stoppen tijd voor het aantrekken van de regenjasjes, net binnen de bebouwde kom van Kevelaer werd toch even besloten bij een grill restaurant te vragen of zij ook koffie hadden, maar helaas dus toch nadat het iets minder regende toch maar door naar de bakker. Daar werd koffie en diverse rijders ook met kuchen genomen, want raadplegen van de buienradar en buienalarm was het verstandig de pauze iets langer te maken, want dan zou het op de terugweg iets minder hard regenen en zelfs regelmatig de zon schijnen. Besloten werd de kortste route te nemen naar Well, op gegeven moment zagen we 150 meter voor  ons een vrachtauto op de weg door een plas water rijden, waardoor een volle laag op het fietspad terecht kwam. We zouden van het pad geblazen of gespoeld zijn. Al met al een natte en winderige tocht naar Kevelaer maar ook dat heeft wat, de overige VUT-ers hebben we niet gezien maar misschien waren zij verstandiger om eerder huiswaarts te keren. (door Lei Keijsers)

A-groep: Nadat 2 e Paasdag letterlijk in het water is gevallen, vallen dit weekend de mussen van de daken. Spaanse pluim heet dat volgens de meteorologen. Daar moegen we er wat mij betreft meer van hebben. Zelfs voor mij betekent dat korte broek, korte mouwen (heel even met de armstukken) en geen overschoentjes. Wanneer ik bij de Beurs aan kom, dan staat er een zeer gemêleerd gezelschap. Vandaag is ook de Seurentocht, dus er staat erg veel dikke banden, maar toch meer dunne bandjes. En dan vertrekken niet alle groepen om 8.30uur. Wanneer de rook wat is opgetrokken van al dat burning rubber (red: de Beurs is al open, want onze Max is iedereen weer naar huis aan het rijden) dan blijken we met 6 Asses te zijn. Onze SingleSpeedHenk is er na enkele opwarmmeters al achter dat hij teveel textiel aan heeft en doet snel zijn zijn windjack uit. TurboTim heeft in de kast misgegrepen en heeft zijn shirt met lange mouwen aan. Dat wordt extra zweten dus. Ook TankLeo heeft voldoende textiel aan, maar die doet net alsof het zo hoort. En HammerPete heeft zijn extra teensokken over zijn schoenen gedaan. Blijkbaar is de doorbloeding van die gepensioneerden niet meer zo best.

Nadat we 3 bochten hebben gereden,  dan komen we nog GravelFrank tegen. Bijna onherkenbaar met arm en beenstukken. Uiteindelijk zijn we dus met 6 man en 1 vrouw. Vandaag doen we route 65. In Well de Maas over en dan naar het zuiden om in Steyl weer
met het veer aan de goede kant van de Maas te komen en terug naar de Beurs te rijden. Met een ZuidWesten wind gaat het 1 e stuk lekker. Hoewel de kopbeurten niet overdreven lang zijn. Onze TurboTim had al aangegeven dat hij geen lange beurten zou doen. Leek hem niet verstandig na 3 weken niet fietsen. En terug bij de Beurs bleek dat hij dat goed had ingeschat. Vanaf Well nog een stukje naar het Oosten en daarna stijf naar het Zuiden. Daarmee hadden we de wind behoorlijk op de neus, maar we hadden ook vele wegen tussen de Duitse kassen waar we normaal niet komen, met behoorlijk wat gaten en kiezel. Dat betekent dus extra remmen en optrekken, dus ook nog een extra interval training. In de buurt van Broekhuysen de bekende klimmetjes. Aangezien het er niet zoveel zijn
vandaag zetten we voor maar eens extra aan. Maar dan slaat het noodlot toe. In de winter kan GravelFrank overal rijden zonder problemen, maar met zijn race zijn steentjes ed niet optimaal. Het resultaat is een snakebite. De timing is slecht, aangezien we halverwege de beklimming zijn, maar goed omdat we uit de wind, in de zon en halverwege de route staan. Dus maar meteen een plas en bananenpauze. En nadat HammerPete, SingleSpeedHenk en GravelFrank ook gelunched hebben vervolgen we onze weg voor de 2 e helft.
Op de hei in Venlo is het even goed opletten en door Tegelen is het niet anders. Op het veer voor enkelen een welkome extra pauze, waarna de diesels wat moeite hebben met weer opstarten. De wind staat nu grotendeels op de rug, maar bij enkelen is de jus nu toch wel op. Via de Boekend en de Bikeway terug naar de Beurs, waar we netjes met z’n 7-en aankomen. Het terras buiten staat lekker in de zon. Met het kleine briesje is het wat frisjes, maar toch goed te doen. En even later komen de dikke banden ons ook nog vergezellen. (Red: volgende keer die fietsen aub niet meer op het terras van de Beurs plaatsen heren.) Het blijft dus nog best wel even gezellig. (door Robert)

A.s. zondag route 32 van 90 km. Vertrek om 8:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route 70 van 83 km. Vertrek om 8:30 uur.

C-groep: Vanmorgen stond route 72- D op de rol over een afstand van 75 kilometer. Na de eerste mooie zomerdag gisteren was het vanmorgen wat grauwer maar de temperatuur was oke. De meeste van de opgekomen TWC’ers verscheen dan ook in korte broek, maar het was toch nog te fris om zonder mouwstukken te fietsen. Zo vertrokken we vanuit Sevenum naar Horst waar het bij “de Merthal” een stuk rustiger was als de laatste weken. De A-Groep en ook de B-Groep waren vroeger vertrokken. Voor de laatste keer vertrokken zowel de C en ook de D-Groep om 9 uur. De C’s waren vanmorgen met 12, 3 dames en 9 heren en ook onze gastrijder Sraar uit Grubbenvorst was weer van de partij.

We vertrokken richting Grubbenvorst waar het veer namen over ”Mooder Maas”, het veer lag al aan de Grubbenvorster kant te wachten dus geen extra oponthoud. Door de buurtschappen Hasselderheide en Schandelo reden we bij restaurant “Jagersrust” Duitsland binnen. Vlak na de grens sloegen we rechtsaf om over de lange Veerweg met de wind vol op de kop zuidwaarts te fietsen. Naar het dorpje Brüxken ging het licht bergop en werd rechtsaf geslagen naar Herongen. Over het fietspad langs de Louisenburgerstrasse ging het in vlot tempo naar het prachtige bosgebied van de “Heronger Buschberge”. Hier is het glooiende wegdek nogal slecht maar de mooie natuur maakt heel veel goed. Na 43 kilometer bereikten we Bracht en hadden we allemaal zin in “eine lekkere Tasse Kaffee”. Toen we bij ons koffieadres “Bäckerei Lehnen” aankwamen stond daar al een rij klanten tot buiten op de stoep te wachten. We kregen dan ook ruim de tijd om een beetje kwijlend naar al dat lekkers te kijken in de vitrine van dat kleine buurtwinkeltje. Buiten was het terras nog niet opgesteld. Een gedeelte van ons nam plaats buiten op de bank en de rest zocht binnen een plaats in de voormalige huiskamer. Het was eng maar nadat de andere gasten een beetje opgeschoven waren konden we allemaal zitten. De bestelling werd doorgegeven en het duurde niet lang of alles stond voor ons op tafel. Alles, koffie ,cappuccino en ook de warme chocomel werd in een wel heel grote mok (voor een van ons te groot) geserveerd. Thei S. kreeg ook nog een verlate Paasverrassing en omdat hij daar heel blij mee was en ook nog in januari jarig was geweest had hij alles betaald. We moesten stevig doordrinken want het was al 11.00 uur geweest dus het zou voorbij twaalven worden voordat we weer thuis zouden zijn.We hadden nog ruim 30 kilometer te fietsen. Gelukkig was de stevige wind nu hoofdzakelijk in ons voordeel zodat er flink werd doorgetrapt. Over veerkeerstille boerenwegen “vlogen” we richting Nederlandse grens. Vlak voor de grens reden we nog door het asperges gebied bij Stevenseind. ( Niet te snappen dat die Duitsers bij ons asperges komen kopen). Via de Zuiderbrug reden we door Hout-Blerick naar Boekend en van daaruit nog een ommetje over het kassengebied ”Siberië”. De 2 Sevenumse dames besloten om direct over de Maasbreeseweg de kortste weg naar huis te kiezen terwijl de 2 overgebleven plaatsgenoten nog meereden tot aan de Grubbenvorsterweg. De rest van het Poels peloton mocht nog even doortrappen. We waren het er allemaal over eens dat route 72-D zeker een van de mooiste ritten is uit ons programma. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. zondag route 27. Afstand 74 km. En let op we vertrekken om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 13-D van 59 km. Vertrek om 9:00 uur.