Weeknieuws 2024-15

VUT-groep: Donderdag morgen had het nog een beetje gemiezerd maar na de middag zou het volgens Buienradar droog blijven. Dus volgens de weersvooruitzichten prima fietsweer. S, Morgens werd er veel geappt. Waar zou er op de route koffie gedronken worden?  We konden op de plaatsen die in aanmerking kwamen niet terecht s,middags. Optie 1 was in  Kessel-Eik en in Neer gingen alle cafés pas om 19.00 uur open. Na veel overleg kwam onze clubnestor Lei K. met de oplossing. Waarom route 123 niet andersom rijden met dan koffie bij IJssalon “Clevers” in Kessel Snel werd thuis de goede route op de navigatie gezet en op naar Horst. Bij “de Merthal” stond al een heel peloton Poelsrijders te kletsen, 15 Vutters en 4 trouwe D-Vutters. Hugo R. vond de VUT- groep te groot en besloot om alleen te gaan fietsen. (Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind zichzelf een weg baant).

Met 14 startten we uiteindelijk klokslag 13.30 uur en meteen reden we op een of andere manier verkeerd, navigeren is soms wel eens een beetje moeilijk. Het duurde echter niet lang voordat we de goede weg weer vonden. Het was veel bochtenwerk vandaag en ook nog eens de wind vol tegen maar ondanks dat werd er goed doorgetrapt. Na 43 kilometer kwamen we aan bij ons koffieadres in Kessel. De 4 D-Vutters hadden de koffie al gehad en gingen alweer vertrekken. Lei K. begon, duidend op het verkeerd rijden in het begin, meteen dat een cursus navigatielezen voor veel van ons heel nuttig zou zijn. Veel te veel navigatieapparaten en dat het dan nog verkeerd gaat. Misschien heeft Lei ook wel een beetje gelijk. We genoten van onze koffie, cappuccino of van de warme chocolademelk.(Met of zonder slagroom). 
Na de pauze stapten we weer op onze fietsen voor de laatste 30 km. Omdat we in het begin een beetje verkeerd gereden waren, zullen dat wel een paar kilometers minder zijn geworden. Met nu de wind mee was dat meteen te merken aan het tempo de snelheid liep flink op, maar we konden allemaal goed volgen. De erwt in het fluitje bleef daarom vandaag droog. Onze wegkapitein Jan S. had een rustige middag. We kregen nog een korte pauze omdat Cecile v. G. even de batterijen van de schakelgroep moest verwisselen, zodat ze weer goed kon schakelen. We kwamen midden door “ Zaerum Derp”  en wij met zijn drietjes hadden besloten om niet meer mee te rijden naar Horst. De rest, met nog 4 gemakkelijke kilometers licht bergaf, zullen het wel gered hebben zonder onze ondersteuning. (Verslag van Wilma en Giel). 

A.s. donderdag 18 april. Route 52, afstand 75 km. We vertrekken om 13:30 uur.

A-groep: Deze ochtend zit ik toch nog ff te twijfelen of ik überhaupt wel zou gaan. Na een zeer mooie gravelrit van Monschau naar Melick van een kilometer of 135 zou een rustdag eigenlijk verstandiger zijn. Maar we moeten genieten van het mooie weer en vertrekken we dus toch maar naar de Mèrthal. Het zonnetje komt er al een beetje door maar de temperaturen zijn niet meer zo hoog als zaterdag. Dan toch maar de mouwstukken aan. Verder de strategie van TurboTim volgen: boven de 10 graden is korte broek. Via mijn gebruikelijke testronde kom ik aan bij de Mèrthal en staat er een gemêleerd gezelschap van Aaas, Beees en C’s. De ene in korte broek en de andere in een volledige winteroutfit. Het verbaast mij dat onze Eskimo zonder overschoenen en zelfs in korte broek komt aanzetten. Normaliter is hij diegene die erg overdressed is. Overigens komen we op kleding later nog terug. Zelf nog een duivels dilemma moeten oplossen: fiets ik met de Aaas of Beees? Het verschil in kilometers was zeer beperkt en ik had toen nog de hoop dat de snelheid ook wel mee zou vallen. Dus aansluiten bij de Aaaas.

Met een 10-tal Aaas vertrekken we als laatste groep om een route uit de oude doos te rijden, nummer 32 om precies te zijn. We volgen de gebruikelijke route naar Hegelsom maar dan draaien we terug naar het industrieterrein. Ondanks dat menigeen beschikt over dure navigatie wordt deze vandaag maar weinig gebruikt. Een aantal denkt zelfs op de automatische piloot deze route te kunnen rijden. De werkelijkheid is echter anders en we draaien via ’t Ham terug naar Horst. Koffie bij de Beurs zou je denken. Helaas, omdat de route maar 90 km is, worden alle op de route aanwezige pauzeplaatsen om te genieten van een heerlijk bakje pleur voorbij gereden. Na ‘t Ham draaien we dan richting Grubbie om in het zicht van deze wereldstad weer koers terug zetten naar Horst. Voor de oplettende lezer, we zouden geen koffie doen dus de Beurs wordt weer gemeden. Dan maar op volle snelheid via Blitterswijck naar de brug richting Well. Onze op leeftijd zijnde HandigeHans vindt deze “beklimming” al zwaar en denkt dat we wat heuvels krijgen. Nou alleen
Bergen wordt vandaag aangedaan, geen heuvels dus. Na de gravelrit van gisteren is hij een beetje uitgeteld en voelt blijkbaar elk viaduct als een categorie 1 klim. Via de achterkant (het ligt er natuurlijk aan vanuit welk perspectief je dit bekijkt) van de Maasduinen rijden we terug naar de Maas. Met nog een kleine 40 kilometer te gaan stoppen we voor de welbekende bananenpauze, uiteraard bij een bankje voor PaardenHenk. Nou, ik kan je zeggen dit werkt perfect om je spieren te laten afkoelen en het maakt het er niet makkelijker op om daarna weer op te starten. Je zou haast zeggen dat je beter ook tijdens ritten van minder dan 100 km beter binnen kunt gaan zitten om te genieten van een heerlijk bakkie.Tijdens deze stop krijgen we natuurlijk ook de mogelijkheid om eens beter rond te kijken. Om terug te komen op de kleding geeft PappieBram een modeshow en beklimt de catwalk. Vandaag heeft hij in plaats van beenstukken de jarretels van zijn vrouw aangetrokken. Het ziet er zeer charmant uit en leidt onze TankLeo al af. Doordat hij al niet meer helemaal in het heden is valt hij bijna met fiets en al om op het moment dat er een dame op een racefiets passeert. De stabiliteit van tanks laten tegenwoordig te wensen over. Het laatste stuk nemen we nog een extra lusje via Vierlingsbeek om terug te keren naar Horst. Je zou haast denken dat we geen gekke dingen (behalve de jarretels van PappieBram dan) hebben
meegemaakt. Helaas, ook vandaag gravelen we een flink stuk. Wonder boven wonder wordt er niet lek gereden. Ik zou dus zeggen dat we de gravelgroep flink kunnen uitbreiden. Nadat de stofwolken zijn neergedaald zetten we via Op de Meterik koers terug naar Horst. Incidenten en vreemde capriolen waren er vandaag eigenlijk niet en er werd zeer netjes gereden. Een aantal motorrijders was dit ook opgevallen en die dachten laat ons op één meter afstand maar eens  flink toeteren dan gebeurt er met dat 10-tal vandaag in ieder geval nog iets. Nou dat hebben ze geweten omdat ze gelijktijdig met ons bij de Beurs aankwamen. Gelukkig hebben we een zeer goede diplomaat onder de gelederen. We kunnen HammerPete zo naar Israël sturen om daar het conflict in goede banen te leiden. Hij heeft heel netjes aan de motorrijders aangegeven hoe wij het toeteren ervaren. We kunnen dan ook met z’n alle genieten van de wel verdiende koffie (of een half-om) op het terras. (door de RazendeReporter).

A.s. zondag route 119 van 90 km. Vertrek om 8:30 uur.

B-groep: A.s. zondag route OTH 1999 van 75 km. Vertrek om 8:30 uur. Dit is een groen arceerde datum in het programma dus K+K van de club!

C-groep: Je moet hier in ons landje wel een sterk gestel hebben, gisteren nog 24 graden en vandaag zondag zou het maar amper 15 graden worden.  Het voelde dan ook koud aan en de zon was al helemaal verdwenen. Maar het was droog en de wind was ook minder als gisteren. (Wilma had zich toch verkeken op de temperatuurmeter en verscheen in de korte broek.) Bij ons verzamel punt Walhalla in Sevenum stond Giel al te “shinen” met zijn nieuwe Isaac, eindelijk het wachten had lang genoeg geduurd. Een heel mooie bike, maar de garantie dat je harder fietst hebben ze er niet bijgegeven, helaas. Met zijn vieren vertrekken we naar Horst. Daar aangekomen was het nog niet druk maar de rust was van korte duur. Binnen de kortste tijd vulde de parkeerplaats bij “de Merthal” zich met heel veel Poels vrouwen en mannen. Zowel de A als ook de B en ook de C-groep vertrok om 8.30 uur vanmorgen. Toen de kerkklok sloeg had iedereen zijn eigen groep gevonden en ging op weg.Al gauw waren de andere groepen uit het oog verdwenen en reden we onze eigen route verder. We sloegen de weg in naar Sevenum en vandaar uit via Maasbree, Baarlo naar Helden-Dorp. Het werd nu helemaal genieten. Over de prachtige Neerseweg snelden we naar het zuiden. Op meerdere plaatsen waren de asperge stekers al vlot in de weer en we werden af en toe spontaan toegeroepen. Het is nu in deze tijd een genot om rond te kijken, de natuur kleurt fris groen en alles staat in bloei. De vogels hebben het druk en laten zich overal horen. Zo vroeg op de morgen ook nog geen razende auto’s waar we rekening mee moeten houden. Van al dat moois werden we zelf ook een beetje bewonderend stil. Na mooie B-wegen kwamen we na bijna 40 kilometer aan bij onze koffiestop “Boscafé de Busjop” in Heythuysen. Daar waren ze het terras nog startklaar aan het maken voor de dag. Er was flink doorgetrapt en dus lieten we ons het welverdiende bakkie “leut” goed smaken. Thei en Cecile genoten van de gebruikelijke warme chocomel, met dit keer een behoorlijke toef slagroom. Ze hebben die samen gedeeld zoals zich dat ook hoort.Omdat sommigen de vorige keer na het vertrek verkeerd gereden waren en even de groep kwijt waren geweest, werd er nu besloten om samen het fietspad rondom Heythuysen te nemen. Lei K. leidde de groep vakkundige mooi achterom. We hadden nog ruim 36 kilometer voor de boeg, dus voor de 2 chocomel (met de slagroom) drinkers genoeg tijd om die calorieën er weer af te trappen. Gelukkig liet de zon zich nu ook af en toe zien en dan ziet de wereld er direct heel anders uit en het voelde daardoor ook veel aangenamer. Doordat echter de wind wat heviger geworden was moest er soms flink gewerkt maar het merendeel hadden we de wind in ons voordeel. Gelukkig waren er sterke mannen genoeg en als die op de pedalen gingen staan ging het soms te hard en moest wegkapitein Jan S. het corrigerende fluitje laten horen. Door Heibloem, Beringe reden we nog een ommetje over de Grashoek om toen over het fietspad langs de Middenpeelweg en na de Helenaveenseweg de afslag Bedelaarspad naar Kronenberg te kiezen. Hier namen wij 4 Sevenummers afscheid van de rest.  De benen van Wilma waren onderweg van blauw (de kou), rood (de inspanning) nu weer naar de kleur normaal veranderd. We konden voldaan terugzien op alweer een heel mooie rit en gingen op het terras bij “de Trapperie” nog even samen nagenieten in de heerlijk warme zon. (Verslag van Wilma en Giel). 

A.s. zondag route 48. Afstand 75 km. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 124-D van 60 km. Vertrek om 9:00 uur.