C-groep: Om 8.10 uur vertrok ik uit America met wat lichte regen, ze hadden toch voorspelt dat na 7.30 uur er geen neerslag meer zou vallen. In Horst bij de Merthal aangekomen moest ik even goed kijken of wel renners aanwezig waren want die stonden verscholen tegen het gebouw aan, wel geteld nog geen 10. Ondertussen begon het lichter te worden en het zonnetje kwam er langzaam door en het was net alsof er renners thuis klaar stonden te wachten op droog weer. Tenslotte vertrokken er 3 kleine groepen elk op hun geplande route voor die dag. Met zijn zessen vertrokken we richting Meterik waar de eerste borden op de weg stonden maar deze stonden dusdanig dat wij er langs konden en niet hoefden om te fietsen. Via Schadijkerweg, Lollebeekweg, Jaegerhofweg en Steegse Peelweg gingen we richting Ysselsteijn, daarna de Ossendijk tot aan Op de Ries en achter Merselo linksaf naar Overloon. In Overloon ging RG terug naar Venray, dus bleven we met vijf ’en over en bij onze vertrouwde koffieplek Clevis was het nog donker en ging het door richting Stevensbeek, echter bij de rondweg van Overloon iets voorbij Zoo Parc, werd richting Oploo gefietst om uiteindelijk toch in Stevensbeek terecht te komen. In Vierlingsbeek aangekomen vond MK het tijd om koffie te drinken, maar er werd toch besloten nog ca. 7 km door te fietsen en onze pauze te pakken bij Café Trefpunt Geijsteren. Nu kregen we geen mokken koffie maar een lekker kopje koffie met een bonbon, het verschil in prijs was er duidelijk maar ik vond hem ook veel lekkerder. In de tijd dat wij van onze koffie genoten kwamen er diverse groepen fietsers voorbij die misschien niet weten dat Trefpunt weer open is. Toen we verder gingen en buiten kwamen bleek het hoe koud het nog was, of het lag aan de verwarming die binnen misschien is te hoog stond. Wat ze allemaal in Oostrum aan het verbouwen en aan de weg aan het werken, maar hier stonden de volgende borden, dus om fietsen via het fietspad naar de rotonde om daar de route weer op te pakken. De volgende borden op de weg kwamen net voor het Veulen, echter hier was de asfalt gedraaid (als ex-administrateur van een Wegebouw bedrijf “SLECHT” gedraaid) maar we konden er dus gewoon door. In Meterik haakte ik af en fietste terug richting America en de overige vier gingen nog een ommetje via de Schaak, we kunnen zeggen tijdens de rit de zon aanwezig, dus alle mensen uit Sevenum, dit hebben jullie mooi gemist. (door Lei Keijsers).
A.s. zondag route 39 over 75 km (Eghel, Neerkant). Vertrek om 8.30 uur
B-groep: ondanks het regenachtige en koudere weer toch 8 renners aan de start voor de Oranjetochtroute van 75 km uit 1999. Met een lange aanloop via Budget Home Store XXL naar het veer, konden we om klokslag 9 uur zo de net geopende veerpont op rijden. Het zonnetje kwam al soms tevoorschijn, maar de wegen bij onze Oosterburen waren toch her en der nog goed nat. En door het regenachtige weer was er in de vele bochten die deze route telt nogal wat kiezel op de weg terecht gekomen, en dus was het in iedere bocht goed opletten, en voorzichtigheid troef. Met het natte weer is het wachten op een lekke band, en deze keer was Abe de “geluksvogel”. Vele handen maken licht werk, daarom konden we al vrij vlot onze weg vervolgen. Net over de helft in Wetten was de warme bakker al geopend, en aangezien er deze morgen K+K op het programma stond, daar maar naar binnen en netjes gewacht tot we aan de beurt waren……. Iedereen kon zijn favoriete gebak uitzoeken, en met een lekker bakkie koffie was het een geslaagde pauze-stop. Na de pauze kregen we de wind op de staart, en kon het gemiddelde nog wat omhoog krikken, uiteindelijk net 26 per uur toen we om klokslag 12 uur bij de Beurs terug waren.
Komende zondag route 124 over 74 km (Herongen Kaldenkirchen), vertrek 8.30 uur.
A-groep: Deze vroege zondagochtend de wekker gaat en het is heerlijk warm in bed. Ik kijk naar buiten, regen…..Wat gaan we doen? In bed blijven en om 9 uur de Formule 1 kijken of toch maar gaan fietsen? Ik kies tot mijn spijt voor de laatste optie, daarover later meer. De buienradar geeft aan dat het droog zou gaan worden vanaf een uur of 8. Via een ommetje koers ik naar de Mèrthal om daar aangekomen te constateren dat er een hele grote groep TWC-ers al staan te kleumen. Blijken het alleen Beees te zijn. Geen A in heinde of wegen te zien. Gelukkig komen nog PaardenHenk en onze Eskimo aanzetten om route 119 te rijden.Ook nu vertrekken we als laatste “groep” bij de Mèrthal. Net voor de rotonde, bij voormalige houthandel Mol, komen ons nog twee Aaas tegenmoet. Een groot voordeel is dat onze HandigeHans erbij zit omdat we, goed en wel onderweg, voor het eerst lek hebben. In Blerick moet PaardenHenk aan de slag. Onder de bezielende leiding van HandigeHans probeert ie zijn voorband te wisselen. Gelukkig is het niet al te warm zodat we weer lekker afkoelen. MechanicTwan maakt deze ochtend ook geen aanstalten om te helpen. Ook hij baalt dat zijn keuze is gevallen om te gaan fietsen in plaats van de Formule 1 te kijken. Eén verkloot Co2 patroon en een half uur verder kunnen we dan eindelijk door. Tijdens deze pitstop zijn zaken naar boven gekomen die menigeen hele rode oortjes zouden bezorgen. Ik durf er dan ook niet over te schrijven (krijgen we weer brieven, faxen, en telefoontjes van ongeruste lezers).
Op het voormalige kazerneterrein proberen we een alternatieve route wat het oversteken van een weg zou moeten schelen. Ik weet nu ook waar de Garnizoenweg ligt. De gele borden gaven al aan dat deze dicht is, en dan bedoel ik ook echt dicht. Vierkant in de hekken gezet, geen doorkomen aan. Het blijkt dan ook de verkeerde keuze om dit alternatief te proberen, dus terug naar de oorspronkelijke route. Scheelt weer dat we dan deze ook niet hoeven aan te passen op de site. Dan kan onze PappieBram van het bier op Mallorca blijven genieten en hoeft ie niet aan de bak. We pakken de Zuiderbrug om dan via wat klimmetjes de Heimat in te draaien. Een aantal van ons zijn de taal echter nog niet helemaal machtig. Als er staat “Ganze Eier” betekent dit niet dat er keuze is voor halve of hele eieren. Enfin, de ellende van deze ochtend is nog niet afgelopen. Onze Eskimo rijdt ook lek. Gelukkig op een plek uit de wind en in de zon. MechanicTwan neemt de zware klus op zich om het ventieldopje vast te houden. HandigeHans kan eindelijk zijn door hem zelf nooit gebruikte tool showen. Met zijn wondertool ligt de band er binnen no time op. En door…. De wind die we, volgens de geleerden, op de rug zouden hebben zo halverwege de rit komt nu schuin van voren. Heerlijk: koud, nat, lek, vals plat en open veld. Dit resulteert in ouderwets stoempen. Totdat we op 700 meter van het veer weer lek hebben. De Eskimo wederom. Hier staan we nu wel te kleumen omdat er geen zon is. Gelukkig hebben we MechanicTwan onder de gelederen om het ventieldopje weer vast te houden. Blijkbaar koopt de Eskimo zijn onderdelen op dezelfde site als ons PoesRoellie (ik mag geen reclame maken maar begint met een A en eindigt op li).
Gelukkig vaart het veer net voor onze neus weg zodat we ook hier weer lekker vol in de wind mogen wachten. Samen met een club Hells Angels gaan we het veer op. Nog ff op het open water wat kou pakken en dan via een omweg terug naar Horst. Nou, al met al ben ik blij dat ik deze ochtend voor het fietsen heb gekozen. Volgens Strava 3.20 uur beweegtijd en in totaal 4.26 uur onderweg en dat zelfs zonder koffie- of bananen pauze. Dus zet ik direct koers naar huis om met een dampende kop koffie het bad in te duiken en F1 te kijken. Door de RazendeReporter.
Komende weekend een dubbel programma: voor de liefhebbers is er op Koningsdag-zaterdag de Ronde om Venray, oftewel route 105 over 80 km, vertrek om 8.30 uur. Terwijl er op zondag route 102 over 95 km met 324 hoogtemeters (Labbeck, Kapellen) op het programma staat, vertrek om 8.30 uur
D-groep: geen verslag van de D-groep deze keer. Maar a.s. weekend staat er een dubbel programma: Konings-zaterdag staat route 159-D over 60 km op het programma, en zondag route 161-D over 55 km, beide dagen vertrek om 9.00 uur.
VUT-Groep: Route 52, afstand 73 km. Op deze donderdagmiddag bijna winters gekleed naar Horst vetrokken. April doet zijn naam eer aan, na maart roert zijn staart, doet deze volgende maand wat hij wil. Heel veel regen en ook een stevige wind. Op het programma stond route 52 over een afstand van 73 kilometer en koffie was gepland na de rit bij onze hoofdsponsor Poels Meubelen. Giel en ook Mien hadden daar wat centjes besteed voor nieuwe meubels. Door een beetje diplomatie en omdat hij elke week in Poels tenue reed werd al gauw een afspraak gemaakt met een erg vriendelijke medewerkster om na een rit een keertje een kopje koffie te komen drinken. Ze beloofde er ook nog een stukje cake bij. Na wat over en weer geappt te hebben had hij afgesproken om tussen 16.00 en 16.30 uur terug te zijn in Horst. Er moest echter nog eerst 73 kilometer gefietst worden en dat hield in dat de tijd voor de rit vrij kort was. Er werd dan ook afgesproken om op het eind de rit 6 kilometer in te korten zodat we op tijd terug zouden zijn. We vertrokken met 15 VUT-fietsers en ook 2 E- bikers gingen tegelijk met ons op weg. Het duurde niet lang voordat deze 2 ons moesten loslaten want door de tijdsdruk ging het tempo vanaf het begin flink omhoog. Het was fris maar gelukkig weinig wind. Na de vele bochten moest er zeker achterin de groep stevig bij getrapt worden, dus daar een goede intervaltraining. Wegkapitein Jan S. moest dan ook af en toe op het fluitje blazen zodat de snelheid weer geminderd werd. We waren net de Boekend voorbij, na net 18 kilometer, toen Lei K. (uit America) voelde dat de achterband lucht had verloren en er even wat lucht bijgepompt moest worden. De band werd snel opgepompt, Thei S. had een handige kleine compressor en zo was de band weer op spanning en konden we verder. Maar al snel was de band weer slap en Lei besloot toch maar een nieuwe binnenband te gebruiken. Dit ging natuurlijk wel even langer duren zodat de rest deze gedwongen pauze gebruikte om de verbruikte energie even snel bij te vullen. We waren net voorbij Baarlo en binnendoor op weg naar Kessel toen ook het noodlot toesloeg bij Mien K. ook zij had lek. We stonden wel bij een mooie plek bij Kaasboerderij Mertens. Jac J. en Wilma H. gebruikten de pauze om even in de kaaswinkel binnen te kijken, een mooi bedrijf met heel veel kazen die lagen te rijpen. Toch wel sterk vandaag, de 2 fietsers met de naam Keijsers of te wel de” Keijsers clan” hadden allebei pech gehad. (wel de ene Keijsers met een S en de andere met een Z). Door al deze malheur waren we intussen wel genoodzaakt om de kortste weg terug naar huis te kiezen. We reden dus eerst terug naar Baarlo en toen door het kassengebied langs ”Camping in ‘t Niet” door het Dubroek naar Maasbree. Toen we Sevenum voorbij waren duurde het niet lang meer totdat we netjes op tijd om 16.15 aankwamen bij Poels Meubelen. Ook de 2 E-bikers kwamen ongeveer tegelijktijdig daar aan. Een vriendelijke mevrouw kwam al naar buiten en filmde het hele gezelschap bij binnenkomst. De cake stond al klaar en we kregen wat we wilden. Alles is hier bij Poels goed verzorgt het is ook wel een zeer mooie zaak waar je je euro’s wel kwijt kunt. Giel had gevraagd of Frans Poels zelf ook niet aanwezig kon zijn, maar hij was door drukte verhinderd. Zijn goed gebekte vervanger was Peter van Dijk, een bij Giel bekende oud Sligro collega. Het was heel gezellig en nadat we alles weer netjes opgeruimd en de stoelen weer recht gezet hadden vertrokken we allemaal huiswaarts. Bij ons vertrek werd weer alles op film gezet. Rittotaal geen 73 maar slechts 55 kilometer, maar toch een gezellige middag. (Verslag van Wilma en Giel).
A.s. donderdag 25 april. Route 115–D, afstand 70 km. Vertrek 13.30 uur.