Weeknieuws 2024-21

Zomer BBQ

Beste leden, graag willen we jou en je partner uitnodigen voor een zomerse BBQ.
Wanneer: vrijdag 30 augustus 2024
Waar: Americaanseweg 104 in Meterik (bij Tim)
Hoe laat: 18:00 uur

Kosten: de eigen bijdrage is € 15,00 per persoon, de club sponsort per deelnemer € 10,00.
Als er dieetwensen zijn, geef dat even door, dan kunnen wij daar rekening mee houden.
Graag de eigen bijdrage voor 15 augustus betalen op rekening van TWC-Oranje:
NL63 RABO 0123694388.
Geef je op vóór 1 juli 2024 door een mailtje te sturen naar henrietteaerts00@gmail.com.

Met sportieve groet,

Bestuur T.W.C. Oranje Horst
Peter, Peter, Thei, Tim,Twan, Bram en Jet

Vut 2-daagse

Zoals op de jaarvergadering besproken gaan we, bij voldoende deelname, de VUT 2-daagse weer organiseren. De datum wordt donderdag 15 en vrijdag 16 augustus a.s. De tocht voert naar Raalte en zal rond de 300 kilometer bedragen heen en terug. We gaan naar een hotel in Raalte. De kosten zullen ongeveer op 175 euro per persoon uitkomen. Hiervoor wordt geregeld 2 maal een lunch, diner op donderdagavond, een overnachting met ontbijt, en eenmaal een afsluitend pasta-diner. Ook zal er een volgwagen met chauffeur aanwezig zijn. Mocht je hiervoor interesse hebben dan vragen wij je per omgaande te reageren zodat wij het hotel kunnen bespreken. Aanmelden vóór 3 juni a.s. omdat we een optie op kamers hebben genomen. Aanmelden bij de volgende personen:
Jet Aerts henrietteaerts00@gmail.com
Thei Siebers thhsiebers@onsbrabantnet.nl

VUT-groep: Vooraf het volgende. Er zijn zeer terecht enkele opmerkingen gekomen op het handelen van ons na het gebeuren rond Lei K. uit A. bij de rit van 2e Pinksterdag. Na een vroeger voorval is de afspraak binnen TWC Oranje gemaakt dat in zo’n geval er altijd een of twee mensen zouden wachten en dus niemand mocht alleen achter gelaten worden. Ook als, zoals in dit geval, al geregeld was dat de zoon al onderweg was om Lei op te halen. Maar als zo vaak komt het berouw na de zonde. Het was vanmiddag prima fietsweer en het was daarom erg druk bij het vertrek in Horst. De VUT-Groep werd dan ook opgesplitst in 2 groepen. Een “snelle” groep van 8 fietsers en wij bleven over met zijn negenen.

Nadat we vertrokken leek het wel of we door een wesp gestoken waren of was dat omdat we de “snelle jongens” niet uit het oog wilden verliezen. Dat lukte ondanks het vele draaien en keren op onze route richting de Peel. Via Helenaveen door de Belgenhoek en de Kwakvorst naar Meijel. Voordat we daar waren werd de weg nog geblokkeerd door een grote stinkende vrachtauto die juist toen enkele dode varkens aan het opladen was. Met een beetje “geschravel” konden we er toch langs al werden we alsnog getrakteerd op de vieze stank. We moesten ook nog even langzamer rijden want Frans C. had van de gelegenheid gebruik gemaakt om een kleine sanitaire stop in te lassen. Zodoende waren we wel inmiddels de eerste groep uit het oog verloren.Het tempo bleef hoog ondanks dat we tegenwind hadden en af en toe moest er dan ook even wat snelheid terug genomen worden.

De koffie stond gepland in Liessel bij de Chinees. Daar zaten al de E-bikers en ook groep 1. Ze zaten er volgens henzelf al een hele tijd maar aan hun bezwete gezichten te zien was dat echt niet waar. Door de Chinese uitbater werd de bestelling snel opgenomen en even later konden we genieten we van onze drankjes. We hadden nog ruim 30 kilometer te fietsen en met de wind nu in de rug werd er een tandje bijgeschakeld zodat de Garmin regelmatig boven de 30 km/u aangaf. Door het weidse en nog steeds erg natte peelgebied, koersten we de Middenpeelweg over naar America. Er moest echter nog een ommetje gemaakt worden via de Lorbaan. We waren nog maar net daar de afslag naar Meterik voorbij toen alweer Cecile (we hoeven na zoveel keer de achternaam niet meer te vernoemen) moest melden dat ze achter alweer een leegloper had. We besloten met zijn drieën om de kortste weg naar huis te kiezen. We waren bijna thuis toen ook nog haar voorband leegliep. Heel voorzichtig fietsende kon ze toch nog “derp” bereiken. Hoeveel pech kun je hebben, met de kapotte voorband erbij al de 5e keer dit seizoen (!!!!). Thei hoeft zich niet te vervelen dat wordt alweer banden plakken of misschien beter om deze buitenbanden te vervangen. Hopelijk heeft hij dat klusje geklaard voor de kermis. Ondanks alle malheur toch nog een heel mooie donderdagmiddag rit. En misschien zien we elkaar op de altijd gezellige Zaerumse kermis. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. donderdag 30 mei,  Route 90, afstand 80 km en we vertrekken om 13:30 uur.

A-groep: Een prima zondag voor een TWC racetocht. De ergste regenbuien blijven volgens de radar mooi uit de buurt van onze route. Een kleine kans dat onderweg een emmertje over ons wordt uitgeschud. Ondanks de vele feestelijkheden “the night before” staan er om 8.00 uur toch 9 A-rijders aan de start voor weer een Brabo tocht (Brabantse boerderijen tocht). Los van het hoge stalgehalte van deze streek is deze route nr. 8 (uit de oude doos) prima. Rustige wegen, goed asfalt en flinke lange doorfietsstukken. Het resultaat bij de afsluiting van de tocht is daardoor navenant: ongeveer 31,5 km/uur gemiddeld. Een stevig tempo. Bepaald geen slakkengang. In tegenstelling tot de voorbije ritten dit keer door de iets drogere dagen en opgedroogde wegen nu geen slakkenparcours voor onze wielen. De fietsen kunnen waarschijnlijk na de rit zo in de garage aan de haak. Onderweg passeren we toch een stuk waar net een stevige bui is gevallen. Op verschillende plekken flinke plassen en modder op de weg. Tja thuis toch maar weer met het emmertje sop en de poetsdoeken aan de slag. Gelukkig hoef ik dit keer maar 1 fiets te “kuisen”. Mijn eega en fietsmaatje slaat deze tocht over vanwege een aanhoudende blessure. Een verstandig besluit. Mij valt de tocht zwaar. De biertjes bij Leo en de spinningmarathon van zaterdag zijn goed voelbaar in mijn benen. Ik ben blij dat ik achterin mee kan liften met de groep. Dus voor mij geen kopwerk dit keer.

Aan het begin van de tocht pakken Ruud Talud en Krakende Rechercheur Henk de kop. En zij blijven daar zo’n 35 kilometer met een strak tempo. Pas dan geven zij de koppositie af aan een van de volgers. Blijkbaar hebben de anderen weinig last van de bijgewoonde feestjes. Het tempo is constant strak. Ongeacht wie er verder voor mij op kop rijdt. Techno Twan, Retro Jack, Rubberen Robert, Doggie Steeph of Turbo Tim. Zelfs Tank Leo geeft tot aan De Rips geen krimp. Maar door het vele werk en gesjouw thuis op paarden/honden/katten farm en feestlocatie sputtert het chassis van Tank Leo tegen. Zijn rug werkt niet meer echt mee. In Rips kiest Leo voor de kortste route terug naar huis. Effe paar uurtjes plat en dan onderuitgezakt ’n middagje Maxxen. Dat heeft hij samen met Nicolette wel verdiend na 120 jaar samen en een geslaagd feest op zaterdag. Prima verzorgd met heerlijke hapjes en drankjes en een super kampvuurtje. Leo had zelfs een vrouwelijke paparazzi ingehuurd om stiekeme kiekjes te maken van de gasten. Zoals al gemeld. Henk heeft vanmorgen superbenen. Als krakende wagens het langst lopen dan geldt dat hopelijk ook voor benen. Die van Henk gaan in ieder geval hard genoeg ondanks de krakkemikkige kruisbanden. Henks buitenbanden op z’n fiets zijn echter niet zo super. Hij heeft weer eens een lekke. Maar goed dat de rest een beetje op Henks materiaal let en hem waarschuwt dat zijn achterband lek is (psst, psst, psst, psst). Zonder die waarschuwing had Henk wellicht nog een tijdje op de velg door gekacheld. In ieder geval lukt het hem om een bankje te bereiken waar hij al zittend aan de slag gaat om zijn binnenband te verwisselen. Henk is immers, mede vanwege zijn lastige knieën, een echte bankzitter bij de pauzes. Intussen is hij al heel wat handiger dan eerst. Logisch als je zoveel tips krijgt van de andere leden van het peloton die met de armen over elkaar naast de kant staan. Dé plek voor de beste stuurlui. Henk heeft ook de extra pech dat zijn buitenbanden en de velgen nogal een innige relatie hebben. Die willen echt niet gescheiden worden ondanks het trekwerk van Henk. Gelukkig krijgt Techno Twan compassie met de van “geplaar” zwetende doe-het-zelver. Twan en Henk klaren samen de klus.

Normaal pakken we bij een route boven 100 km een koffie/vlaai pauze. Helaas lukt dat op deze route niet. In de hele omgeving geen koffietent of bakker te vinden die voor 11 open is. Nog geen tankstation. We zoeken daarom een geschikte pauzeplek voor onze banaan of reep én een plasje. Bij de voormalige Christelijke basisschool hebben ze gelukkig de speelplaats nog mét bankjes. 2 zelfs voor 4 personen per bankje. Precies passend dus zonder Tank Leo erbij. Prima plek voor de snelle hap en een slok uit de bidon. Maar weinig privacy voor ’n noodzakelijk plasje. Dan maar een beetje uit het zicht tegen ‘n muurtje. Niemand gezien. Vanmorgen komt bij de school dus niet alle zegen van boven. Al heel snel na de pauze (bij het eerste bos) blijkt toch een 2 e plaspauze nodig. Toch wel gep(l)aster zo in het bos dan in de bebouwde kom. Na de 2 pauzes blijven we in een stevig tempo doorfietsen. Iets langzamer dan de eerste 70 km maar dat komt vooral door de wind die vaker merkbaar van voren komt. Toch kunnen we al voor 11.30 uur onze fietsen als eerste van de TWC-groepen tegen de Merthal plaatsen. Voldaan en wat mij betreft ook goed moe. Vandaag mogen/kunnen we weer net zoals vroeger proosten met een oud vertrouwde trappist: de dubbele Grimbergen. Moutig, karaktervol, met een iets romige afdronk. Daar lust ik er wel 2 van. Want op 1 been kun je niet staan. En mijn 2 benen leg ik thuis ook snel lekker op de bank omhoog. Tot fiets, Peperazzi

Let op, aanpassing in programma. Zondag route 51 van 105 km richting Kervenheim. Pauze na 62 km in Weeze bij Der frische Bäcker Reffeling – “Café van Wees” . Vertrek om 8:00 uur.

B-groep: A.s. zondag route 92 van 96 km. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: Toen ik afgelopen zaterdagavond op de kermis onze columschrijver voor het weeknieuws ontwaarde en zijn vrouw Truus sprak, wist ik eigenlijk al genoeg. Hij had wel zin om zondag mee te fietsen maar had nog zo zijn bedenkingen. Dus zondagmorgen maar met zijn tweetjes zonder Giel naar de Merthal getogen waar de Horster afdeling al gedeeltelijk klaar stond. Met 8 ridders en 3 jonkvrouwen op het stalen ros vertrokken wij voor onze zondagse rit. De route was omgedraaid om zo op een beter tijdstip op de pauzeplaats aan te komen. Via de buitengebieden van Sevenum, Maasbree en Panningen over landelijke en vooral bochtige wegen werd er een mooi tempo aangehouden waarbij iedereen meekon.
Op de pauzeplaats werden we verrast door ons lid Lei Keijsers die al aan de koffie zat. Hij was weer voorzichtig begonnen met fietsen na afgelopen week met wat klachten. Het ging hem tot nu toe goed af vermelde hij. We werden daar getrakteerd op koffie door Mart Janssen die dinsdag erna zijn (hoeveelste) verjaardag gaat vieren. Na dit  intermezzo reed Lei nog een stukje met de groep mee. De route voerde slingerend vanaf de paralelweg langs de Maas via Baarlo langs het kasteel en de Berckt naar Maasbree. Vanaf daar in een rechte weg naar het kermisdorp Sevenum waar de twee aezels opgaven en Sjraar uit Grubbenvorst afhaakte om rechtstreeks naar huis te fietsen. Al met al een prima fietstocht met mooi weer en zonder incidenten. Cécile en ik zullen de komende weken niet komen opdagen vanwege onze fietsvakantie. (door Thei S.)

A.s. zondag route 37 van 70 km. Vertrek om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 164-D van 70 km. Vertrek om 8:30 uur.

Gravel groep: A.s. zondag wordt de MOSA challenge georganiseerd in Broekhuizenvorst. We doen mee aan de Gravel route van 75 km. Vertrek richting Broekhuizenvorst vanaf de Merthal om 8:00 uur.
Meer info en inschrijven via www.mosachallenge.nl.