Weeknieuws 2024-24 (update)

Overlijdensbericht: Thijs Weijs †

Zomer BBQ

Beste leden, graag willen we jou en je partner uitnodigen voor een zomerse BBQ.
Wanneer: vrijdag 30 augustus 2024
Waar: Americaanseweg 104 in Meterik (bij Tim)
Hoe laat: 18:00 uur

Kosten: de eigen bijdrage is € 15,00 per persoon, de club sponsort per deelnemer € 10,00.
Als er dieetwensen zijn, geef dat even door, dan kunnen wij daar rekening mee houden.
Graag de eigen bijdrage voor 15 augustus betalen op rekening van TWC-Oranje:
NL63 RABO 0123694388.
Geef je op vóór 1 juli 2024 door een mailtje te sturen naar henrietteaerts00@gmail.com.

Met sportieve groet,

Bestuur T.W.C. Oranje Horst
Peter, Peter, Thei, Tim,Twan, Bram en Jet

VUT-groep: Met 18 graden en een licht briesje waren het prima omstandigheden voor een fietstocht. Ondanks het gemis van meerdere vaste Vutters stonden toch nog 13 TWC’ers deze donderdag middag klaar bij “de Merthal”. Vlak voordat we vertrokken kwamen nog een groep mensen met een beperking voorbij gewandeld die ons nog even heel enthousiast luid aanmoedigden. Ook bij “het Gasthuis” zat het hele terras vol en we werden ook hier begeleid met luid geklap en vocale ondersteuning. We voelden ons wel een beetje prof met zoveel fans. Zo worden we niet vaak uitgeleide gedaan, we kregen het er zelfs een beetje warm van. Route 1 stond op het programma met weer een bezoek aan onze oosterburen. Het prof gevoel bleef nog even hangen want er werd met een boven Vut-groep gebruikelijke snelheid vertrokken. De wind hadden we op de rug en iedereen kon goed volgen zodat wegkapitein Jan S. de erwt in zijn fluitje droog kon houden. Na Melderslo, Broekhuizen, Broekhuizenvorst en het kerkdorp met de al heel lang openliggende weg reden via de Koninginnebrug bij Well de Maas over. De verkeerssituatie bij de rotonde aan het Moleneind was helemaal veranderd zodat het wel even puzzelen was voor ons. Na dat we de afslag genomen hadden op de tweede rotonde reden we over de Wezerweg naar “de Wellsche hut” en toen de grens over. We fietsten een rondje rondom Flughaven Weeze. Eerst linksaf via de Veenweg en daarna de afslag naar de Schafweg, een heel mooi stukje Duitsland maar we met een minder mooi wegdek. Slingerend via de lange Hülmer Deich en langs de ingang van het vliegveld kwamen we in Wemb. Binnendoor langs de zandwinning waren we even later weer terug bij de grensovergang en roken de koffie al.  Bij het koffieadres voor vandaag “de Wellsehut” na ongeveer 45 kilometer genoten we al snel van een lekker kopje koffie of cappuccino. Het was goed toeven daar op het terras in de warme zon.

We hadden tot daar met een pittig tempo gereden, mede door de gunstige wind. Maar dat wil nog niet zeggen dat het vanzelf ging want door de vele bochten plus het oversteken moest je, zeker achterin, elke keer flink bijtrappen. Dat is natuurlijk wel een goede intervaltraining. Nadat we aan de tweede helft van onze rit waren begonnen hadden we de wind van voren. Toch hielden de kopmensen het tempo hoog en moest de wegkapitein af en toe waarschuwen zodat de groep bij elkaar kon blijven. Toch waren er op een gegeven moment 3 heren die totaal onnodig het nodig vonden om een tiental meters voorop te gaan rijden. Na de Wezerweg sloegen we aan het Moleneind af naar het centrum van Well. Daarna weer omhoog over de Koninginnebrug over Mooder Maas naar Wanssum.

Waar we laatst nog om moesten rijden bij Boddenbroek was nu de spoorwegovergang hier open en via Klein Oirlo werd de weg naar huis ingeslagen. Via de Nieuwenbergweg en de Kreuzelweg bereikten we veilig om half vijf weer Horst na een alweer mooie rit. Dit keer zonder dreiging van regen en bijna de gehele route in de zon zodat het ook nog lekker warm voelde. Ook nog even een praatje gemaakt met een fris gedouchte Guus H. Hij heeft nog steeds erg veel last van een pijnlijke knie. Hij zit nog wel af en toe op de fiets maar moet het heel kalm aan doen en als de klachten blijven moet hij verder onderzoek afwachten. Omdat onze fotograaf van dienst Mart V. nog steeds geniet van zijn vakantie in Italië ook nu geen foto’s. (Verslag van Wilma en Giel).

Donderdag 20 juni. Route 20, afstand 75 km. We vertrekken om 13:30 uur.

A-groep: Op de planning staat vandaag de Holleweg, met Kaffe und Kuchen van de club. Een van de mooiste routes en dan ook nog KK van de club, dus dat moet veel animo geven. Op zaterdag begint de app groep echter al te piepen. PappieBram heeft pappa verplichtingen, de RazendeReporter heeft, ondanks de goede koffie in Groesbeek, geld teveel en van LommenDave een nieuw speeltje geleend dat hij moet uit proberen en HammerPete heeft iets met meteorologische omstandigheden. Blijkbaar gelden die alleen voor de Asses, want hij rijdt met de B groep mee. Blijkbaar hebben die ander weer. En dan hebben we nog ZwabberFrank die in Meerlo instapt, en dan ’s morgensvoreg zich toch nog afmeld, zonder duidelijke reden. Verslapen kan het in ieder geval niet zijn. Na het stukje van vorige week had ik mij voorgenomen om eerst maar eens een CaptainJack te doen. Wanneer ik bij de Merthal kom, dan staan daar echter alleen TankLeo en BreakfastJac. HenkZonderBijnaam (vandaag kon ik niet kiezen) heeft net geappt dat hij wat later is. Na mijn stukje van 2 weken geleden heeft hij zijn fiets naar Lommen gebracht. Resultaat: een nieuw zadel, een nieuw stuurlint, nieuwe velgen voor en achter, en nieuwe banden. Nadat hij gisterenavond de bandjes op spanning gebracht heeft, stond vanmorgen toch zijn achterband weer op de sok. Liggen er scherpe hoefijzers in de garage, of zitten de katten ’s nachts aan de fiets, …? Om 7.30 even overleg wat we met 4 man gaan doen, want het zijn veel kilometers en de terugweg is wind in. Dan komt ook TweeTaktTim helemaal bezweet aan. Om 7.15 lag ik nog in bed, dus het is niet vanwege het extra rondje dat hij wel eens maakt(e). Maar eerst even kijken hoe ver HenkZonderBijnaam is. Hij is al de band aan het oppompen, dus dat is wel een record wissel. Gelukkig ook de enige van de dag.

We besluiten om er een alternatief rondje Hinsbeck van te maken. Wat gunstiger qua windrichting, wat minder kilometers en toch net zoveel hoogtemeters. Eerst kort nog mijn CaptainJack: samen uit en thuis, veiligheid voor alles, volle bak bergop mag maar denk aan de vorige regel en zorg ervoor dat je voldoende energie hebt om ook nog kopwerk terug naar huis te doen. Het is weer iedereen duidelijk. Let’s go. Eerst naar Grubbenvorst. Deze keer geen BabbelFrank of PoesieRoel, maar FritsH die we oppikken. Hij rijdt mee tot de Maasbrug en gaat dan alleen verder naar het zuiden. Wij pakken in Venlo de bekende heuveltjes en dan naar Herongen. Daar ligt de weg in het dorp bij de kerk nog steeds open, dus maar alternatief achterlangs. HenkZonderBijnaam heeft er zin in vandaag. Netjes kijken of het kan, en dan volle bak naar boven sprinten. Of in het wiel van de voorste 2 blijven zitten en dan de laatste meters uit het wiel sprinten. Via Hinsbeck en Dornbusch naar Suchteln voor alle bekende heuveltjes. Achteraan een rondje en dan terug omhoog naar de televisie toren voor de pauze, in de zon en uit de wind. Die laatste nemen we HenkZonderBijnaam nog even te grazen en springen we onder aan de heuvel vanaf kop al weg. Boven hergroeperen en lekker genieten van de eigen meegebrachte versnaperingen. Daarna dezelfde weg terug naar Herongen. HenkZonderBijnaam zijn ego was enigszins gekrenkt, dus hij begint nu ook op kop en pakt de volgende 2 colletjes. Daarna is het nekje er echter vanaf. Alle sprintjes bergop netjes en veilig gedaan, maar toch een regel gemist. Volgende keer beter. Aangezien dis soort routes ook niet aan een tank besteed zijn en een tweetakt niet zo goed rijdt als een turbo brengen BreakFastJac en ik de anderen maar naar Horst. De heuveltjes na Herongen laten we dan ook maar even rechts liggen, want we hebben ook nog wel de wind schuin van voren. Bij het oversteken van de Rijksweg geeft BreakFastJac aan dat hij het nog wel het kunnen halen, maar de groep niet. Ook dit gedeelte van CaptainJac is goed overgekomen dus. Net voor het veer slaat het noodlot dan toch toe. De donkere wolken die we al een tijdje zien worden wat lichter gemaakt. Helaas worden wij daardoor nat. Tot overmaat van ramp is het veer net 1m van de kant en moeten we dus ook nog 10 min staan te wachten totdat we aan de goede (lees droge) kant van de Maas komen. Nog even bij BabbelFrank langs en dan naar de Beurs. We zijn echter vroeg en nat en enkelen hebben nog pappie verplichtingen, dus gaan we maar thuis opwarmen. Een heerlijk ritje, waar iedereen zijn bordje wel leeg heeft wanneer we terug bij de Beurs zijn, waar we veilig en zonder noemswaardige schermutselingen zijn aangekomen. Goed gedaan mannen. We zullen met de routecommissie even overleggen wanneer we de Holleweg met KK inhalen, dus let even op het weeknieuws en de app groep welke route er de komende weken gereden wordt.

Programma a.s. zondag via de App.

B-groep: De verslaggever van deze B rit is “gedeserteerd” uit de A groep. Met de “meteorologische” situatie als belangrijkste argument in combinatie met persoonlijke afwegingen en belemmeringen. Korte toelichting (vooral voor de vraagtekens bij overblijvende A-rijders): 128 km en 2e helft windkracht 4 – 5 terug, flinke kans op enkele stevige hoosbuien, 6 uur bed uit, en conditie dit seizoen nog niet echt top is. Tja, en als je vaste fietspartner dan na 6 uur nog lekker knus onder de dekentjes blijft snoezelen…Dus de B groep heeft vandaag een freelance verslaglegger in het peloton. Bij vertrek blijkt het B peloton vandaag te bestaan uit 10 B-rijders en 3 afvallige A rijders. Een mooie grote groep. We spreken met elkaar af dat de groep niet wordt gesplitst én dat iedereen netjes de  veiligheidsrichtlijnen opvolgt. Achteraf kan ik constateren dat die afspraak heel goed is nagekomen. Niemand (van TWC) haalt tijdens de rit rare capriolen uit. De route gaat via Tienray, Meerlo, Blitterswijck naar de Maas. Die blijven we naar het noorden aan de oostkant volgen tot voorbij Gennep. We zoeven langs de Maas met windkracht 3- 4 schuin op de konten richting het noorden. Af en toe moeten de kopmannen aan de bak als we met de neuzen een slinger naar het westen maken. De lucht en wolkenpartijen zien er soms indrukwekkend en nat uit. Maar als we bij Gennep de brug over gaan is er alleen wat nattigheid afkomstig van Babbel Frank te melden. Ook is het vanaf daar gedaan met het natuurlijke duwtje in onze ruggen. We moeten vanaf nu stevig doortrappen om op koerssnelheid te blijven. Dat lukt met vereende krachten en regelmatige wisselingen op kop. Het “viewpoint” bij de stuw in Sambeek fungeert als pauze-locatie. We houden een praatje met enkele kleuters die in een moderne bakfiets met hun charmante mamma op pad zijn. Blijkbaar zien we er al zo “uitgepiert” uit dat de kleintjes spontaan hun snoepgoed aan ons afstaan. Door de stevige wind boven op de dijk koelen we ook direct af. Daarom snel weer de fiets op en gaan (zonder banaan). Babbel Frank heeft eerder tijdens de rit de mouwstukken uit gefrommeld. Na de pauze is het toch wat fris en hij probeert die fladderende stukken stof in de volle wind over zijn armen te trekken. Gelukkig voor hem en de rest staakt hij zijn rijdende circusact voordat er ongelukken gebeuren. Hij krijgt nog de tip om zijn mouw majoos dan maar in zijn mond te stoppen. Maar dat fietst ook niet lekker zo’n knevel in de mond. Frank fietst gewoon verder als vrolijke babbelaar. De terugweg door het Maasheggengebied en omliggende dorpen en de grote slinger via Overloon en Merselo terug richting Meterik slingert gelukkig flink. En regelmatig fietsen we langs bossen en bebouwing. Met als voordeel dat de wind niet constant volop op kop staat. Het valt echt mee. Op de Schadijkerweg gaat het bijna echt fout. Niet door onszelf maar een andere idioot op de weg. In de onoverzichtelijke bocht komt een tegemoetkomende auto met 80-90 km/ uur achter de bocht uit. We kunnen net op het nippertje allemaal naar rechts vluchten. De wegpiraat heeft zelfs geen tijd om te remmen en vliegt vol gas via de berm en rakelings langs de bomen en hotseknotsend aan ons voorbij. De fietsers achteraan in de groep zien hem recht op zich afkomen. Chip kijkt daarna net zo bleek als zijn witte hesje. Voor ons als peloton een stevige waarschuwing om bij bochten altijd zoveel mogelijk en compact rechts te blijven. Als wij hier geen engeltje op onze schouders hadden dan zaten die allemaal op de schouder van de wegpiraat. Al snel komen we moe, voldaan en zonder kleerscheuren aan bij De Beurs. We zoeken een plekje op het terras achter de windschermen. Met een bakkie koffie en trappist bekomen we snel van de inspanning en de schrik. Chip heeft alweer wat oranje kleur op de wangetjes. Na deze mooie rit en een verdiende douche vanmiddag allemaal in het juichpak voor de buis Hup Oranje Hup …. ! Tot fiets Peperazzi

A.s. zondag route 108 van 94 km. Vertrek om 8:00 uur.

C-groep: Vandaag 16 juni was het Vaderdag en toen Wilma aankwam bij de verzamelplaats “Walhalla” was zij de enige daar, daarom besloot ze maar alleen richting Horst te vertrekken. Net voor de spoorwegovergang werd ze nog bijgehaald door Peter Keijsers en voordat ze bij “de Merthal” waren sloot Bram Wouters ook nog aan. De B- maar ook de C-groep startten vanmorgen beide om half negen. Bij ons vertrekpunt in Horst stond Frans H. trots te pronken met zijn nieuwe fiets, een derde Isaac “ Vitron” in ons C-peloton. Hij had die gisteren pas opgehaald en had toen maar meteen samen met Christel 40 km gefietst om te wennen aan de nieuwe fiets en te voelen hoe het voelt met het elektrische schakelen. De B- groep was echt in de meerderheid toen we met zijn achten vertrokken met Peter K. als gastrijder. We reden vandaag route 116 over een afstand van 74 kilometer. Na heel wat gedraai in het begin van de rit staken we via het industrieterrein de grote weg over naar Hegelsom. We hadden al 6 kilometer op de teller en waren nog maar andere halve kilometer weg van Horst centrum. Toen werd er weer gekeerd en de weg naar het kassengebied van Californië ingeslagen. Voor Grubbenvorst linksaf langs het spoor naar de Houthuizerweg en toen via “de Steegh” naar Lottum. We vervolgden onze weg en zo passeerden we Broekhuizen, Broekhuizenvorst en kwamen in het nog stille Swolgen. Nadat we voorbij Wanssum en Geijsteren waren gereden kwamen we net voor Maashees de provincie Noord- Brabant binnen. Na 42 kilometer op de teller was gekozen om de koffie te drinken bij Tweedehandswinkel “het Binnenhof” in Maashees.  We vielen daar, tenminste gold dat voor een van ons, letterlijk met de deur naar binnen. Frans H. moest zich in slow motion laten vallen bij het naar binnenrijden van de binnenplaats. Gelukkig had hij zelf geen schade opgelopen en bleef het bij de fiets bij een kleine beschadiging van het stuur. Maar het is natuurlijk wel extra pijnlijk als zoiets je met je nieuwe fiets gebeurd.Nadat we hadden besteld keken we onze ogen uit wat er allemaal bij “het Binnenhof” staat uitgestald. Je kunt het je zo gek niet bedenken of het staat wel ergens. Waar we binnen konden afrekenen was nu mooi opgeruimd en overzichtelijk dat was de vorige keer toen we hier waren wel anders. Achter de mooie nieuwe schuifdeur is nu van allerlei curiosa en brocante meubeltjes te vinden. Je kunt hier best wel een paar uurtjes rondneuzen maar het is misschien beter passend bij Moederdag als bij Vaderdag. Hadden we tot voor de koffiepauze nog het voordeel gehad van de rugwind, de nog resterende 30 kilometer hadden we de stevige tegenwind vol tegen. De eerste 5 kilometer werd er nog voorop gewisseld, maar daarna namen Peter K. en Jan J. het kopwerk over en dat deden ze nog de laatste 25 kilometer. Af en toe moest er geroepen worden als het voor sommigen te hard ging. Maar het was over het algemeen een rustige morgen geweest voor Lei K. uit A. die de honneurs van wegkapitein had waargenomen. Om kwart voor 12 (11.45) reden we Horst binnen en om een beetje de Vaderdag te vieren werd er besloten om nog wat te drinken bij “de Beurs”. De B-groep zat daar al aan de koffie en wij sloten ons daarbij aan. (Verslag van Wilma en Giel).

A.s. zondag 23 juni. Route 160, afstand 70 km en we vertrekken ook weer om 8:30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 113 van 65 km. Vertrek om 8:30uur.

Zeven voor Leven 2 juni 2024

Dit jaar heb ik weer voor de vierde keer meegedaan aan Zeven voor Leven, mede omdat mijn zus aan kanker overleden is en dit evenement ervoor  bedoeld is om geld op te halen om kanker en eerder te kunnen zien c.q. ontdekken. 4 Mei heb ik al op de route in Berg en Dal nog getraind met 2 bestuursleden van het bestuur van Zeven voor Leven. Dit is een evenement, waarbij je met je gewone fiets, racefiets, mountainbike, elektrische fietsen en zelfs met een handbike je tocht kunt maken. Dit jaar was voor Zeven voor Leven een Lustrum en kon je meedoen aan de Zeven voor Leven Classic, een Graveltocht of een familietocht. Tevens was er dit jaar een wandelroute uitgezet.
Zaterdag heb ik alvast alle voor bereidingen gedaan (kleding, voeding etc. klaargelegd) en de fietsendrager alvast op de auto gezet, want zondag was  het vroeg op, want rond half 7 uur ongeveer ging ik vertrekken naar Berg en Dal naar camping Nederrijkswald. Daar is namelijk de start voor Zeven voor Leven. Bij de camping, de auto geparkeerd en me gemeld bij het bestuur om  mijn spullen op te halen. Daarna ben ik teruggelopen naar de auto, me  omgekleed (schoenen, trui, bril en helm) en daarna naar de start. Dit jaar was de route iets anders. Dat kwam doordat de gemeente 1 weg afgesloten had. Het bestuur had zelfs een paar dagen voor het evenement nog een nieuwe routeplanning in moeten dienen bij de gemeente. Daar kwamen ze achter toen de voorzitter nagevraagd heeft wanneer die weg weer open zou gaan, waarna de gemeente er pas achter kwam dat het evenement daar ook overheen zou gaan. De route was nu ca. 19 km in plaats van 20 km. Om 7 minuten over 8 werden we toegesproken en was de start voor Zeven voor Leven. De voorbereiding voor mijn 4 de editie was mede door omstandigheden wat minder, het was dus maar de vraag hoeveel rondjes ik zou kunnen volmaken. Mijn 3 de rondje begon ik voor het eerst last te krijgen van mijn bovenbenen. Dan het 4 de rondje maar rustig aan doen en kijken hoe het gaat. In het 4 de rondje echter zat ik 2x bijna tegen kramp aan en  gelukkig zette het niet door, want ik moest nog een aantal klimmetjes. Door het bijna kramp hebben ben ik toen gestopt. Ik had toen de volgende ronde tijden 1 e ronde 51 min en 12 sec (22,3 km/h), 2 de ronde 53 min en 26 sec (21,4 km/h), 3 de ronde 58 min en 37 sec (19,5 km/h) en de 4 de ronde 1 uur 0 min en 46 sec (18,9 km/h).
De memorail ride heb ik daarna ook nog gedaan nadat ik ca. 3 uur uitgerust had. Dit is een rit van ca. 10 km, maar dan zonder de grote heuvels. Deze rit is bedoeld om even tijdens het fietsen even stil te staan bij diegene die vanwege kanker niet meer onder ons zijn, mensen die nog tegen kanker strijden en mensen die mede door onderzoek etc. kanker overwonnen hebben. Na de memorail ride werd om ca. 16 uur bekend gemaakt hoeveel geld we opgehaald hadden. Dit was een bedrag van € 63.533,–, inmiddels op bijna € 66.242,–. In de 5 jaar dat Zeven voor Leven bestaat hebben we nu inmiddels meer dan € 500.000,– opgehaald voor onderzoek naar kanker en om kanker eerder te ontdekken.
Volgend jaar ga ik zeker weer meedoen, mede omdat het voor een goed doel is.
Geschreven door Arnold van Dijk