Weeknieuws 2024-27

VUT-groep: Alleen Annie B. stond vanmiddag te wachten bij onze verzamelplaats in Sevenum. De anderen vertrokken morgenvroeg voor het TWC- weekend in de Achterhoek. Drie dagen lang fietsplezier met hopelijk fijne weersomstandigheden. In Horst bij “de Merthal” stonden daarom maar 6 Vutters en elektrische Lei K. uit Gr. al klaar voor de donderdagmiddag rit. Klokslag half 2 vetrokken we dus met zijn zevenen gevolgd door de 2 D-rijders. Omdat het tempo in het begin mede door de stevige regenwind niet al te hoog was bleven die 2 nog lang in onze buurt. Na America deden de kopmannen er een tandje bij en moesten zij toch de rol lossen. Na Griendtsveen koersten we langs het spoor richting Deurne. Daar kregen we te maken met meerdere rotondes en fietspad op en dan weer fietspad af. Het tempo werd daarom enigszins aangepast.

We waren dan ook erg blij toen we Deurne voorbij waren dus ging de snelheid ondanks de wind tegen weer omhoog. Achterin was het behoorlijk bijtrappen. Op een gegeven moment vroeg ik of het geregend had want ik had een natte nek gekregen. Mij werd gezegd dat dit waarschijnlijk door het zweten was gekomen. Gelukkig duurde het niet al te lang voordat door de bomen in het bosgebied enigszins beschut waren tegen de wind en weer een beetje op adem konden komen. Tot de Rips was het weer genieten van dat prachtige fietspad langs de Stippelberg. Voorbij de Rips was het nog steeds even bijten want op het slechte fietspad en zeker in het begin erg bochtige gedeelte was het nog even goed opletten. Maar de kopmannen loodsten ons er goed doorheen. De laatste kilometers langs de Oploseweg voordat we rechtsaf sloegen naar Westerbeek, waren wel voorzien van een nieuwe asfalt laag. Vanaf nu was de wind min of meer in ons voordeel en dat hield dan ook in dat de snelheid ook direct omhoogging. Gelukkig kregen we nu veelal rechte wegen voor de wielen zodat er weinig geremd en opgetrokken moest worden. Vooral de laatste kilometers voordat we in Overloon waren werd er erg hard gereden. De Garmin gaf meermaals dik 30 aan.In Overloon zat het bij IJssalon Clevers buiten helemaal vol en daarom werd er gekozen om de pauze te houden bij onze vriend Günther van “de Papegaai”. Zoals altijd was hij erg blij ons weer eens te zien. Op zijn eigen vlotte manier werden we ook nu weer snel geholpen en zo konden we al gauw genieten van een heerlijke kop koffie of cappuccino. Zoals altijd met een koekje en een schaaltje slagroom. Nadat we onze kopjes netjes teruggebracht hadden en het afval weer in het altijd door Martien P. meegebrachte zakje was verzameld, werden de pedalen weer vastgeklikt en vertrokken we voor de resterende kilometers van onze rit.

We hadden besloten om het fietspad te rijden binnendoor door het bos. Nadat we eerst het verkeerde bospad waren ingeslagen zoefden we even later over het smalle pad door een heel mooi stuk natuur. Vlak voor het viaduct over de A73 kwamen we het bos weer uit. Al gauw waren we toen in Holthees. Van daaruit sloegen we na Maashees linksaf om na een stukje langs de Maas af te slaan naar Geijsteren. Via Oostrum en Oirlo werd de weg naar Horst ingeslagen. Op de Kreuzelweg namen Christel en Jan J. de kop over en ze zetten en nog een tandje bij. Achterin moesten wij, en zeker Frans, alle reserves aanspreken om bij te houden. Mooi op tijd waren we om 16:45 weer terug in Horst na een door de tegenwind in het begin van de rit redelijk zware rit.
(Verslag van Giel, dit keer eens een keer zonder hulp van Wilma)

A.s. donderdag 11 juli, Route 78, afstand 78 km. Vertrek om 13:30 uur.

A-groep: A.s. zondag 14 juli. Route 142 naar Kinrooi, afstand 131 km en we vertrekken om 7.30 uur. Pauze in Roggel na 95 km bij Cafe Dennenoord.

B-groep: A.s. zondag 14 juli. Route 89, afstand 89 km en we vertrekken om 8.00 uur.

C-groep: Omdat de meesten van TWC Oranje nog steeds in de Achterhoek zijn stonden er ook deze zondagmorgen maar zes renners te wachten bij “de Merthal”. Om klokslag 8.30 uur werden de pedalen vastgeklikt. Er stond een stevige wind die we voorlopig in ons voordeel hadden. Op de Witveldweg werd er bij Interchalet afgeslagen en via de Bremweg en daarna de Denenweg en na de Laagheide linksaf ging het over de Houthuizerweg richting Lottum. Mart V. als wegkapitein moest de groep hier al corrigeren want het ging veel te hard. Na wat gedraai in Lottum hadden we toch al gauw weer de goede weg gevonden die de Garmin aangaf. We passeerden de buurtschappen Homberg , Gun en daarna ook nog Megelsum. Van hieruit niet zoals vaker rechtsaf maar juist de andere kant op naar Meerlo. Vlak voor het viaduct over de A73 op de Rosakker besloot ik om niet meer verder met de rest van de groep te rijden. Ik wilde niet dat zij op de terugweg met de wind vol op de kop geremd zouden worden door mij. Het was echter, ondanks de tegenwind ook voor mij nog te vroeg om naar huis te gaan en besloot om alleen nog maar wat kilometers te maken. Na bijna 70 kilometer op de teller was ik om half 12 weer terug in Sevenum. (Verslag door Giel, nog steeds zonder Wilma).

A.s. zondag 14 juli. Route 88 VUT, afstand 71 km en we vertrekken om 8.30 uur.

D-groep: A.s. zondag 14 juli. Route 42-D, afstand 64 km en we vertrekken om 8.30 uur.