VUT-groep: A.s. donderdag staat route 32 op de rol. 90 km en vertrekken doen we om 13.00 uur!
Marathon A-groep: Waarom rijd ik de 200 km marathon met de A? Natuurlijk is deze vraag op meerdere manieren te interpreteren en zal ik proberen er zoveel mogelijk antwoord op te geven.
1) Door de afstand kom je op wegen waar je normaal niet komt.
a) Ten eerste moet je dit letterlijk opvatten in de zin dat je echt wat verder van huis weg kunt komen en daardoor wegen krijgt te zien die je normaal niet ziet. Dat betekent bv dit jaar dat we ook een echt hebben kunnen klimmen. De Volrather hoehe is namelijk 5% en heeft een lengte van 1.4 km. Dit is toch echt iets anders dan het werk in de buurt van Hinsbeck en Sonsbeck.
b) Onze huisroutemaker van de marathon (Kamper PH) heeft er een handje van om hier in de buurt juist allemaal wegen te kiezen die we normaal niet rijden. Gevolg daarvan kan natuurlijk wel zijn dat we ons juist in het gebied dat we kennen enkele keren verrijden.
2) Dezelfde huisroutemaker heeft er een hele voorbereiding aan om de verschillende fiets routes uit te zetten, pauzeplekken te vinden, alternatieve routes voor de auto te maken en natuurlijk moeten de routes (samen met een paar anderen) enkele keren nagereden worden. Kortom er zit een hele voorbereidingstijd in en het levert ook echt leuke en mooie routes op.
3) Na zo’n 150km gaan er andere zaken spelen dan tot we gewend zijn in de gewone routes.
a) Tegen een berg op of tegen de wind in knallen is iets wat we regelmatig doen en daarna kun je herstellen en er weer tegenaan gaan. Ergens boven de 150 km ga je echter door een grens waar dat niet meer op gaat. Je wil en kan dan nog wel fietsen, maar de kracht is toch echt uit je benen verdwenen. Hier doorheen komen, waarbij je er ook op de kortere ritten profijt van hebt, kun je echt alleen maar in de marathon trainen.
b) Bij het onder a beschrevene komt er dus ook een moment, dat je de vraag heel anders uit spreekt en je afvraagt waar ben ik in godsnaam mee bezig. Wanneer je dan even (of iets langer) later bij de Beurs aan komt is de voldoening echter des te groter.
c) Je loopt op dat moment ook het risico dat je pijntjes krijgt op plekken waar je die normaal met fietsen niet hebt. Zo had onze Bram in dat deel last van zijn scrotum. Ik vraag mij echter nog steeds af of dit van het fietsen kwam of van alle vieze filmpjes die hij tijdens de pauze naar Frank O. appte, of het effect was van al dat vrouwelijk schoon dat we onderweg zijn tegen gekomen. Want je begrijpt natuurlijk wel dat dit evenredig gaat met de afstand, dus bij 200 km, … En wanneer je dan 1 schoonheid van de buitencategorie op de fiets tegen komt, dan heb je vervolgens nog heel lang de tijd om hier over na te praten, denken, dromen. Zelfs in slow motion.
4) Omdat het een gezellig dagje uit is met je fietsmaten (gender neutraal). Trek er in je agenda 1 hele dag voor uit (en bij de huidige datum kan je ega, indien deze niet fietst, lekker de walk of the roses doen). Het is maar 1x per jaar, dus dat zou toch moeten lukken.
5) Het weer door Hay geregeld wordt. En vandaag betekent dit wat fris beginnen, want die oude mannen starten natuurlijk ook wat moeilijk op. En daarna gaat de temperatuur gestaag omhoog bij een heerlijk zonnetje, want om de jonge honden bij te houden gaat bij die oude man het interne stelsel natuurlijk ook aan het koken. En nagenoeg geen wind en anders met name wind mee op de terugweg, want die Hay heeft in het begin helemaal geen tijd om winden te laten en wanneer op de terugweg zijn stelsel aan de kook raakt, hebben we deze alleen maar mee, aangezien zijn uitlaat aan de achterkant zit.
6) Omdat we gewoon bus Piet achter ons hebben rijden. En wanneer de routes elkaar scheiden, dan zal die Piet ons altijd vinden, dus ook wanneer we op onbekend terrein zitten. En natuurlijk is Piet gewoon in de buurt wanneer ik die ene lekke band van de dag rijdt. En daar zit dan mogelijk ook het enige kritiekpuntje, want soms lijkt het alsof we de strada bianchi rijden en ik beter mijn cx mee had kunnen nemen. Achteraf geven deze stukken natuurlijk ook wel weer meer voldoening wanneer ze volbracht zijn.
7) De pauzeplekken zijn nieuw en daardoor verrassend. De eerste was een Biker Treffe geleid door een ex-Limburgse dame met een oogje op Hay. Snelle bediening, lekkere broodjes en dat voor weinig geld. Bij de pasta waren wij veel sneller dan gedacht en daar werd ons geduld danig op de proef gesteld door de schoonmaakster die amper Duits sprak. De pasta en de kleine broodjes erbij waren echter heerlijk dus toen was alles weer goed. Bovendien kon Bram in deze tijd meer vieze filmpjes verspreiden. Bij de 3e kregen we de cola in een wijnglas, speelde er iemand live piano en daar waren de prijzen dan ook naar, maar ook hier was alles wel weer lekker.
Er waren nog een paar punten, maar helaas zijn deze door de redactie geschrapt. Ondanks dat moge het duidelijk zijn dat we een heerlijk dagje hebben gefietst met ons vijven en bus Piet achter ons aan.
Rest mij nog om een aantal mensen speciaal te bedanken. Ten eerste Peter Hermans die de routes heeft uitgezet. Vervolgens bus Piet die gewoon de gehele dag achter ons aan heeft gereden. Hay Keijsers voor de organisatie op de dag, bij afwezigheid van Peter. Waarbij ik blij was dat ik uiteindelijk mijn 5 euro nog terug heb gekregen, hoewel ik deze bij de Beurs toch weer bij hem in moest leveren. En verder onze kopmannen, want die hadden we hard nodig met slechts 5 man. (door Robert)
A.s. zondag fietsen we route 139 over 93 km. Vertrek is om 8.30 uur.
Marathon B/C-groep: Marathon B/C/D groep: omdat er voor de 100 km uitvoering slechts 2 aanmeldingen waren, werd er een gecombineerde groep van 11 renners gevormd voor de 150 km uitvoering van de TWC Marathon 2017. Keerpunt van de route was, net als 2 jaar geleden, bruinkool-dagbouw Garzweiler. De route werd echter andersom gefietst, en dat gaf gelijk een heel andere ervaring. Nadat de tomtom voor onze gelegenheids volgautochauffeur Geert was opgestart, konden we met een vertraging van 10 minuten aan de monstertocht beginnen. In Grubbenvorst pikten we onze nestor Lei op, en dan met een mooie koerssnelheid van 28 per uur naar ons eerste opstakel: de koopjesmarkt op het Auxiliatrix terrein. Het leek hier wel allemaal voor niks getuige het vele volk dat al zo vroeg op de been was. Via nieuwe onbekende weggetjes vervolgden we onze weg richting eerste pauzeplaats bij Elly’s Biker Treff in Rheindalen. De leren jasjes en lange baarden vielen een beetje uit de toon bij onze rood-wit-zwarte tenue, maar dat mocht de pret niet drukken. De koffie met broodjes werden snel geserveerd, en toen was het lang wachten op Geert. Het is immers verdomde moeilijk om op onbekend terrein de groep terug te vinden, als ook nog eens de tomtom geregeld uitvalt. Na wat belletjes van zwager Thei zijn we net na de pauze weer compleet, en wordt koers gezet richting Aussichtspunkt Garzweiler. Degenen die voor de eerste keer mee waren, keken zich de ogen uit naar de enorme graafmachines en de dinky toys auto-tjes die net zichtbaar waren onder in het enorme gat. Na de groepsfoto (als bewijs voor het thuisfront) konden we beginnen aan de terugreis. Het weer was deze zondag, daar was iedereen het over eens, bijzonder goed, beter kon niet !! Mooie stukken route door bosgebieden en landelijke dorpjes werden afgewisseld met langere stukken op het platteland, en af en toe een klein klimmetje voor het testen van de benen. De koerssnelheid van 28 per uur werd intussen prima gehandhaafd, en zo konden we zonder kleerscheuren onze tweede pauzeplaats bij Bäckerei Achten in Elmt bereiken. Ook hier had de organisatie de broodjes al geregeld, en vers van de bakker smaken die natuurlijk super ! Via een mooi stukje door het Brachter wald bereikten we via de Witte Stein weer Nederlands grondgebied, en achterlangs Reuver en Belfeld ging het toen richting het veer in Steyl. De laatste loodjes via de Greenport Bike Way verliepen ook goed, en zo konden we om kwart over vier na 151 kilometers aanschuiven voor de dik verdiende borrel op het terras van de Beurs. Iedereen had genoten van de mooie route en het prachtige weer, en dan wil dan stelt het niet zoveel voor (??) om 150 km te fietsen !! Peter H, Hay, Thei V en Lei bedankt voor de organisatie, en natuurlijk ook onze volgautochauffeur Geert voor de prima service deze dag !! (door Peter K.)
A.s. zondag fietsen we route 91 over 80 km. Vertrek is om 8.30 uur.
D-groep: Geen marathon afgelopen zondag maar das geen reden om a.s. zondag route 91-D over 55 km te fietsen. Vertrek is om 8.30 uur.