Race weekend: Er zijn nog 2 plekken vrij voor het 3 daagse Twc fietsweekend in het Sauerland. Dit staat gepland op 6, 7 en 8 juli. Neem contact op met Frank vd Ven bij interesse.
Voor degenen die zich reeds hebben opgegeven: De info gaat deze week de deur uit.
VUT-groep: Donderdag 31 mei route 050 over ca 75 km met ruim 250 hoogtemeters dus richting onze oosterburen. Om 13.30 uur melde zich 10 TWC’ers en Karel in de volgauto voor de start van deze route. Lei K. sloot in Grubbenvorst nog aan. Met de Duitse zondag was de passage van Venlo even een probleempje voor de fietsers en voor Karel was het duidelijk groter want die zagen we niet meer. Via bekende wegen en wat beklimmingen rond Hinsbeck met evenzovele afdalingen bereikten we onze koffieplaats bij de Mühlenberg in Hinsbeck. Na enkele telefoontjes kwam Karel ook nog opdagen voor de koffie. Na de koffie het tweede gedeelte met uiteraard weer diverse hellingen in en na Herongen er werd telkens gewacht tot alles weer was gegroepeerd en na wat vlakke kilometers werd het veer naar Lottum bereikt behalve de volgwagen, die was nergens te bespeuren. Na de oversteek ging het in een rap tempo naar Horst waar om 17.00 uur de finish werd bereikt en ondanks de vooruitzichten op de buienradar hebben we het droog gehouden. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 90 over ca. 80 km met vertrek om 13.30 uur.
A-groep: De Holle weg
De “hel” van het noorden staat op het programma deze eerste zondag in juni. Ondanks het perfecte weer zijn we lang niet compleet als A-groep. Een aantal rijders is op vakantie of weekend (alweer). Enkelen hebben een feestje daags van te voren (ook alweer). En sommigen voelen zich fysiek niet helemaal fit genoeg voor deze pittige heuveltjestocht. We starten met 9 renners. Nog binnen het centrum van Horst haakt Twanvaner aan. Hij heeft iets te lang getreuzeld vanmorgen. Dat is 10. In Meerlo pikken we Stillere Frank op. Vol met vitamine vakantie en mooi opgebruind. Nr 11. Op de brug in Wanssum schuift Stoemper Ger in. Dat is 12. Een dozijn, da’s fijn!
Er zit dus voldoende kopwerkpotentie en stayerkwaliteit in de groep. Van vorige edities weten we dat die kwaliteiten na Groesbeek meestal zeer gewaardeerd worden door de anderen. Overigens zien we Robberen Rubbert voor het eerst dit seizoen helemaal in het kort en zelfs zonder latex sloffen. En dat terwijl het nog maar net 16 graden zijn ’s morgens vroeg. Een paar rijders heeft voor de zekerheid toch nog wat armstukken aangesjord. Gelukkig blijkt Rubbert achteraf gelijk te hebben.
De heenroute naar Berg en Dal is prettig en gewoon mooi om met een stevig tempo richting de heuvels te koersen. Zodra we de heuvels bereiken valt de groep iets uit elkaar. Bovenaan of na de afdaling komen we weer bij elkaar. Er wordt redelijk netjes gewacht totdat de groep weer bij elkaar is. Wel blijkt dat mijn gedownloade route van de site niet de actuele is. Heeft mijn navigator thuis toch een appje of mail gemist. We volgen de rest maar gewoon “uit koers” en beklimmen met de groep een paar onbekende pittige heuveltjes voordat we aan de kern in Berg en Dal beginnen. Blijkbaar heeft Stoemper Ger gisteren flink gefeest want hij laat de Holleweg en omliggende klimmetjes rechts liggen en positioneert zich op een strategische plek om ons later weer op te wachten. Er gingen geruchten dat de hoofdklim van vandaag opengebroken zou zijn en “under construction” Dat zijn van de onzekerheden waar je als pietje precieze koerskapitein wel een beetje de zenuwen van krijgt. Voor Rubbert ongeveer hetzelfde gevoel als een autist in een doolhof. Om gek van te worden. Onze ander koerscaptain Jac die maalt daar niet om. Die ziet het wel als het zover is. Tot grote opluchting van RR is er maar een heel klein stukje “under construction” overgebleven. De rest is zelfs voor een deel volledig glad en smooth geasfalteerd.
Na het Berg en Dal klim en daal stuk komt het peloton weer bij Ger uit. Die heeft zich ondertussen staan te verkneukelen aan passenten met hun bikes in alle soorten en maten. En volgens Ger is er heel wat “leuk spul” voorbij gekomen. En ook mooie fietsen. Op naar Groesbeek en dan via het lange “roling hill” pad door het Reichswald terug richting de Nederlandse grens en de Pauzeplaats Carpe Diem. Midden in Groesbeek doet Rubbert wat hij ook andere jaren deed. Hij vergeet de afslag vóór de kerk en koerst alleen rechtdoor over de hoofdweg door het centrum terwijl alle anderen, volgens routebeschrijving, juist wel die afslag nemen. Bijna traditioneel. We temporiseren kort en troosten RR met opbeurende woorden: dat kan iedereen overkomen, staat ook niet superduidelijk op de route, Groesbeek;altijd lastig, ook erg verwarrend zo’n kerk in het dorp, blijf maar midden in de groep als je het niet meer zeker weet etc. etc.
Via Breedeweg en achter langs Grafwegen duiken we het Reichswald in over de Kartenspielerweg. GPS Piet (ook vandaag weer zonder vrouwelijke digitale begeleiding) sleurt flink aan het Tempo samen met Pony Henk (Deze laatste is turbo benen aan het kweken op de baan. Niet de drafrenbaan maar zelf op de wielerbaan. Zou kunnen dat we hem eerdaags rondjes zien maken op Duindigt).
Met een stevig tempo gaat het richting de koffie met appeltaart. Die gaat er na 90, redelijk snelle, kilometers bij iedereen wel in. Op de laatste 30 kilometers krijgen we nog enkele stukken “strada bianco”:
- Éen lang stuk gravel door het bos naar Afferden. Gepland. Dus no paniek.
- Éen stuk hindernis baan met rijplaten en moddergaten over de dijk bij Oud Bergen. Verwacht, maar nu erg modderig.
- Éen stuk bouwput dwars door Geijsteren. Het echte kluunwerk. Niet gepland. Irritant voor een perfectionistische koerskapitein. Het peloton ploetert ook hier dapper doorheen.
Op het veerpont hebben we tijd om kort bij te kletsen en het resultaat van de “off road” in Bergen te bekijken. Dat wordt fietsenpoetsen thuis. Voor Captain Jac is de oversteek met het pontje een gelegenheid om zijn wielen eens goed te kuisen. Er kan namelijk een steentje blijven plakken in die modder. Normaal doet hij dat al rijdend met zijn blote handen. Omdat we moeten wachten op een passerend schip krijgt Jac extra veel poetstijd. Als het pont aan de overkant komt staat Jac’s karretje weer schoon op schone banden én velgen. Die kan er weer een jaar tegen. Heeft Jac de volgende keer misschien tijd om mijn fiets poetsen als we weer met het pontje gaan.
Een voordeel van zo’n langere tocht is dat het merendeel van de andere TWC’ers al onder de douche staat zodat er in de lounge hoek plaats is voor ons. We nestelen ons bij de “doordrinkers” van de B/C groep en praten onder een drankje nog wat na in een lekker zonnetje. De jonge serveerster had zich al ongerust gemaakt of we nog wel zouden komen. Ze is in ieder geval blij dat ze ons nog een drankje kan brengen. Dan blijkt ook dat we toch schade hebben opgelopen tijdens de tocht. Niet aan het materieel maar aan onze ledematen en blote huiddelen. Appie Pappie Bram en Robberen Rubbert hebben blijkbaar de gevoeligste huidjes en zitten onder de bultjes. Jaaaaaa, echte jeukende rode bultjes op armen benen en hals.
Onze conclusie: Bij Rubbert: waterpokken, duikerssexeem, of toch uitslag van de eikenprocessierups. Bij Bram (die is nog wat jonger): de mazelen, jeugdpuistjes, of toch ook diezelfde rups. Overigens is GSM Piet de enige die vandaag in de bosjes en onder de eikenbomen een plasje heeft gedaan. Dus Piet goed om te weten over die jeukende bultjes in je schaamstreek: wellicht eikenprocessierups (Ps: Check ff discreet ook je digitale assistentes op virussen of bugs).
Het was me weer een waar genoegen. PePerazzi
A.s. zondag route 38 over 100 km. Vertrek is om 8.30 uur.
B/C-groep: Lekker weertje, dus het was druk j.l. zondag om half negen bij de Mèrthal. Met een kersvers nieuw lid, Stephan oêt de Melderse, binnen onze club werd er om klokslag 8.30 uur vertrokken voor route 87. Deze route gaat richting het Brabantse land door de omgeving van Deurne, Bakel, Rips. Voor mij een verrassende nieuwe route door een landelijke omgeving. Er stond weinig wind en dat met veel rechte stukken in het parcours leverde uiteindelijk een mooi gemiddelde op van 30.0 per uur.
Komende zondag staat route 51 over 88 km op het programma, vertrek is al om 8.00 uur bij de Mèrthal. De route gaat richting Wetten, Winnekendonk.
D-groep: De weersvoorspellers en de buienradar beloofde droog weer zonder extreme temperaturen en daarom werd er voor de geplande route 087 geen problemen verwacht de enige verrassing was dat er voor de D groep 11 liefhebbers aan de start stonden, enkele hadden speciaal voor de D gekozen omdat ze wat eerder thuis wilde zijn. Om 8.30 uur vertrokken we via wat omwegen naar America om via de Dorperpeelweg naar Griendtsveen te koersen, we hielden lang de C groep in het vizier maar na de afsplitsing moesten we zelf onze route volgen wat met alle GPS apparaten binnen de groep wel lukte en zonder problemen bereikten we onze koffiestop in Milheeze bij De Weijerij een fietserscafé in het centrum. We mochten van de uitbater het terras verbouwen zodat we bij elkaar zaten. Na de koffie werd de route weer snel opgepakt om via de Peeldijk en Oude Kerkbaan richting Merselo te koersen en door de zwakke wind bleven we een stevig tempo vast houden. In de Meterik werden de Hoebertjes afgezet en om 11.00 uur werd de finishklok bij De Beurs ingedrukt. De vakantie periode breekt weer aan met als gevolg dat TWC’ers wisselend afwezig zullen zijn. Wij wensen hen die met vakantie gaan een mooie dagen toe en hopelijk toch met veel trainingskilometers. (door Lei K.)
Zondag a.s. route 51-D over ca, 59 km met vertrek om 8.00 uur.