VUT-groep: A.s. donderdag route 45 over 80 km. Vertrek om 13.30 uur.
A-groep Hemelvaartrit: Hemelvaart in de week. Dat betekent een extra trainingsrondje voor de grote rit van komende zondag, wanneer de Holleweg op het programma staat. De weersvoorspelling voor zondag ziet er erg goed uit, en ook voor de donderdag moet het lekker fiets weer zijn. ’s Morgens blijkt dat het toch iets grauw begint, en tot ca 7.45uur kan het een beetje vochtig in de lucht zijn. Wanneer ik net voor achten droog bij de Merthal aan kom, staan er 3 man te wachten en komt ook Guus H aanrijden. Volgens de laatste zijn we dan al met 5 A-rijders, maar mijn inspectie leert dat het er echt nog maar 1 is. Even later komt onze kersverse Abraham ook nog. Een verdubbeling van de schaapjes. Zijn we vandaag de A-braham-rijders. Net na de klokslag komen echter nog de 2 O-rijders uit Grubbenvorst. Wanneer babbelFrank constateert dat we maar met 2 man zijn, kiest hij er voor om met het grote B peloton mee te gaan. 😉 En dus gaan de 2 Abrahammen op weg voor route 40 richting Asten. Dat betekent veel fietspaden in Brabant en daarmee dus erg veel stoeptegels. De wisselbeurten zijn ca 7.5km en het tempo blijft er zo lekker in, ondanks dat er een behoorlijke wind staat. Bij de splitsing voor Vlierden moeten we heel even checken dat we de goede route volgen en dan gaan we weer lekker verder. Bij Bakel zien we een rijder in voor ons karakteristieke houding voor ons. Hij blijkt ook nog een TWC tenue te hebben, dus dat moet MiepPiet zijn. Hij werkt als een rode lap op een stier, en met 38km/h haalt Twabraham hem snel bij. Gezien onze snelheid twijfelt Piet even of hij aanpikt, maar kort daarna rijden we toch in een treintje van 3. Dwars door Asten, vraagt Piet zich af of er echt geen andere route is. Ik leg uit dat dat voor de pauzeplek is, maar daar hebben we vanmorgen geen behoefte aan. Gestaag rijden we dus door. Op de terugweg is de wind ons iets beter gezind, en ook Piet zijn turbo is nu goed warm gedraaid. Ook bij zijn kopbeurten tikken we regelmatig de 38km/h aan, terwijl bij Twabraham de jaren (of toch de kilometers?) gaan tellen. Rond 11.20 komen we bij een verlaten Beurs aan en ploffen we moe en voldaan op de lounge set neer, met een erg net gemiddelde voor 2-3 man over 105km met zoveel wind. Wij zijn klaar voor zondag. Gelukkig zit er nu ook weer Leffe in de tap dus kunnen we wat langer van de 3e helft genieten. Na een half uur komt de B ons gezelschap houden. Wij hebben het heerlijk droog gehouden, in ieder geval van boven en grotendeels ook van onderen, maar deze rijders hebben in Duitsland duidelijk meer last van al het water (en meer) gehad. Na wat schele wazel naar huis en 2 dagen rusten. (door Robert)
A-groep zondag 2 juni: Holleweg 128 km
Na ’n weekje aan de verkeerde kant van de weg fietsen bij onze Westerburen aan de andere kant van het water mogen we vandaag weer gewoon rechts fietsen met ons A-cluppie. De “helle” tocht Holleweg staat op het programma op deze eerste tropische zondag van het jaar. Na wat onzekerheid bij enkele A-leden (wel meegaan, niet meegaan, of toch wel of niet, toch maar niet) blijven er uiteindelijk 12 racers over voor de heuveltjestocht naar Nijmegen en weer terug. Helaas speelt BusPiet vandaag weer BromPiet. Misschien toch nog niet zo’n slecht idee om vanuit de club een trekhaakje met mini oplegger te sponsoren. Voor achter de knetterpot. Kan BusPiet als Brompiet gewoon met zijn brommobiel met de A-groep mee. En als dat karretje dan niet al te breed is blijft hij ook nergens meer steken bij paaltjes of slagbomen of bruggetjes. Mocht het toch te smal worden: BromPiet erdoor duwen en het karretje gewoon met vereende kracht ff eroverheen tillen.
Nog voordat we de bebouwde kom uit zijn staat TurboTim lek nadat Tim de eerdere ritten ook al een paar keer lek heeft gereden. De pechvogel. Erg vervelend als je het hele huishouden hebt afgestemd en gearrangeerd op deze jaarlijkse koningsrit met koffie en gebak van de club. Tim baalt als een stekker. Een snelle technische inspectie doet vermoeden dat er toch iets in de velg zit wat de lekken veroorzaakt. Dus alleen nieuwe band is te grote gok. Tim besluit zijn partner te bellen om hem ff op te halen met de auto. En dat betekent voor zijn ega: ontbijt laten staan, uit de ochtendjas, in de spijkerbroek en shirt, auto ombouwen met 3 kinderstoeltje, 3 kids van de ontbijttafel sleuren en min of meer geordend in de auto proppen en proberen uit te leggen waar de reis naar toe gaat en waarom ze niet zoals beloofd gewoon lekker thuis kunnen blijven spelen en ravotten. Op naar een gefrustreerde Tim langs de kant van de weg, fiets volledig demonteren omdat de auto vol zit met kinderstoeltjes, fiets erin, Tim erin en terug naar huis en daar weer alles eruit. En uitleggen waarom al dat gedoe zo nodig was en waarom pappa niet gewoon naar huis kan fietsen. Later, halverwege de tocht, krijgen we een apje van Tim dat ie, de fiets niet van frustratie heeft gemolesteerd maar provisorisch heeft gefikst. Hij laat ons weten dat hij de route omgekeerd fietst en ons zodoende tegemoet komt. Da’s toch karakter.
Onderweg hopen we ook nog Stillere Frank en Stoemper Ger op te pikken. Maar die treffen we niet aan in Meerlo c.q Well. Dus blijven er 11 renners over. Richting Nijmegen hebben we vooral een zwak windje in de rug. Maar die zal later sterker worden is voorspeld. Daarom wordt er met verstand en op reserve gereden. Nog voordat we in de heuveltjes komen is de temperatuur al tropisch 25+ Maar goed dat veel klimmetjes in de schaduw liggen. Zodra we uit het bos en in open veld komen is het echt warm. Zelfs de inmiddels stevige wind geeft daar geen verkoeling.Op het trajectdeel met de bekende klimmetjes valt de groep wat uiteen. Iedereen klimt naar eigen vermogen. Ook in de afdalingen, met hier en daar onverwachte gaten en bulten, kiest iedereen een eigen tempo. Maar steeds wordt er na de klim en afdaling opnieuw gegroepeerd. Op een lange geleidelijke afdaling met aan 2 kanten fietsgevaarlijke chicanes gaat het maar net goed. Zowel onze Bikegirl als Chipp kunnen simultaan, ieder aan een kant van de weg, op het nippertje een gevaarlijk en in de schaduw slecht zichtbaar obstakel, ontwijken. Een echt schrikmoment. Dus oppassen en blijven waarschuwen vooraan.
Nog voordat we weg zijn bij Berg en Dal hoor ik ineens en hard ps,ps,ps,ps. Yep. Leheeeeeek! “Wie?” “PePe”. “Ooh, ’s kijken of die ook iets anders kanmet z’n handen dan de pen hanteren”. Dit keer ben ik dus zelf aan de beurt. Al gauw heeft Chip in de gaten dat het wisselen van banden inderdaad niet mijn sterkste kwaliteit is. Ik kan er inderdaad beter over schrijven dan doen. Dus wordt de klus vooral door Chipp geklaard met mij en Bikegirl en HammieHans als assistenten. Het simpelere werk laten ze wel aan mezelf over: pompen.
Als beloning zal ik voor Chipp de koffie en taart bij de pauze sponsoren. Me niet realiserend dat de catering vandaag uit de clubkas wordt betaald. Daar kom ik pas achter als ik tijdens de pauze aan oprecht aanbied Geert’s koffie te betalen. Jullie kunnen je wel voorstellen welke reacties deze onwetendheid/onnozelheid van mij bij de anderen oproept. Dan maar na afloop ’n pintje bij De Beurs voor Chip beloof ik.
Na Groesbeek gaat het een lang en recht stuk achterlangs het Reichswald richting Grafwegen. Nu nog lekker beschut voor de inmiddels stevige wind uit het zuidwesten. Dan dwars door het bos over de eindeloze en hobbelige Kartenspielerweg tot aan de grote weg naar Kessel. En dan binnendoor richting de grens en Heyen. Richting de grens en daarna staat de wind strak op kop. Er moet dus in de pauze echt energie bijgetankt worden. Iedereen in de groep merkt dat het energiepeil flink is gezakt. Voor de start van de rit heeft Robberen Rubbert aan de taartbakster van de pauze locatie in Heyen doorgegeven dat wij van TWC Oranje met 12 komen. Dus zeker 1 hele taart. Tot onze schrik zien we 3 grote groepen wielrenners in oranje tenue met volle buikjes vanaf onze pauzeplaats komen. Dik 35 hongerige wielrenners vóór ons aan de koffie met gebak. Onze taart!? Die hebben toch niet…. Nee toch!? Gelukkig waren ze bij CarpeDiem ook op de grote groep voor ons voorbereid én wisten ze dat TWC Oranje niet in het oranje maar in het rood/wit rijdt. We kunnen dus lekker buiten aan de koffie én taart met slagroom. En ook nog met z’n 12’ven . Want Tim arriveert over de omgekeerde route kort nadat wij er zijn. Perfect getimed. We laten ons de door de club gesponsorde ravitaillering goed smaken. De meesten kloeken nog wat extra energiedrank weg met een reep. En dat is ook nodig voor de laatste 30 kilometer.
Gelukkig hebben we een paar Ases die bijna niet kapot te krijgen zijn. Vooral OnstuimigeHenk maar ook DigiMiepPiet verrichten veel beulswerk op kop. Natuurlijk zijn ook onze 3 sterke Captains Jac, RR, en AppiePappie veel voorin te zien. De rest pakt af en toe een korte kopbeurt maar kruipt dan weer snel uit de wind achter iemand anders’s derriëre. In gesloten peloton leggen we de laatste 30 km af. In de buurt van Oirlo zwabbert een dronkaard op een fiets voor ons op de weg. Als we hem nadere gaat hij netjes rechts fietsen en maakt een bocht naar rechts een zij weg in. Althans zo lijkt het. Op een of andere manier heeft het peloton een goed voorgevoel. Net op het moment dat wij hem in volle vaart passeren zwenkt hij weer naar links midden tussen de groep. Gelukkig is iedereen heel alert en met uitwijken, duwen en schreeuwen weet iedereen onze Oost-Europese fietskameraad te ontwijken. Ook een manier om snel nuchter te worden. Een heel peloton bijna over je heen.
Bij De Beurs is de rest van de TWC-ers al naar de soep. Wij pakken nog enkele drankjes bij een napraatje. Algemene conclusie: mooie maar pittige tocht door de hoogtemeters en vooral ook de stevige wind. Goed voor de conditie opbouw. Oh ja Chipp: die pint die heb je nog tegoed van mij. Echt! (door Peperazzi)
A.s. zondag route 129 van 110 km. Dit is een nieuwe route met halverwege pauze bij wielercafe de Velosoof in Eindhoven. Vertrek is om 8.00 uur.
Pinkstermaandag staat route 51 op het programma. Deze route is 90 km richting Kervenheim. Vertrek is om 8.00 uur.
BC-groep 2 juni: Een mooie rit van 90 km met een gemiddelde van 27 km/u. We waren als C-groep met 11 personen met pauze bij De Welsche hut.
Zondag route 22 van 80 km richting Hinsbeck. Vertrek is om 8.30 uur.
Pinkstermaandag route 101 van 90 km richting St. Anthonis. Vertrek om 8.00 uur.
D-groep Hemelvaartrit: Vandaag Hemelvaart dag dus een programma als op zondag, route 119-D volgens onze toerkalender met vertrek 8.00 uur. De weerman gaf voor de ochtend kans op een buitje en dat gebeurde ook want om 7.30 kwam wat gespetter naar beneden die het wegdek vochtig maakte. Via de D-groeps app kwamen wat twijfelende reacties van wel niet fietsen. Bij de beurs melde zich 2 liefhebbers voor de D-groep Mart J. en Guus H. en Lei K. had gemeld dat hij in Grubbenvorst zou aansluiten als ze langs kwamen. Om 8.20 kwam niet als eerste de B en C langs maar de 2 D rijders met de vrolijk goede ochtend en de kreet dit is B,C,D. Het was snel aansluiten en volgen maar alvorens het dorp uit te zijn kwamen er plots toch 5 B-C rijders voorbij vliegen die nog meer haast hadden. Even later kwam ook nog een bus met zwaailicht voorbij zo van die redden zich wel. Wij probeerde ons tempo vast te houden en vervolgde via de Zuiderbrug onze route. Na het nemen van de eerste helling in het Jammerdal passeerde we de grens naar onze Ooster buren. Via Leuth naar Hinsbeck voor de echte kuiten bijter de Oberstrasse om dan met hoge snelheid af te dalen naar de Herschelerweg en richting Herongen te koersen voor de geplande koffie. Maar ons etablissement bleek op de Duitse Vaderdag gesloten. We vervolgde onze route richting Arcen waar de snackbar bij de grens wel open was en wij een beker koffie voor de prijs van de twintigste eeuw konden kopen 1 €.
Na de koffie pauze dachten we snel onze route te vervolgen maar toen Guus zijn stalen ros besteeg bleek deze een platte te hebben en met de gedachten dat een volgwagen nog ver uit de buurt zou zijn dachten zijn twee maten laten we de handen maat uit het shirt steken en assistentie verlenen. Gelukkig had Guus een reserve binnenband en bandenlichters bij zich en met zijn vochtige lippen kon hij de plek van het lekkende gaatje vinden. Mart en Lei deden inmiddels hun best de klus te klaren. Nadat de band op thuisbreng druk was gebracht en Mart zijn handen enigszins gewassen had bij de cafetaria vervolgde we onze rit naar het veer Arcen-Lottum. Na de oversteek ging het via Zanterweg en de Wielhouterveldweg richting Horst. Maar de route van vandaag bleek toch iets bijzonders te hebben nl. op het Duitse gedeelte werden wij een aantal keren getrakteerd uitwerpselen waarvan de herkomst duidelijk was, hopelijk niet van onze B-C rijders, maar op de Wielhouterveldweg zagen wij plots een dame in het struikgewas die gelijk door de knieën zakte, en bij ons de gedachten deed oproepen, als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Gelukkig dat ze die plek nog bereikt heeft zodat ons een uitglijder bespaart is gebleven. Voor de laatste kilometers kregen we op de Losbaan nog wat rugwind zodat Horst snel in zicht kregen. Hopelijk krijgt Guus zijn wiel thuis alleen op de juiste spanning, anders kan bij de start a.s. zondag de pomp uit de volgwagen hem helpen. Maar als het vandaag zijn laatste lekke band is geweest, och dan komt de koffie nog wel. (door Lei K.)
A.s. zondag 9 juni route 22-D van 58 km. Vertrek is om 8.30 uur.
Pinkstermaandag route 101-D van 64 km. Vertrek is om 8.00 uur.